Gå til innhold
Hundesonen.no

Helse på corgie


jma
 Share

Recommended Posts

Noen vi kjenner skal ha corgie til sommeren. De er førstegangseiere, så jeg hjelper dem med litt research. 

Da jeg søkte opp rasen på NKK sin database så jeg at kun 21 av 810 avkom siste ti år er rønget, og at halvparten av disse har middels/sterk grad HD.

Noen som vet om dette er fordi det ikke er vanlig å røngte før man eventuelt ser tegn på HD på rasen, eller at det er veldig mye HD på rasen, men ingen røngter? 

Andre kjente problemer på rasen som man bør være obs på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jma skrev:

Noen vi kjenner skal ha corgie til sommeren. De er førstegangseiere, så jeg hjelper dem med litt research. 

Da jeg søkte opp rasen på NKK sin database så jeg at kun 21 av 810 avkom siste ti år er rønget, og at halvparten av disse har middels/sterk grad HD.

Noen som vet om dette er fordi det ikke er vanlig å røngte før man eventuelt ser tegn på HD på rasen, eller at det er veldig mye HD på rasen, men ingen røngter? 

Andre kjente problemer på rasen som man bør være obs på? 

Short ulna er heller ikke et ukjent fenomen på denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den HD statistikken der ser jo helt forferdelig ut. Og at rase klubben sier at rasen ikke er plaget selv om de har HD, hvordan kan de vite det så sikkert? Høres ut som skylapper for meg.. ? 

Men er det vanligere å røngte i Sverige? Ser jo ut som om det er umulig å finne oppdrettere som har røngtet i generasjoner i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jma skrev:

Den HD statistikken der ser jo helt forferdelig ut. Og at rase klubben sier at rasen ikke er plaget selv om de har HD, hvordan kan de vite det så sikkert? Høres ut som skylapper for meg.. ? 

Men er det vanligere å røngte i Sverige? Ser jo ut som om det er umulig å finne oppdrettere som har røngtet i generasjoner i Norge? 

Jeg fant hvertfall noen oppdrettere i Sverige som røntger hundene sine. I Norge tror jeg ikke det er mulig, hvertfall ikke med kjent HD-status noen linjer bakover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laikamor skrev:

Jeg fant hvertfall noen oppdrettere i Sverige som røntger hundene sine. I Norge tror jeg ikke det er mulig, hvertfall ikke med kjent HD-status noen linjer bakover. 

Jeg har sitti på nett og leita litt. Men jeg tror jeg gir opp ? Har sagt i fra til de som skal ha rasen hvordan ståa er, så da får de velge selv. 

Tusen takk for svar! Da var det som jeg var redd for ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, jma said:

Jeg har sitti på nett og leita litt. Men jeg tror jeg gir opp ? Har sagt i fra til de som skal ha rasen hvordan ståa er, så da får de velge selv. 

Tusen takk for svar! Da var det som jeg var redd for ? 

De er heldige som har deg til å hjelpe, i allefall. Det er vanskelig for de som ikke kan så mye om hund, avl, oppdrettere og hele systemet. Mange vet ikke engang hva de skal se etter og hva slags kilder man kan stole på, og da er det vanskelig å finne riktig informasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pingeling skrev:

De er heldige som har deg til å hjelpe, i allefall. Det er vanskelig for de som ikke kan så mye om hund, avl, oppdrettere og hele systemet. Mange vet ikke engang hva de skal se etter og hva slags kilder man kan stole på, og da er det vanskelig å finne riktig informasjon.

Og når oppdretteren sier at alle hundene dems er friske og ikke har noen kjente helseproblemer så er det ikke bare bare å forklare at det ikke nødvendigvis betyr at det er lurt å kjøpe valp av den oppdretteren. ? Jeg blir mer og mer sjokka over hvor få oppdrettere på forskjellige raser som faktisk tar helse på alvor... 

Endret av jma
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svaret jeg fikk da jeg kontakter raseklubben for å forhøre meg angående helse: 

Corgirasene er generelt friske hunder uten spesielle problemområder som vi arbeider spesielt med.
HD er ikke et problem på corgi og derfor ikke noe vi bekymrer oss spesielt mye om. Det finnes grader på corgi som på andre raser, men det blir sjeldent oppdaget fordi de ikke plages av det. Vi har en holdning om at våre hunder blir testet og sjekket dersom de har et problem, ikke fordi det finnes en test.

