Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til en potensiell hundepasser


Poter
 Share

Recommended Posts

Hvilke spørsmål ville du stilt til en person som potensielt skal passe hunden din?

Vi har fått tilbud fra en familie som ønsker å være faste hundepassere til Eine. Jeg kjenner dem ikke, men min mann gjør og kan gå god for dem. Vi skal treffes for å se om de har kjemi, men ikke minst sånn at vi får blitt kjent. Jeg regner med jeg ser mye når vi møtes, men hadde vært fint å ha noen spørsmål klart som man kan sy inn i samtalen. De har ikke hund selv, men har lyst på i fremtiden. Hva ville dere spurt om?

Fint om vi/dere greier å holde oss til et fornuftig nivå uten å bli paranoide på vegne av pelsklingene våre :lol: Jeg går jo ut i fra at dette er sunde og fornuftige mennesker hvor deres største "svakhet" er at de ikke har år med hundeerfaring :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde holdning til treningsmetoder vært helt avgjørende, mennesker som driver med straffebaserte metoder får ikke komme i nærheten av min hund. Nå skal vel ikke hundepasseren nødvendigvis bedrive så mye trening, men f.eks. rykking i bånd og kjefting og smelling (som mange synes er helt greit) har jeg nulltoleranse for. Samme med burbruk, det ville også vært en dealbreaker for meg.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør hvilken erfaring de har med hund og evt hundetrening fra før. Ikke fordi de skal trene mine hunder, men fordi enkelte har vokst opp med ideer om hundehold som er litt utdaterte, eller som ikke gjelder hos oss. En potensiell hundepasser var f.eks. vant til at hunden skulle gå pent fot i bånd hele turen og ikke snuse eller vike fra eiers side i løpet av turen. Hva er poenget da liksom? :P (hun ble vår beste hundepasser, som nå "dessverre" har fått egen hund...)

Og så hva de ser for seg av aktivitet, og hvordan hunden skal bo inne hos dem. Får den lov i senga til ungene, sofaen, eller ser de for seg at den skal oppbevares i bur når de ikke leker eller går tur? Hva er holdningen til mat (både fôring og når de spiser selv, vil de skjemme bort hunden, gi den ting den ikke bør ha?)

En ting jeg oppdaget på den dumme måten var at det ikke er selvfølgelig for uerfarne folk at hunder ikke skal bindes utenfor butikken og andre steder. Fikk en telefon da jeg var på ferie i USA, fra en som fant Kovu bundet utenfor Trafikanten i Oslo. Yay... Jeg hadde aldri sagt noe om det til hundepasser fordi det ikke falt meg inn at noen ville gjøre det.

En annen ting er kanskje dette med å ha hunden løs/ikke, og at den ikke skal få gå bort til og hilse på alle de passerer. Noen mener jo at det er det viktigste med å ha hund også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wilhelmina skrev:

For min del hadde holdning til treningsmetoder vært helt avgjørende, mennesker som driver med straffebaserte metoder får ikke komme i nærheten av min hund. Nå skal vel ikke hundepasseren nødvendigvis bedrive så mye trening, men f.eks. rykking i bånd og kjefting og smelling (som mange synes er helt greit) har jeg nulltoleranse for. Samme med burbruk, det ville også vært en dealbreaker for meg.

Helt enig angående det med treningsmetoder, men så er det å spørre om det på en såpass åpen måte at de kan fortelle selv uten å føle seg ledet i det jeg sier. Jeg tenker folk fort kan tenke de skal behandle hunden positivt og selvsagt bra, men så legger man ulikt i det. Har du noen forslag til hvordan jeg kan spørre om det?

Bur var det bra du minnet meg på, det har vi ikke brukt på ham i det hele tatt, så det hadde jeg helt glemt av.

