Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Inspirert av schäferen Odin fra sesong 2 av «Fra Bølle til Bestevenn», så lurer jeg på om sonen har meninger om de ulike treningskanalene på YouTube? Jeg tenker at forskjellige typer hunder ofte trenger litt forskjellige tilnærminger. Hva Odin og Maren angår, så tenker jeg at hennes bakgrunn og erfaring kom litt til kort med Odin, fordi det dreide seg om å bare undertrykke, uten å gi et utløp. Etter min mening var det per se ikke noe feil med hunden. Den aggresjonen skal jo bo i en schäfer. Problemet slik jeg ser det var at Odin ikke hadde fått noen arena for å leve ut den delen av personligheten sin, slik at han hadde fått den under kontroll. Med andre ord, han burde fått c-arbeid fra ung alder. Fordi han ikke fikk vite når og hvor den delen av ham var akseptabel og ønskelig, så «klikket» det for ham, og han fant sin egen arena for det. Dette så ikke Maren, som har ikke har erfaringsbakgrunn fra den typen raser, men fra lydighet og en helt annen type hunder.

Når det kommer til YouTube-kanaler, så er f.eks. Kikopup en sånn kanal som passer de fleste, men kommer til kort med typiske c-arbeidshunder. Fenrir er en kanal for den type hund, men fra et Canis-utgangspunkt synes jeg han blir litt vel Nordenstam til tider.

Hvilke kanaler er de beste for ulike typer hund? 

Nå ser jeg ikke på treningsvideoer på youtube men jeg vil kommentere Odin. Nå så jeg riktignok bare en eneste episode av programmet, det første. 
Min første tanke var at eier aldri skulle skaffet seg schæfer igjen. Husker jeg ikke helt feil avlivet han en schæfer før Odin, pga av aggressivitet? 

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)Å skaffe ny schæfer  med en slik innstilling er vel å be om trøbbel.. Helt klart vil hunden plukke opp eierens redsel og usikkerhet , som igjen vil forplante seg i hundens ‘oppfatning’ av omverdenen.  Schæfer er vel ikke en rase jeg tenker på som utpreget mentalt sterk sånn generelt og en eier med mye underliggende redsel og usikkerhet, vel..da skal det godt gjøres å lykkes. 

9 minutes ago, QUEST said:

Nå ser jeg ikke på treningsvideoer på youtube men jeg vil kommentere Odin. Nå så jeg riktignok bare en eneste episode av programmet, det første. 
Min første tanke var at eier aldri skulle skaffet seg schæfer igjen. Husker jeg ikke helt feil avlivet han en schæfer før Odin, pga av aggressivitet? 

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)Å skaffe ny schæfer  med en slik innstilling er vel å be om trøbbel.. Helt klart vil hunden plukke opp eierens redsel og usikkerhet , som igjen vil forplante seg i hundens ‘oppfatning’ av omverdenen.  Schæfer er vel ikke en rase jeg tenker på som utpreget mentalt sterk sånn generelt og en eier med mye underliggende redsel og usikkerhet, vel..da skal det godt gjøres å lykkes. 

Det er et problem at folk har fått inntrykk av at schäfer er egnet som turkamerat og familiehund. Synd at mange som vil ha en retriever-type personlighet velger en mer bøs rase fordi de tiltrekkes av bøs-faktor i utseendet uten å ville ha det i personligheten. 

• Like 1
48 minutes ago, QUEST said:

Eier sier så at han er livredd for at det samme skal skje med Odin. ( Odin er vel avlivet så vidt jeg har fått med meg?)

Nei han lever ennå. Iallefall ilfg. instan hans. Du tenker ikke på Nico? Fra serie 1?

2 minutter siden, Busann skrev:

Nei han lever ennå. Iallefall ilfg. instan hans. Du tenker ikke på Nico? Fra serie 1?

Takk for rettelsen :) Leste et eller annet sted at Odin var avlivet nå, husker ikke hvor. Har ikke sett serie 1. Kom på, på samme sted( der det sto at Odin var avlivet) stod det også at eier hadde fått seg labrador nå? 

Edited by QUEST
3 minutes ago, QUEST said:

Takk for rettelsen :) Leste et eller annet sted at Odin var avlivet nå, husker ikke hvor. Har ikke sett serie 1.

Forrige hunden het også Odin ser det ut som.

Vi trener mot IGP og jeg har vel sett alle videoene til Canemo (de har også gratis videoer for medlemmer på sin egen hjemmeside) Masse bra tips til hvordan man kan trene mot både A, B og C hjemme. Og mye for nybegynnere 😊🙌

• Like 1