Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg være med på jakt uten jaktprøve?


forvirrapårasen
 Share

Recommended Posts

44 minutes ago, forvirrapårasen said:

Trenger jeg å ta jaktprøven for å bli med på dette? 

Niks. Du må derimot sette deg inn i regelverket for jakt med hund ol. :) Jeg vil egentlig anbefale alle som er interessert i jakt og/eller jakthund å ta jegerprøve-kurs, rett og slett fordi du får en grunnleggende innføring i blant annet jakt med hund og ellers generelt regelverk, men du må ikke bestå prøven eller gå på jakt selv om du har bestått den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese gjennom to ganger. Mener du jaktprøve eller jegerprøven?

Jegerprøven er pålagt hvis du skal delta i selve jakten, altså å drepe dyrene. Det kan være nyttig om du skal være med, men ikke nødvendig.

Jaktprøve er en konkurranseaktivitet for å kartlege hundenes jaktegenskaper. Det kan også være nyttig både for deg og hunden, for treningens del og for at du skal vite hvor du har hunden din. Jeg synes nesten kanskje det er viktigere, at du setter deg inn i bruk og ansvar ved bruk av losende hund i jakt, det er ikke trivielt å ha hunder løse i jaktområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, o1337 said:

De fleste harajegere skyter ikke haran uansett ?? så om du har med børse eller ikke spiller vel ingen rolle (uten å vurdere det etiske rundt det (unødvendig stress for haren)).

Tja, de fleste harejegere drar vel ut med mål om å skyte hare, så får da håpe de fleste gjør nettopp det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, o1337 said:

Det er nok det å høre losen som er det viktigste for mange ja :)

Noen driver med treningsslipp, der målet ikke nødvendigvis er å skyte noe men å gi hunden erfaring. Det er ikke noe sånt du tenker på? Slik trening har et formål, og blir noe annet enn å bare slippe dem for moro skyld. Å la hunder jage dyr uten noe videre mål og mening enn å høre hunden jage høres sært ut. :huh: For ikke å nevne at det vitner om lite respekt for viltet.

5 hours ago, forvirrapårasen said:

Jepp, det er det jeg også synes er gøy. Bålet og hyggen med familien imens hunden loser☺️

Dersom du skal ha ansvar for hunden under drevet, må du nok være mer engasjert i hva hunden driver med enn å kun drikke kaffe mens du hører på losen. :) Du bør ha hundepeiler på den, og følge med på den, slik at du vet hvor den er til en hver tid (de loser jo ikke hele tiden). Avhengig av hva slags sted du skal slippe selvfølgelig, men en hund kan raskt sette nesa mot traffikerte veier, gårdstun, ut av jakterrenget (der den ikke har lov å jage) eller mot andre ting i terrenget som kan være skadelig. Du må ha en viss oversikt over hva den jager, da den ikke nødvendigvis bare vil jage hare. En løs på drevet halsende hund med boghøyde over 41cm (som gjelder dunker) har ikke lov til å jage rådyr og hjort og hunden kan skade seg om den møter andre former for feil type vilt, så dette er ting du må følge med på. Ser du tegn på at hunden gjør noe den ikke burde, må du få kalt den inn eller ta beina fatt og få avskjært den.

Det er selvfølgelig en del som ikke bryr seg om slike ting som jeg nevner her, men jeg mener det er veldig viktig om man ønsker å være en ansvarlig hundeeier og har respekt for lover, regler og viltet.

  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tyttebæra skrev:

Noen driver med treningsslipp, der målet ikke nødvendigvis er å skyte noe men å gi hunden erfaring. Det er ikke noe sånt du tenker på? Slik trening har et formål, og blir noe annet enn å bare slippe dem for moro skyld. Å la hunder jage dyr uten noe videre mål og mening enn å høre hunden jage høres sært ut. :huh: For ikke å nevne at det vitner om lite respekt for viltet.

Dersom du skal ha ansvar for hunden under drevet, må du nok være mer engasjert i hva hunden driver med enn å kun drikke kaffe mens du hører på losen. :) Du bør ha hundepeiler på den, og følge med på den, slik at du vet hvor den er til en hver tid (de loser jo ikke hele tiden). Avhengig av hva slags sted du skal slippe selvfølgelig, men en hund kan raskt sette nesa mot traffikerte veier, gårdstun, ut av jakterrenget (der den ikke har lov å jage) eller mot andre ting i terrenget som kan være skadelig. Du må ha en viss oversikt over hva den jager, da den ikke nødvendigvis bare vil jage hare. En løs på drevet halsende hund med boghøyde over 41cm (som gjelder dunker) har ikke lov til å jage rådyr og hjort og hunden kan skade seg om den møter andre former for feil type vilt, så dette er ting du må følge med på. Ser du tegn på at hunden gjør noe den ikke burde, må du få kalt den inn eller ta beina fatt og få avskjært den.

Det er selvfølgelig en del som ikke bryr seg om slike ting som jeg nevner her, men jeg mener det er veldig viktig om man ønsker å være en ansvarlig hundeeier og har respekt for lover, regler og viltet.

Ja det også (trene hund), men det er også mange harajegere som lar børsa ligge i bilen og ihvertfall lar hunden lose en eller to ekstra runder.

