Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Mud skrev:

Nei , jeg forstår ikke hvorfor de deler pulien så etter farger. Hvit er en "egen rase " i England og på feks D4A delte de hvit fra de andre i Norge også.  Men hvorfor skille ut Fako? Nico har masse Fako i linjene sine.. :P

Merkelig, hvorfor gjør de det? Skiller ut de hvite? Gjør de det ved avl også? Å snevre inn genpoolen er da aldri bra og særdeles ikke på en så pass tallmessig liten rase.

Mulig  jeg husker feil men ligger det ikke et kull på finn nå der en av foreldrene er hvit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hils på Silma, North Sheltie's Starlight Har vært en svipptur innom Harstad og hentet lillegull, og sjokkert hele familien, var kun gubben som visse jeg skulle ha valp Tantebarnet til Inya, og en

Jeg danset til krampa tok meg. Bokstavelig talt. Jeg har vondt i føttene, leggene truer med ny krampe etter en siste sluttspurt til Mambo Nr 5, jeg har hold i siden, og senebetennelsen i armene fikk k

Hils på Rhiannon❤

Posted Images

2 minutter siden, QUEST skrev:

Merkelig, hvorfor gjør de det? Skiller ut de hvite? Gjør de det ved avl også? Å snevre inn genpoolen er da aldri bra og særdeles ikke på en så pass tallmessig liten rase.

Mulig  jeg husker feil men ligger det ikke et kull på finn nå der en av foreldrene er hvit? 

Far er Fako på det kullet :) Som jeg prøver å unngå å se på :innocent: 

Jeg tror hvit faktisk sjelden blandes med de andre fargene. De ble jo visstnok opprinnelig avlet etter forskjellige formål også hvis jeg ikke husker feil. De sorte og mørke var gjetere og de hvite og  lyseste var mer vakthunder. Derfor mener enkelte at spesielt de hvite er skarpere enn de sorte og at de sorte (og Fako ) er bedre egnet i gjeting og hundesport.  Men jeg tror dette er såpass lenge siden, og de har vært blandet så mye etterpå at det er litt sånn hipp som happ nå.. 

Pulier har jo et helt spekter av farger sånn egentlig. Det er ikke så mange av de sorte som virkelig er sorte heller. Nico er alt fra hvit , grå , rød til sort. 

Edit: måtte sjekke nå og det er faktisk et kull med Fako mor og det som ser ut som en hvit far på finn. Det kullet har jeg ikke fått med meg. 2 kull i Norge samtidig !!! :o

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
31 minutter siden, Mud skrev:

Det trenger selvfølgelig ikke å være akutt dødelig skade nei, tenkte ikke på det jeg :P

Toddy ble utslitt etter å brøyte snø i 30 min :ahappy:

Aner ikke hvor tallmaterialet er fra :icon_confused:

Nei , jeg forstår ikke hvorfor de deler pulien så etter farger. Hvit er en "egen rase " i England og på feks D4A delte de hvit fra de andre i Norge også.  Men hvorfor skille ut Fako? Nico har masse Fako i linjene sine.. :P

Edit: glemte hva jeg skulle spørre om her inne. 

Hvor ofte vaksinerer dere mot kennelhoste ?

Jeg vaksinerer med nesevaksine en gang i året. Og timer det til sommeren når det er meldt for varmt vær for å trene uansett :P De bør ikke trenes hardt etter nesevaksine. Jeg er usikker på hvor grensa for å trene hardt går da. Jeg tar dem med på gåturer etter nesevaksine, men jeg trener ikke trekk med dem. 

Nå er alle hunder fora og snart skal eieren fores også. Så kommer jeg meg ut i litt dagslys i dag og!! Bare halvannen uke til sola kommer tilbake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mud skrev:

Edit: glemte hva jeg skulle spørre om her inne. 

Hvor ofte vaksinerer dere mot kennelhoste ?

Årlig, men min får sprøyte og ikke nesevaksine. Vil ikke ha noe i nesa på min hund ettersom vi vaksinerer om sommeren og det er midt i sporprøvesesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Hvor hentes tallmaterialet fra? Fra forsikringsbolag eller spørreundersøkelser i raseklubber? Det vil ha en viss betydning for svaret ;) Forsikringsvindel forekommer overalt.

