Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått , ekle kryp

LUISE
 Share

Recommended Posts

Hei igjen. Nok er spørsmål om noen har erfaring.

Min 5 mnd gamle hann dachs har nettopp fått sin første flått. Den satt på toppen øret og var ikke lett å se før jeg løftet opp for å ta en liten øre rens .  En sprekkferdig en. Vel jeg fikk fjernet den med lasso . 

Siden min hund er valp fikk jeg beskjed av oppdretter og ikke begynne med dråper fra veterinær før han blir ett år pga allergi. Og heller ikke halsbånd mot flått.

Jeg fikk resept av dyrlegen på godkjent middel og trygt nok for valp men brukte kun en gang siden jeg ble redd for allergiske reaksjoner som oppdretter fortalte kan være risky .

Har forsøkt å lete etter naturlige erstatninger som feks lavendel, eukalyptus,eddik kokosolje osv. 

Er det noen som har erfaring med å bruke dette? Og fungerer det eller er det bare tomme kjerringråd.  

Nå er snart flått sesongen over med mindre der blir en mild vinter. Flåtten er ganske hardfør har jeg lest. 

Jeg er redd for borrelia og andre ting flåtten bringer med seg. Jeg kan også få dette på meg hvis de går på hunden. 

Jeg sjekker hver dag for flått nå etter at jeg fant den første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir aldri 100% kvitt flått uansett hva man bruker, så jeg pleier i de verste periodene og unngå å gå på smale stier i skogen eller i høyt gress/kratt osv. Men det er så og si umulig og unngå at en flått setter seg på hunden nå og da. 

Mener å ha hørt at noen har brukt halsbånd i rav? ? 

Men hvis du allerede har brukt det du fikk av dyrlegen en gang uten at hunden fikk noen reaksjon, så er det nok mest sannsynlig trygt å bruke det. ? 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er Bravecto du fikk. Det gjør at flåtten fortsatt kan feste seg, men dør og faller av, om jeg ikke husker helt feil. Det er greit å være obs på allergiske reaksjoner, men du ville ikke fått det fra dyrlegen om det var spesielt farlig, og ihvertfall ikke uten advarsler. Så jeg ville fortsatt å gi det, og heller være oppmerksom på hunden i noen dager etter han har fått det.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det var noe som het bayventec for hund under 4 kg. Han klødde seg dager etter at han fikk sin dose i august men var usikker på om han klødde pga sælen eller dråpene . Han klør seg ofte der sælen sitter selv om den sitter passe løst på når vi går tur. 

Trur jeg skal bare gi ham det flåttmiddelet til våren igjen .da blir han 1 år i mai. Ellers passe på høyt gress og kratt selv en aldri kan gardere seg 100 prosent. 

Det er tydelig at ingen hadde erfaring med bruk av urter eddik eller kokosolje.  

Takk for innspill uansett da.

Mht andres hundebæsj . Bruker kortere line og lar han bevege seg kun langs asfalt kanten . Da har jeg bedre kontroll.  Hunder liker sterke smaker og  lukter derfor blir de tiltrukket til dette sa en veterinær. Vel en kan håpe der gir seg når han blir eldre . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sele skal sitte ganske tett på kroppen til hunden. Det er bedre om du får hjelp i en dyrebutikk til å se at den sitter riktig hvis den klør og han ikke har vent seg til den.

Middelet skal ikke brukes til små valper, på en 5 mnd gammel hund tipper jeg det er uproblematisk. Ingen spesielt alvorlige og vanlige bivirkninger heller, så om du bor i et område med en del flått så ville jeg ikke vært redd for å bruke det.

Det har vært flere tråder om flåttmidler her tidligere, så du kan søke på forumet for å få råd om ulike midler.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...