Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg - mellomstor hund, medium aktivitetsnivå


Emlilua
 Share

Recommended Posts

Hei,

Etter 4 år uten hund så har jeg endelig mulighet til å kjøpe meg en(❤️), men jeg er så usikker på rase. Jeg har falt veldig for tolleren, men jeg vet ikke om den vil passe mitt bruk?

Jeg ønsker meg en medium hund med middels aktivitetsnivå, en som ikke går bananas av å være innendørs. Har vokst opp med forskjellige hunderaser, blant annet Siberian Husky og Tibetansk Spaniel. Har vært rundt hund omtrent fra jeg kom ut og savnet er stort etter en egen hund. Jeg bor i sokkelleilighet i en enebolig, har tilgang til fin hage og milevis med turer omtrent rett utenfor døren. Har også en fin strand en 5-minutters gåtur unna hjemme. Reiser en sjelden gang utenlands i ferien, men da har jeg alltid tilgang på hundepass. Som regel så reiser jeg på hytta vår i Nord-Norge i stedet og jeg ønsker en hund som kan være med på fjellturer her, samt skogsturer og båtturer. Hjemme så ønsker jeg å ha den med på skogsturer, joggeturer, kanoturer og gjerne også på padlebrett. Jeg liker ikke ski, men gåturer på vinteren vil hunden alltid få. Jeg er ikke redd for kulda ?

Har liten interesse for å delta i konkurranser i hundesport, men treninger virker veldig gøy. Valpekurs er en selvfølge da dette er min første egne hund. Lydighetstrening og triks synes jeg er kjempegøy. Litt agility i hagen er jeg også veldig glad i, det har jeg likt fra jeg var liten. Hunden vil trenes opp til å være hjemme alene, men jeg skal ha den med på jobb så ofte jeg kan. (Dette er så klart godkjent med arbeidsgiver ?)

Jeg foretrekker hunder med litt lenger pels (ikke strihårede), middels pelsstell - og elsker 'floppy ører' som toller og f.eks. golden har. Golden tror jeg blir litt stor hos meg. Tidligere har jeg også sett på corgi, men jeg tror den blir litt for liten til det jeg ønsker.

Jeg ønsker å kjøpe hund sensommer 2024, da jeg vil ta ut ferie for å ha mest mulig tid med hunden før den skal være med ut i 'den store verden' på jobb ? Har allerede kontaktet noen tolleroppdrettere for å høre med de, men jeg hører her også for å få litt synspunkter.

 Hvis dere har noen tips til andre hunder så gjerne kom med det! ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den får brukt seg nok så er nok toller en fin hund. Som et alternativ kan du jo eventuelt titte på engelsk springer spaniel, som er litt enklere hunder som krever litt mindre - men likevel er med på det meste. Eller, om det ikke er viktig om de bjeffer litt, kanskje finsk lapphund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det blir enklere å anbefale noe om du skriver litt mer om:


1) Hvor mye mental trening ser du for deg? For ut fra det jeg leser tolker jeg det slik at du ser etter en hund som i hovedsak skal være med på fysiske ting, og at evt. triks, lydighet og agility ligger på et nivå som "alle" hunder kan være med på. Toller og lignende raser krever generelt en god dose mental trening da de ble avlet for å samarbeide med fører, dette er dermed hunder for folk som liker å trene med hundene sine.

2) Vil du at den skal kunne gå mye løs på tur? Da må du velge en samarbeidsvillig rase med lite jaktinstinkt, som begrenser raseutvalget betraktelig.

3) Hvor viktig er aktivitet med tempo? Jogging, sykling ol. er noe du kan slite med å få mange hunder til å like, særlig raser som aldri ble avlet for å løpe. Raser som liker tempo har ofte mye jaktinstinkt og checker ikke punkt 2.

4) Hvilken størrelse foretrekker du? Store hunder er vanskeligere å ha med seg rundt enn små hunder, og en stor hund som ikke vil (i kano, båt ol) blir raskt et større problem enn en liten hund. Til gjengjeld er større hunder mer allsidige hva gjelder aktivitet, de tåler dypere snø og flere terrengforhold uten å bli kalde eller slitne. Hvis du ønsker en kombinasjon av kriterier ovenfor, en hund som liker litt fart men samtidig kan gå løs og er smarbeidsvillig, finnes det langt mer å velge i når man ser på raser som er 60cm +- enn det finnes blant mindre og mellomstore raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! 
 

