Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mars

QUEST
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, QUEST skrev:

Wow! Lekker hund og bilde! :wub:

Takk:D

20 minutter siden, Betty skrev:

Akkurat nå har vi kommet inn etter å ha vært ute over halvannen time. Sola varma jo faktisk ganske bra i dag. :ahappy: 

Og jeg har fortsatt veldig fine hunder: 

28423177_10155925859290630_7721370643704

Endelig fikk jeg fanget alle tre på et nogenlunde bra bilde, hvor alle ser normale ut. Det har tatt noen forsøk, når den bakerst til høyre er nesten døv, og den i forkant er pøbelvalp. :lol: 

Kjenner følelsen:lol: 
Fin trio du har:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sliiiten.  Men nå har jammen lille Fettergutt blitt godkjent lavinehund, og er nå godkjent redningshund både sommer og vinter. Fineste lillegutt.   Ellers så må jeg innrømme at jeg gleder meg lit

Fineste snilleste Casper er 10 år i dag! ? ??

Vi klarte det:) Herregud det er vilt hvor sliten man blir av å ikke gjøre noenting.

Posted Images

Første dagen denne uka jeg ikke har feber som spretter opp og ned, faktisk ikke feber. Men dette er og første dagen denne uka jeg føler meg virkelig sjuk. Har stort sett ligget, halsen er vond, hodet er vondt, generelt alt er vondt, hoster til jeg brekker meg og i det heletatt. HVOR er logikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Perfect Image Så forferdelig trist :no::console:

Jeg og hundene er tilbake i Elverum og det skal bli godt å få inn rutinene vi skal ha her i huset. Bilturen gikk overraskende bra og Skoj sov nesten hele veien. Nå lurer jeg dog på om han har UVI, for han har tisset litt vel ofte i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MarieR skrev:

Da ble det helg.  Hadde møte med arbeidsveileder og ledelsen på jobb i dag, og det er håp for å få fast stilling etterhvert :D Det har de forsåvidt sagt lenge da, men nå er det i alle fall mer konkrete planer på gang, selv om det er litt frem i tid. Jeg trives såpass godt at det er verd å bli værende og håpe at det ordner seg. De vil veldig gjerne ha meg inn i staben da, og det er jo trivelig å høre :ahappy:

Så herlig!!! Håper det ordner seg for deg :flowers:

32 minutter siden, Tonje skrev:

Jeg og hundene er tilbake i Elverum og det skal bli godt å få inn rutinene vi skal ha her i huset. Bilturen gikk overraskende bra og Skoj sov nesten hele veien. Nå lurer jeg dog på om han har UVI, for han har tisset litt vel ofte i dag. 

Har du noe med c-vitamin? Tranebær eller noe sånt? Det hjelper ofte på UVI på små valpiser :) 

Vi har vært på en deilig sparktur igjen, men det var nesten skuffende varmt i lufta. Da jeg kom heim var det -13 grader bare... utrolig hvor fort man tilpasser seg kulde liksom :ahappy: 

• Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Casper har bursdag på mandag og jeg har ikke fått kjøpt noen gave enda! Han blir 10 år så må jo få noe! Skulle bestille en kong xl på ebay men har glemt det. Har ikke spydd eller noe annet siden 11-tiden så kanskje jeg er helt bra i morgen? Sært, når jeg har kastet opp tidligere har det minst vart ett døgn. 

Grattis til fine kjekke dalmis Casper. Han er nok en av de fineste dalmiser jeg vet om. :wub:

Ser på MM, og har lyst til å trene- men har ikke kropp til det...

