Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine 5 favorittraser?


_aussie_

Recommended Posts

Skrevet etter rekkefølgen jeg ønsker meg/planlegger:

1. Sloughi - Spesielle, intelligente, elegante, verdige, grasiøse og like sære som meg? :D

2. Lundehund - Spesielle, sjeldne, søte, små, smarte.

3. Borzoi (hvit borzoi er bare..sikle sikle)

4. Azawakh (når jeg blir flinkere)

5. Lapsk vallhund

6. Saarlos wolfhound

7. Pomeranian (ulvegråååå! :D )

8. Italiensk mynde

9. Hollandsk gjeterhund (kort eller langhåret)

10. Caananhund

(Det ble forresten dobbelt så mange som det trådstarter spurte om... :P Går ikke an å velge bare 5 tror jeg... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Lancashire Heeler: Liten, robust men herlig hund. "cowboy i lommeformat"

Rottweiler: Lett å dressere og rett og slett herlige hunder.

Chihuahua: Liten og sjarmerende hund.

New Foundlender: Skikkelig bamse, redningshund

Grand danois: Herlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund - liker dens utseende og egenskaper (sier seg vel selv, siden jeg har anskaffet meg en... ;) )

Hvit Gjeterhund - er jo en hvit schäeferhund da :P Men litt mer tilbakeholden og reservert mot fremmende.

Dverg Schnauser (Skrives det sånn tro?) - Ikke bitteliten hund, med futt og fart i!

Ellers så vet jeg ikke... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie-Utrolig sjarmerende, arbeidsvillig og trofast rase

Malle-flott bruks hund med et stødig gemytt, kan brukes til det meste

Siberian husky-veldig vakker rase

ranch aussie-veldig flott, lærervillig og med et røft gjeterinstinkt

toller-tålmodig, lærervillig og skjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en favorittrase jeg da, og det er Berner Sennen. Rett og slett fordi den har alt jeg ser etter i en hund.

Jeg har selvfølgelig mange andre raser jeg liker godt, men greier ikke å plassere de i en rekkefølge, også forandrer de seg ganske ofte ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newfoundlandshund: Ingen rase er bedre enn nuffer. Ikke egner de seg så godt til alt jeg vil bruke mine hunder til, men jeg er allerede solgt. Vil alltid elske denne rasen. Verdens herligste bamser.

Aussie: Allsidig og passer rett og slett perfekt til mitt bruk. En rase som krever masse mosjon og er full i fart. Ikke minst er den utrolig nydelig å se på.

Basenji: En rase som fascinerer meg :D En halvtam, mystisk og utrolig krevende rase. Jeg ser på rasen som en stor utfordring. Jeg har hørt folk sammenligne de med kaniner. Om de ikke liker situasjonen, så biter de deg eller stikker til hæ*****.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så skulle man bare ha fem denne gangen her ja... får prøve å finne de fem favorittene i svirrende stund da

er ingen bestemt rekkefølge på de altså :D

Schæferhund : en kjempe god hund, som gjør alt for eieren sin, også er det utrolig lettlærte ;)

Berner Sennen (sjokk tenker vel de som kjenner meg nå - hehe) En stor hund, med ett enda større hjerte, skjønne skapninger, som man har mye glede av :P - skal ha en gang !

Sheltie : Små farts maskiner ;) hehe... også en herlig rase, som har mye mellom øra, en perfekt lp hund i mine øyne - skal dressere min kommende sheltie t lp hund ja :P

Afgansk Mynde : store flotte hunder og herlig pels prakt ;) mamma hadde sånn når hu var liten, trur ikke jeg får overtalt lars til å få en sånn, men er absolut favoritten min blant myndene :P (se Lill - jeg nevte mynde jeg og ) også er serchaj favoritt borzoyen min da :D

Japansk spisshund : små søte isbjørner, håper å trur at de også kan være lp hunder, med rett trening :D

Irsk Ulvehund ( måtte også nevne det) de er også herlige :D store flotte mona, hadde jeg skulle hatt ville jeg hatt sånn hvete farget ( trur det var det IW sa det het) . kjempe pene er de i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 5??