Corgirasene er «skrudd sammen» litt anderledes på grunn av dvergveksten i bena. I spørsmålet om avl vurderer oppdretterne hele hunden. Hunden skal være frisk, sunn og rasetypisk for å gå i avl.
Det er selvfølgelig ingen garantier noen gang. Det finnes individer som blir syke, men corgien som rase er en sunn og frisk rase.

 

 

 

Jeg tok kontakt med en oppdretter i Sverige, stenviksgarden kennel. Det virket som de har fokus på hofter i avlen, selv om det finnes HD i alle grader på hundene derfra også. Men de virker hvertfall til å røngte avlsdyrene sine. Utover det kan jeg ikke si noe om dem, da det aldri ble corgi på meg. 

Endret av laikamor
  • Like 1
  • Confused 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laikamor skrev:

Dette er svaret jeg fikk da jeg kontakter raseklubben for å forhøre meg angående helse: 

Corgirasene er generelt friske hunder uten spesielle problemområder som vi arbeider spesielt med.
HD er ikke et problem på corgi og derfor ikke noe vi bekymrer oss spesielt mye om. Det finnes grader på corgi som på andre raser, men det blir sjeldent oppdaget fordi de ikke plages av det. Vi har en holdning om at våre hunder blir testet og sjekket dersom de har et problem, ikke fordi det finnes en test.

Corgirasene er «skrudd sammen» litt anderledes på grunn av dvergveksten i bena. I spørsmålet om avl vurderer oppdretterne hele hunden. Hunden skal være frisk, sunn og rasetypisk for å gå i avl.
Det er selvfølgelig ingen garantier noen gang. Det finnes individer som blir syke, men corgien som rase er en sunn og frisk rase.

 

 

 

Jeg tok kontakt med en oppdretter i Sverige, stenviksgarden kennel. Det virket som de har fokus på hofter i avlen, selv om det finnes HD i alle grader på hundene derfra også. Men de virker hvertfall til å røngte avlsdyrene sine. Utover det kan jeg ikke si noe om dem, da det aldri ble corgi på meg. 

Hvordan i alle dager kan rase klubben si at HD ikke er et problem på rasen når halvparten av de som blir røngtet har HD ?

Takk for tips, ska sjekke de ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

av ren nysgjerrighet, trigget av denne tråden, gikk jeg inn på dogweb for å sjekke hva som man typisk tester på dyr som går i avvel. Jeg ble forvirra, fordi alle kolonnene, på nesten alle dyra, var tomme...? Så gikk jeg inn på raseklubben for å sjekke hvilke krav til helse dem har satt for å få lov å stå på oppdretterlista. Men jeg finner jeg ingen? Det eneste jeg finner som krav for å få lov til å stå på oppdretter- og valpeformidlingslista er 

-FCI godkjent kennelnavn

-gjennomført NKKs oppdretterskole eller NKK kynologikurs

-fylle ut egenmelding for hvert kull

-må ha gyldig medlemskap i NWCK

-må være bosatt i Norge

er det jeg som er dårlig på lete, eller er det NULL krav til helse?  må man bare ta oppdretters ord på at de avler på friske hunder? 

Endret av Mentha
RED: Var veldig ivrig på å trykke på sendknappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mentha Null krav på corgi ja, som for de aller, aller fleste raser som kun avles til utstilling og selskap. Derimot litt ekstra sært at corgiklubben later som det ikke er et problem, siden finnene har et datasett som gir sterke indikasjoner på at HD er et utbredt problem i rasene (fra 2010 har finnene røntget omlag 50% av rasen og kun 12% av røntgede hunder kommer ut med fridiagnose, det er ille).

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tyttebæra skrev:

@Mentha Null krav på corgi ja, som for de aller, aller fleste raser som kun avles til utstilling og selskap. Derimot litt ekstra sært at corgiklubben later som det ikke er et problem, siden finnene har et datasett som gir sterke indikasjoner på at HD er et utbredt problem i rasene (fra 2010 har finnene røntget omlag 50% av rasen og kun 12% av røntgede hunder kommer ut med fridiagnose, det er ille).

Sikkert jeg som er sjukt naiv, men har alltid tenkt at oppdrettere selvfølgelig tester helsa på hundene. Selv om det "bare"  er utstilling og selskap de skal brukes til. 

Dritflaut at corgiklubben har den innstillinga. Enda flauere er det nesten at det er et marked for det. Folk gjør bedre research når de skal kjøpe nytt TV eller treningsklær enn når de kjøper ett nytt familiemedlem. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange valpekjøpere burde absolutt gjøre mye mer research, men dersom du ikke har peiling på hvordan en hund er skrudd sammen, så er det vanskelig. Det er så mye informasjon som påstår totalt forskjellige ting, og det finnes både norske og utenlandske kilder. Hvem har rett, hvem skal du stole på? Da er det naturlig at den norske raseklubben og NKK er det trygge valget.

