Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge må man være hjemme med valpen?


pollup
 Share

Recommended Posts

Jeg og samboeren min har lenge vurdert å kjøpe hund. Etter en del research har vi kommet frem til at vi ønsker oss goldendoodle eller cockapoo.
 

Jeg har kontorjobb, som på ubestemt tid er hjemmekontor, mens samboeren min er håndverker. Dvs. at jeg for det meste er hjemme, mens han er borte på dagtid. Når samfunnet åpner, vil jeg mest sannsynlig ha 2 dager på kontoret, og 3 dager på hjemmekontoret. 

Mitt spørsmål er derfor: når kan man begynne å la valpen være hjemme alene? 

Vi vil aldri kjøpe en hund uten en plan, og det er derfor jeg spør her for å hente inn mest mulig informasjon :-) Hvis dere har noen andre generelle tips til førstegangskjøpere, må dere gjerne komme med det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med det samme valpen kom i hus, og fra ca 4-5mnd alder økte vi slik at antall timer alene hjemme matchet med alderen hans. Dvs 6 mnd =6 timer, 7 mnd= 7 timer osv, opp til en hel arbeidsdag. Det viste seg å være et fint tempo for vår hund. Så en hel arbiedsdag var han vel ikke alene før han var 8-9mnd. Nå har man jo kanskje ikke den muligheten i normale ikke-pandemiske tider, men det overrasket meg hvor lett alene-hjemme treningen gikk for seg bare man ga hunden den tiden den trengte på å venne seg til situasjonen. Vi er også to stk med kontorjobb, så vi har jo hatt muligheten til å bare bytte på hvem som hadde hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvor gammel vår var da han var hjemme en hel arbeidsdag fordi hjemmekontor, barn som kommer tidlig hjem, karantetener, syke barn osv har gjort at dager han må være hjemme alene hele dagen har vært mer ujevnt fordelt enn jeg hadde sett for meg da vi fikk ham.

Men jeg vil dele et lite tips, som jeg tror kanskje gjorde hjemme-alene-treningen lettere enn den ellers ville vært. Dette tipset plukket jeg opp hos "hundetrenetmaren" på instagram. Hun viste frem at hun hadde en barnegrind til valpen som noen ganger stengte av slik at hun ikke kunne fotfølge menneskene hele tiden. Da lærte valpen i helt hverdagslige situasjoner at mennesker forsvinner og kommer tilbake. Mange ganger hver eneste dag, uten at det er noe merkelig ved det.

Maren Teien Rørvik (@hundetrenermaren) • Instagram-bilder og -videoer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg importerte hunden min, så hun kom til meg rett før hun var 4 måneder gammel. Jeg brukte den første måneden på å trene henne til å bli husren, og helt grunnleggende lydighet og til å bli trygg på meg. Og den andre måneden på å gradvis være mer og mer alene. Da startet jeg kanskje med 1 minutt, og så 2 minutter, og så 5 minutter, og deretter 10 min, 15 min, 20 min etc. Jeg husker da vi kom til ca 5 timer og 45 min at jeg tenke, hva skal jeg finne på nå som jeg ikke kan være hjemme i så mange timer og heller ikke er på jobb. (Jeg var arbeidsledig akkurat da jeg fikk henne) På slutten av måneden kunne hun være alene i 8 timer. Og det var jammen god timing, for da hadde jeg også fått jobb og hun måtte være hjemme i 8 timer. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sesamsover said:

Hei,

Jeg importerte hunden min, så hun kom til meg rett før hun var 4 måneder gammel. Jeg brukte den første måneden på å trene henne til å bli husren, og helt grunnleggende lydighet og til å bli trygg på meg. Og den andre måneden på å gradvis være mer og mer alene. Da startet jeg kanskje med 1 minutt, og så 2 minutter, og så 5 minutter, og deretter 10 min, 15 min, 20 min etc. Jeg husker da vi kom til ca 5 timer og 45 min at jeg tenke, hva skal jeg finne på nå som jeg ikke kan være hjemme i så mange timer og heller ikke er på jobb. (Jeg var arbeidsledig akkurat da jeg fikk henne) På slutten av måneden kunne hun være alene i 8 timer. Og det var jammen god timing, for da hadde jeg også fått jobb og hun måtte være hjemme i 8 timer. 

Nå ble jeg nysgjerrig! Hva gjorde du når du kom til 5 timer og 45 minutter? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pingeling skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig! Hva gjorde du når du kom til 5 timer og 45 minutter? ?

Jeg tror jeg først gikk et par timer alene i skogen (som føltes rart uten hund, for hele vitsen med å skaffe hund er å ha en turkamerat i skogen..) og så innom den lokale kafeen og surfet på nettet og leste en bok en liten stund, og så tok jeg t-banen ned til sentrum og gjorde noen ærender. Et eller annet sånt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...