Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine 5 favorittraser?


_aussie_

Recommended Posts

Hvilke 5 hunderaser kunne du tenke deg? Hvorfor akkurat de rasene?

Aussie - Det er en hund med både pent utseende, og perfekte bruks egenskaper. Den er lettlært og veldig arbeidsvillig.

Sheltie - Er en flott hund, som passer til de hundesportene jeg vil drive med.

Stor puddel - Liker utseende dems, hørt mye posetivt om dem. Lærer fort.

Toller - Passer til de fleste hundesporter, en fantastisk hund.

Border collie - En aktiv og lettlært rase. Passer til de fleste hundesporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Chow Chow: De har en personlighet og en sjarm de fleste hunderaser ikke kan måle seg med engang. De er sta, egenrådig og gir av og til rett og slett **** i andre. De smisker aldri for noen, og du har en sann venn i en Chow. De kan med mye trening brukes til det meste.

Hollandsk gjeterhund: En sunn rase med vett i hodet. Sunnere enn de fleste brukshundrasene og de kan brukes til absolutt alt.

De er trofaste og lettlærte på godt og vondt.

Bull Terrier: En liten klovn med ett hjerte større en hjernen.

Shetland sheepdog: Små nøster som kan brukes til det meste.

Akita Inu: Til tross for at jeg ikke har noen positivt erfaring med rasen så fasinerer de meg.

Skulle likt å eid en Akita engang ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier - verdens hærligste hund rett og slett

Engelsk Springer Spaniel - har fallt veldig for rasen i det siste, har et hærlig gemytt og kommer nok til å skaffe meg en, en gang i fremtiden

Dobbermann - digger utsendet

Dvergpincher - digger utsendet dens og, de er veldig søte, små og enkle å ha med seg. :)

Markiesje - utrolig flott hund, men er ikke godkjent i Norge enda da. Dessuten fins det veldig lite info på norsk. Minner litt om en Kooiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine favuoritt raser er:

Border Collie: Lære villig trofast og vennlig

Aussie: Nydelig, læreville rase med fart i

Rottweiler: Pen lære villig og stabil rase

Lundehund: skjarmerende liten hund:)

Groendael: Alltid likt denne rasen, nydelig elegant og smart

hehe... Litt variabelt på mine raser men dette er meinigene jeg har fått opp gjennom åran:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nork buhund- tiltalende utsende, kan brukes til alt, ingen over, ingen ved siden!

dalmatiner: virker som herlige hunder å jobbe med.

Collie: allsidig og pen

Aussie: nok en gang allsidige hunder, med fart i, som trenger mer enn lufteturer hver dag.

JRT: noe å bryne seg på, samt et utrolig sjarmerende utseende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: liten å herlig rase

Chihuahua: liten hund med herlig personlighet

Dachs: En alldeles nydelig, å en hund med stooor personlighet

Dverpinsher black/tan: den er så fin, og en liten energi bombe :)

Jack Russel Terrier: Nydelige farger på disse hundene, så virker de så at de har en fantastisk personlighet.. Så har de kort pels :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund: Liker at de kan brukes til det meste. Har en pesonlighet som tiltaler meg. Stolt, stødig og robust.

Akita Inu: Fordi den minner om Schäfer i lynne, og så synes eg den er majestetisk.

Har bare to jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Australsk Kelpie- stor motor, en utrolig driv i arbeidet-arbeids kapasitet,GIR ALDRI OPP, fin størrelse
  • Working Kelpie-samme som over bare mer gjeting og en størrelse opp
  • Malinois- samme som A.Kelpie bare større
  • Schäfer- ingen ting slår en bra Schäfer! Bare synd dem har så mye sykdom (har opplevd det tett på flere ganger, og fått nok!)
  • Norsk Buhund-litt mindre aktiv enn dem nevnte, fin lp hund (hadde dem bare bjeffet mindre og ikke hatt krøll hale)

Det var vel min liste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er favoritter, men ikke nødvendigvis noen jeg kommer til å skaffe meg.. (og ja for meg er farger viktig :) )

* Svart Grand Danoise - De er fasinerende og flott.

* Hvit eller kremgul Shæfer- Liker Shæfere godt, men de to fargene der er utrolige!

* Svart/tan Pincher- Flott hund som ligner på Dobermann, bare mindre variant

* Kremgul eller brun/tan langhår Dachs- Fine små hunder, som er ekstra fin med disse fargene.

* Kelpie er også flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador: God viltfinnerevne, apporterende, lettlærte, allroundere, av/på knapp

Dobermann: Allrounder bruks/lydighet, vakkert utseende, passe størrelse.

Border Collie: Stort potensiale i LP og redning, noe jeg interesserer meg for. En enkel hund å forstå seg på.

Aussie: Av samme grunner som BC, også gjeter den på en annen måte, blir muligens ikke så paralyserte av skygger eller ting som beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen forandrer seg litt etter litt med unntak av bullterrier og siberian husky, men akkuratt nå må jeg vil si:

-Bullterrier (standar og miniatyr) av samme grunn som Taz skrev: En liten klovn med ett hjerte større en hjernen. Du kjeder deg aldri med en bullterrier i hus :D

-Siberian husky- finnes det nydeligere hunder?

-Leonberger- store, rolige og vennlige kjemper.

-Italiensk mynde-herlig liten skapning med kloke øyne, kan være med på det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky :) : De er så flåtte og snille *min dømme hund*

Alaskan Malamute: De er så flotte og store og snille, virker som en herlig hund.

Samojed: Vakre hunder og snille hunder.

Irsk ulvehund Så store og flotte, virker som en veldig snill rase.

