Gå til innhold
Hundesonen.no

Inngjerda/stort jorde til utlån?


Fadia
 Share

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har dårlig samvittighet for at hunden min ikke får utfolde seg fritt/løs nok og er veldig interessert i å låne stor inngjerdet tomt/trygt jorde der han kan være løs (eventuelt mot betaling). Han er unghund og innkallingen er ikke 100% enda og vi jobber veldig med saken. Søker dette da han har lett for å bli veldig glad for å se fremmede mennesker/hunder. Vil derfor skjerme andre, samtidig som han får være løs og lukte/utforske i sitt eget tempo. Vil gjerne høre andres erfaringer/tips til hva de gjør når ikke innkallingen sitter helt og hunden må være løs. Drar noen i skogen der ingen ferdes? 
Setter stor pris på om noen vet om/eier slike steder i gamle Østfold/Mosseområde? Send gjerne en PM

Endret av Fadia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fadia changed the title to Inngjerda/stort jorde til utlån?

Hjernevasking på kontakt og innkalling, og langline. Masse jobb, og så verdt det.

Er det ikke en inngjerdet hundepark i Fredrikstad tro? Sjekk med hundeklubbene i området om noen vet om noe? Jeg husker ikke om Moss og omegn har noe inngjerdet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Hjernevasking på kontakt og innkalling, og langline. Masse jobb, og så verdt det.

Er det ikke en inngjerdet hundepark i Fredrikstad tro? Sjekk med hundeklubbene i området om noen vet om noe? Jeg husker ikke om Moss og omegn har noe inngjerdet.

Takk for svar. Han er superflink med langline og kommer når han blir innkalt da, men stoler ikke helt på han løs rundt andre enda ? Jeg jobber iherdig med saken, men han er ekstremt hormonell og med døve ører så er det en kjempeutfordring. Vil ikke risikere at han løper bort til andre folk/dyr. Tenkte å jobbe masse med innkalling og kontakt dersom han hadde hatt et trygt sted å være løs. De har ingen hundepark i Moss. Hundeparkene i Fredrikstad/Sarpsborg er sikkert fine for mange, men min blir så ekstremt gira dersom de andre er der for å leke og tidspunktene når få er der blir litt ugunstig mtp kjøring/jobb osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man ikke får til utenom "rushtiden" er det jo bare pes. Det er et inngjerdet friområdet på rostadion ved Årungen, hvis du gidder å kjøre så langt.

Også, ikke tenk at enkle innkallinger eller innkalling med langline er "bortkastet". Jo flere ganger han kommer på innkalling uten å egentlig tenke seg om, jo nærmere er du på en automatikk i det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg føler meg IKKE trygg på at innkallinga - som normalt funker hver gang - kommer til å funke om det kommer en annen hund. Og selv om langlina er på, er ikke den alltid innafor min rekkevidde. 

Jeg må innrømme at min strategi rett og slett er å gå ut i skogen og ta litt sjanser. Uten det går det nesten ikke. Men et tips er å gå utenfor sti, jeg vaser rundt i skogen der sjansen for å møte noen er rimelig liten. Så langt har jeg ikke møtt en sjel - kun en setter på vift fra eieren.

På stien passer jeg på å ha tilgang til lina - mens jeg håper å møte noen så vi får tatt treninga et hakk videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier, hjernevasking! Med liten valp kjører jeg også innkallinger inne. Nå har jeg en skygge av en hund så var ikke alltid det letteste når hun var liten akkurat, men å rope på henne når hun var på stua og jeg på badet f.eks. Det er også en innkalling. 
Superduper belønning på 1 spesiell belønningslyd (fløyte her), da er det jul, bursdag, påske og nyttår samtidig. Leke som en tulling og digg godbit. (f.eks porsjonspakke leverpostei) Den brukes i starten kun når jeg VET hunden kommer, kanskje allerede på vei til meg av seg selv. Den sitter i hjernebarken etterhvert. Timingen er alfa og omega her, ikke bruk opp innkallingskommandoene dine når du ser at hunden ikke kommer til å komme, da blir det bare mas for hunden til slutt og den blir "døv" for deg. Gå heller å hent den da eller vent med å kalle inn til du ser den er ferdig å snuse etc.  

Når jeg starter å trene med løs hund så er det ofte i områder jeg kjenner godt og vet at her er det så og si ingen andre på disse tidspunktene. Eventuelt enormt oversiktlige områder. Eller steder der det er normalt med løse hunder og man forventer å møte løse hunder, sånn at det ikke gjør noe om man møter andre brått. Du kan også spør rundt om du kan få leie deg inn 30 minutt etc i en ridehall f.eks eller spør en lokal bonde om du kan få bruke en mark. 