Undrer  hvorfor de gjør det? Rasen er jo liten tallmessig og fargene parres vel om hverandre så vidt jeg vet? 

He? He? Hva er det slags brød dere snakker om? :ahappy:

Tallmaterialet om dødsårsaker på koiranet rapporteres inn av eier selv. 

 

56 minutes ago, Mud said:

 

Hvor ofte vaksinerer dere mot kennelhoste ?

Årlig, bruker nesevaksine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, *Kat84* said:

Kunne du opplyst oss uinnvidde? :)

Ja, har blitt kalt bitch i en diskusjon hos dyrebeskyttelsen hvor det ble lagt ut injurerende påstander om veterinærer. Det ble helt galemathias og jeg fikk hatske meldinger på facebook privat om at jeg som veterinær (trolla trodde vel jeg var veterinær siden jeg argumenterte for veterinærsentere) var egoistisk, pengekåt og ikke brydde meg om dyrs beste. Kan gjerne dele skjermbilder ved interesse. Ekstra hårreisende at det skjedde på en gruppe for dyrebeskyttelsen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Ja, har blitt kalt bitch i en diskusjon hos dyrebeskyttelsen hvor det ble lagt ut injurerende påstander om veterinærer. Det ble helt galemathias og jeg fikk hatske meldinger på facebook privat om at jeg som veterinær (trolla trodde vel jeg var veterinær siden jeg argumenterte for veterinærsentere) var egoistisk, pengekåt og ikke brydde meg om dyrs beste. Kan gjerne dele skjermbilder ved interesse. Ekstra hårreisende at det skjedde på en gruppe for dyrebeskyttelsen... 

Aha..tar jeg fryktelig mye feil nå, eller er det snakk om 'katteelskere' her? :P

Har nemlig sett lignende diskusjoner tidligere og de fæle veterinærene burde selvsagt både behandle og kastrere gratis..hvis de brydde seg om dyr..( katter) ..så det så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Aha..tar jeg fryktelig mye feil nå, eller er det snakk om 'katteelskere' her? :P

Nja, du har delvis rett - men diskusjonen omhandlet ((manglende) behandling av) hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Nja, du har delvis rett - men diskusjonen omhandlet ((manglende) behandling av) hund.

Ah, har sett slike diskusjoner tidligere, er det mulig å gi noe mer innblikk i diskusjonen uten å henge ut noen? Er det typ vet. bør behandle, selv om eier ikke kan betale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ah, har sett slike diskusjoner tidligere, er det mulig å gi noe mer innblikk i diskusjonen uten å henge ut noen? Er det typ vet. bør behandle, selv om eier ikke kan betale? 

Jeg har lest diskusjonen, og problemstillingen var vel ikke at eier ikke kunne betale, men at vedkommende ville vente til over helga og kjøre ut til kuveterinæren i gokk for å spare penger heller enn å bruke de fæle svindyre pengegriske veterinærsentrene i byen. For meg fremstod det egentlig mer som en prinsippsak der dyrevelferd definitivt ikke var førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Sender en liten takk til veterinærer der ute som må lese mye kjipt om seg selv på nett. Takk for at dere er der for dyra våre, og gir gode råd når det trengs :flowers:

Jeg er veldig glad for enn hjelpen vi fikk til Midas når han var syk. Jeg fikk god hjelp og oppfølging og ekstra service når han skulle avlives. Det er bare litt fortvilende når man blir anbefalt behandlinger som i realiteten ikke er et beste for hunden med dårligere prognoser.  Men så er det kanskje sånn at de er pliktet til å informere og råde til å gjøre det som gjøres kan og at de kan ikke si at det ikke er noe å gjøre om det faktisk er det. Det dreier seg ikke om å svartmale veterinærer. Det med pris er jo også veldig forskjellig, og jeg vet ikke om det har sammenheng med kvalitet bestandig. Jeg måtte jo bytte veterinær etterhvert fordi jeg følte han ble under-undersøkt(?) hos tidligere veterinær, så det blir jo feil det og :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og var ikke snakk om å ringe den offentlige veterinærvakta om hjelp, for det kosta nok også 3000-4000kr. Hadde jo time hos distriktsveterinær til uka, fikk holde. Quote: «jeg kommer aldri til å bruke de svindyre veterinærene i byen». Mistroen sitter så dypt, at dyrets ve og vel kom i andre rekke, bak prioriteringa «skal ikke støtte svindyre pengegriske veterinærer som bare bryr seg om penger og ikke dyrs ve og vel». 