Jeg har sett litt på forskjellige oppdrettere og raser, og har egentlig falt litt tilbake på førstevalget mitt - Corgi. En hund som kan være med på eventyr, men som også kan ta en lat dag innendørs uten at det blir for lite for den ? Det siste jeg ønsker er en hund som ikke får det den trenger av aktivitet. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pingeling skrev:

Høres ut som du har tenkt nøye igjennom dette, i allefall! Jeg blir glad av sånt. ❤️

Prøver å tenke igjennom alt som må tenkes igjennom i alle fall, og da virker det best å gå et hakk ned i aktivitetsnivå så jeg er sikker på at den får det den trenger ❤️

Jeg har ønsket meg hund siden jeg flyttet hjemmefra i 2019, men grunnet jobbsituasjon så har det vært vanskelig. Nå har det endelig løsnet og jeg vil gjøre så mye research som overhodet mulig før jeg skaffer meg en hund ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Emlilua said:

Prøver å tenke igjennom alt som må tenkes igjennom i alle fall, og da virker det best å gå et hakk ned i aktivitetsnivå så jeg er sikker på at den får det den trenger ❤️

Jeg har ønsket meg hund siden jeg flyttet hjemmefra i 2019, men grunnet jobbsituasjon så har det vært vanskelig. Nå har det endelig løsnet og jeg vil gjøre så mye research som overhodet mulig før jeg skaffer meg en hund ❤️

Ja, det er dessverre mange som undervurderer de små eller enkle rasenes evne til å være med på tur. 

De aller fleste hunder klarer å være med på vanlige turer, selv hvis du går 3 timer i skogen hver eneste dag, og overnatter i telt i helgene. Unntaket er hvis de er syke, overvektige, i dårlig form, eller har en personlighet som gjør at de ikke VIL gå så langt.

Korte ben gjør det vanskeligere i terreng, men den gjennomsnittlige turgåer foretrekker vei eller sti uansett. Jeg synes det er enklere med små enn store, for hvis hunden må løftes opp eller ned, så er det betraktelig mer krevende med de store.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/27/2023 at 2:11 PM, Emlilua skrev:

Takker for alle svar! 
 

Jeg har sett litt på forskjellige oppdrettere og raser, og har egentlig falt litt tilbake på førstevalget mitt - Corgi. En hund som kan være med på eventyr, men som også kan ta en lat dag innendørs uten at det blir for lite for den ? Det siste jeg ønsker er en hund som ikke får det den trenger av aktivitet. ❤️

Anbefaler å sjekke helsa nøye før du bestemmer deg for valp. Er mye HD på corgi og flere oppdrettere som ikke tar hensyn til dette dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jma skrev:

Anbefaler å sjekke helsa nøye før du bestemmer deg for valp. Er mye HD på corgi og flere oppdrettere som ikke tar hensyn til dette dessverre..

Takk for tips! Jeg er klar over HD på de og vil velge oppdretter som sjekker dette ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, jma said:

Anbefaler å sjekke helsa nøye før du bestemmer deg for valp. Er mye HD på corgi og flere oppdrettere som ikke tar hensyn til dette dessverre..

Jeg søkte opp RAS, og fant dette:
"Så lenge helseundersøkelsen ikke viser signifikante forekomster av leddproblematikk ser ikke NWCK noen grunn til å anbefale screeningprogram som har som formål å selektere avlsdyr basert på HD/AD resultater."

Med tanke på hvor vanlig HD er hos hunder generelt, så er forebygging av problemet kjempeviktig. Hvis man screener når det er lav forekomst, så er det ikke mange som må utelukkes uansett. Da er den eneste ulempen at det koster penger å få testet avlshundene.