Chow Chow

Rottweiler

Dvergpincher

Dogo Canario

Irsk Ulvehund

måtte bare ha med Berner sennen og Newfoundlandshund

Tilfeldig rekkefølge, dette er raser som jeg synes er herlige og jeg kunne ha tenkt meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Akkurat nå er favorittlista slik:

1. Cavalier King Charles Spaniel - det er en grunn til at jeg har to av den :D Herlig rase som kan være med på alt!

2. Kooikerhund - også en grunn til at jeg har kooiker. En passe stor hund med mye HUND. Lettlært og lettstelt rase, men krever jo litt da.

3. Berner sennenhund - jeg liker store bamser. Og det er noe med tricolorer som tiltrekker meg... Har jo hatt en berner selv og da.

4. Nova Scotia Duck Tolling Retriever

5. Engelsk Springer Spaniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 plass.

Akita inu: ;)

Fordi den er annerledes enn de andre hundene jeg har kjent...

God psyke,verdig styrke..og ekstremt lojal,selv om den ikke alltid er -100% lydig har jeg aldri opplevd at de stikker bort.En blid men rolig og behagelig hund,som er en stabil kompanjong.

Lettlært,men sta...lett og lese (for meg ihvertfall).Ulvelignende og rettferdig adferd.

Føler meg trygg på Akitaen.Og har selfølgelig utseende som andre spisshunder bare kan drømme om!

Tjihi..Ellers syns jeg raen er imponerende rolig og ikke spesielt destruktiv.

Gneldrebikkjer er det værste som finnes.Her har du antibjeff.

resten kommer tilfeldig...

Boxer:

Fordi den er litt virrete og barnslig,gjør mye utav seg,er grei og trene med litt tålmodighet.

Snille hunder som passer inn i familie livet,og en fin brukshund.

De er flotte å se på(har en veldig bra holdning) og jeg kjenner masse boxere som bare er herlige!

Synd at de aldri ser ut til å bli voksne...men det er vel litt av sjarmen..

Amstaff:

Dette er morsomme,utspekulerte og såpass intelligente hunder at de har ihvertfall fått meg til å grøsse et par ganger.Blikket/Utrykkene og deres sans for problemløsning gjør det litt ekkelt og studere dem.

Blir creepy.Men en arbeidsvillig,kontaktsøkende hund,som elsker å gjøre det du ber den om,og gjør det på flekken er fin og ha i hus.Ikke opplevde jeg rasen som destruktiv i hus heller.

Stygge å se til,nei absolutt ikke!

Corso:

De Corsoer jeg har truffet er livlige ,glade,våkne hunder.

Noen er mer/ekstremt vare for fremmede,

mens andre hopper i det med et glis og setter seg rett på fanget ditt.

Kos er livsviktig,og alle som har en Corso kan regne med å måtte ha den på fanget ganske ofte.

Føler at Corsoen er litt lik Boxeren.

Foruten at Boxeren ikke motsetter seg fremmede,men er sosial og glad med de fleste.

Den har de samme loppene og morsomme påfunn.Små frekke.

Barnslig adferd,og krever tålmodighet under trening.

Veldig destruktiv hund,noe som jeg ikke kan si jeg liker.

ehrem..

Blandingshunder...

Fordi man aldri vet hva merkelig hund man ender opp med.

Figure it out liksom... <_<

Familiens første hund var blanding av Flatcoat og Chow chow.

Utrolig sær og spesiell hund,som jeg ikke helt vet hvilke andre egenskaper hun hadde.

Hennes spesialområde var å vrenge seg utav halsbåndet,og ta sin egne lille tur UTEN meg.

Kom alltid hjem etter egen vilje,og man trengte ikke prøve å fange henne.Glefset.

Hun tok turen til alle lokale lekeplasser og lurte kjeks og skiver utav hånden på små barn. :D

Hilse/smiske og avlede på den ene siden,

for deretter og lynkjappt men forsiktig snappe og sluke fra den andre.

Huff..hun var ca.12 år og still going strong da vi fikk henne som ompl.hund. fra Fido.

Men der sa de hun var 3-5 år...noe dyrlege kunne avkrefte ved påvist kreft 2 år etter vi fikk henne.

Måtte være mellom 12 og 15 år sa dyrlegen.

Med andre ord allsidige og litt sære hunder...liker maaange fler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg liker ;)

- svart mops

- sort/tan strihåret dachs

- brun dobermann

- svart labrador

- staffordshire bullterrier

- svart pomeranian

- laeknois

- aussie

- weimaraner

- norfolk terrier

- engelsk springer spaniel

Edit:

Må legge til italiensk mynde, nydelige hunder :love2:

Og strihåret hollandsk gjeterhund.