Og det var mer enn EN person som mente dette. Jises christ var jo en hel mobb på 20stk eller mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg har lest diskusjonen, og problemstillingen var vel ikke at eier ikke kunne betale, men at vedkommende ville vente til over helga og kjøre ut til kuveterinæren i gokk for å spare penger heller enn å bruke de fæle svindyre pengegriske veterinærsentrene i byen. For meg fremstod det egentlig mer som en prinsippsak der dyrevelferd definitivt ikke var førsteprioritet.

 

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Og var ikke snakk om å ringe den offentlige veterinærvakta om hjelp, for det kosta nok også 3000-4000kr. Hadde jo time hos distriktsveterinær til uka, fikk holde. Quote: «jeg kommer aldri til å bruke de svindyre veterinærene i byen». Mistroen sitter så dypt, at dyrets ve og vel kom i andre rekke, bak prioriteringa «skal ikke støtte svindyre pengegriske veterinærer som bare bryr seg om penger og ikke dyrs ve og vel». 

Og det var mer enn EN person som mente dette. Jises christ var jo en hel mobb på 20stk eller mer? 

Jeg kan jo vanskelig uttale meg, siden jeg ikke vet hva det var som feilte hunden. Var det noe som kunne vente uten for store lidelser for hunden eller var det mer prekært? 

Nå går jeg ut fra at dette utspilte seg i Tromsø og med tanke på prisen Kanger måtte ut med for å fjerne en klo i jula, så kan jeg se at det er flere sider av saken.. Men som sagt, jeg vet jo ikke hva det var som var problemet med hunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jeg kan jo vanskelig uttale meg, siden jeg ikke vet hva det var som feilte hunden. Var det noe som kunne vente uten for store lidelser for hunden eller var det mer prekært? 

Nå går jeg ut fra at dette utspilte seg i Tromsø og med tanke på prisen Kanger måtte ut med for å fjerne en klo i jula, så kan jeg se at det er flere sider av saken.. Men som sagt, jeg vet jo ikke hva det var som var problemet med hunden? 

For det første så var spørsmålet relatert til en hund med ekstrem kløe i et øre, og et reseptpliktig legemiddel ble etterspurt fra gruppens medlemmer for å roe kløen til timen "til uka". Ved spørsmål om veterinær hadde vært involvert i avgjørelsen om å behandle hunden dette middelet ble det sagt nei, de skal til veterinær til uka. Ved spørsmål om man ikke kan ringe til vakthavende veterinær, ble det møtt med nei de skal bare ha penger og jeg venter til uka. Til info koster det ikke mange kronene å ringe til vakthavende veterinær, og man blir ikke fakturert for noe behandling ved å få råd og tips angående hunden din hos en tjeneste som alle kommuner/fylker er pliktig å tilby.

Jeg reiste inn på julaften, på en søndag klokka 16:00 og hunden ble behandlet på veterinærvakta. Det diskusjonen i gruppa omhandlet var en så dyptgående motstand (kall det gjerne det belastede ordet "hat") mot dyreleger i byen at man ikke en gang vil ringe veterinærvakta for å spørre om råd og tips, det var ikke snakk om at vedkommende ble bedt om å dra inn til veterinærvakta. Ellers var diskusjonen rundt det generelle prisnivået hos veterinærene, ikke i spesialtilfeller på julaften på en søndag etter klokka 16:00. Og gikk mye rundt det at det kun handlet om penger for veterinærene, ikke dyrevelferd.

5a5b2ef6b4219_ScreenShot2018-01-06at23_47_28.png.c6d26dee1782d4f8886d4ac5bc5ab538.png

5a5b2f79ba6b9_ScreenShot2018-01-06at23_47_37.png.5f0c08385bedc66257712c78c888fa6f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

 

He? He? Hva er det slags brød dere snakker om? :ahappy:

Burgerbrød av sesamfrø, revet ost og egg :)

1dl frø, 1 dl ost, 2 små egg, litt fiberhusk (jeg har brukt potetmel) litt salt og 1ts bakepulver. Bare å røre sammen, og forme til 2 brød på bakepapir. 20 min på 200grader. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Ja, har blitt kalt bitch i en diskusjon hos dyrebeskyttelsen hvor det ble lagt ut injurerende påstander om veterinærer. Det ble helt galemathias og jeg fikk hatske meldinger på facebook privat om at jeg som veterinær (trolla trodde vel jeg var veterinær siden jeg argumenterte for veterinærsentere) var egoistisk, pengekåt og ikke brydde meg om dyrs beste. Kan gjerne dele skjermbilder ved interesse. Ekstra hårreisende at det skjedde på en gruppe for dyrebeskyttelsen... 

Ah... 
Jeg har sett at det er en del spesielle individer i grupper for dyrebeskyttelsen. Og spesielt de som kjemper for hver en syk katt som knapt kan krype eller gå. Jeg meldte meg ut på grunn av dem. Det er grenser for hvor mye drama og idioti man frivillig skal eksponere seg selv for. :aww: 

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Og var ikke snakk om å ringe den offentlige veterinærvakta om hjelp, for det kosta nok også 3000-4000kr. Hadde jo time hos distriktsveterinær til uka, fikk holde. Quote: «jeg kommer aldri til å bruke de svindyre veterinærene i byen». Mistroen sitter så dypt, at dyrets ve og vel kom i andre rekke, bak prioriteringa «skal ikke støtte svindyre pengegriske veterinærer som bare bryr seg om penger og ikke dyrs ve og vel». 

Og det var mer enn EN person som mente dette. Jises christ var jo en hel mobb på 20stk eller mer? 

Og så kaller de seg dyreelskere... Det er rett og slett utrolig at det går an. Jeg skjønner at de tenker litt penger når det ikke er akutt. Men om det er akutt, så går man til den nærmeste åpne veterinæren. Ferdig snakka. 


Akkurat nå er jeg lite imponert over vinden. Det har blåst opp raskere enn jeg hadde trodd. Og jeg begynner å bli tett. Så nå er jeg brått litt usikker på om jeg skal ta samme turen som i går. Men turen opp til toppene er jo ikke lange stykket. Jeg MÅ jo ikke gå hele rundturen med våte marker. Det er jo bare til å snu og gå tilbake igjen. 
Men det blåste jo noe så inn i h**** på toppene bare i går i forhold til hva det gjorde lengre nede. 

Men hvem prøver jeg å lure egentlig? Det blir jo så klart tur. Det er jo ingen andre i fjellet på en sånn dag, og da får jeg garantert ha det for meg selv :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SFX skrev:

Suppa ble ganske god, enkel og billig er den også. 

De har salg på grønnsakssupper på boks på Kiwi nå - 5 kr stk. Ser gode ut også :) 

11 timer siden, Katharina skrev:

God natta Siri. :) kult bilde.

Takk :ahappy:

10 timer siden, *Kat84* skrev:

God natt.  Hilsen den helt normale slektningen :aww:

FB_IMG_1515884466218.jpg

:lol: 

10 timer siden, Line skrev:

Det er da ingen alder! Jeg leverte master i sommer, 46 år gammel :D 

Ehhhhhh... :o Du er da ikke 46 år gammel? :o Er ikke du bare sånn 35 eller noe????? :blink:

10 timer siden, Debbie skrev:

Njei, nå diskuteres det i gruppa,og det blir trolig til at de gangen jeg ikke kommer, så kommer denne personen... jeg må tenke litt på- men er for sliten til å tenkefornuftig nå. Natta sonen.

Høres ut som en litt rar løsning... uff, så kjipt! 

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Årlig, men min får sprøyte og ikke nesevaksine. Vil ikke ha noe i nesa på min hund ettersom vi vaksinerer om sommeren og det er midt i sporprøvesesongen.

Jeg vil heller ikke ha den nesevaksinen på mine hunder. Men de får vaksine hvert år :) 

Frokost inntatt, og jeg fant en liten boks med markjordbær i fryseren, så jeg laget meg en smoothie av markjordbær og kulturmelk - og det ble usedvanlig godt altså :ahappy: Nå skal vi kjøre opp til Budor og ta oss en skitur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Siri skrev:

De har salg på grønnsakssupper på boks på Kiwi nå - 5 kr stk. Ser gode ut også :) 

Takk :ahappy:

:lol: 

Ehhhhhh... :o Du er da ikke 46 år gammel? :o Er ikke du bare sånn 35 eller noe????? :blink:

Høres ut som en litt rar løsning... uff, så kjipt! 

Jeg vil heller ikke ha den nesevaksinen på mine hunder. Men de får vaksine hvert år :) 

Frokost inntatt, og jeg fant en liten boks med markjordbær i fryseren, så jeg laget meg en smoothie av markjordbær og kulturmelk - og det ble usedvanlig godt altså :ahappy: Nå skal vi kjøre opp til Budor og ta oss en skitur :) 

Hvorfor ikke nesevaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Siri said:

Ehhhhhh... :o Du er da ikke 46 år gammel? :o Er ikke du bare sånn 35 eller noe????? :blink:

:lol: Men joa, jeg ser vel kanskje yngre ut enn jeg er? 35 var da jeg sist ble spurt om leg på byen :P 

 

Skulle gå en morgensving med jentene, og så gikk Smula til venstre istedenfor rett frem eller til høyre i et kryss, og siden hun er bursdagsbarn så fikk hun bestemme - da ble morgensvingen en liten time da :) Nå har jeg tatt meg en dusj og skal snart kjøre på sykehuset og besøke mamma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Nei , jeg forstår ikke hvorfor de deler pulien så etter farger. Hvit er en "egen rase " i England og på feks D4A delte de hvit fra de andre i Norge også.  Men hvorfor skille ut Fako? Nico har masse Fako i linjene sine.. 

Det er rasens hjemland, som forvalter av rase og rasestandard, som gjør dette. Derfor blir rasen i mange land teknisk/administrativt delt inn i flere varianter basert på farger. Du har det samme på for eksempel grand danois og puddel. Norge, derimot, anser det som én rase og behandler det dermed som én rase. Den eneste praktiske forskjellen vi ser i Norge satt opp mot øvrige raser er dermed farge-CACIB, siden det følger FCIs regler. I avl, derimot - og dette gjelder så vidt jeg vet alle land, så parer en på kryss av variant (farge) uten at det er videre problematisk, og avkom registreres som den fargevariant de framstår. 

Historisk er det gjort ulike løsninger opp gjennom - du har raser med ulike hårlag som sees som samme rase, for eksempel CC/CCPP, og du har raser med ulikt hårlag og ellers identiske som sees som to raser, for eksempel sankt bernhardshund. Grosser schweizer sennenhund holdt på å bli definert som en korthåret berner sennenhund da rasestandarder skulle formuleres og hunder innskrives. Men en historisk interessert mann var heldigvis tilstede, og kjente igjen hunden som en egen rase de trodde var utdødd. Også videre.

7 minutter siden, Siri skrev:

De har salg på grønnsakssupper på boks på Kiwi nå - 5 kr stk. Ser gode ut også :) 

Takk for tips, høres ut som noe som er greit å ha stående til travle dager.

Akkurat nå, Line skrev:

Skulle gå en morgensving med jentene, og så gikk Smula til venstre istedenfor rett frem eller til høyre i et kryss, og siden hun er bursdagsbarn så fikk hun bestemme - da ble morgensvingen en liten time da :) Nå har jeg tatt meg en dusj og skal snart kjøre på sykehuset og besøke mamma.

Gratulerer med dagen til Smula, og fortsatt god bedring til mamma'n din!

Noen sier klikk-klikk-klikk når de går over gulvet, så vi skal klippe klør etter frokost. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

For det første så var spørsmålet relatert til en hund med ekstrem kløe i et øre, og et reseptpliktig legemiddel ble etterspurt fra gruppens medlemmer for å roe kløen til timen "til uka". Ved spørsmål om veterinær hadde vært involvert i avgjørelsen om å behandle hunden dette middelet ble det sagt nei, de skal til veterinær til uka. Ved spørsmål om man ikke kan ringe til vakthavende veterinær, ble det møtt med nei de skal bare ha penger og jeg venter til uka. Til info koster det ikke mange kronene å ringe til vakthavende veterinær, og man blir ikke fakturert for noe behandling ved å få råd og tips angående hunden din hos en tjeneste som alle kommuner/fylker er pliktig å tilby.

Jeg reiste inn på julaften, på en søndag klokka 16:00 og hunden ble behandlet på veterinærvakta. Det diskusjonen i gruppa omhandlet var en så dyptgående motstand (kall det gjerne det belastede ordet "hat") mot dyreleger i byen at man ikke en gang vil ringe veterinærvakta for å spørre om råd og tips, det var ikke snakk om at vedkommende ble bedt om å dra inn til veterinærvakta. Ellers var diskusjonen rundt det generelle prisnivået hos veterinærene, ikke i spesialtilfeller på julaften på en søndag etter klokka 16:00. Og gikk mye rundt det at det kun handlet om penger for veterinærene, ikke dyrevelferd.

5a5b2ef6b4219_ScreenShot2018-01-06at23_47_28.png.c6d26dee1782d4f8886d4ac5bc5ab538.png

5a5b2f79ba6b9_ScreenShot2018-01-06at23_47_37.png.5f0c08385bedc66257712c78c888fa6f.png

Som sagt så kjenner jeg jo ikke til saken annet enn det jeg har lest her og jeg har jo ikke sett hunden og hvor alvorlig det er. Jeg kjenner ei heller til veterinærene i Tromsø, så jeg vil ikke uttale meg om dem. Derimot skriver jeg litt her på generell basis. Jeg har jo hatt både hund og andre dyr i mange år , så jeg er ikke helt ukjent med de mer eller mindre lokale veterinærene, for å si det slik. 

Det ER forskjell på veterinærer, det er ikke å komme vekk fra.. Fra de som omtrent nekter å si noe som helst med mindre du tar med dyret og tropper opp på klinikken og til de som faktisk erkjenner at jeg ikke er helt uten  kunnskap om de dyreartene jeg har/har hatt og faktisk er i stand til å vurdere en del tilfeller selv. Jeg har lagt igjen adskillige tusen opp igjennom  årene hos diverse veterinærer og jeg nøler ikke med å dra til veterinær/kontakte veterinær hvis jeg anser at det feiler dyret noe  alvorlig eller svært smertefullt. 

Hadde en hund brukket ett ben f.eks, så hadde jeg dratt inn uansett pris,mda jeg anser det for dyreplageri å vente med benbrudd men hadde en hund revet en klo, kunne jeg nok absolutt ventet ( og har gjort det) ett par dager. Ja,det  er helt sikkert smertefullt å ha en avrevet klo men når sant skal sies, endel av de behandlinger og rekonvalsens vi utsetter dyr for , er nok adskillig verre..

Jeg kan komme opp med ganske mange eksempler som jeg kjenner personlig til, på stive priser og unødvendig behandling, en del av disse har jeg nevnt tidligere i andre tråder. F.eks den hunden som ved en feil spiste en tablett som var beregnet på en annen hund. Eier ringer vet og spør om det er farlig, vet anser det ikke for så veldig alvorlig men ber eier komme inn for behandling. Der får hunden flytende kull..og eier får en 'fin' regning for 'behandlingen'.. Hadde vet sagt til eier at det var bare flytende kull som skulle til, hadde eier spart seg ganske mange kroner..

Jeg ser at både her og i andre tråder så blir endel veterinærer nokså nedlatende kalt 'kudoktorer'.. Min erfaring med slike 'kudoktorer' er at de har både vettuge priser og vettug innstilling til behandling og ikke minst hva man kan gjøre selv, uten svindyr behandling.. Så personlig er jeg veldig glad for de 'kudoktorene' som jeg har tilgang til.. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel poenget i denne saken den hårreisende holdningen vedkommende hadde til "byveterinærer", ikke i hvilken grad saken var akutt.

Jeg kjenner i aller høyeste grad veterinærene i Tromsø, og den veterinæren jeg bruker er definitivt ikke blant de som behandler unødvendig, nesten heller tvert imot. De er også svært dyktige med topp moderne utstyr, så man får jo det man betaler for. Jeg er også trygg på å levere hunden min der, og om det koster meg ekstra så betaler jeg gladelig det for den sjelefreden det gir.

Det var ikke meningen å være nedlatende mot distriktsveterinærer generelt, "kuveterinær" er liksom bare et uttrykk jeg har brukt i alle år. Det ligger ikke noe mer bak enn at veterinæren ikke befinner seg i byen. De kan helt sikkert være vel så dyktige som "byveterinærene".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Nå var vel poenget i denne saken den hårreisende holdningen vedkommende hadde til "byveterinærer", ikke i hvilken grad saken var akutt.

Jeg kjenner i aller høyeste grad veterinærene i Tromsø, og den veterinæren jeg bruker er definitivt ikke blant de som behandler unødvendig, nesten heller tvert imot. De er også svært dyktige med topp moderne utstyr, så man får jo det man betaler for. Jeg er også trygg på å levere hunden min der, og om det koster meg ekstra så betaler jeg gladelig det for den sjelefreden det gir.

Det var ikke meningen å være nedlatende mot distriktsveterinærer generelt, "kuveterinær" er liksom bare et uttrykk jeg har brukt i alle år. Det ligger ikke noe mer bak enn at veterinæren ikke befinner seg i byen. De kan helt sikkert være vel så dyktige som "byveterinærene".

Som sagt, jeg vet ikke mer/har ikke sett mer av diskusjonen enn det jeg har lest her, så jeg vil nødig uttale meg om akkurat denne saken. 

Når det kommer til dyrevelferd så er faktisk ikke pris uten betydning..Man kan gjerne mene at ingen burde skaffe seg dyr uten å ha råd til behandling/ha en reserve ved behov og det er jeg forsåvidt ikke uenig i. Men teori og praksis er som kjent ikke alltid ektefeller.. Mange har dyr, uten en slik reserve i bakhånd eller har råd til svindyr akutt behandling.  Man kan like det eller ei men det er nå fakta. Så spørs det hvem som får betale 'prisen' for dette da? Jeg vil tro at det er dyrene jeg.. Høyst sannsynlig hadde flere dyr fått ( tidligere) behandling hadde det ikke kostet en halv månedslønn.. 

For noen er det ett fett om det koster 3 eller 9 tusen men for en hel del mennesker, så er forskjellen svært stor.. 

Ideellt sett burde være kommunale 'subsidierte' veterinærer tilgjengelig på vakt utenfor normal åpningstid, slik at akutttilfeller kunne behandles for levelige priser også for de som ikke har penger i overflod. Ene og alene av hensyn til dyrene.

Jeg skal ikke påstå at du bruker betegnelsen 'kudoktor' nedlatende men svært mange gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg skal ikke påstå at du bruker betegnelsen 'kudoktor' nedlatende men svært mange gjør det.

Jeg skal prøve og bli flinkere til å bruke begrepet distriktsveterinær heretter ;)

Kom forøvrig til å tenke på en gang jeg ringte akutten, og fikk beskjed om å prøve å få tak i noe smertestillende fra en bekjent, for veterinæren kunne ikke gjøre noe mer enn å gi smertelindring uansett. Og med en startpris på 3200,- syntes de at det var helt unødvendig at jeg kom inn (selv om det var det jeg hadde mest lyst til). Så pengegriske byveterinærer? Det er ikke min erfaring i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...