Samtidig skriver de:

"Som dødsårsak oppgis i de fleste tilfelle som"gammel og svak". Dvs at hundene har levd et langt liv fri for plager før de kom til "siste stopp". Ellers oppgis ledd/skjelettproblem, kreft, ulykker som årsak."

Hvis ledd/skjelettproblem er en dødsårsak på linje med kreft, så vil jeg kalle det "signifikante forekomster." De fleste hunder med leddproblemer er ikke så hardt rammet at de må avlives av den grunn, i allefall ikke hvis det er lav forekomst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pingeling skrev:

Jeg søkte opp RAS, og fant dette:
"Så lenge helseundersøkelsen ikke viser signifikante forekomster av leddproblematikk ser ikke NWCK noen grunn til å anbefale screeningprogram som har som formål å selektere avlsdyr basert på HD/AD resultater."

Med tanke på hvor vanlig HD er hos hunder generelt, så er forebygging av problemet kjempeviktig. Hvis man screener når det er lav forekomst, så er det ikke mange som må utelukkes uansett. Da er den eneste ulempen at det koster penger å få testet avlshundene.


Samtidig skriver de:

"Som dødsårsak oppgis i de fleste tilfelle som"gammel og svak". Dvs at hundene har levd et langt liv fri for plager før de kom til "siste stopp". Ellers oppgis ledd/skjelettproblem, kreft, ulykker som årsak."

Hvis ledd/skjelettproblem er en dødsårsak på linje med kreft, så vil jeg kalle det "signifikante forekomster." De fleste hunder med leddproblemer er ikke så hardt rammet at de må avlives av den grunn, i allefall ikke hvis det er lav forekomst.

Jeg undersøkte rasen pittelitt fordi stedatter vurderte. Kikka litt på HD statistikk på dogweb. Jeg hadde  personlig styrt laaaaangt unna ? virker som om mesteparten av oppdretterne har skyggelapper og mener HD ikke er et problem på rasen, fordi det ikke plager hundene. ?

Sorry til TS for litt OT. Men sånt som det her gjør meg så provosert. ?

Cardigan. Over 80% av de få som er røngtet har HD. 

Screenshot_20230829_215015.thumb.jpg.b4dd510e9dd38071c9fcf3d4d07d812d.jpg

Pembroke. Samme greiene her ?

Screenshot_20230829_215105.thumb.jpg.36bf3ba45542d7bdf074f8a60275fe36.jpg

Endret av jma
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pingeling skrev:

Er det mye rart med gemyttet på Corgi?

Jeg skriver det fordi jeg har kjent og kjenner til en del corgier av begge typer, og der har vært litt av hvert. Ikke så mye nervøsitet, men sære, sure, glefsende eksemplarer. Dessuten har de jo en del issues med ledd, som hd og short ulnasyndrom.  Ikke en av mine favorittraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jma said:

Jeg undersøkte rasen pittelitt fordi stedatter vurderte. Kikka litt på HD statistikk på dogweb. Jeg hadde  personlig styrt laaaaangt unna ? virker som om mesteparten av oppdretterne har skyggelapper og mener HD ikke er et problem på rasen, fordi det ikke plager hundene. ?

Sorry til TS for litt OT. Men sånt som det her gjør meg så provosert. ?

Cardigan. Over 80% av de få som er røngtet har HD. 

Pembroke. Samme greiene her ?


Oi! Nå regner jeg med at veldig mange av dem har blitt sjekket fordi noe er galt, så dette viser jo ganske tydelig at det ikke er vanlig å teste avlsdyrene, ellers ville statistikken (forhåpentligvis) hatt flere friske dyr.

Jeg googlet, og Corgi regnes absolutt som en rase med relativt stor HD problematikk på verdensbasis. Jeg så ikke så nøye på det, så jeg tar tallene med en stor klype salt, men alle resultatene var på rundt 20%. Synes det er kjempetrist hvis Norske oppdrettere ikke tar det på alvor.

