Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Heisann! Jeg skal endelig hente min lille valp i dag. Gleden er stor! Har hatt godt kontakt med oppdretter hele veien men er første møtet idag. Siden oppdretter bor et stykke unna så har jeg kun tilgang på bil idag. Så vi har da avtalt at jeg skal få ta henne med meg med det samme.

En ting jeg da lurer på er hvordan gjør man det med betaling? Er det vanlig å få faktura eller overføre når man er der? Oppdretter får jo ikke pengene inn på konto med en gang, så hva om han da krever at jeg kommer tilbake når pengene er der? Slik var det med depositum, jeg ga en sum slik at jeg var sikret hun jeg ønsket, og han måtte se at pengene var på konto før han `fjernet` henne fra kjøpslisten. 

Jeg ønsker ikke å betale fullpris før jeg har hilst på både mor, de andre i kullet og oppdretter. 

Hilsen spent og nervøs førstegangseier ?

Skrevet

Det enkleste er nok å ta kontakt med oppdretter og spørre hvordan dere gjør betaling. Jeg vet ikke hvordan det er med så store beløp med Vipps, men det er jo en mulighet. Eller at de ser at du gjør overføringen i mobilbank når dere er der.

Skrevet
1 minutt siden, simira skrev:

Det enkleste er nok å ta kontakt med oppdretter og spørre hvordan dere gjør betaling. Jeg vet ikke hvordan det er med så store beløp med Vipps, men det er jo en mulighet. Eller at de ser at du gjør overføringen i mobilbank når dere er der.

Han tok ikke vipps? kan jo alltids spørre, men føler jeg har spurt om så mye til nå hehe. Vil liksom ikke virke til bry

Skrevet

Tror ikke det er vanlig, men gjør det noe? Bare sørg for å ha en skikkelig signert kontrakt (som jeg håper du har fått til gjennomsyn på forhånd).

Skrevet
7 minutes ago, o1337 said:

Sjekk med banken din om du kan overføre med straksbetaling. Da får oppdretter pengene på konto med en gang. Jeg tror ikke jeg hadde betalt for en hund med cash.

Hvorfor ikke? Hovedargumentet for å ikke bruke cash er jo moms/skatter, og oppdrett er hobbyvirksomhet og sjelden momspliktig.

Skrevet
26 minutter siden, simira skrev:

Tror ikke det er vanlig, men gjør det noe? Bare sørg for å ha en skikkelig signert kontrakt (som jeg håper du har fått til gjennomsyn på forhånd).

Har spurt nå om å få de kontrakt☺️ Nei altså kan godt betale i kontant, men føler det blir litt shady men har lest at enkelte oppdrettere ønsker kontanter så 

Skrevet
16 minutter siden, simira skrev:

Hvorfor ikke? Hovedargumentet for å ikke bruke cash er jo moms/skatter, og oppdrett er hobbyvirksomhet og sjelden momspliktig.

Hvitvasking.

Ved overføring så blir det i det minste registrert en fra og til konto.

Skrevet
3 minutes ago, o1337 said:

Hvitvasking.

Ved overføring så blir det i det minste registrert en fra og til konto.

Er hvitvasking gjennom oppdrett faktisk en greie? Jeg trodde det var vanligst i momspliktige bedrifter.

NKK sin kontrakt er et godt utgangspunkt, vær oppmerksom på eventuelle ekstra/generelle punkter, det er ikke lov å selge hunden med store ulemper uten kompensasjon (avlsrett, tilbakeføringsrett med eller uten kompensasjon osv.).

Skrevet

Vipps medfører gebyr over 10.000 kr, derfor ønsker mange å ikke bruke dette, av både valpekjøpere og oppdrettere.

Det vanligste er at valpen er betalt ved levering, da via kontant, Vipps eller bankoverføring. Viktigste er å avtale dette med oppdretter. Betaler man kontant, så skal det også skrives kvittering på mottatt betaling. Det er slett ikke uvandt at oppdrettere foretrekker kontant, og det kan det være mange grunner til, de aller fleste er ikke momspliktige heller. Jeg har betalt kontant også til momspliktig oppdretter, hvor dette fremkommer i kontrakt og kvittering, så det trenger absolutt ikke være shady. Jeg har også vært med på å selge valper med faktura, da mange kjøper gjeterhundvalper via bedriften og må ha faktura i regnskapet.

Om du ikke er komfortabel med kontant, så hør om du kan overføre via bank på stedet, bare ta med bank-ID og fremvis bekreftelse på betaling.

• Like 1
Skrevet

Sist gang jeg betalte kontant så kostet boxeren 8000 kroner, så jeg skjønner at det kan føles ekkelt med dagens priser! Spesielt for de som må reise med offentlig transport.

Jeg lurer på hva sjangsen er for å bli stoppet på flyplassen er dersom man har med seg 25.000+ i kontanter? Jeg hadde nok vært så shaky at de hadde stoppet meg fordi jeg så ut som jeg hadde dårlig samvittighet. ? 

Skrevet
3 minutter siden, Pingeling skrev:

Sist gang jeg betalte kontant så kostet boxeren 8000 kroner, så jeg skjønner at det kan føles ekkelt med dagens priser! Spesielt for de som må reise med offentlig transport.

Jeg lurer på hva sjangsen er for å bli stoppet på flyplassen er dersom man har med seg 25.000+ i kontanter? Jeg hadde nok vært så shaky at de hadde stoppet meg fordi jeg så ut som jeg hadde dårlig samvittighet. ? 

Hehe ja samme!? heldigvis kjører jeg bil! 

Skrevet (endret)

Da jeg solgte valper sist ville noen betale via Vipps og andre via nettbank. Helt greit for meg så lenge de kunne vise kvitteringen fra nettbanken som heter Utførte betalinger dersom de ikke brukte Straksbetaling. 

Da jeg kjøpte valp selv i fjor betalte jeg via nettbank dagen før jeg hentet valpen. 

Endret av mowgli
Skrevet

Sist jeg kjøpte hund så overførte jeg pengene noen dager før jeg hentet hunden så pengene var på oppdretters konto innen jeg var der. Nå skal det sies at jeg kjenner oppdretter godt og stoler på vedkommende.

Første hunden jeg kjøpte betalte jeg med kontant, tenkte ikke stort over det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
    • Merker at det lukter litt vondt av trekksela til hunden, typ sopp/mugg aktig nesten. Noen som vet hvordan det kan vaskes eller fjernes? Spyler den jevnlig med vann og henger opp til tørk.
    • Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...