Jeg kjenner mange harajegere og sier kun det de sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS;  Hvis jeg kom med følgende opplysning; ‘Jeg syns det er gøy og trivelig å la hundene jage rådyr, hare og annet småvilt når vi går tur. Da får hundene både mosjon og utløp for jaktinstinket’  Hva slags reaksjoner tror du jeg ville fått og ikke minst hva slags syn på vilt hadde jeg forfektet?  I en tid der hundehold blir mer og mer regulert og synet på jakt og fiske ikke akkurat er udelt positivt, tenker du at jeg som hundeeier hadde bidratt positivt til begge aktiviteter/ livsstiler? ( jakt og eller hundehold)

Jeg har ingenting mot hverken jakt eller fiske, tvert om men da skal det være en fornuftig mening bak aktiviteten. ( å spise byttet) .  Å bedrive jaging på vilt for moro skyld eller ‘catch and release’ på fisk, har ingenting med jakt eller fiske å gjøre, det er å stresse og plage dyr/ fisk for underholdningens skyld og som sådan forkastelig på flere plan. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, o1337 skrev:

Det er nok det å høre losen som er det viktigste for mange ja :)

 

22 timer siden, forvirrapårasen skrev:

Jepp, det er det jeg også synes er gøy. Bålet og hyggen med familien imens hunden loser☺️

 

Det er mulig jeg misforstår, men finnes det folk som slipper jakthunder løs i skauen for å jage rundt på ymse dyr, bare fordi de synes det er koselig å høre på bjeffinga? Hvordan påvirker dette haren/dyret som blir jaget, lar man bikkja holde på til byttet er sprengt? ?

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

 

 

Det er mulig jeg misforstår, men finnes det folk som slipper jakthunder løs i skauen for å jage rundt på ymse dyr, bare fordi de synes det er koselig å høre på bjeffinga? Hvordan påvirker dette haren/dyret som blir jaget, lar man bikkja holde på til byttet er sprengt? ?

 

 

Ja.

Kjenner ingen direkte som gjør det på Hare, men jeg kjenner en som jakter rådyr som slipper bikkja på rådyr for å trene den (utenfor båndtvang og før jakta). 

Jeg syns ikke noe om noe av det. 

 

Edit: han sier at det ikke stresser rådyra nevneverdig, men det tror jeg ikke noe på. 

Jeg mista hunden min på rådyr i skauen en gang i vinter og fy **** så ****** det var. Nå er det dobbel sikring.

Endret av o1337
La til info
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at tanken bak de tilfellene du nevner @o1337 forhåpentligvis er trening? Jakthunder er avhengig av erfaring for å bli gode jakthunder, og for denne type jakthund innebærer det slipp i skogen. Hovedsaken er uansett at man slipper ikke hunder bare for å mosjonere hunden, la den bruke instinktene sine eller fordi los er "gøy" (som er det særeste jeg har hørt på lenge), det er enten for å skyte dyr for hunden eller å gi den erfaring som senere kommer til nytte på jakt og evt. jaktprøver. TS står jo i en spesiell situasjon siden hun ikke kan skyte for hunden selv, dermed føler jeg behov for å diskutere svarene dine litt, da det er viktig at hen ikke får feil inntrykk av hva som er normal praksis, og også hva som er god praksis.

Og til dere som ikke vet så mye om jakt med løs på drevet halsende hund: På slik jakt som dette er målet at hunden skal være mer et irritasjonsmoment, eller en mulig trussel langt unna i det fjerne. Det medfører selvfølgelig noe stress, men det er på ingen måte hetsjakt, dyrene løper ikke for livet eller står i fare for å "sprenges". Hunden er laangt bak dyret og følger dyret i et lavt tempo. Dyra har god kontroll på hvor hunden er hele tiden og de løper ikke hele tiden heller, så de føler seg relativt trygge på å ikke bli tatt igjen. Hvis hunden driver dyra for hardt, vil dyret føle seg for truet og stikke ut av terrenget og da er det jo tapt, så det er overhode ikke ønskelig. Kjennetegnet på en god hund er nettopp at den driver så pass sakte at dyra føler seg trygge nok til å bli værende lenge og tar seg flere runder rundt postene. Denne type jakt er også regulert, det er kun tilatt på noen arter og av disse har noen arter ekstra krav til hunden (eks. maks boghøyde for hunden), nettopp for å ta hensyn til dyrevelferden for de aktuelle artene.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2021 at 8:47 PM, simira said:

Takk, da lærte jeg litt nytt om drivjakt, og det gir jo mening. Gubben skal på hjortejakt i helga, og mulig de har med seg en dachs.

Så spennende, du får ønske ham skitt jakt! :) Heldig med at det er dachs det er snakk om da, driver generelt saktere enn andre raser etter erfaringen her og er dermed svært gode på hjortevilt (jeg er overhode ikke inhabil, lover :whistle::D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, simira said:

Denne er gammel og ifølge eier ikke spesielt god på driv i utgangspunktet, så jeg tror hun er med mest for syns skyld. Men hun driver litt når det ikke er beitedyr i nærheten ihvertfall.

Ingen regel uten unntak. Hun er ikke med som godkjent ettersøkshund?

Disse jaktbikkjene kan jo også furte lenge om de ikke får være med og vet at eier er på jakt, så ofte mindre styr å ta dem med selv om de ikke kan gjøre så mye nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...