Beklager avsporingen, Emlilua, og det er ikke meningen å gjøre valpekjøp mer skummelt for deg med å snakke statistikk og sykdommer! Jeg bare så den andre tråden din om at du ikke fant oppdrettere som testet for HD, og jeg kjenner jeg blir så trist/provosert av at folk som elsker rasen sin ikke gjør alt de kan for å holde den frisk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pingeling skrev:


Oi! Nå regner jeg med at veldig mange av dem har blitt sjekket fordi noe er galt, så dette viser jo ganske tydelig at det ikke er vanlig å teste avlsdyrene, ellers ville statistikken (forhåpentligvis) hatt flere friske dyr.

Jeg googlet, og Corgi regnes absolutt som en rase med relativt stor HD problematikk på verdensbasis. Jeg så ikke så nøye på det, så jeg tar tallene med en stor klype salt, men alle resultatene var på rundt 20%. Synes det er kjempetrist hvis Norske oppdrettere ikke tar det på alvor.

Beklager avsporingen, Emlilua, og det er ikke meningen å gjøre valpekjøp mer skummelt for deg med å snakke statistikk og sykdommer! Jeg bare så den andre tråden din om at du ikke fant oppdrettere som testet for HD, og jeg kjenner jeg blir så trist/provosert av at folk som elsker rasen sin ikke gjør alt de kan for å holde den frisk. 
 

Nei for all del, kom gjerne med info! Jeg vil ha en valp som varer i mange år, og når jeg får høre at HD-røntgen ikke er vanlig så er det litt risky. Jeg elsker rasen og håper jeg kan finne en oppdretter som tar HD seriøst, så jeg har kontaktet en valpeformidler i håp om å finne det.

Jeg har funnet en oppdretter som DNA-tester hundene sine for sykdommer i ryggmargen hos rasen, samt øyesykdommer og noen andre sykdommer. Dette er den mest lovende oppdretteren jeg har funnet så langt, men så har jeg ikke fått gjort så mye research da få av oppdretterne svarer på mail.

Krysser fingrene for at jeg finner en oppdretter som HD-røntger og tar det på alvor, men jeg har også sett enkelte stamtavler der det er avlet på HD-D, og det er lite interessant. Sånn som jeg har forstått det så er HD-A og HD-B fri, så det er det jeg på utkikk etter. ?

Jeg har heldigvis god tid ettersom at jeg ikke skal ha valp før neste år, så jeg får bare se om det dukker opp noe. Eventuelt så får jeg se på en annen rase ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Pingeling said:


Oi! Nå regner jeg med at veldig mange av dem har blitt sjekket fordi noe er galt, så dette viser jo ganske tydelig at det ikke er vanlig å teste avlsdyrene, ellers ville statistikken (forhåpentligvis) hatt flere friske dyr.
 

Det er vanligere å røntge rutinemessig før avl i Finland, og det ser ikke noe bedre ut der (ref. koiranet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over. Finnene helsesjekker corgi i større grad og det er vel ca. 40% av rasene som kommer ut med en HD-diagnose. I Norge er det nok flere som HD-røntges fordi de viser symptomer på leddproblemer, og da blir jo statistikken selvsagt veldig høy.

Med en sånn forekomst av HD, blir det umulig å kun avle på hunder som er fri pga. det vil føre til svært lav genetisk variasjon og opphopning av annen sykdom. Hvis du TS skal gå for HD-røntgede linjer må du nok akseptere en HD C hofte her og der i stamtavla, samt dårligere status på diverse søsken av foreldre, besteforeldre osv.

Paradokset for mange oppdrettere er at hvis de røntger og får dårlige hofter men bikkja likevel har noe i avl å gjøre, skyr valpekjøpere unna pga diagnosen. Mens oppdrettere som ikke røntger og avler på hunder med udiagnotisert HD D og E, får solgt uten problemer. Så kjøp heller av noen som faktisk røntger og er obs på problematikken selv om de bruker en HD C i avl, enn noen som stikker hodet i sanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Som sagt over. Finnene helsesjekker corgi i større grad og det er vel ca. 40% av rasene som kommer ut med en HD-diagnose. I Norge er det nok flere som HD-røntges fordi de viser symptomer på leddproblemer, og da blir jo statistikken selvsagt veldig høy.

