Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten brukshund - agility rally

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg ser etter en liten «brukshund» og trenger rasetips.

Jeg ønsker en liten hunderase som kan brukes til agility og rally på hobbynivå. I tillegg til mye fjellturer, overnattingsturer, løping osv. Tidligere har jeg hatt border collie og elsker denne rasen, men da jeg er veterinærstudent som skal være i Slovakia ønsker jeg en hund jeg kan ta med på fly i kabinen og som er enkel å ta med seg rundt og reise med. Jeg har blitt svært vant til border collie og deres samarbeidsevner, og ønsker noe lignende i min neste hund. 

Trening har mye å si og der har jeg heldigvis fått erfaring, men ønsker å få et best mulig utgangspunkt. Drømmehunden er derfor:

- Passer i kabinen

- Passer til å være en veterinærstudenthund

- Aktiv og vil være med på lange fjellturer, agility, rallylydighet, løpeturer osv

- Sosial, min tidligere hund var svært redd og relativ ovenfor andre mennesker dette var slitsomt for både hund og eier, ønsker ikke dette som utgangspunkt i neste hund

- Lite/mellom pelsstell

- Lite lyd

- Godt utgangspunkt for å kunne gå løs

- Hunden vil bo i Bodø, deretter i Slovakia og reise til Norge noen ganger i året, så en som har utgangspunkt til å være miljøsterk er topp

Har en veldig bevisst tanke på hvordan jeg skal trene hunden så hun passer livet, men godt gjennomtenkt og bevisst rasevalg er viktig for å få et godt utgangspunkt tenker jeg! 

Har sett på papillon, phalene, dvergpuddel og dansk-svensk gårdshund. Er ikke erfaren med disse hundene, så gjerne del erfaring om de også. Mtp størrelse ønsker jeg en tispe, så blir det størrelsen baseres på. Om noen kjenner til opprett også er det helt herlig

Tusen takk for tips! 

Skrevet

Dansk/svensk gårdshund blir for stor. En liten tispe kan kanskje til nød gå i flybur, men jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg tenker også papillon, dvergpuddel, schipperke eller chihuhua. Kanskje dvergpinscher. Det er lyd i alle de, men jeg vet ikke om noen stille småhundraser som jeg ville tenkt på til bruks.

• Like 2
  • 3 weeks later...
Skrevet

Ser flere skriver dvergpuddel, jeg synes absolutt at det er fine hunder, men med tanke på at du skriver lite/middels pelsstell ville jeg holdt meg unna. Det er mye pelsstell med de. De må børstes ofte for å unngå floker, barberes/klippes. Pelsen vokser også inni øret som må nappes. 

Jeg vil tro både papillon, phalene og dvergpincher vil passe bra. 

Terrier bil fungere bra, men de vil jo bli noe helt annet enn border collie i lydighet, min opplevelse er at de er smarte og kan ha litt egne meninger om hva de ønsker. De strihårede skal også nappes. 

Chihuahua ville jeg tenkt at ville blitt hakket for liten igjen, til å bli med på lange løpeturer. De skal absolutt ikke undervurderes, men de har vesentlig kortere bein å holde følge med deg på. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...