I dag  på trening var Prima rampejente.. ho stakk av med burmatta til en anna hund, ho stjal apporten til en annen, og prøvde å stjele ruta.. gærne rampejente. Fikk tilogmed protestbjeff når hun synes jeg var teit:bananas:

Når jeg kom hjem så duppet jeg på sofan, og drømte at SFX hadde fått BC, ikke rart de ikke var like store som bernere...Og hun hadde fått seg kelpie, eller overtatt JeanetteH sine, for hun skulle reise til sveits å bli hestemodell...Siri var også inne der med noen flyging eller noe.. Ja ja.. merkelig så ofte jeg drømmer om soniser gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Siri skrev:

Så herlig!!! Håper det ordner seg for deg :flowers:

Har du noe med c-vitamin? Tranebær eller noe sånt? Det hjelper ofte på UVI på små valpiser :) 

Vi har vært på en deilig sparktur igjen, men det var nesten skuffende varmt i lufta. Da jeg kom heim var det -13 grader bare... utrolig hvor fort man tilpasser seg kulde liksom :ahappy: 

Der sier du noe, men dette er jeg helt grønn på; i hvilken form tenker du det er best å gi det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
4 minutter siden, mushi skrev:

Har du en link? Finner ikke... 

Mens jeg trykket på kjøp gikk det fra 80% avslag til 20% avslag

9 minutter siden, Stine skrev:

Ser på Snømannen og er ikke helt overbevist...

Forståelig, for den filmen er så dårlig at jeg var sur da jeg gikk ut av kinoen. Skal sies at jeg har et veldig nært forhold til boka, har sovnet med den på øret hver kveld i sikkert to år. Byttet bok nå, roterer på 4-5 forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Forståelig, for den filmen er så dårlig at jeg var sur da jeg gikk ut av kinoen. Skal sies at jeg har et veldig nært forhold til boka, har sovnet med den på øret hver kveld i sikkert to år. Byttet bok nå, roterer på 4-5 forskjellige.

Den blir jo ikke bedre! Makan til ræl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Den blir jo ikke bedre! Makan til ræl...

Akkurat nå, Mira2.0 skrev:

Den blir bare verre. Og Harry Hole uttalt på engelsk er litt weird

Var det ikke denne filmen som ble slaktet i utlandet? ( husker ikke hvor da..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Anette skrev:

Hva gjør en øyelege kontra optikerne? 

Riksen ville vist at jeg skulle til en øyelege :P

Mer kunnskap på ting spesielt spesielle ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Debbie skrev:

Når jeg kom hjem så duppet jeg på sofan, og drømte at SFX hadde fått BC, ikke rart de ikke var like store som bernere...Og hun hadde fått seg kelpie, eller overtatt JeanetteH sine, for hun skulle reise til sveits å bli hestemodell...Siri var også inne der med noen flyging eller noe.. Ja ja.. merkelig så ofte jeg drømmer om soniser gitt

Soniser overtar livet ditt ... moahahahahhahah!!!! 

1 time siden, Tonje skrev:

Der sier du noe, men dette er jeg helt grønn på; i hvilken form tenker du det er best å gi det? 

Jeg tror det er et fett. Yasmine fikk voldsom UVI brått og brutalt, og da ga jeg et par kapsler som jeg bare helte innholdet i i maten. Men jeg tror det går greit å bare knuse en tablett også. Det fungerte ganske umiddelbart på henne i hvert fall :) 

41 minutter siden, Anette skrev:

Hva gjør en øyelege kontra optikerne? 

Riksen ville vist at jeg skulle til en øyelege :P

Her er en beskrivelse av forskjellen :) 
https://www.synsam.no/optiker-eller-øyelege

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde sett noe på tv, men jeg er for trøtt. Gjør det i morra...

Så fikk jeg høre om noen som hadde overtatt en voksen hund, omplassering. De har fungert kjempefint sammen i over 9 mnd. Så kom plutslig tidligere eier å  hente  hunden. Uten forvarsel, og uten å snakke med henne. Hun var ikke hjemme, bare barna som var tenåring så de turde ikke protestere. Så utrolig utidig gjort..

Nei, e må legge meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Samme skjedde her. 

2 timer siden, mnika skrev:

Tips! 80% rabatt på masse for fra Brit på animail.no.. Eg har nytta anledning til å teste litt ??

1 time siden, Mira2.0 skrev:

Det står på forsiden at det er 20% på alt fra brit. Så tipper de har feilmerket med 80%..men det står også at kampanjen bare varer til fredag 02.03 kl 10.00 :blink:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...