Husk også å senke kravene når hunden blir hormonell og generelt lukker ørene, legg opp til suksess! De må ikke være løse for å betinge innkallingen! (F.eks beaglen jeg hadde stolte jeg ikke lenger enn jeg kunne kasta han; løs, men i langline fikk han aldri oppleve at det gikk an å stikke, så da trodde han at det ikke gikk an. Det krever dog at man er ENORMT konsekvent på å aldri være utenfor rekkevidden til langlina.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Spretter skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg føler meg IKKE trygg på at innkallinga - som normalt funker hver gang - kommer til å funke om det kommer en annen hund. Og selv om langlina er på, er ikke den alltid innafor min rekkevidde. 

Jeg må innrømme at min strategi rett og slett er å gå ut i skogen og ta litt sjanser. Uten det går det nesten ikke. Men et tips er å gå utenfor sti, jeg vaser rundt i skogen der sjansen for å møte noen er rimelig liten. Så langt har jeg ikke møtt en sjel - kun en setter på vift fra eieren.

På stien passer jeg på å ha tilgang til lina - mens jeg håper å møte noen så vi får tatt treninga et hakk videre.

Takk for tips. Har til nå kun brukt langline, men ser hvor mye mer han trives løs og slipper at langlina hekter seg fast i røtter og steiner. Vi får fortsette å jobbe på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rocket skrev:

Som Simira sier, hjernevasking! Med liten valp kjører jeg også innkallinger inne. Nå har jeg en skygge av en hund så var ikke alltid det letteste når hun var liten akkurat, men å rope på henne når hun var på stua og jeg på badet f.eks. Det er også en innkalling. 
Superduper belønning på 1 spesiell belønningslyd (fløyte her), da er det jul, bursdag, påske og nyttår samtidig. Leke som en tulling og digg godbit. (f.eks porsjonspakke leverpostei) Den brukes i starten kun når jeg VET hunden kommer, kanskje allerede på vei til meg av seg selv. Den sitter i hjernebarken etterhvert. Timingen er alfa og omega her, ikke bruk opp innkallingskommandoene dine når du ser at hunden ikke kommer til å komme, da blir det bare mas for hunden til slutt og den blir "døv" for deg. Gå heller å hent den da eller vent med å kalle inn til du ser den er ferdig å snuse etc.  

Når jeg starter å trene med løs hund så er det ofte i områder jeg kjenner godt og vet at her er det så og si ingen andre på disse tidspunktene. Eventuelt enormt oversiktlige områder. Eller steder der det er normalt med løse hunder og man forventer å møte løse hunder, sånn at det ikke gjør noe om man møter andre brått. Du kan også spør rundt om du kan få leie deg inn 30 minutt etc i en ridehall f.eks eller spør en lokal bonde om du kan få bruke en mark. 

Husk også å senke kravene når hunden blir hormonell og generelt lukker ørene, legg opp til suksess! De må ikke være løse for å betinge innkallingen! (F.eks beaglen jeg hadde stolte jeg ikke lenger enn jeg kunne kasta han; løs, men i langline fikk han aldri oppleve at det gikk an å stikke, så da trodde han at det ikke gikk an. Det krever dog at man er ENORMT konsekvent på å aldri være utenfor rekkevidden til langlina.) 

Tusen takk for gode tips! Vi har en ridehall rett i nærheten, så det skal vi prøve på ? Heldigvis kommer han ved innkalling, men en sjelden gang ønsker han å belønne seg selv ved å ignorere oss og dra bort til andre å hilse. Det er som du sier, vi skal helst unngå dette og da må han ha langline så han ikke har muligheten. Vi får jobbe masse med innkalling fremover ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid lett det der. Jeg har gordon setter som jo liker løpe langt.? Hun kommer stort sett på innkalling.Hun har derimot stålkontroll på hvor jeg befinner meg da så hun oppsøker meg ofte. I helger når jeg ikke er på jobb drar jeg ute tidlig og går plasser i skogen der få ferdes.I ukedagene har jeg funnet plasser jeg aldri har møtt noen i skogen som det er fint slippe. Vi sykklet til marka klokka 07 i dag,7.30 var hun løs. Da ble det 3 timer løs i en folketom skog før folk startet komme ute. I båndtvangtiden liker jeg også dra ute tidlig da synes det er greit slippe gå i kø. Masse lykke til med innkallings treningen! 

Endret av Gåsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...