5 minutter siden, simira skrev:

Jeg spør hvilken erfaring de har med hund og evt hundetrening fra før. Ikke fordi de skal trene mine hunder, men fordi enkelte har vokst opp med ideer om hundehold som er litt utdaterte, eller som ikke gjelder hos oss. En potensiell hundepasser var f.eks. vant til at hunden skulle gå pent fot i bånd hele turen og ikke snuse eller vike fra eiers side i løpet av turen. Hva er poenget da liksom? :P (hun ble vår beste hundepasser, som nå "dessverre" har fått egen hund...)

Og så hva de ser for seg av aktivitet, og hvordan hunden skal bo inne hos dem. Får den lov i senga til ungene, sofaen, eller ser de for seg at den skal oppbevares i bur når de ikke leker eller går tur? Hva er holdningen til mat (både fôring og når de spiser selv, vil de skjemme bort hunden, gi den ting den ikke bør ha?)

En ting jeg oppdaget på den dumme måten var at det ikke er selvfølgelig for uerfarne folk at hunder ikke skal bindes utenfor butikken og andre steder. Fikk en telefon da jeg var på ferie i USA, fra en som fant Kovu bundet utenfor Trafikanten i Oslo. Yay... Jeg hadde aldri sagt noe om det til hundepasser fordi det ikke falt meg inn at noen ville gjøre det.

En annen ting er kanskje dette med å ha hunden løs/ikke, og at den ikke skal få gå bort til og hilse på alle de passerer. Noen mener jo at det er det viktigste med å ha hund også.

Fine punkter! Lurt å huske på dette med å ikke binde utenfor butikker, ja. Det er jo noen ting som fort blir en selvfølge for oss som har hatt hunder i mange år, så greit å skrive seg det bak øret :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Poter skrev:

Helt enig angående det med treningsmetoder, men så er det å spørre om det på en såpass åpen måte at de kan fortelle selv uten å føle seg ledet i det jeg sier. Jeg tenker folk fort kan tenke de skal behandle hunden positivt og selvsagt bra, men så legger man ulikt i det. Har du noen forslag til hvordan jeg kan spørre om det?

Min erfaring med "traddiser" (eller folk som har sett for mye på Cesar Milan) er at de avslører seg selv ganske kjapt når man begynner å snakke hund, ettersom de ikke ser noe galt i det de driver med. Da frøkna mi var valp fikk jeg for eksempel et "godt råd" fra en mer eller mindre tilfeldig hundeeier om å ta henne i nakken og riste henne for å få henne til å slutte og spise bæsj... Så kommer man inn på ulike problemstillinger får man kanskje en viss pekepinn på hvilke tanker de har om løsninger. Jeg ville bare forsøkt å ha en naturlig samtale, kanskje spørre litt om hvordan de ser for seg fremtiden med hund osv osv, så kommer nok mye av seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør dem om? :huh: Man kan  aldri stole på hva folk sier..:sleep: Nei, det eneste som er gangbart her er at dere sjekker ut når alle i familien er borte fra huset. Så monterer dere selv/eventuellt får noen til å gjøre det avlyttingsutstyr og kamera i alle rom i huset. Så ber dere folkene om å passe hundene ett par dager mens dere skal 'bort' i realiteten ligger dere i dekning og følger nøye med på hvordan de behandler hundene. Intet mindre er tilstrekkelig for å være på den sikre siden.:sleep:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min erfaring med "traddiser" (eller folk som har sett for mye på Cesar Milan) er at de avslører seg selv ganske kjapt når man begynner å snakke hund, ettersom de ikke ser noe galt i det de driver med. Da frøkna mi var valp fikk jeg for eksempel et "godt råd" fra en mer eller mindre tilfeldig hundeeier om å ta henne i nakken og riste henne for å få henne til å slutte og spise bæsj... Så kommer man inn på ulike problemstillinger får man kanskje en viss pekepinn på hvilke tanker de har om løsninger. Jeg ville bare forsøkt å ha en naturlig samtale, kanskje spørre litt om hvordan de ser for seg fremtiden med hund osv osv, så kommer nok mye av seg selv.

Jeg er ikke så god på slike subtile samtaler :lol: Litt mer sånn brutalt ærlig og rett på spørsmål når det gjelder gullene mine *humre* Jeg tenker uanestt at hvis første møte kjennes bra ut, så vil jeg invitere dem med ut på tur hvor de får se hvordan jeg håndterer Eine- Jeg synes det er veldig greit å vise i praksis sånn at de har et tydelig målbilde av hvordan det kan se ut.

Har bare ikke lyst å få en samtale hvor de snakker meg etter munnen og jatter med. Ikke at jeg tror disse er sånn, av det jeg har hørt er det oppegående og fornuftige mennesker, men jeg kan vel koste meg på å være liiiitt overbeskyttende og ehm, kremt, paranoid?

Akkurat nå, QUEST skrev:

Spør dem om? :huh: Man kan  aldri stole på hva folk sier..:sleep: Nei, det eneste som er gangbart her er at dere sjekker ut når alle i familien er borte fra huset. Så monterer dere selv/eventuellt får noen til å gjøre det avlyttingsutstyr og kamera i alle rom i huset. Så ber dere folkene om å passe hundene ett par dager mens dere skal 'bort' i realiteten ligger dere i dekning og følger nøye med på hvordan de behandler hundene. Intet mindre er tilstrekkelig for å være på den sikre siden.:sleep:

Nå lo jeg høyt og godt her! :lol: Det var jo en GENIAL plan!! Det beste er vel å montere det når de skal være hjemme også ser jeg hvordan de behandler hverandre og ikke minst barna. Mohahaha *gni seg i hendene* Dette blir gøy!! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Snakk hund gå tur sammen hvor dem må overta føringen av hunden etter å se litt hva du gjør på turen først. Det og magefølelsen gjorde at jeg fant en hundepaser som var gull verdt. I huset var samboer som hadde hatt hund men den som skulle ha hovedansvaret så hadde den ikke erfaring. Det ble at hunden elsket hundepasser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Snakk hund gå tur sammen hvor dem må overta føringen av hunden etter å se litt hva du gjør på turen først. Det og magefølelsen gjorde at jeg fant en hundepaser som var gull verdt. I huset var samboer som hadde hatt hund men den som skulle ha hovedansvaret så hadde den ikke erfaring. Det ble at hunden elsket hundepasser 

Så fint å høre!

Hva skal jeg tenke rundt barna? Jeg husker ikke nå hvor gamle de er, men de er i skolealder og øvre skolealder (om det er noe som heter det), men hva er "normal" barneatferd rundt hunder som jeg kan forvente? Vi har jo ikke barn selv, så Eine er ikke vant å bo med dem. Han er fin med barn vi møter på tur, men det blir jo litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Poter skrev:

Så fint å høre!

Hva skal jeg tenke rundt barna? Jeg husker ikke nå hvor gamle de er, men de er i skolealder og øvre skolealder (om det er noe som heter det), men hva er "normal" barneatferd rundt hunder som jeg kan forvente? Vi har jo ikke barn selv, så Eine er ikke vant å bo med dem. Han er fin med barn vi møter på tur, men det blir jo litt annerledes.

Første jeg tenker på er herjing og en retriver putter jo gjerne alt i munnen så en hvis føring om at dem ja kan leke men da må det være ute og at det må være voksne til stede eller at dem kan leke max så og så lang tid. Inne SKAL det være kos. Det er det første jeg tenker på. Ser du interesse og dem bor på rett sted kan det være lurt å ta dem eldste med på å lufte på tisse turer. Men du må vurdere interesse og hva hunden din fungerer godt til. Mange unger er veldig flinke men det er også mange unger som er totalt kaos så rett svar er vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Jeg spør hvilken erfaring de har med hund og evt hundetrening fra før. Ikke fordi de skal trene mine hunder, men fordi enkelte har vokst opp med ideer om hundehold som er litt utdaterte, eller som ikke gjelder hos oss. En potensiell hundepasser var f.eks. vant til at hunden skulle gå pent fot i bånd hele turen og ikke snuse eller vike fra eiers side i løpet av turen. Hva er poenget da liksom? :P (hun ble vår beste hundepasser, som nå "dessverre" har fått egen hund...)

Og så hva de ser for seg av aktivitet, og hvordan hunden skal bo inne hos dem. Får den lov i senga til ungene, sofaen, eller ser de for seg at den skal oppbevares i bur når de ikke leker eller går tur? Hva er holdningen til mat (både fôring og når de spiser selv, vil de skjemme bort hunden, gi den ting den ikke bør ha?)

En ting jeg oppdaget på den dumme måten var at det ikke er selvfølgelig for uerfarne folk at hunder ikke skal bindes utenfor butikken og andre steder. Fikk en telefon da jeg var på ferie i USA, fra en som fant Kovu bundet utenfor Trafikanten i Oslo. Yay... Jeg hadde aldri sagt noe om det til hundepasser fordi det ikke falt meg inn at noen ville gjøre det.

En annen ting er kanskje dette med å ha hunden løs/ikke, og at den ikke skal få gå bort til og hilse på alle de passerer. Noen mener jo at det er det viktigste med å ha hund også.

Oi! Åh herregud jeg hadde blitt hysterisk :blink:

9 minutter siden, QUEST skrev:

Spør dem om? :huh: Man kan  aldri stole på hva folk sier..:sleep: Nei, det eneste som er gangbart her er at dere sjekker ut når alle i familien er borte fra huset. Så monterer dere selv/eventuellt får noen til å gjøre det avlyttingsutstyr og kamera i alle rom i huset. Så ber dere folkene om å passe hundene ett par dager mens dere skal 'bort' i realiteten ligger dere i dekning og følger nøye med på hvordan de behandler hundene. Intet mindre er tilstrekkelig for å være på den sikre siden.:sleep:

:lol: minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Poter skrev:

Nå lo jeg høyt og godt her! :lol: Det var jo en GENIAL plan!! Det beste er vel å montere det når de skal være hjemme også ser jeg hvordan de behandler hverandre og ikke minst barna. Mohahaha *gni seg i hendene* Dette blir gøy!! 

Det er bare monteringen som krever at de ikke er hjemme da, de fleste er muligens noe uvillige til å la andre overvåkningskameraer og avlyttingsutstyr i deres private hjem. Uansett så ville de jo ikke oppført seg ' naturlig' , hvis de visste at de ble overvåket. Bonusen ved slik overvåkningen er jo som du sier at du ikke bare får se hvordan de behandler hunden men også hverandre.. :P Det er jo også mulig at du får litt gratis voksenTV på kjøpet.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Oi! Åh herregud jeg hadde blitt hysterisk :blink:

 

Jeg var ganske stressa ei stund - særlig siden jeg ikke fikk umiddelbar telefonkontakt med hundepasser. Men hun ringte da hun kom ut (det er visst ikke dekning inne på Trafikanten), hun skulle bare kjøpe bussbilletter og hadde Kovu i syne innenfra hele tiden og han var så rolig å fin så (yeah, right, han er ikke særlig glad i å bli forlatt).

Men til damens forsvar så bor hun på Tøyen, og ser såklart hunder bundet utenfor butikkene på Tøyensenteret hver dag. For henne var det nok en helt normal greie, og det falt meg som sagt ikke inn å nevne det en gang. Særlig når man har verdens enkleste hund... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker om det "bare" er dagspass eller helg nå og da, så er kjemi med hunden viktigst. Hvordan omgås de hunden din, rett og slett? Trives de sammen? Håndterer de den greit (og vennlig?)? Forstår de hundens behov?

I et "intervju" er det lett å juge :P Evt svare på en måte som ikke er relevant for hundepasset.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg var ganske stressa ei stund - særlig siden jeg ikke fikk umiddelbar telefonkontakt med hundepasser. Men hun ringte da hun kom ut (det er visst ikke dekning inne på Trafikanten), hun skulle bare kjøpe bussbilletter og hadde Kovu i syne innenfra hele tiden og han var så rolig å fin så (yeah, right, han er ikke særlig glad i å bli forlatt).

Men til damens forsvar så bor hun på Tøyen, og ser såklart hunder bundet utenfor butikkene på Tøyensenteret hver dag. For henne var det nok en helt normal greie, og det falt meg som sagt ikke inn å nevne det en gang. Særlig når man har verdens enkleste hund... :P

Det er litt sånn som man glemmer å si for det er så far out fra man ville gjort selv på en måte.

Til en hundepasser ville jeg, i tillegg til alle de andre gode rådene her, sagt at hunden ikke skal hilse på hunder eller mennesker/unger ute på tur. Hvis hundepasseren ikke er så erfaren så er det ikke sikkert h*n er i stand til å lese andre hunders kroppspråk i forhold til om det er lurt å la dem hilse eller ikke. Jeg er dessuten litt sær på hilsing på spesielt unger fordi jeg er redd for at noe helt uforventet kan skje og det ender opp med av hunden blir skadelidende, så ingen hilsing ville jeg sagt. I hovedsak ville jeg tilbrakt endel tid med dem og hunden sammen for å se hvordan de er med han. Du ser ganske fort hvilket syn de har på hund og hvordan de håndterer det, og om magefølelsen er god eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt krisemaksimering på hundesonen innimellom? 

Jeg ville spurt hva slags hundeerfaring de har, hva slags syn de har på hund i møbler, hva de syns om hunder som hopper, hvor de ville ringt hen om det var en krise og hvordan de ser for seg at hundepasset vil foregå, og tatt en samtale ut fra hva de svarer. 

Jeg syns jeg er mistroisk til folk, men jeg pleier ikke å gå ut fra at voksne folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Det er litt krisemaksimering på hundesonen innimellom? 

Jeg ville spurt hva slags hundeerfaring de har, hva slags syn de har på hund i møbler, hva de syns om hunder som hopper, hvor de ville ringt hen om det var en krise og hvordan de ser for seg at hundepasset vil foregå, og tatt en samtale ut fra hva de svarer. 

Jeg syns jeg er mistroisk til folk, men jeg pleier ikke å gå ut fra at voksne folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. 

Nei, men for uerfarne folk er det slett ikke usannsynlig at det de har lært fra en gammel jaktonkel er at hundene må legges i bakken for at den skal respektere dem, de har sett på tv at man skal sparke dem lett med hælen og si tschhh for å få dem til å gå pent, og har en idé om at det virker å rykke litt i båndet når den ikke hører etter. Jeg har møtt en håndfull potensielle hundepassere over nett, og selv om de fleste er oppegående så er det over reelle eksempler (om ikke nødvendigvis alt på en gang). Ja, og så at det er normalt å binde hunden utenfor butikken på Tøyen når man skal handle, da.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Nei, men for uerfarne folk er det slett ikke usannsynlig at det de har lært fra en gammel jaktonkel er at hundene må legges i bakken for at den skal respektere dem, de har sett på tv at man skal sparke dem lett med hælen og si tschhh for å få dem til å gå pent, og har en idé om at det virker å rykke litt i båndet når den ikke hører etter. Jeg har møtt en håndfull potensielle hundepassere over nett, og selv om de fleste er oppegående så er det over reelle eksempler (om ikke nødvendigvis alt på en gang). Ja, og så at det er normalt å binde hunden utenfor butikken på Tøyen når man skal handle, da.

Ja, selvsagt, jeg er åpen for at det nok en gang bare er meg som heldig med omgangskretsen min, for igjen - jeg går ikke ut fra at folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. Burde sikkert ikke være så naiv, my bad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

Første jeg tenker på er herjing og en retriver putter jo gjerne alt i munnen så en hvis føring om at dem ja kan leke men da må det være ute og at det må være voksne til stede eller at dem kan leke max så og så lang tid. Inne SKAL det være kos. Det er det første jeg tenker på. Ser du interesse og dem bor på rett sted kan det være lurt å ta dem eldste med på å lufte på tisse turer. Men du må vurdere interesse og hva hunden din fungerer godt til. Mange unger er veldig flinke men det er også mange unger som er totalt kaos så rett svar er vanskelig

Ja, det var lurt å snakke igjennom! Eine liker jo å leke og å bære på ting, så jeg tenker det kan være fint å forberede dem på at han ikke vil vite at barnas leker og kosedyr ikke er hans. Om det ligger på gulvet eller lett tilgjengelig i sofaen, ser jeg for meg at han fort kan hente noe og bære rundt på det (og villig gi det i fra seg om de sier takk) eller ta det med seg og tygge på det og ødelegge det. Jeg tror nok jeg vil gå for den linjen at de ikke skal leke med ham, han har jo skaden sin som gjør at han ikke skal bli for herjete og det er sikkert ikke så lett for dem å avgjøre når den grensen går, da er det bedre å sette dem tidlig. Han er jo også stor med sine 30 kg og ivrige hale :rofl:

1 time siden, QUEST skrev:

Det er bare monteringen som krever at de ikke er hjemme da, de fleste er muligens noe uvillige til å la andre overvåkningskameraer og avlyttingsutstyr i deres private hjem. Uansett så ville de jo ikke oppført seg ' naturlig' , hvis de visste at de ble overvåket. Bonusen ved slik overvåkningen er jo som du sier at du ikke bare får se hvordan de behandler hunden men også hverandre.. :P Det er jo også mulig at du får litt gratis voksenTV på kjøpet.. ;) 

Haha, ja, jeg får legge en plan for å snike meg inn :P

1 time siden, mara skrev:

Jeg tenker om det "bare" er dagspass eller helg nå og da, så er kjemi med hunden viktigst. Hvordan omgås de hunden din, rett og slett? Trives de sammen? Håndterer de den greit (og vennlig?)? Forstår de hundens behov?

I et "intervju" er det lett å juge :P Evt svare på en måte som ikke er relevant for hundepasset.. 

 

Det var kjemi mellom dem og Eine jeg tenkte på ja, men også at vi tobeinte har en god kommunikasjon sånn at jeg kjenner meg trygg på at de skjønner hva vi ønsker. Det er snakk om pass nå og da når vi reiser bort, av ulik lengde.

Ja, det er det jeg tenker på, at i en første samtale sånn, så kan det lett være å svare litt rundere i kantene og fremstille seg best mulig og det synes jeg jo er naturlig. Jeg forventer ikke at de skal ljuge, altså, dette er skikkelige folk. Det er derfor jeg tenker det er lurt at jeg på forhånd har noen formulerte spørsmål som er passe åpne sånn at de kan snakke mer fritt.

59 minutter siden, Midas skrev:

Det er litt sånn som man glemmer å si for det er så far out fra man ville gjort selv på en måte.

Til en hundepasser ville jeg, i tillegg til alle de andre gode rådene her, sagt at hunden ikke skal hilse på hunder eller mennesker/unger ute på tur. Hvis hundepasseren ikke er så erfaren så er det ikke sikkert h*n er i stand til å lese andre hunders kroppspråk i forhold til om det er lurt å la dem hilse eller ikke. Jeg er dessuten litt sær på hilsing på spesielt unger fordi jeg er redd for at noe helt uforventet kan skje og det ender opp med av hunden blir skadelidende, så ingen hilsing ville jeg sagt. I hovedsak ville jeg tilbrakt endel tid med dem og hunden sammen for å se hvordan de er med han. Du ser ganske fort hvilket syn de har på hund og hvordan de håndterer det, og om magefølelsen er god eller ikke. 

Det med hilsning på andre hunder har jeg tenkt å si at de ikke skal gjøre, ja. Han kan jo være ufin med noen tisper og det er jo ikke noe særlig for uerfarne å oppleve. Til våre andre faste hundepassere har vi som regel at han ikke får hilse på noen andre ute på tur, verken firbente eller tobente. Hjemme på besøk hos dem, får han så klart hilse på tobente, der er han uansett roligere enn ute på tur i en møtesituasjon. Ikke for det, han er rolig ute også, men det er jo sammen med oss, så ikke godt å si bestandig :)

Ja, jeg får nok forberede meg på et langt besøk, samt å treffe dem flere ganger og å gå tur sammen med dem :)

1 minutt siden, 2ne skrev:

Det er litt krisemaksimering på hundesonen innimellom? 

Jeg ville spurt hva slags hundeerfaring de har, hva slags syn de har på hund i møbler, hva de syns om hunder som hopper, hvor de ville ringt hen om det var en krise og hvordan de ser for seg at hundepasset vil foregå, og tatt en samtale ut fra hva de svarer. 

Jeg syns jeg er mistroisk til folk, men jeg pleier ikke å gå ut fra at voksne folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. 

Ja, det er det, det var derfor jeg skrev i startinnlegget at vi fikk prøve å holde oss fornuftige og ikke krisemaksimere :)

Synes det var fine spørsmål det, takk!

Jeg håper ikke du tolker mine spørsmål og samtale her som at jeg går ut fra at de er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som lyger og vil denge Eine? Eller tenkte du på de andre svarene?

Akkurat nå, simira skrev:

Nei, men for uerfarne folk er det slett ikke usannsynlig at det de har lært fra en gammel jaktonkel er at hundene må legges i bakken for at den skal respektere dem, de har sett på tv at man skal sparke dem lett med hælen og si tschhh for å få dem til å gå pent, og har en idé om at det virker å rykke litt i båndet når den ikke hører etter. Jeg har møtt en håndfull potensielle hundepassere over nett, og selv om de fleste er oppegående så er det over reelle eksempler (om ikke nødvendigvis alt på en gang). Ja, og så at det er normalt å binde hunden utenfor butikken på Tøyen når man skal handle, da.

Det er slike ting jeg har lyst å finne ut av. Det er jo ikke for at jeg tenker at de er slemme folk, men er man uerfaren, så er man uerfaren. Samtidig tenker jeg som så at en av de voksne hadde ikke fått jobbet der h*n gjør om h*n hadde vært en potensielt hundedengende menneske og jeg vil tippe jeg ser på barna hvordan oppdragelse de bedriver :) Så ja, finne noen gode spørsmål som er passe åpne og som kan dekke det meste om hvordan vi ønsker at han skal behandles. Jeg vil selvsagt være nøye på å fortelle hvordan hundehold vi har og hva vi ønsker, men vil gjerne høre hva de tenker først :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Ja, selvsagt, jeg er åpen for at det nok en gang bare er meg som heldig med omgangskretsen min, for igjen - jeg går ikke ut fra at folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. Burde sikkert ikke være så naiv, my bad. 

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du leste dette med psykoene... Når det gjelder eksemplene mine er ikke det omgangskretsen min, men folk jeg har møtt via nettannonser som ønsker å være hundepassere, folk med variabel/lite erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Jeg håper ikke du tolker mine spørsmål og samtale her som at jeg går ut fra at de er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som lyger og vil denge Eine? Eller tenkte du på de andre svarene?

Jeg tenker på svarene :) 

Just now, simira said:

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du leste dette med psykoene... Når det gjelder eksemplene mine er ikke det omgangskretsen min, men folk jeg har møtt via nettannonser som ønsker å være hundepassere, folk med variabel/lite erfaring med hund.

Ikke tro på folk, de bare juger, snakk med de litt rundt grøten så avslører de seg nok osv. Det er ikke en vitenskap å ha hund, selv om det ser sånn ut her på sonen innimellom. 

Altså, vi snakker om en labrador. Jeg går ut fra at han er forholdsvis normal, altså sosial og solid? Jeg tenker i hvert fall sånn med Leah (som rett nok er en puddel, men hun er sosial og solid :P ) at de aller fleste kunne passet henne uten større problemer - hun ligger i møbler og hopper på folk, samt trekker som et uvær på tur, så de tingene ville jeg snakket med en evt hundepasser om, og hvis løsningen på å hoppe på folk er å sette et kne i magen eller tråkke de på tærne (som jo er "gamle metoder"), så ville jeg jo funnet ut da hva slags "filosofi" de har. Vil de ikke at hun skal ligge i møblene, så kan hun ligge på gulvet, men hun er vant til å ligge i møbler, så hun vil prøve å ligge i møbler, liksom. Om det er helt uaktuelt for evt hundepassere, så ville det blitt slitsomt for dem og henne - hun tåler dog fint at noen tar henne ut av møbler, selv om det skulle være fysisk. 

En normalt sosial retriever ville jeg ikke antatt ville fått noen problem med barn, så sant de ikke er halv-psyko-unger som slår og sparker i dyr og får lov til det - og de færreste unger er halv-psyko-unger som får lov å mishandle dyr. Normale foreldre syns ikke det er greit, liksom. Normale unger gjør ikke sånt heller. Og normale hunder tåler ungebråk og støy, selv når de ikke er vant til det. 

Og ikke hilsing? Gitt at det er en hund uten issues, Eine altså, så hvorfor ikke? Og nei, jeg pleier ikke å la mine hunder hilse på hunder vi møter, aller mest fordi JEG ikke gidder å snakke med enhver hundeeier vi møter. Hundene hadde neppe hatt store problemer med det. 

Helt normalt hundehold gjøres til en vanskelig greie på hundesonen. Det er jo normalt sett ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Hilsing? Hvorfor ikke? Fordi ikke alle andre hundeeiere de møter på tur vil hilse...

Det var ikke argumentet. Argumentet var at de - hundepasseren og/eller den møtende hundeeieren - ikke kunne nok om hund til å lese signaler og se om noe utviklet seg til noe uggent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært mer snakk om at jeg forteller hvordan ting skal være enn at jeg spør og graver om alt mulig. Fysisk avstraffelse på noe vis skal ikke skje. Selv slik som ikke påfører smerte, men er ment for å "dominere" hunden. Kjefting, smelling eller annet egnet for å "skremme hunden til vett" er ikke heller ikke tillatt. Bur bruker hun kun i bilen, hun skal ikke være i bur ellers. Mat morgen og kveld, vent en time etter mat før aktivitet. Og så videre, noe avhengig av hva som er viktigst for deg og ditt hundehold...

Men vær spesifikk på det viktige. Ikke anta at de tenker likt. Jamfør den butikkhistorien over. På ferie hos min far opplevde jeg feks at han hermet etter meg og tok hunden løs i hagen for morgenens tisserunde. Det hadde ikke falt meg inn at han trodde han hadde kontroll på henne. Det gikk greit, siden jeg oppdaget det før noen situasjon kunne oppstått. Så for min del ville jeg feks presisert for evt passere at hun aldri skal utenfor døren uten et "værsågod" (inkludert bildør) og der skal hun uten unntak være i bånd.

Uansett, ved å fortelle hvordan du vil ha det og noen spørrende "høres det greit ut for dere ...?", eller "er det noe dere er vant med fra før ...?" så vil jeg tro du i de fleste tilfeller merker veldig greit om dere er på bølgelengde, og om dere ikke var det i utgangspunktet, om de skjønner tegninga. Gjerne med litt forklaring om de stusser på noe.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...