-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
Nye innlegg
-
Ski er god trim for både hund og eier 😊 usikker på hvordan belastningen er for akillesen og ski men... hva med fatbike? I trekkhundløypeme her jeg bor er det flere som bruker fatbike vinterstid 😊 i skiløypene også, men da kan man regne med litt kjeft (fatbike lager ikke mye spor i skiløyper, men man burde kanskje ikke dra ut før 1-2 dager etter snøfall slik at løypene for satt seg 😊
-
må bli ski ... kjøpte dette https://troll-hundefor.no/produkt/non-stop-ferd-magebelte/
-
Er det noen Trekkhundklubb i nærheten der du bor? Hvor bor du hvis du evt ikke vet? Hvis du tar en omplasseringshusky på prøve kan du se an hunden før du bestemmer deg! Mange har har også livslang prøve med førsterett på å kjøpe tilbake hunden.
-
Nei, renraset er ikke så viktig. Planen er å være like mye ut hele året. Da jeg hadde rottweiler var jeg ikke aktiv i det heletatt rent fysisk, deltok på noen utstillinger og trente lydighet osv men det var rimelig vanskelig å slite den ut. Kunne absolutt tenkt meg rottweiler men ser ikke bruken for det lengre. Forøvrig hadde ikke rottisen min problem med andre hannhunder så kanskje jeg var heldig. Jeg likte golden for man fikk mye hund for lite arbeid. Den holder seg fint innafor gitte rammer å regler uten at man må gjenta seg og om man var dårlig i ei uke så ble ikke bikkja urolig av å ligge inne hele dagen med 30min gåtur per dag. Så den var veldig enkel. Man kan bruke tid på å finne oppdretter men plutselig sitter man med en hund som man er glad i men ikke passer inn i livet. Og hvordan vil en golden klare å trekke pulk eventuelt meg på vinterstid? Jeg har hatt kontakt med endel golden eiere og de fleste synes de er litt late men absolutt brukbar til lengre dagsturer. Så hørte jeg fra en på fjellforum som også ville ha golden og prøvde å trene opp utholdenhet men endte opp med at hunden ble igjen hjemme på tur og brukte AH eller SH tror jeg det var. Av de jeg har snakket med personlig med golden har nesten samtlige en form for AD eller HD som gjør at de kan fungere i hverdagen men ikke gå med kløv eller trekke noe som også gjaldt den som var hos meg. Jeg er først å fremst ut etter et arbeidsjern som også fungerer sånn noenlunde greit som familiehund osv. Sa litt om hva jeg likte med golden litt ovenfor her men egenskaper jeg ikke vil ha er jeg litt usikker på men er redd for å få en litt lat hund. Har et familiemedlem som kjøpte seg hund fordi vi har hatt samme hund tidligere og den var sprek som **** men denne hunden har forkalkninger i store deler av kroppen og sover bare hele dagen å kan knapt gå ut. Pga at den er såppass lat synes jeg det nesten er slitsomt å passe den. Det er jeg litt redd for med golden at jeg kan skaffe en golden som viser seg etter 2 år å slite med trekk, kanskje HD og kulda på vinterstid. Glemte kanskje å nevne det men en relativt voksen hund/omplassering er kanskje mest å foretrekke så kan man prøve å se hvordan det passer inn osv. Etter 4 dager i femund uten kløv så var golden heelt ferdig og lå i flere dager. Nå planlegger jeg 2-3 ukers tur til både hardangervidda og børgefjell neste år (blir jo endel flere men dette blir høydepunktet) og min erfaring med golden tilsier at det ikke hadde funka. Nå har ikke jeg erfaring med jaktgolden men er litt skeptisk til pelsen på golden når det kommer til vinteren og den skal sove ut. Om jeg må drasse med ekstra pledd, dekken osv vil det mest sannsynlig fylle kløven og sekken min som jeg kunne brukt til å ha med andre ting. Stoler ikke helt på det som står på NKK, det var ingen tilfeller av AD eller HD på foreldrene på den golden jeg hadde men samtlige i kulle hadde grad B-C. Den som var her hadde grad C.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts