Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne å trene lydighet?


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Endelig har jeg en hund som er interessert i å trene, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gå frem for å begynne å trene lydighet med han.

Har ikke noen mål, annet enn å prøve noe nytt og ha det kjekt. 

Det første jeg kommer på jeg vil lære inn er "på plass" og "fri ved fot", men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.

Ellers så er det flere ting jeg sikkert kommer på at jeg vil lære, men kan begynne der.

Jeg bruker per i dag ikke klikker, og akkurat nå tror jeg ikke jeg kommer til å begynne å trene inn klikker.

 

Noen som har noen gode forklaringer og eller filmer som vil dele sin erfaring med meg?

Endret av Snoffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo treningsbøker som ikke baserer seg på klikker også da. Kontaktkontrakten er vel en av dem som går gjennom øvelser uten klikker. Med sikte på 10:an kanskje? Du kan jo også fint bruke Lydighet i teori og praksis uten å bruke klikker, men trene inn med godbiter. Det er likevel en grei beskrivelse av innlæring av øvelsene.

Fri ved fot og kontakt er et godt utgangspunkt. Og grunnferdighetsskjemaene til Canis kan du jo bruke uten klikkertrening, de lister opp hva hunden må kunne av grunnferdigheter i ulike varianter (sitt, sitt og bli osv.).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med utgangsstilling og kontakt. Utgangsspilling, absolutt kassemetoden! Treng kontakt, kontakt, kontakt. Ute blant folk, blant hunder osv. Så synes jeg omvendtlokking er et veldig godt redskap å ha med seg i lydighetstrening. 

Om noen ord er ukjente, så finner du masse på google:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hunden foran deg,  ta en godbit i venstre hånd og lokk hunden inn på din venstre side. Lokk hunden litt forbi deg før du snur den,  og løft hånda litt opp så hunden automatisk havner i en sitt når den ellers er der den skal være.  Og gjenta ? ikke vanskelig. Det er jo inkomsten.  Du kan jo også bare trene sitt med kontakt på din venstre side uten innkomst. Også er det litt forskjellig hva folk gjør videre.  Noen terper mye på innkomst og sitte med kontakt før de tar 1 skritt frem  uten å lokke og belønner det.  Øker gradvis  lengde.  Jeg foretrekker å lokke når jeg går også.  Synes det gir en fin fvf og opplever det som en fordel ifht utholdenhet og at man kan begynne å gå litt lengre strekker med en gang (fordi man hjelper hunden),  men likevel så øver man jo på å gå korrekt og i rett posisjon osv over tid.  Fra å gå med godbit trykt i snuten går jeg til å flytte hånda på utsiden av hundens hode med godis eller leke i, mens hunden skal gå korrekt å titte på meg. Evt ball under armen.  Når det sitter så varierer jeg litt om jeg har synlig belønning (omvendtlokking) eller ikke, men bruker mest synlig påvirkning. 

Ellers anbefaler jet virkelig et kurs som er litt konkurranserettet. Et helgekurs er nok til å komme skikkelig igang,  kanskje få en innføring i alle øvelser til klasde en og hvordan man går frem.  Det er virkelig en boost kontra å stå på bar bakke.  

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det egentlig greit å begynne med utgangsstilling og kontakt? 

Når jeg trener kontakt er det bare kontakt generelt (han han ser på meg)? 

Dette høres sikkert veldig dumt ut, men hvordan går man frem med noe så enkelt? :P

Skal jeg bare belønne hver gang han gir meg kontakt i starten? Hvordan går jeg videre fra det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Sett hunden foran deg,  ta en godbit i venstre hånd og lokk hunden inn på din venstre side. Lokk hunden litt forbi deg før du snur den,  og løft hånda litt opp så hunden automatisk havner i en sitt når den ellers er der den skal være.  Og gjenta ? ikke vanskelig. Det er jo inkomsten.  Du kan jo også bare trene sitt med kontakt på din venstre side uten innkomst. Også er det litt forskjellig hva folk gjør videre.  Noen terper mye på innkomst og sitte med kontakt før de tar 1 skritt frem  uten å lokke og belønner det.  Øker gradvis  lengde.  Jeg foretrekker å lokke når jeg går også.  Synes det gir en fin fvf og opplever det som en fordel ifht utholdenhet og at man kan begynne å gå litt lengre strekker med en gang (fordi man hjelper hunden),  men likevel så øver man jo på å gå korrekt og i rett posisjon osv over tid.  Fra å gå med godbit trykt i snuten går jeg til å flytte hånda på utsiden av hundens hode med godis eller leke i, mens hunden skal gå korrekt å titte på meg. Evt ball under armen.  Når det sitter så varierer jeg litt om jeg har synlig belønning (omvendtlokking) eller ikke, men bruker mest synlig påvirkning. 

Ellers anbefaler jet virkelig et kurs som er litt konkurranserettet. Et helgekurs er nok til å komme skikkelig igang,  kanskje få en innføring i alle øvelser til klasde en og hvordan man går frem.  Det er virkelig en boost kontra å stå på bar bakke.  

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

Har ikke kikket på den på en stund, men filmprosjekt fra skolen som bruker utgangsstilling med godbit noe ala Malamuten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Snoffe said:

Beklager for dobbel post

Jeg sliter litt med å forstå det jeg har forstørret, klarer du å forklare det på en annen måten?

 

Jeg har dessverre ikke muligheten til å være med på noe kurs per i dag, og vet ikke om jeg vil klare det i nærmeste fremtid. 

 utgangsstilling 

Og starten på selve fvf 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk folkens!

Skal bruke morgendagen på å lese og kikke på filmene :) så kommer jeg sikkert sterkt tilbake med flere dumme spørsmål :D

Og @Siri det er der ikke bitteliten valp, kanskje i alder men ikke i størrelse :aww::lol:

For å si det sånn så gruer jeg meg litt til ryggproblemene jeg vet jeg kommer til å få av å skulle belønne en liten ankelbiter :lol: 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Og @Siri det er der ikke bitteliten valp, kanskje i alder men ikke i størrelse :aww::lol:

Den er knøttliten jo... :aww: 

Akkurat nå, Snoffe skrev:

For å si det sånn så gruer jeg meg litt til ryggproblemene jeg vet jeg kommer til å få av å skulle belønne en liten ankelbiter :lol: 

Helt ukjent problemstilling her i heimen :lol: Skjønt - jeg har erfaring med ankelbitere da, eller ankelbitER... en ekte en.. og den biter hardt :aww: 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med  å se over grunnferdighetsskjemaet til canis, står bak i boken i Lydighet i teori og praksis. Den kan du kjøpe i PDF-format, da selve boken ikke er i salg lenger. 

Så ser du på hvilke grunnferdigheter du må ha for å kunne trene inn de forskjellige øvelsene i f.eks. klasse 1 eller appellmerket i lydighet. Det er en fin plass å starte. 

Jeg ville nok likevel vurdert å melde meg på et grunnkurs i konkurranselydighet, for det er mye enklere å få gangen på det når du har en instruktør som kan hjelpe deg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville begynt med  å se over grunnferdighetsskjemaet til canis, står bak i boken i Lydighet i teori og praksis. Den kan du kjøpe i PDF-format, da selve boken ikke er i salg lenger. 

Så ser du på hvilke grunnferdigheter du må ha for å kunne trene inn de forskjellige øvelsene i f.eks. klasse 1 eller appellmerket i lydighet. Det er en fin plass å starte. 

Jeg ville nok likevel vurdert å melde meg på et grunnkurs i konkurranselydighet, for det er mye enklere å få gangen på det når du har en instruktør som kan hjelpe deg. 

Takk for tips.

Har som sagt ikke mulighet til å delta på noe kurs, så blir bare det jeg klarer å lære på egenhånd. Har forøvrig ingen planer om konkurranse heller, av samme årsaker som at jeg ikke kan være med på kurs. Dette er bare for moro skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Snoffe skrev:

Har prøvd oss litt på å lokke inn til utgangsstilling i dag. Må nok skaffe litt bedre godbiter, og fortsette å trene :D men veldig gøy!

 

Bare husk at når du bruker lokking, bør du redusere og fjerne hjelpen så fort som mulig, slik at hunden ikke blir hjelpeavhengig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...