-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Ja ikke den stĂžrste oppfinnelsen đ Men kanskje noen hadde erfaringer Ă„ komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dĂ„rlig i magen pĂ„ det. Kanskje det er blĂžtere enn annen v&h, kanskje noen opplever Ă„ mĂ„tte fĂŽre dobbelt sĂ„ mye pĂ„ det som pĂ„ en annen variant. Kanskje noen var superfornĂžyd og andre missfornĂžyd. I want to know it all đ
-
Det finnes alltid unntak, men det bÞr aldri vÊre grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/rÞyting/whatever sÄ velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljÞ kan pÄvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd pÄ riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
-
Er en del med god helse og super mentalitet ogsÄ? VÄr golden var pÄ ingen mÄte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vÄr var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpÄlagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert. Ingen lyd pÄ finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene sÄ og si tause, i motsetning til de to kjent for Ä vÊre verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund pÄ mange mÄter, bl.a. ressursforsvar. SÄfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel sÄ viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og Þdelegge ting. En spisshund som fÄr tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel sÄ mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegÄrd alene, hvor de kan se/hÞre/lukte forbipasserende? En gjenganger med smÄ, sÄkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstÄr dem eller trener dem, og sÄ retter det seg nÄr de fÄr hjelp til Ä tolke hunden og interaktere bedre med den. Jeg har forÞvrig hatt store problemer med LYD pÄ riesenvalpen jeg har nÄ (ikke en rase for trÄdstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker pÄ om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljÞpÄvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd Ä bli kvitt problemet hjemme, ved Ä forstÄ mer av hva han vil nÄr det kommer lyd, og hvordan respondere pÄ det. Ikke super lystbetont oppgave Ä jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet. Den personlige efaringen min er altsÄ at rase is like a box of individuals i litt stÞrre grad enn mange andre mener.
-
En del lyd og dÄrlig helse og mentalitet pÄ dem.
-
Hva med vanlig cocker? Eller amerikansk cocker?Â
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts