Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til bur for liten hund i liten bil.


Cairn
 Share

Recommended Posts

Da jeg har lite bagasjerom, og det i tillegg er nedsenket, ønsker jeg å kunne ha bur fastspent i sete. 

Har funnet noen som gjør det godt i tester (da spes i kræsj) men disse koster iallefall mer enn mine skjorter. Det er snakk om liten hund. Opp til 8 kg. Er det helt feil å bruke  plastbur? Da tenker jeg på om de er "akseptable" i forhold til disse dyrere burene som jo de fleste vil svare som det eneste "riktige å svare"?

Altså, kan et bur, type plast, til under 1000 lappen være bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Cairn said:

Da jeg har lite bagasjerom, og det i tillegg er nedsenket, ønsker jeg å kunne ha bur fastspent i sete. 

Har funnet noen som gjør det godt i tester (da spes i kræsj) men disse koster iallefall mer enn mine skjorter. Det er snakk om liten hund. Opp til 8 kg. Er det helt feil å bruke  plastbur? Da tenker jeg på om de er "akseptable" i forhold til disse dyrere burene som jo de fleste vil svare som det eneste "riktige å svare"?

Altså, kan et bur, type plast, til under 1000 lappen være bra nok?

Det korte svaret er nei. Trafikksikring av hund er dyrt. Testing viser gang på gang at selene ryker eller er for lange, og burene holder ikke hunden på plass, noe som fører til stor risiko for både hunder og mennesker. Hvis du kjører i 80 km/t, så vil kollisjons-energien til din 8 kgs hund være 201 kg. Billigburene har ikke sjangs til å håndtere det på en trygg måte.

NAF testet i 2018 igjen, og plastburene som var med i testen fikk samme utfallet: bakveggen åpnet seg, og hunden ble kastet ut av buret. Det var ikke med video på NAF sin side, men jeg har sett video av krasjtesting av bur og hundeseler før, og det er skremmende hvor dårlig sikret de fleste hunder er i bil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigbur gir omtrent samme sikkerhet som å ha hunden løs i bilen, satt på spissen. Så det hadde jeg droppet. Gode bur koster, men den dagen uhellet er ute er man nok glad for at man spanderte litt ekstra på trafikksikkerhet. Da kan det til og med hende hunden overlever en eventuell kollisjon. 

Jeg har det minste Hercules-buret (eller hva det nå heter i dag) til min, og er veldig fornøyd med det. Det finnes en rimeligere utgave der forskjellen stort sett bare er at det ikke har lås på burdøra, men jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har brukt låsen så lås vil jeg si er unødvendig ekstrautstyr. Dette er kvalitetsbur som holder lenge, mitt er vel 10 år gammelt nå og still going strong.

Uten lås: https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundebur-og-transport/4pets-ecoline-1-small-bur-hund-50307323/

Med lås: https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundebur-og-transport/4pets-pro-1-small-bur-hund-50301362/

Dette får helt fint plass i setet også på mindre biler og kan festes med sikkerhetssele. Jeg har stort sett brukt det i en Opel Astra der det sto i baksetet.

 

 

Endret av Wilhelmina
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha billig plastbur ville jeg ikke festa det i setet, men satt det i spenn nede i bunnen av bilen mellom baksetet og fremsetet. Rett og slett fordi i en kresj så vil buret splintre om det skal ta hele kraften av hunden alene. Så om du kan sette det i spenn der nede så har det hvertfall en ekstra side med hjelp enn det ville hatt i setet. Jeg ville dog absolutt gått for et bedre bur om du har mulighet til det. Personlig hadde jeg nok kjøpt noe slikt: MimSafe Care2 Bilbur | Petworld.no Til en liten hund i liten bil. Det er vel strengt tatt noe plast det også, men tåler mer.

Endret av Rocket
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være aktuelt å ha plastbur bak i bilen, bagasjerommet og fjere hattehylla for lys og romfølelse? Da står den mot seteryggen og kan ta imot om en kræsj skulle inntreffe.

Mistforstå meg riktig her. Jeg er fan av disse dyre, kollisjonstesta burene som man kan feste i sete, bare lurer på om det er andre rimeligere varianter som kunne anbefales.

Fint å kunne ha som ekstra til andre biler man bare skal en rask tur med. 

Er nesten som å sikre barn i bil, mange godkjente barneseter men kun de dyreste som kan brukes når man spør andre..? 

Endret av Cairn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
Jeg har selv brukt bilsele til hund, men følte at det var for utrygt. Jeg tviler på at en slik sele hadde stoppet min hund (som var 30 kg). Den gikk i søpla.

Men jeg vil heller ikke bruke bur som lett kan gå i stykker, som plastikkbur eller bur med de tynne ståltrådene ?

Kan du ikke bare kjøpe et brukt bur da? (Av god kvalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Cairn said:

 

Er nesten som å sikre barn i bil, mange godkjente barneseter men kun de dyreste som kan brukes når man spør andre..? 

Nei, det er veldig få godkjente bur.

Du må tenke på det som 2 kategorier: hjemmebur og bilbur. Sistnevnte krever en helt annen oppbygging og materialer, og det koster mye mer. Men å bruke hjemmebur i bil er litt som å bruke sofapute i stedet for barnesete.
 

3 hours ago, Rufs said:

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
 


Det er strenge regler for sikring av last nettopp fordi bilen ikke kan beskytte oss mot løse gjenstander. Et bilbur er ikke godt nok til å sikre deg fra lasten dersom det ikke holder hunden på plass, så bilburets jobb er å beskytte hunden, deg og dine passasjerer. 

Her er oppsummering av forskjellige typer bur i NAF testen.

Stoffbur (2 typer):
Tekstilmaterialet i buret gjør det lite motstandsdyktig og buret ble ødelagt i kollisjonstesten.

Sammenleggbart metallbur (2 typer): 
Konstruksjonen med metalltråd og med gulv av metallplate gir høy risiko for skade på hunden ved kollisjon.

Plastbur (2 typer):
Bakveggen i buret åpnet seg og hunden ble ikke værende i buret.

Når det gjelder de andre så var det et tydelig kvalitetssprik. Et par av dem mistet bakveggen og hunden ble ikke værende i buret, mens et par av dem var så solide at buret omtrent ikke tok skade. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg går for enten 4pets caree eller mimsafe variocage care2.

De virker enkle å kunne flytte over til andre biler også.

Takker samtidig dere som har kommet med innspill. Visste vel egentlig hva som ville komme, men håpet noen fler turde si hva de selv brukte av bur som ikke er så "aksepterte" Det er jo tross alt (desverre) fortsatt ikke påbudt å sikre hund i bil. Jeg ser jo mange som bruker hundesele, plastbur, løs i hund i sete både fremme og bak, løs i bagasjerom og noen har også hunden på fanget. Trodde da kanskje plastbur var bedre enn å ha hunden løs i det minste?  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cairn skrev:

Jeg tenker jeg går for enten 4pets caree eller mimsafe variocage care2.

De virker enkle å kunne flytte over til andre biler også.

Takker samtidig dere som har kommet med innspill. Visste vel egentlig hva som ville komme, men håpet noen fler turde si hva de selv brukte av bur som ikke er så "aksepterte" Det er jo tross alt (desverre) fortsatt ikke påbudt å sikre hund i bil. Jeg ser jo mange som bruker hundesele, plastbur, løs i hund i sete både fremme og bak, løs i bagasjerom og noen har også hunden på fanget. Trodde da kanskje plastbur var bedre enn å ha hunden løs i det minste?  

Sele, plastbur og sammenleggbare bur blir definitivt brukt. Man er pålagt å sikre løs last i bil, og hund regnes som løs last. Så jo, man er pålagt å sikre hunden i bil. Men det er ikke krav til at det skal være trygt for hunden. Bur som ikke tåler kollisjon og bilseler vil jo tjene det formålet at det hindrer hunden å bevege seg fritt i bilen og dermed også hindrer hunden i å forstyrre fører når man kjører. 