Golden retriever: De er så snille, og vakre, og fine å jobbe med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie: Stor personlighet, elsker å jobbe, gjør alt for eieren, tilpassningsdyktig, passer til nesten alt innen hundetrening, alltid klar for trening :D . Svakhet: Som regel ikke skuddsikker.

Aussie: Stor personlighet, glad i å jobbe, passer til det meste :D

Malle: Viljesterk hund, selvstendig, bra avling på rasen, perfekt brukshund :D

Tervuren: Aktiv, glad i å jobbe, passer kjempe bra til lp og bruks trening. Svakhet: mye avling på utstilling, mange nervøse hunder.

Schäferhund: Glad i å jobbe, gjør alt for eieren, stor personlighet, perfekt til bruks trening :P

Var litt vanskelig å skrive om alle rasene, ble mye likt. Som dere sikkert ser, er jeg fan av gjeterhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller : Fantastisk fine hunder med mye energi og et bredt bruksområde. De er intelligente, elsker vann og er rett og slett herlige vesen. Er forelsket i den rasen jeg :D

Flat coated retriever : Utrolig pene og sjarmerende hunder. Litt turbo de og, og det liker jeg

Korthåret vorsteh Nydelige hunder som kan brukes til utrolig mye innen jakt, og tildels trekk. Har møtt mange flotte eksemplarer av rasen som smeltet meg totalt.

Riesenschnauzer Her går det kun på utseende å framtoning egentlig. En skikkelig riesen tar rett og slett pusten fra meg. Nydelige hunder.

Irsk- og Gordon setter Klarer ikke å velge blant disse to. Herlige jakthunder som er like distre og surrete som meg :D

Tja man kan vel si at jeg er litt svak for jakthunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fem favorittene mine, som jeg også er 100% sikker på at jeg en dag kommer til å skaffe meg:

(Bare en hund om gangen er ikke min greie...) :D

1: Shih Tzu, finere hunder kan man knapt finne, og for en personlighet de har! :D

2: Lanhåret Dachs (Ikke dverg og kanin), søte små hunder i passelig størrelse. dessuten har jeg en svakhet for hunder med lang, myk pels :P For å ikke snakke om at de er tøffe, og tåler turer i fjellet, tross sin lille, avlange kropp.. :D

3: Basset hound, har siden jeg var liten likt denne rasen. Da jeg var en 8-9 skrev jeg til og med på en lapp "Basset" og gjemte den i en krukke, så jeg skulle ta frem lappen da jeg var voksen og huske hva rasen heter så jeg kunne kjøpe den! :D De er bedagelige, men også tøffe, en liten sjarmør... :rolleyes:

4: Fransk bulldog. Søtere hunder skal man lete lenge etter... :)

5: (Hmm, ferdig allerede, jeg har jo flere favoritter :D ) Norsk grå elghund, verdens mest lojale og beste turkamerat, utholdende, og samtidig avslappet. Har man hatt en, så skaffer man seg garantert en til.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, bare fem? Og jeg som har minst ti favoritter... Men altså:

Wheatenterrier: fordi den er veldig søt og pen, livlig, våken og munter, passe stor.

Tibetansk terrier: Kjempesjarmerende, både utseendet og væremåten, jeg er forelsket i bevegelsene!

Briard: Vakker og spennende hund (ikke at jeg vet så veldig mye om dem da...)

Katalansk gjeterhund: Vet bare at jeg synes de er helt nydelige.... Pirrer min nysgjerrighet.

JRT: Sjarmtroll med egne meninger (og det skal man jo ha!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt emne igjenn? jaja, min liste er aldri lik, men forflytter seg hele tiden. Har ikke skrevet dem opp etter hvem som er på første og andre plass osv. Gjør det sånn først store/mellomstore raser og så små ...Tar det i Alfabetisk rekkefølge:

Store/mellomstore:

Aussie: En vakker hund, men svært gode bruksegenskaper. Kan brukes til det meste

Blanings raser: Man vet ikke hva man får, og det er gøy!

Huksy: NYDELIG! strek og påelitelig. Tenk å ah en sånn på vinteren? på ski i fjellet!

Labrador: Nydelig hund, god familie hund og brukshund.

Toller: Har blitt besatt. Kjempe nyedelige og har gode bruks egenskaper, kan også brukes til det meste.

Små 'rottebikkjer'

Blanindg raser: Samme som over :)

Dachs: liker bruks egenskapene dems. Fin liten jakthund og familie hund.

Løwchen: Mye hund i liten format.

Wels Corgi Cardigan: Nydelig liten bruks hund og familie hund.

Wels Corgi Pembroke: Hærlig! liten rev på korte ben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranian: Min perfekte rase!

Keeshound: Omtrent samma gemytt som pom, bare i større versjon :)

Stor puddel: Flotte brukshunder med et utrolig pent utseende

Newfoundlandshund: Har hørt at de har verdens herligste og avbalanserte gemytt. stooore kosebamser

5. plassen er alltid i "bevegelse" men for tiden tror jeg det må være borzoi som er på den plassen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalansk gjeterhund - aktiv, ivrig, lettlært, reservert mot fremmede og passe liten.

Cocker spaniel - aktiv, lykkelig, oppmerksom, passe liten og ikke med et like stort sosialt behov som labradoren.

Bearded collie - aktiv, lettlært, livsglad.

Border collie - aktiv, ivrig, smart, herlige hunder rett og slett.

Så må jeg nesten slenge på labradoren i tillegg, som er en herlig rase. Tolerant, tålmodig, livsglad, utrolig vennlig, sosial (litt for mye dog), lett å klikkertrene (elsker alt!), oppmerksom og engasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...