Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten brukshund - agility rally

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg ser etter en liten «brukshund» og trenger rasetips.

Jeg ønsker en liten hunderase som kan brukes til agility og rally på hobbynivå. I tillegg til mye fjellturer, overnattingsturer, løping osv. Tidligere har jeg hatt border collie og elsker denne rasen, men da jeg er veterinærstudent som skal være i Slovakia ønsker jeg en hund jeg kan ta med på fly i kabinen og som er enkel å ta med seg rundt og reise med. Jeg har blitt svært vant til border collie og deres samarbeidsevner, og ønsker noe lignende i min neste hund. 

Trening har mye å si og der har jeg heldigvis fått erfaring, men ønsker å få et best mulig utgangspunkt. Drømmehunden er derfor:

- Passer i kabinen

- Passer til å være en veterinærstudenthund

- Aktiv og vil være med på lange fjellturer, agility, rallylydighet, løpeturer osv

- Sosial, min tidligere hund var svært redd og relativ ovenfor andre mennesker dette var slitsomt for både hund og eier, ønsker ikke dette som utgangspunkt i neste hund

- Lite/mellom pelsstell

- Lite lyd

- Godt utgangspunkt for å kunne gå løs

- Hunden vil bo i Bodø, deretter i Slovakia og reise til Norge noen ganger i året, så en som har utgangspunkt til å være miljøsterk er topp

Har en veldig bevisst tanke på hvordan jeg skal trene hunden så hun passer livet, men godt gjennomtenkt og bevisst rasevalg er viktig for å få et godt utgangspunkt tenker jeg! 

Har sett på papillon, phalene, dvergpuddel og dansk-svensk gårdshund. Er ikke erfaren med disse hundene, så gjerne del erfaring om de også. Mtp størrelse ønsker jeg en tispe, så blir det størrelsen baseres på. Om noen kjenner til opprett også er det helt herlig

Tusen takk for tips! 

Skrevet