Oi, dette ble ganske mange... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller: Passe størrelse, nyderlig utseende, fin familiehund, kan brukes til alt og elsker å trene/bruke hodet, lettlært, morsomme.

Labrador og Golden: (klarer ikke velge mellom disse to så ja takk begge deler) Like flotte begge to og er hunder som kan brukes til alt og vil bli med på det meste:) Flotte familiehunder i tillegg. Lettlærte, arbeidsvillige, stabile og vennelige hunder.

Aussie: Veldig lik Tolleren men i tillegg ulik. Blue merle er tingen:)

Grand danois: Bare helt fantastisk flotte og elegante hunder, rolige og har somregel ikke en ting i verden å være redd for pga størrelsen. Hadde vært utrolig gøy å sett en grand danois i jakt en gang:) Må være grå, eller stålblå som jeg tror det heter. Nyderlige

Alaskan malamute: Flotte og hardbarka hunder. Perfekt til å bruke til trekk og kløv. *drømme drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritt rasene er vel Schäferhund, Border Collie (korthåret), Malinois og Mudi. Er evnen til å jobbe som jeg setter høyt hos disse rasene.

Og som femte rase må jeg slenge på Fransk Bulldog.

Ellers er det et par raser som ikke er i Norge som jeg synes er pene. Men kan jo ikke kalle det favorittraser når jeg ikke har sett en slik en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranch aussien fra gamledager. Den nye aussien nå er nærmest en familiehund, men Ranch aussien er som den ble avlet for lenge siden; Tøff, vakker, smidig, elegant, innteligent, Energisk, flink til å arbeide på egenhånd. Utrolig mye gjeterinstinkt og helt råe bruks egenskaper. Måten den blir avhengig av en person er også litt sjarmerende :D

Papillon. Intelligent, vakker, tøff, tør å si ifra, sterkt knyttet til en utvalgt person, rask, kan brukes til det meste, glad og i farta. En hund som er åpen og glad i nye eventyr ;)

Tervuren: Meget innteligent. Rask, smidig, full av energi. Fantastisk arbeidshund. Gode bruksegenskaper, Fascinderende og vakker. Sterkt knyttet til sin eier/fører.

Harzer Fuchs. Utrolig sterkt gjeterinstinkt. Fungerer ikke kun som lydighets og agilityhund. Trenger oppgaver og utfordringer. Ganske lik Ranch Aussien på mange måter. En rase som ikke har blitt ødelagt av utstillingsverdenen. Tøff i arbeid, mye gøts, og fantastiske bruks egenskaper uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie: Veldig lik Tolleren men i tillegg ulik. Blue merle er tingen:)

En Aussie som ligner en toller i temperament er ikke lenger en aussie. Tolleren må være den rasen jeg ser på som mest ulik aussien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, bare fem? Og jeg som har minst ti favoritter... Men altså:

Wheatenterrier: fordi den er veldig søt og pen, livlig, våken og munter, passe stor.

Tibetansk terrier: Kjempesjarmerende, både utseendet og væremåten, jeg er forelsket i bevegelsene!

Briard: Vakker og spennende hund (ikke at jeg vet så veldig mye om dem da...)

Katalansk gjeterhund: Vet bare at jeg synes de er helt nydelige.... Pirrer min nysgjerrighet.

JRT: Sjarmtroll med egne meninger (og det skal man jo ha!)

Høres ut som om vi har samme smak når det gjelder hunder; ville bare byttet ut jack russelen med en Bearded collie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Aussie som ligner en toller i temperament er ikke lenger en aussie. Tolleren må være den rasen jeg ser på som mest ulik aussien.

Vel, når jeg sa veldig lik tolleren men i tillegg ulik så sa jeg kanskje ikke klart nok hva jeg mente med likt og hva jeg mente med ulikt:)

Når jeg mente likt så mente jeg størrelse, pelsstell, aktivitetsnivå, intelligens og arbeidsvilje, like flotte innen lydighet, agility og bruks begge to og flotte familiehunder. begge blir kalt bordercollie light.

Når jeg sa ulik så var det nemlig dette med temrament og gemytt jeg mente. Tolleren er en apporterende fuglehund og aussien en gjeterhund. Uenig i at tolleren er den rasen som er mest ulik aussien hvis man skal sammenligne med alle raser som finnes men. Tolleren har faktisk gjeterhund i seg den også.

Det var det jeg mente med at de er like men ulike:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...