Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôr anbefalinger.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Føler meg veldig utdatert i forjungelen. Pdd får Lotta 50/60% VOM, og resten tørrfôr. Hun får Purenatural grain free, som er 60% ish div kjøtt, og resten søtpotet/linfrø osv. Voksenforet jeg tenkte å bruke har noe mindre kjøtt (rundt 50%) og da mer søtpotet osv. Trodde i utgangspunktet det var et ålreit fôr å kombinere med VOM, men så får jeg høre at søtpotet kan føre til økt risiko for hjertelidelser. 

Såå hva er bra av tørrfôr nå? Noen som har noe å anbefale? Syntes det kommer et nytt merke hver gang jeg blunker og det jeg tror er ålreit er plutselig ikke så bra likevel. ? 

Jeg ønsker ikke å bruke Acana eller Orijen, ei heller f.eks Royal, Eukanuba, ProPlan osv. Er åpent for det meste så lenge det er godt med kjøtt i det. Helst med mest mulig andre kjøttyper enn kylling, gjerne fisk, lam ellee vilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ozzy skrev:

Føler meg veldig utdatert i forjungelen. Pdd får Lotta 50/60% VOM, og resten tørrfôr. Hun får Purenatural grain free, som er 60% ish div kjøtt, og resten søtpotet/linfrø osv. Voksenforet jeg tenkte å bruke har noe mindre kjøtt (rundt 50%) og da mer søtpotet osv. Trodde i utgangspunktet det var et ålreit fôr å kombinere med VOM, men så får jeg høre at søtpotet kan føre til økt risiko for hjertelidelser. 

Såå hva er bra av tørrfôr nå? Noen som har noe å anbefale? Syntes det kommer et nytt merke hver gang jeg blunker og det jeg tror er ålreit er plutselig ikke så bra likevel. ? 

Jeg ønsker ikke å bruke Acana eller Orijen, ei heller f.eks Royal, Eukanuba, ProPlan osv. Er åpent for det meste så lenge det er godt med kjøtt i det. Helst med mest mulig andre kjøttyper enn kylling, gjerne fisk, lam ellee vilt. 

Jeg fôrer, som deg, på pure natural grain free (eller bare Lita riktignok). Jeg har også sett det der med DCM og kornfri mat, men så lenge jeg har en hund som reagerer på både de fleste kornsorter og kylling, og pure natural er den billigste fôrtypen jeg har funnet som hun tåler i lengden - så spiser hun det og varierer proteinkildene etter anbefaling fra veterinær når vi snakket om "dersom det har seg sånn at kornfri hundemat...". Meningen blant mange er vel ikke at det nødvendigvis er selve det at det er belgvekster som er problemet, men noe om taurin osv, og noen gikk tilgomed en periode så langt at de anbefalte å fôre på tørrfor med korn. Lita har spist pure natural nå i 4 år og pga allergi har jeg heller ingen planer om å skifte ? vill spiser akkurat nå Appetitt kjøpt på tilbud, men planen er å gå over på kornfri Eukanuba pga redningshundgreiene når vi bare kommer oss dit i utdanningsløpet at han også får rabatt. (Der avgjør prisen ?). Men ja, enig i at hva som er bra tørrfor endrer seg annenhver dag. Brukte kingsmoor en periode, men ble mye illeluktende fis, prøvd kornfri appetitt uten suksess på Lita, orijen regional red er det jeg har vært mest fornøyd med av de kornfrie utenom pure natural sammen med canagan. Taste of the wild prøvde vi en gang, men var vanskelig å få tak i her, og carnilove fant jeg aldri noe uten kyllingfett og prøveposen inneholdt nok kylling til å reagere. 

Farmina og fish4dogs var også veldig "in" en periode, samme med dr.clauders. Men er jo ørten å velge i. Men gjengangeren på mange jeg har prøvd er mye illeluktende fis pga erter?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg bruker alpha spirit som er rimelig i pris og bra innhold. (Kornfritt)

Tilsatt taurin for å forhindre DCM.

Kan anbefales, min spiser dette på høykant.

Obs obs det lukter kebab av fôret ?

https://www.zooplus.no/shop/hund/torrfor_hund/alpha_spirit_for/alfaspirit_the_only_one/701282?origin=hopps&q=kaldpresset&i=1&ro=1
 

Endret av Kri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Pure Natural når limit var valp. Enkelt å få tak i hos Musti f.eks.  Og innholdslista virka grei. Har venner som er veldig fornøyd med Nutrima, men har ikke prøvd det selv. 

Jeg gir 50/50 rått og tørt, stort sett V&H, men har noe fra smaak akkurat nå som en venninnes hund ikke ville ha lenger. (kresen hund) Samt noe tilskudd (multiflex og antiplakk fra norsk dyrehelse samt fiskeolje) 
Jeg tester akkurat nå ut Farmina Ancestral Grains Lamb & Blueberry. Synes kanskje det kommer ut litt mye, men det forventer jeg når det er korn i det og spesielt om jeg har glemt å ta opp råfôr eller er gått tom og hun dermed kun får tørrfôr, formen og farge på avføring er ellers fin.
Foreløpig fornøyd, pels, form, energinivå osv virker bra/ikke endret. Er på sekk nr 2 nå. Har dog blandet inn litt div vi har vunnet/fått her og der også da. (Farmfood, Core, RC, Carnilove etc)

Bikkja er uansett fasiten er min filosofi, så samma hva det heter så lenge hunden fungerer bra på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Taste of the Wild: Dette er et populært merke som tilbyr en rekke forskjellige smaker, inkludert fisk, lam og vilt. De har også en grain-free linje som kan være bra for hunder som trenger det.

Carnilove: Dette merket tilbyr tørrfôr med høyt kjøttinnhold (fra 60% til 70%) og en rekke forskjellige smaker, inkludert lam, vilt og fisk.

Farmina N&D: Dette er et italiensk merke som tilbyr en rekke forskjellige smaker med høyt kjøttinnhold og en blanding av både animalske proteiner og grønnsaker.

Ancestral: Dette er et norsk merke som tilbyr tørrfôr med høyt kjøttinnhold og et bredt spekter av smaker, inkludert vilt, lam og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg kaprer tråden litt jeg, håper det er greit - jeg har også vært bekymret for DCM og andre ting som nyresvikt etc - Men er det slik at så lenge det er rundt ca 60% kjøttinnhold så er det safe? Med ris, eller korn eller havre som tileggsingrediens? Og at man er litt skeptisk mot ertestivelse og belgfrukter som fyllstoffer? 
 

min får vom og hills 50/50 men han blir fort matlei og trenger variasjon i matveien så ser etter for til variere med når han er lei det andre etter tre måneder (ish) 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...