Og uansett hva man mener om NKK, så er det veldig mye fin informasjon om valpekjøp generelt sett. Men helse-problemer er det raseklubben og oppdretterne som kan noe om, og dersom de lyver eller tier, så sliter man.

Men jeg vil ikke si at du er naiv i din tro på oppdrettere, for det er heldigvis mange som tester mer enn det klubbene krever. Også er det dessverre sånn at noen bare bryr seg om penger, og andre stikker hodet i sanden fordi det er vanskelig å akseptere problemer med noe som er så kjært.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mentha

Det er mye direkte feilinformasjon eller villedende info fra eiere, oppdrettere og raseklubbene, dessverre, og kjøpere som ikke vet bedre lar seg lure.

Jeg var jo på langt nær like grundig som jeg er i dag ved mine første kjøp, man vet ikke bedre rett og slett. Jeg visste jo ikke om alle databasene og ressursene (i tillegg er jo denne infoen gradvis blitt offentlig, noe den ikke var for bare 10 år siden), man forstår ikke helt hva tester viser eller kanskje arvegangen til sykdom og mentale problemer. Så selv oppegående folk lar seg lure, det er vanskelig å avsløre feilinformasjon.

To eksempler på villedende tester er jo HD og BOAS-testen. 1) valpekjøpere vet ikke at A hofter mot A hofter ikke nødvendigivis gir friske hofter. Valpekjøpere opplyses ikke om bruken av indeks eller å sjekke HD-forekomsten totalt i rasen eller linjene, for mange oppdrettere bruker det ikke og nevner det ikke. 2) BOAS-testen høres jo kanskje ut som et bra initiativ, men i realiteten tester den bare hvordan hunden blir påvirket av å trave 350m sammenhengende (noe alle hunder burde klare problemfritt uavhengig av kondisjon). Når mange hunder kommer ut med grad 1-3 sier jo dette noe om hvor ille det står til med rasen. I tillegg til at vi vet at luftveisproblemene blir verre jo eldre hunden er, og nedre grense for test var vel bare 18mnd og da er hunden avlsgodkjent i 2 år. Altså dette er jo veldig lite nyttig.

Og så nytter det ikke at oppdretter mentaltester, hvis man som valpekjøper ikke klarer å lese testen og hva den faktisk avslører.

I tillegg kommer alle kjøpere som ikke er interessert på samme nivå som oss her inne, de vil bare ha et familiemedlem og tenker ikke over hvor kritiske de bør være. Disse tenker nok at oppdretter vet hva de snakker om og vil det beste for hundene sine, de fleste tror jo godt om andre mennesker og tenker jo ikke at folk bevisst avler fram syke hunder.

Endret av Tyttebæra
La til noe.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sorry jeg er sen til diskusjonen 

 

Jeg kjøpte en Corgi i 2012 som hadde først sterk grad HD (E), men ble nedgradert til D året etter. Dette er broren til hunden med flest avkom i nyere tid. Broren til min hund er ikke HD-testa og fikk rundt 80 avkom mener jeg å huske.

Oppdretter ble skikkelig furt på meg når jeg nevnte at jeg hadde sjekket min.

Corgiklubben er ikke interessert i å vite om HD. De mener alt er eiers feil og alt er pga miljø. Det er irrelevant med gener...

 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sheretech skrev:

Sorry jeg er sen til diskusjonen 

 

Jeg kjøpte en Corgi i 2012 som hadde først sterk grad HD (E), men ble nedgradert til D året etter. Dette er broren til hunden med flest avkom i nyere tid. Broren til min hund er ikke HD-testa og fikk rundt 80 avkom mener jeg å huske.

Oppdretter ble skikkelig furt på meg når jeg nevnte at jeg hadde sjekket min.

Corgiklubben er ikke interessert i å vite om HD. De mener alt er eiers feil og alt er pga miljø. Det er irrelevant med gener...

 

 Fatter ikke at folk kan være så kyniske ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har noen tatt DNA test av hunden?  Har dere forslag til hva som fungere best? Ca hva pris lå det på?   
    • Har vurdert å kalle neste hund for Tora, men det er jo et norsk navn. Men også noe med den jødiske religionen- synes kanskje det er upassende. Hva synes dere??      
    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...