Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresive hunder


Ronny

Recommended Posts

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Aggresivitet henger jo ofte sammen med usikkerhet og det er jo ingen tvil om at enkelte raser sliter med usikkerhet i større grad enn andre.Og aller mest små hunder...

Det blir ikke tatt nok hensyn til i avlen på små hunder desverre, for de er jo ikke farlige i den forstand.Der en stor hund blir begjært avlivd for å brumme vil en liten hund bare bli ledd av når den faktisk glefser og biter.At hunden lider like mye under sin egen psyke om den er liten eller stor spiller liksom ingen rolle..

Jeg har aldri klappet en pappilon som ikke har glefset eller knurret.Og jeg er et sånt mennekse om usikkre hunder gjerne elsker (derfor jeg har endt opp med et par skrudde omplasseringshunder)

Nå sluttet jeg helt å hilse på den rasen for snart 10 år siden så jeg har vel gått glipp av noen hyggelige individer, men altså mine opplevelser med den rasen er udelt negative..Og jeg vet at jeg ikke er alene der.

Jeg har også møtt endel chi, bichon og tibetansk spaniels som jeg tror ville fått unnslippet sine åpenbare lidelser rimelig kjapt rakk de over kneskålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare møtt glade papillon jeg ;)

Men har møtt (dvs passert) en lang rekke aggressive scæfere (sikkert 15 stk), 3-4 tervuren, 2 akita, 2 golden og en jaktlab, en vorsteher, en bordercollie og et par rottis og dobermennhanner. Har igrunn ikke møtt noen aggressive miniatyrer jeg (men har stort sett vanket i hundeparker i Oslo hvor hundene er svært godt sosialisert) utenom en chi-tispe som var livredd store mørke hunder etter å ha blitt tygd på av en, men hun roet seg.

redigering: jeg glemte 3 tollere (men 2 av dem var vel satt i gang av eierne som virket hunderedde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...her blir det en del sværting av andres hunderaser føler jeg..men jeg har selv blitt angrepet av ei Rottweilertispe..så de har jeg mer respekt for en andre. Men den aller værste i mine øyne er Puddelen...

Ei vennine av meg har en puddel..han er helt hærlig, men fytti så hissig han er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mener at det kommer an på eieren hvordan hunden blir, og jeg vil ikke henge ut noen rase spesielt, men jeg lar ikke Box hilse på schæfere i det hele tatt lenger.. På 1 uke ble han angrepet av 3 forskjellige schæfere.. Og da var han bare 7 mndr, og angrepene skjedde helt ut av det blå.. :D Den ene gangen satt Box faktisk på " do" da en hannschæfer kom løpende ut av skogen og fløy rett på han. To dager etter kom en tispe løpende over fotballbanen og hoppet på han.. Så jeg er nok litt skeptisk til schæfere,selv om jeg titt og ofte har passet naboens to politischæfere ;) Men det var før jeg fikk Box da :D Kan nok ikke passe dem mer, får de vil jo spise ham når de ser Box :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg så ille papillon er da :thumbs: Visste ikke at de var så skumle :) Trenger ikke amstaff for å skremme folk nei gitt :lol:

Du får se om du tør å hilse på LiLi en gang da vet du Loke, kanskje du ombestemmer deg?

Forresten har jeg ingen formening om hvilken rase som er mest aggressiv (bortsett fra mennesket), da jeg mener det er alt for individuelt. Det kommer an på så mye, f.eks. hva slags folk som blir tiltrukket av de forskjellige rasene. I samtlige hunderasebøker jeg har lest, står det at papillon ikke eier aggresjon, de er bare snille og glade, og ser selvfølgeig ut som en liten pudderkvast. Hvem kunne vel ikke tenke seg en sånn? Det kan dere vel alle tenke dere :rolleyes: At de da ender opp som såkalt aggressive, er kanskje ikke så merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder aggressive schäfere så så jeg grunnen på en lydighets trening en gang. Hunden mener jeg og huske var 18 mnd. Eieren en mann rundt 50 et sted. Hver eneste gang hunden gjorde noe eieren ikke likte, var det hardt rykk i hasbåndet og et strengt nei. Hver gang hunden gjorde no' bra hørte jeg aldri noen ros. Da eieren gikk på plass med hunden, og den ikke kom fort nok rundt under en helomvending, dro eieren hunden hardt i halsbåndet(som om det skulle hjelpe :rolleyes: ) og kjefta. Heldigvis så tok trenern affere og sa at han måtte begynne å trene mer positivt eller så kunne han bare dra.

Romeo er ikke veldig følsom for slikt, men akkurat denne mannen reagerte han på. Vi skulle trene dekk og bli, og det gikk fint både første og andre gangen, men tredje gangen fikk jeg ikke Romeo til å bli. Han ville aller helst bli med meg, og da jeg fikk han til å bli liggende hadde han ørene bakover og hele kropsspråket dempa.

Det er synd at folk trur at det er sånn man må trene en schäfer for å få en god hund. Det er mye av grunnen til mange personers oppfatning av rasene.

Jeg kan vel ikke med hånden på hertet si at jeg har møtt mer enn en aggressiv hund, og det var en blanding som sto bundet ute hele tida og bjeffa på alt som gikk forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svar. Tja..

Du veit hva temperament er, om du har sett heite utgaver av små jaktterrierraser :)

Ellers har jeg ikke noe særlig sympatisk inntrykk av dalmatiner og enkelte møkkaindivider av cocker spaniel.

Men igjen.... de utgavene av noen bikkjer som står og vokter appelsinplantefeltene på Gran Canaria syntes også å mene alvor. Er ikke sikker på hva slags hunder det var. Ligna på en blanding av mynder og noe jaktstøveraktig.

(Har nettopp kommet tilbake fra en ferietur der nede, og hadde mange fine turer i fjellet)

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskerasen!

underskriver den jeg :) for jeg synes det blir feil å skrive hvilken rase man tror er mest aggressiv, for det er liksom så individuelt hvilken hund som er aggressiv, det variere jo fra rase til rase liksom altså, det er ingen hunderase som bare er agressiv eller som det bare finnes aggressive individer av, det er bare det at enkelte hunderaser blir hengt ut i media oftere enn andre. det gir ofte feil inntrykk og urettferdig rykte for mange raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har opplevd som har vært sinna på meg er

-samojed

-chow chow

Samjoeden var bundet slik at jeg måtte gå forbi den når jeg skulle til butikken, jeg var vel rundt 8 år(altså en god stund siden), og den knurret og flekket tenner--

Chower har jeg faktisk opplevd har gjort utfall mot meg på flere utstillinger, hvor jeg tilfeldigvis har gått forbi..Den ene eieren unnskyldte seg med at "Chow chower liker ikke folk, skjønner du, de er en enmanshund"

Når det gjelder hundeagressivitet har jeg egentlig sett eksemplarer fra de fleste raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har møtt 2 hunder av samme rase som har vist agressive tendenser...

Så det der er nok veldig individuelt ja.

Men de jeg har møtt som har vært agressive er;

Schäfer - var løs og fløy på Saeta som gikk i bånd da hun var 10 uker gammel. Tok tid før hun turte å hilse på store hunder igjen ja.

Dachs

Border collie (trekker tilbake det jeg sa, her har jeg møtt flere) - har glefsa etter meg, små barn, hester og andre hunder, ihvertfall én av de ble avlivet etter å ha prøvd å bite en liten gutt (uprovosert ja)

Chihuahua - den jeg møtte der gneldra og glefsa etter hva som enn nærmet seg

Kommer ikke på fler akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med spesifisert aggrisive raser, etter min mening fins ikke.

Alle raser kan være like ille små som store. Det kommer ann på mye.

Så at noen her skrev vokterhunder, da sier jeg det kommer ann på hvordan man trener dem, er mot dem og hva slags gener som blir avlet på eller opplevelser hunden har hatt.(gjelder alle hunder)

Det er mye her vi "mennesker" ikke forstår. Vi kan ikke sette oss inn i hundens tenkemåte og forstå problemene dens på den riktige måten. Vi kan "ane/anta" men det er ikke det samme. Det kan til og med henge igjen hos hunden fra valpekassa, hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen.... de utgavene av noen bikkjer som står og vokter appelsinplantefeltene på Gran Canaria syntes også å mene alvor. Er ikke sikker på hva slags hunder det var. Ligna på en blanding av mynder og noe jaktstøveraktig.

(Har nettopp kommet tilbake fra en ferietur der nede, og hadde mange fine turer i fjellet)

mh

cl

Høres litt ut som Majorero. Man tuller ikke med dem nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden former seg etter eigeren selv sier mangen..har selv papillon han er en liten vakt hund men elsker andre mennesker litt skepisk på hunder da han ikke har hilst på så mangen da...Men jeg ville ha sagt tibbbe...de er gneldre bikkjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden former seg etter eigeren selv sier mangen..har selv papillon han er en liten vakt hund men elsker andre mennesker litt skepisk på hunder da han ikke har hilst på så mangen da...Men jeg ville ha sagt tibbbe...de er gneldre bikkjer...

Terrier eller spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden former seg etter eigeren selv sier mangen..har selv papillon han er en liten vakt hund men elsker andre mennesker litt skepisk på hunder da han ikke har hilst på så mangen da...Men jeg ville ha sagt tibbbe...de er gneldre bikkjer...

At de gneldrer betyr vel ikke at de er aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt jeg altså, men schæfer er det no ihvertfall ikke.

Jeg har hatt mye med schæfer å gjøre opp igjennom tiden men har aldri sett en schæfer angripe en annen hund hvis de står hode mot hode, men med en gang den andre hunden har hatt ryggen til så har jeg sett schæfere hoppe i motstandere så mitt inntrykk av schæfer er at de er noen pinglehunder uten like.

Men hvilken rasen som er mest aggresiv kan jeg rett og slett ikke sette fingen på altså, det er så mangen raser jeg ikke kjenner goddt nokk til å svare på det, men jeg kan si det sånn at hunder som er dårlig sosialisert og som har vært misshandlet på noen måte kan bli farlige i feile hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite til overs for slike spørsmål jeg, utvikler seg fort til rasedebatter, og jeg trodde ikke det var det man ville ha noe særlig av.

Som omplasserer av hunder har jeg opplevd mange raser, ingen har utmerket seg noe særlig, og de som har vist aggressive tendenser har man kunnet spore tilbake at de er resultat av dårlig avl og dårlige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...