Med en sånn forekomst av HD, blir det umulig å kun avle på hunder som er fri pga. det vil føre til svært lav genetisk variasjon og opphopning av annen sykdom. Hvis du TS skal gå for HD-røntgede linjer må du nok akseptere en HD C hofte her og der i stamtavla, samt dårligere status på diverse søsken av foreldre, besteforeldre osv.

Paradokset for mange oppdrettere er at hvis de røntger og får dårlige hofter men bikkja likevel har noe i avl å gjøre, skyr valpekjøpere unna pga diagnosen. Mens oppdrettere som ikke røntger og avler på hunder med udiagnotisert HD D og E, får solgt uten problemer. Så kjøp heller av noen som faktisk røntger og er obs på problematikken selv om de bruker en HD C i avl, enn noen som stikker hodet i sanda.

Ja, det gir mening.

Jeg får inntrykk av at HD ikke ses på som et problem, og det er det som skremmer meg litt. ? Venter på at valpeformidleren skal ringe meg opp. Får jeg tilbakemelding om noen planlagte kull for neste år så vil jeg høre med oppdretterne det gjelder om de HD-røntger, eller så tror jeg nesten at rasen må revurderes.

Har sett på noen andre raser for å se hvordan de beskrives i raseklubber, og jeg ser flere som stiller krav til HD-røntging av hunder for at de skal brukes i avl. Dette gjalt litt større hunder, men fortsatt en liten rase. Jeg har som sagt god tid enda så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og gjøre den research jeg kan før jeg bestemmer meg. ☺️

Takk for all input, jeg setter stor pris på det! Alt som kan gjøre at jeg har hunden i så mange år som mulig (uten store plager) er fint. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært kritisk til det valpeformiddleren sier også, i og med at holdningen er at man ikke røngter og at det ikke er et problem før bikkja typ halter. 

Finner du en oppdretter som røngter og har A, B eller C hofter på avlsdyr, så sørg for å sjekke både søsken av mor og far, og besteforeldrene osv. Hjelper lite om mor og far har C om søsken og besteforeldre har D. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jma skrev:

Jeg ville vært kritisk til det valpeformiddleren sier også, i og med at holdningen er at man ikke røngter og at det ikke er et problem før bikkja typ halter. 

Finner du en oppdretter som røngter og har A, B eller C hofter på avlsdyr, så sørg for å sjekke både søsken av mor og far, og besteforeldrene osv. Hjelper lite om mor og far har C om søsken og besteforeldre har D. 

Det er her problemet fort kommer inn med corgier, ettersom at "ingen" HD-røntger. Men jeg skal gjøre en haug med research før jeg kjøper uansett, så takk for input! ☺️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Emlilua said:

Ja, det gir mening.

Jeg får inntrykk av at HD ikke ses på som et problem, og det er det som skremmer meg litt. ? Venter på at valpeformidleren skal ringe meg opp. Får jeg tilbakemelding om noen planlagte kull for neste år så vil jeg høre med oppdretterne det gjelder om de HD-røntger, eller så tror jeg nesten at rasen må revurderes.

Har sett på noen andre raser for å se hvordan de beskrives i raseklubber, og jeg ser flere som stiller krav til HD-røntging av hunder for at de skal brukes i avl. Dette gjalt litt større hunder, men fortsatt en liten rase. Jeg har som sagt god tid enda så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og gjøre den research jeg kan før jeg bestemmer meg. ☺️

Takk for all input, jeg setter stor pris på det! Alt som kan gjøre at jeg har hunden i så mange år som mulig (uten store plager) er fint. ☺️

Vet at en del kortbente (bulldoger, mops) og små raser ikke blir tatt seriøst når det gjelder HD. Det er nok fordi disse rasene ikke har like store plager på grunn av fysikken sin. En chihuahua eller mops med D-hofter vil ikke plages på samme måte som en grand danois eller golden retriever med D. Samtidig er ryggproblemer hos corgi, mops og bulldog veldig vanlig, og hofter/rygg henger sammen.

Jeg kunne ønske NKK hadde krav om kjent HD status hos alle avlsdyr. Oppdretterne ville likevel kunne avle på dårlige hofter, men da kunne de ikke lure valpekjøperne (eller seg selv) til å tro at alt står bra til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...