Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som knurrer til mann og barn (5 mnd)

Recommended Posts

Skrevet

Har en blandingshund på 5 mnd (mellompuddel/cocker spaniel 75/25), som i det siste har begynt å knurre mot familiemedlemmer. 

Vi opplevde det første gang i jula (da var han 4 mnd) og da hadde han fått et griseøre. Knurret når vi nærmet oss, og vi hadde da aldri opplevd ressursforsvar. Vi forsøkte da "bytteleken", og gi han noe som han syns var bedre. Det har vi fortsatt med og han slipper da det han har uten problem og tar imot det nye. Men knurrer da like mye når han har fått en ny ting. 

I det siste har han begynt å knurre/glefse mot min mann - og det er gjerne uprovosert. 

Dette synes jeg er bekymringsfull oppførsel som jeg tenker at vi må få bukt med så snart som mulig. 

Hunden er naturlig nok veldig knyttet til meg da jeg har vært mest hjemme og har mest med han å gjøre, men han har ved flere tilfeller glefset mot meg også. 

Han kommer gjerne i fanget for å tygge bein (som han selv tar med seg og hopper opp i fanget), men i det siste opplever jeg at han knurrer og glefser mens han ligger i fanget. Da har han hoppet opp på eget initiativ, men blir helt stiv i kroppen når jeg tar i han.

Langt innlegg, men tar imot råd og betraktninger med stor takknemlighet ❤️

Skrevet

Du vil sikkert få noen gode råd her, men først og fremst må hunden til veterinær for å utelukke fysiske plager som kan føre til dette. Er alt i orden fysisk er dette noe dere bør snakke med en hundetrener som er god på atferd. Har ingen råd ift hvordan dere bør håndtere det, eller å ikke la han være i sofa, seng osv. Ha en egen plass til hunden, hvor han kan få ligge og får være helt i fred når han ligger der. Ressursforsvar kan i seg selv være veldig forsterkende, så frem til dere finner ut av ting sørg for at det er færrest mulig situasjoner hvor hunden kan begynne å knurre og glefse. 

• Thanks 1
Skrevet

Veterinær først! Sånn adferd kan komme av smerte eller dårlig syn/hørsel, osv. Kan til og med være "små" ting som ørebetennelse, men det kan også være i forbinnelse med tannfellingen. Greit å få utelukket det fysiske først.

Ellers er det helt umulig å si noe om trening uten å se han eller situasjonene. Prøv å kartlegg litt selv. Skriv ned hver gang det skjer, hvem som er der, ressurser som muligens voktes, osv. Du sier han glefser uprovosert mot din mann, men hvor og når? I sofaen? På gulvet? Når mannen din går forbi, eller når mannen din tar kontakt med hunden, vil klappe han, løfte han, leke? 

Når det gjelder tressursforsvar, så unngår jeg å gi hundene mine ting som jeg vil måtte ta i fra dem, enten det er bein, leker eller liggeplass. Selv hunder som ikke har ressursforsvar i andre settinger kan reagere med knurring dersom de får bein som ikke kan spises opp med en gang, og når du ser den tendensen så ville jeg sluttet helt med det.

Skrevet

Flere gode råd her. Vil bare tilføye, ikke la han få ligge på fanget eller sammen med dere i sofa/stol når han har godis el lignende, ser bare for meg at det kan forsterke el eskalere noe negativt. 

• Like 1
  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Endret for det ble litt of topic egentlig… at vi avlivet vår hund. 

Veldig komplisert problemstilling! 

Endret av Naos

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...