Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresive hunder


Ronny

Recommended Posts

Guest Jonna

Den mest hundeaggresive hunden jeg har hatt var Tibetanske Spaniel. (men det hadde sine årsaker)

Aggresiv mot mennesker har vi hatt to ganger i hus. Begge av samme rase. Kommer aldri til å anbefale denne rasen til NOEN. (pga i kulissene så hører jeg om flere av denne rasen som er slik) Vi ble ikke bitt av hundene, men før og ettertid så har dem gjort det. Kommer ikke til å nevne rase heller... men trasisjonelt sett blir dem solgt som gode snille bamse familliehunder, noe dem IKKE er i mine øyner. (nei det er ikke schäfer)

For meg er aggresivitet at hunden ikke takler hverdagen og uttagerer mot "uporoviserte"sitvasjoner man mener en hund skal takle. eks person som går forbi hunden en trang korridor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Ut i fra egen erfaring, er det fire hunderaser jeg har hatt negative opplevelser med. 1 schæfer, 2amstaff og 2 border collier og 4 aussier.

Ellers har jeg sett utrolig hissige dobbeman på avstand på utstilling. Men det var ikke jeg og mine innblandet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere hundepsykolog fortalte en gang at hun hadde vært på en slags samling for oppdrettere av miniatyr raser.(dette var vel for 1-2 år siden). Noe av det som ble tatt opp der var faktisk det grelle gemyttet på mange av miniatyrrasene..Enkelte oppdrettere mente de hadde en kjempejobb forann seg, andre igjenn valgte å stikke hodet i sandet og bli rasende...

Store hunder blir stort sett avlivet hvis de biter, små hunder bli ofte like gjerne avlet på.

De kan jo ikke gjøre noen skade så da er det ikke så farlig..

Det er trist at det er så mange som ødelegger rasene ved å avle kun på eksteriør. Og det er trist at det er så mange eiere som unnlater å oppdra/sosialisere småhundene sine.

Det som er ergerlig er at mange av disse rasene har et stort potensiale, men det blir ikke oppdaget fordi hundefolk (altså folk som er interessert i mer enn en sofapute og som er genuint interessert i hund) styrer unna rasene fordi de tror de er så umulige/ubrukelige. Derfor kommer rasene inn i en ond sirkel. Useriøse oppdrettere får solgt hva som helst til eiere som ikke vet hva som er bak og fram på en hund.

Og det hjelper ikke at alle små raser (og eiere) blir satt i samme bås. Det er et stort spekter av ulikt gemytt og ulike egenskaper også hos de små rasene. Jeg kjenner mange små hunder med eiere som behandler dem på en normal måte. Disse hundene er som hunder av alle størrelser på godt og vondt.

Mitt ønske er at flere hundefolk ville gidde å lære seg mer om de små rasenes egenskaper og forskjeller i stedet for å stemple dem alle som umulige pyntehunder. Mange ville bli positivt overrasket. Jeg har t.o.m møtt instruktører som har trodd at hunder som mine ikke kan lære noen ting, til tross for at dette er en rase som er veldig lærevillig.

Men alt dette er vel egentlig materiale for en egen tråd (men jeg kunne ikke dy meg :icon_redface:) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig..Når vi kjøpte Jonas var JRT fortsatt en svært sjelden rase i Norge og folk ble faktisk imponerte bare han kunne sitte. Tenk at en så liten hund kunne lære noe?

Men det er en grunn til at de fordommene kommer... Hadde min Groenendael oppført seg som mange småhundene vi møter på tur så hadde det blitt ramaskrik. Jeg går bare å håper han ikke får nok og tar igjenn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg med det er HUNDEraser det blir spurt om, personlig tor jeg det er en eller annen terrier som topper den statistikken.

Erfaringsmessig har jeg ikke så mye til overs for shcæfer, tibetansk spaniel eller groendal (beklager Loke!) heller..

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring :pappilon...

Har møtt en ganske aggresiv papillon jeg også, men bare en!

Den var skikkelig aggresiv mot andre hunder, untatt hunder av samme rase.

Så hver gang en hund som var av annen rase kom fordi bjeffa den, flekka tenner og prøvde og bite.

Den var spinn gernen.

Men når jeg skulle fordi med min hund(det var på trening) så ville den bare snuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig har jeg ikke så mye til overs for shcæfer, tibetansk spaniel eller groendal (beklager Loke!) heller..

Monica

Eller? Det skulle selvfølgelig stå ...tibetansk spaniel og groendal...

Sorry, ikke helt våken enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med de her som påpeker at det ikke er rasen, men individene som er aggressive, og at dette kan være fremkallet av dårlig avl, dårlig/manglende oppdragelse, tidligere negative erfaringer som gjør hunder usikre, osv...

Har generelt sett vært veldig heldig ang å treffe aggressive hunder. Ikke truffet noen som har utmerket seg veldig. Hos vet'n traff en gang jeg to pappilloner som flekket tenner og tydeligvis var klare for kamp, men pelsen min kikket bare forbi dem *litt stolt da jah* :D

Har også truffet en ung gutt med ung doberman. Det var et heller lite hyggelig møte. Doberen røk i nakken på pelsen min, og siden har ikke gutten min tålt den doberen. Det er jo bare rett og rimelig, blir spennende den dagen vi treffer en annen dober, må nok være ekstra på vakt da.

-BC-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har hatt dårlige erfaringer med 4-5 tibetanske spanieler, 2-3 papilloner, hundre rottweilere og en million dachser..

Er ikke sånn kjempebegeistret for amstaffer og til dels schaefere for jeg har truffet så mange som jeg synes har en truende framtoning. Har ikke hatt dårlige erfaringer med noen av rasene, synes bare de virker litt skumle. Passet ei schaefertispe når jeg var litt mindre, jeg var den eneste som fikk gå tur med henne og den eneste hun ville være med på tur pga hun var litt 'menneskesky', ikke engang henne hadde jeg noen dårlige erfaringer med. Så det er bare noe med dem som får meg til å tenke to ganger før jeg hilser på dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase tror dere er mest aggresiv i hele verden,?

kan ikke svare helt på det, for det kommer veldig ann på hvordan hunden har blitt oppdratt av sin eier.

Kan liksom ikke si at om en hund av en sort rase er aggresiv så er alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok enkelte raser lettere kan bli aggressive, men tror den avgjørende faktoren ligger hos eieren jeg. Veldig ofte ser man likheter mellom hund og eier. Er man et rolig og avbalansert menneske, vil man som oftest få en rolig og harmonisk hund. Har sett mange eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok enkelte raser lettere kan bli aggressive, men tror den avgjørende faktoren ligger hos eieren jeg. Veldig ofte ser man likheter mellom hund og eier. Er man et rolig og avbalansert menneske, vil man som oftest få en rolig og harmonisk hund. Har sett mange eksempler på det motsatte.

Jeg må jo da være fullstendig schizo for jeg har hatt sånn ca 50/50 :P

Men..folkens: jeg har enda ikke hilst på en snill papillon! :P Noen som har en snill en (garantert snill...) så er det fint hvis dere kommer bort neste gang dere ser oss og lar meg oppleve vidunderet B)

Loke har hilst på en phalene og en pappilon som var morsomme og lekne (jeg turde ikke ta på de :P ) , men de var under året så de tells liksom ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å skjønne at...enten ligger ansvaret for en aggressiv hund..på EIERn...eller

i genene...Ingen tvil om at en hund kan bli aggressiv dersom det ligger bak i "familien"..

Jeg har ALDRI opplevd EN eneste EN hissig schæfer..!

Men det handler om at du må ta ansvar, og lære den fra den er valp..!

Den mest hissige hunden jeg har SETT er en rottwailer hann...

Den bodde der kusina mi bodde..og stod den ute når hu kom hjem, måtte hu ringe huseiern

så han kunne hente hunden inn..

Men jeg sier ikke at Rottwailern er aggressiv forde..

Har åsså sett en dobermann som var gærn..

DA ble jeg REDD !

Men alikevel..

Jeg har vel ikke noe mening om HVEM rase jeg syntes er mest aggressiv...

Men jeg har ikke no forhold til miniatyr hunder...så jeg vet ikke :P

Selvom Pomeranian hannvalpen til kusina mi tror han er veldig tøff...hehe..

Går ikke ann å være redd den...

Men den er åsså sinna...liker ikke små barn..

Med mindre han får laang tid til å bli kjent :P

Men vet ikke jeg...

Har selv en rottwailer/dobermann blanding...og hu finnes ikke sint..

Ikke trygg på små barn (2-5år) bare..

Men hun har ofte vært med søstra mi på 3år...

Gjør hu ingenting... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva man mener med agressiv.

Noen hunder er tøffe ( bjeffer, knurrer, buster etc ) på avstand, men når alt kommer til alt så er det ikke agressive/vil sloss.

Så har man andre igjen som ikke sier nei til en slosskamp.

Min gamle hund var litt av en sloss kjempe. Plukket han ut av en del slosskamper. Kan ikke si at det var noen spesiell rase som gikk igjen, bortsett fra at det som regel var mellomstore/store hunder. Små hunder har jeg ingen negative opplevelser med, bortsett fra at de gjerne bjeffer mye.

Som en annen sa, ikke redd hunden men eieren.

Tror ingen hunde rase er mer agressiv enn andre. Kommer helt ann på en del ulike faktorer.

Appropos, en litt morsom historie

For mange år siden traff jeg en ung mann med en amstaff. ( jeg gikk med gamlefar som var en golden ).

Han la ut om hvor tøff denne amstaffen var. Tøffeste tispa i hele bygda og hadde sloss så blodet spurtet etc

Han kastet en pinne og begge bikkja løp avgårde. Amstaffen kom først, naturlig nok, den er jo mye raskere enn min hund. Men når Rusken nærmet seg så slapp amstaffen pinnen og lot Rusken få denne.

Og det ansikts uttrykket til mannen var uglemmelig. Her kom en søt og snill og familiehund golden og tok pinnen fra hans tøffe amstaff - og det uten noe bråk.

Det kommer jeg aldri til å glemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaT, det du forteller minner meg om en lignende historie som en venn av meg fortalte. Han og hans voksne boerboel-tispe hadde truffet ei ung jente med dollete hår, lange falske negler og åletrange klær. Og en hund gående løs. Hun ropte på lang avstand: "Du må holde hunden din unna, for pitbullen min kan skade den!" Hun hadde knapt ropt det, så kom bikkja hennes styrtende mot boerboelen, så kameraten min slapp henne løs.

Og det hele gikk ganske fredelig for seg, faktisk! Det vil si, pitbullen forsøkte å angripe, og boerboelen svarte med å *legge seg* oppå den. Og der lå pitbullen, skviset ned i snø og slaps under en 60 kilos hund, og fikk ikke komme løs før den ynket seg og ba om nåde.

Da ble dama ganske så spak, kan du tro.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder verst,for de kan man ikke forutse gemytt på :P

Men noen er selvfølgelig greie(mixer :P )

Til pointerguri:Jeg har selv hatt en mix av rottweiler og dachs og den var det man kaller klin gæren mot andre hunder og menneskets bestevenn inntil hun beit en guttunge uten forvarsel..

Dachs er den siste hunden(rase)jeg ville hatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...