Selv har jeg kjørt med valp løs på fanget noen ganger helt i starten selv om det verken er lov eller spesielt sikkert. Bare fordi det er viktigere for meg at valpen blir trygg i bil fra start av, og noen roer seg bedre på fanget når de nettopp har flyttet fra oppdretter. Som regel krasjer vi jo ikke. Jeg har også hatt plastbur i framsetet ved siden av meg av samme grunn. Derfor har også mine hunder større plass i sine bur enn hva som sikkerhetsmessig er anbefalt. 

Så ja, plastbur er bedre enn å ha hunden løs. Mens skikkelig bilbur er bedre (og tryggere for hund og passajserer) enn plastbur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten til passasjerene (barna i baksetet) er viktigere for meg enn at hunden ikke blir skadet i en kollisjon. Jeg er redd for at et kela-bur eller lignende vil bli trykket inn i setene og skade barna ved en påkjørsel bakfra. Har sett på burene fra mim-safe, men det passet ikke så godt. Vi har derfor, enn så lenge, et sånt bur som noen kaller "hjemmebur" til hunden.

Hvis noen har sett tester av hvordan de ulike burene oppfører seg i en påkjørsel bakfra er jeg interessert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2022 at 8:34 PM, Rufs said:

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
Jeg har selv brukt bilsele til hund, men følte at det var for utrygt. Jeg tviler på at en slik sele hadde stoppet min hund (som var 30 kg). Den gikk i søpla.

Men jeg vil heller ikke bruke bur som lett kan gå i stykker, som plastikkbur eller bur med de tynne ståltrådene ?

Kan du ikke bare kjøpe et brukt bur da? (Av god kvalitet)

"Hemmeligheten" med aliminumsburene er at de er formet som hule rør, som gir de veldig mye styrke.

Og ja, bilen beskytter en del, men om buret ikke er mer solid enn at det splintrer og knuses kan det gjøre mer skade enn godt på både folk og dyr. Da ville jeg faktisk heller brukt sele. De godkjente VGW-selene skal tåle en kollisjon med hund innenfor oppgitt størrelse. Hvordan det vil gå med hunden er en annen sak, men hund og sikring vil ihvertfall ikke utgjøre en fare for andre.

Når det er sagt ser jeg ofte bilbur på finn.no, her om dagen ble det gitt bort et helt utmerket kelabur i medium størrelse, og man får de ofte til ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har en 4 mnd gammel bc valp som er begynt å knurre og bjeffe mot hunder på tur… møter sjeldent hunder på tur her hjemme, men flere hunder som står i hundegård og bjeffer når vi går forbi.. disse hun er begynt å utagere på! Hunder på trening går fint..   noen tips for å avbryte dette? Sladretrening? Dette er non usikkerthet
    • Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
    • De to oppdretterne står på lista over mulige, greit å få positiv feedback om dem begge   Æsj, piping.. Jaja, hadde litt av det på Pax, men fikk det sånn tålelig vekk etter hvert. Slikking er jo sært  Men det skal vel alltid være noe, hehe, ingen rase er perfekt. 
    • Her blir valpen mest sannsynlig krypt. Trodde testikkelen ville komme ned, fordi den lå følbar nær åpningen da den andre ramla ned, men den har vært litt jojo. Nesten nede, lenger opp igjen, liggende i åpningen, tilbake inn i kanalen, nå rett bak åpningen. I følge Grok (AI) så snevrer den ringen seg sammen ved 16 ukers alder (mandag), og det er derfra bare 5-10% sjanse for at stenen kommer på plass i pungen innen 6 mnd. Helt ok med å ikke kunne stille ut. Ikke noe behov for sportschampionat eller avkom, men veldig i tvil om å fjerne den eller ikke før puberteten, mens den er liten. Frykter den vil hyperprodusere kjønnshormoner, og de er det nok av fra normale testikler i puberteten. Det teller ikke som kastrering ihht NKK reglement om en bare fjerner en unilateralt krypt testikkel og beholder den normale?  Er forøvrig overbevist om at han jukker pga ubehag fra den testikkelen som sitter i lysken. Presser sikkert på kringliggende vev, asymmetrisk følelse, som antakelig er et irritasjonsmoment. Virker sånn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...