Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på hvordan dere med tisper har opplevd puberteten på disse?

Altså tenker på væremåte, gemytt og atferd. 

Hvor gammel var hunden når det begynte og hvor lenge varte det?

Var forberedt på løpetid samt kanskje noen hormonelle reaksjoner i den forbindelse.

Forutenom det hadde jeg ikke enset pubertet en tanke. Men til nå har hun igrunn vært værre enn hannhund. Det vil si. Motsatt. Han skulle teste mer grenser. Hun ser litt spøkelser og barn og menn er blitt litt skummelt helt ut av det blå. 

Så lurer på deres erfaringer. Hvordan opplevde dere pubertet på tispe?

Skrevet

Jeg har ikke hatt så mye pubertal atferd på mine tisper. Joda, malamutetispene har hoppe, biti i armer og bein, vært litt apekatter osv, men utover det, var det ingen særlig forskjell på de. Retrievertispa mi var rolig og snill hele livet fra vi fikk hu :P Eller, hun reagerte på menn med mørke stemmer osv, men det reagerte hun på hele livet. 

Skrevet

Ikke noe veldig merkbart på de 4 jeg har hatt iallefall.  En mnd her og der hvor ørene plutselig er lukket og fokus er dårligere. Men that's it.  Tror førdte er rundt 4 mnd,  så rundt året og en runde rundt 2 år ca. 

Skrevet

Jeg merker ikke så veldig mye i forhold til meg og omgivelsene generelt, men kan legge merke til at de tester litt mer grenser mot de andre hundene i flokken. 
Litt døve i perioder. Et par har sett litt spøkelser, men det har vært individer som kanskje er litt forsiktige til å starte med. Dog synes jeg det er mer koblet til løpetid enn pubertet, men kanskje litt forsterket før/rundt første løpetid på de jeg har som har hatt denne adferden. 

Skrevet
2 timer siden, Wildlife skrev:

Litt stressa ifht om dette skal vedvare eller ikke å hvorfor hun plutselig er blitt usikker på menn/barn... 

Men har ikke dere reagert på at hun har vært litt usikker tidligere? Mener å huske dere hadde noen tråder her om usikkerhet da hun var valp også. 

Det er jo noen som ikke er så trygge på fremmede innen rasen også, så det er jo ikke et helt ukjent fenomen. Dere får vel bare jobbe litt med det, og ikke sette henne i situasjoner som hun syns blir for vanskelig. 

Skrevet
4 timer siden, Heidihj skrev:

Men har ikke dere reagert på at hun har vært litt usikker tidligere? Mener å huske dere hadde noen tråder her om usikkerhet da hun var valp også. 

Det er jo noen som ikke er så trygge på fremmede innen rasen også, så det er jo ikke et helt ukjent fenomen. Dere får vel bare jobbe litt med det, og ikke sette henne i situasjoner som hun syns blir for vanskelig. 

Hun var litt usikker på andre hunder ja. Dette gikk kjappt over.  Men generelt trygg på folk har hun alltid vært. Helt til nå nylig plutselig.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...