Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Aiaiai.. Vedvarende mageknip, mye luft i magen og nedsatt matlyst. Og slik er det avogpå periodevis. Ikke har han fått noe nytt å tygge på og han har heller ikke spist noe ute. Blir snart sprø, og det tror jeg han også blir? Det kommer liksom utav det blå, starter gjerne først med litt løs mage. Men så ordner ikke kroppen opp selv, og jeg må tvinge i han zoolac og faste han en dag (litt ris og kylling får han). Ikke har han noe ekstra fett å gå på, så det er en evig kamp å holde vekten?

Skrevet
7 hours ago, Miloficent said:

Aiaiai.. Vedvarende mageknip, mye luft i magen og nedsatt matlyst. Og slik er det avogpå periodevis. Ikke har han fått noe nytt å tygge på og han har heller ikke spist noe ute. Blir snart sprø, og det tror jeg han også blir? Det kommer liksom utav det blå, starter gjerne først med litt løs mage. Men så ordner ikke kroppen opp selv, og jeg må tvinge i han zoolac og faste han en dag (litt ris og kylling får han). Ikke har han noe ekstra fett å gå på, så det er en evig kamp å holde vekten?

Bare tenker litt høyt her, men kan det være proteinkilden? Min får litt av-og-på-mage når hun fores med noe som inneholder kalkun (jeg tror i alle fall det er det som er synderen). Den siste tiden har hun utelukkende fått elg/lam/rein, og magen har vært helt fin.

Skrevet
10 timer siden, Wilhelmina skrev:

Bare tenker litt høyt her, men kan det være proteinkilden? Min får litt av-og-på-mage når hun fores med noe som inneholder kalkun (jeg tror i alle fall det er det som er synderen). Den siste tiden har hun utelukkende fått elg/lam/rein, og magen har vært helt fin.

Ja jeg har vært inne på tanken selv! Har lyst å prøve en periode uten noe form for kylling, da de fleste sensitive/allergihunder reagerer på det. Bare dumt det er kylling i alle pølsene til v&h (utenom Taste). Jeg syns ikke han virker som en allergihund sånn ellers, men det er jo vanskelig å si? 

Skrevet
21 minutter siden, Miloficent skrev:

Ja jeg har vært inne på tanken selv! Har lyst å prøve en periode uten noe form for kylling, da de fleste sensitive/allergihunder reagerer på det. Bare dumt det er kylling i alle pølsene til v&h (utenom Taste). Jeg syns ikke han virker som en allergihund sånn ellers, men det er jo vanskelig å si? 

Jeg har ingen gode råd, men synes og det er dumt der ikke finnes flere pølser fra v&h uten kylling. Tuija har spist Mush en måned uten at klø seg og det var uten kylling. Nå er hun tilbake på v&h og klør igjen. Jeg er ganske sikker på hun reagerer på kyllingen... mush får jeg bare ikke tak i her. Så irriterende. 

Håper du finner en løsning for ham :)

Skrevet

Er det så vanskelig å finne fôr uten kylling? Jeg var litt oppmerksom på det tidligere, mest pga dyrevelferden, men tror det er flere leveranfører som har kyllingfrie fôr? Sjekk Acana, Orijen, Robur?

(skilt ut i egen tråd for interesserte)

Skrevet

Men hvis han blir bedre etter å ha fått ris og kylling, så er det vel ikke kylling han reagerer på? Zoolacen gjør kanskje mesteparten av jobben, men ser for meg at hvis han reagerte på kylling så hadde han ikke blitt bedre i magen av den dietten..? ?

Skrevet

@Pajko Enig i at det er dumt! Mush er dyrere for meg å kjøpe inn, og det blir dårlig med fryseplass hvis eldste skal gå på vom og springeren på Mush? 

Det finnes en del fôr på markedet nå som er laget for allergihunder og som kun har en proteinkilde, eller flere proteinkilder men uten kylling. Ganske greit utvalg av det på Musti der jeg jobber hvertfall! Men jeg har ikke noe ønske om å fôre på tørrfôr - og da blir alternativene noe snever. Musti har fått inn noe som heter Smaak råfôr, det har jeg ikke prøvd enda. Der kan du få uten kylling.

@Salka Han har ikke fått det ved de 2-3 siste rundene med mageproblemer. Men jeg har litt mistanke om at det er mengden med kylling som skaper problemer. For vi har prøvd å kutte ut alt av kylling-belønninger men fortsatt på v&h (som det er kylling i). Og det reagerte han fint på. Jeg lager feks godbiter selv med kyllingkjøttdeig, og han får gaanske mye på trening uten at det har gitt utslag. Blir ikke klok?

Skrevet

Taste-variantene til VOM er fullverdige om man ink nok proteinkilder (burde helst være minst 3 over tid) og gir olje/fet fisk i tillegg. 

Hva konkret har du fôret med til nå? Ville hvertfall unngått hardt bearbeidet mat, rå grønnsaker og kålsorter generelt da dette er tungt fordøyelig.

Skrevet (endret)
På 2/20/2021 at 3:54 PM, Stjerneskinn skrev:

Taste-variantene til VOM er fullverdige om man ink nok proteinkilder (burde helst være minst 3 over tid) og gir olje/fet fisk i tillegg. 

Hva konkret har du fôret med til nå? Ville hvertfall unngått hardt bearbeidet mat, rå grønnsaker og kålsorter generelt da dette er tungt fordøyelig.

Ja jeg har sendt mail til v&h og forhørt meg om det for noen år siden da det var mistanke om allergi hos eldste. Ulempen er jo at man må endre proteinkilden så hvis hunden kun tåler lam, så er man litt mer fastlåst. Men ellers funker det jo! 

Fôrer med vom active (den uten laks), har nylig begynt med vom active protein. Prøvde meg på digestive en god stund, men syns ikke den funket godt på han. Active med laks er lik den uten, sånn for magen hans sin del. Prøvde meg også en periode å fôre litt med tørrfôr i tillegg, Nutrima Sport Intense. Tålte første 2 kgs sekk, men den andre nå funket han virkelig ikke på, mye dårlig mage (diaré og løs avføring sånn utenom diaré-utbrudd). Tanken var om jeg kunne gå ned på mengden vom og supplere med tørrfôr istede - bare for å se om det hjalp. 1 kg vom til dagen på en 20 kgs hund er jo mye. Prøver nå med 3 måltider, har ikke sett sååå mye effekt enda, kanskje en smule bedre. Men får ikke gjort dette hver dag pga jobb? 

Endret av Miloficent

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...