Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Litt overflødig børsting går fint, men når jeg virkelig skal børste underulla og ned med huden så er det ikke så gøy lenger.

Ikke fordi det lugger eller gjør vondt, tror det mest er fordi han ikke liker å ligge/sitte/stå så lenge i ro mest jeg prøver å komme godt ned i pelsen.

Han prøver alle måter å unnslippe på, så det blir vanskelig å børste når han beveger seg så mye.

Dette etter lang tur og for eksempel godbitsøk så han skal være litt sliten.

Så spørsmålet er, burde jeg bare holde ham fast, selv når han ikke liker det og prøver å komme seg vekk, og bare børste meg helt ferdig.

Eller burde jeg bare børste så lenge han tolererer det og før han går lei, og så avslutte selv når jeg ikke er ferdig med å børste?

Spør fordi jeg ble litt usikker om hva som ville være best og hva som kanskje ville forverre situasjonen.

Hvis jeg holder ham fast og tvinger ham til å blir børstet, vil han mislike å bli børstet mer da, eller vil han til slutt akseptere det?

Skrevet

Har du prøvd forskjellig utstyr? Kan det være børsten du bruker er for ubehagelig for hunden? Er hunden vant til håndtering fra tidlig alder?

Jeg tror du vil få litt forskjellige svar her basert på vedkommendes treningsfilosofi.

-Man kan lære inn håndtarget (jeg kan ikke mye om dette så søk på housbandry på YouTube) og la hunden selv bestemme når de ønsker å avbryte. Denne teknikken brukes spesielt ved håndtering og veterinærbesøk. 

-Man kan rose masse og belønne for børsting. Dette brukte jeg i begynnelsen med min valp.

-Man kan kreve at hunden aksepterer dette. Om hunden er rett skrudd sammen så vil ikke dette være et stort problem. Hvis du feks går på en utstilling så er nok hovedmajoriteten av hundene her innlært pelsstell på denne måten.

Jeg tilhører nok den gruppen som stiller krav, men allikevel roser og belønner masse. En slags hybrid mellom de to. Jeg tenkte å teste dette med håndtarget fremover. 

• Thanks 1
Skrevet

Kjøp en Lickimat og smør på noe tubeost eller peanøttsmør, så er hunden opptatt av det en stund. Snakk med oppdretter/raseklubb om tips til utstyr, de vet en del om hvilke børster/karder/kammer som funker. Bruk en god flokebalsam ved børsting så det blir lettere å løse opp floker, bruk gjerne fingrene til å løse opp floken før du børster så det lugger mindre. Spray på litt flokebalsam, løs opp det du kan med fingrene, børst gjennom.  Å finne riktig sjampo/balsam gjør det også lettere å unngå floker. 

• Thanks 1
Skrevet (endret)

Jeg gjør det jeg skal på bordet med valpen, så får han godbit eller eventuelt komme ned fra bordet når han er rolig. Spørs jo også på om din hund er tilvendt håndtering og den slags også? Nå har det seg sånn at han liker seg godt på bordet og ligger stille innimellom godbitene?? Men hvis han begynner å tulle som feks bite i børsten å sånn, så får han ikke noe før han er helt rolig igjen. Jeg kan heller ikke bruke sånn slikematte/tyggebein da jeg barberer rundt ører, kinn og hals - blir så hakkete og stygt da?

Endret av Miloficent
  • Thanks 1
Skrevet

Jeg legger meg ikke så mye oppi hva andre gjør, men jeg liker ikke å drive med tvang. Jeg synes rett og slett det er ubehagelig å behandle dyr sånn. Samtidig hater frøkna mi håndtering, så vi har jo et lite problem der kan du si... Men nå skal vi snart på kurs i husbandry/fryktfri håndtering, så jeg håper vi får med oss noen gode verktøy der :) 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...