Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er det bevegelsene mellom stå og dekk du lurer på, eller hele sulamitten med sitt innblandet? :) 

Personlig så bruker jeg begynne på et teppe, ikke glatt gulv, med forbeina plassert helt inntil leggen min jeg har krysset foran.

Stå til dekk er en relativt enkel bevegelse, de skal bare falle bakover. Bruk en godis for å lokke ned noe bakover og mellom forbeina, slik at de faller bakover med stumpen og albuene. Etterhvert når de forstår bevegelsen og du er påpasselig at hunden ikke sniker forover, så blir det låste bein.

Opp i stå er nett det samme, bare omvendt, lokker opp i stående fra dekk. Her er det beinet vårt foran veldig kjekt for å unngå sniking med forbeina.Om hunden kan hva stå innebærer fra tidligere, er det veldig greit for å unngå at det blir en sitt hvor de drar med seg bakbeina forover. Samtidig for å få en effektiv bevegelse opp burde hunden ha en fornuftig grunnmuskulatur.

Jeg gjorde litt av dette med Lyn på Snapchat i dag, om du følger Hundesonen der så finnes video.

  • Like 1
Skrevet
4 timer siden, maysofie skrev:

Er det bevegelsene mellom stå og dekk du lurer på, eller hele sulamitten med sitt innblandet? :) 

Personlig så bruker jeg begynne på et teppe, ikke glatt gulv, med forbeina plassert helt inntil leggen min jeg har krysset foran.

Stå til dekk er en relativt enkel bevegelse, de skal bare falle bakover. Bruk en godis for å lokke ned noe bakover og mellom forbeina, slik at de faller bakover med stumpen og albuene. Etterhvert når de forstår bevegelsen og du er påpasselig at hunden ikke sniker forover, så blir det låste bein.

Opp i stå er nett det samme, bare omvendt, lokker opp i stående fra dekk. Her er det beinet vårt foran veldig kjekt for å unngå sniking med forbeina.Om hunden kan hva stå innebærer fra tidligere, er det veldig greit for å unngå at det blir en sitt hvor de drar med seg bakbeina forover. Samtidig for å få en effektiv bevegelse opp burde hunden ha en fornuftig grunnmuskulatur.

Jeg gjorde litt av dette med Lyn på Snapchat i dag, om du følger Hundesonen der så finnes video.

Stå og dekk kan mine, men ikkje med låste bein, så det var det å få beina låst eg lurte på. Takk, skal forsøke dette :) 

Skrevet

Sliter med det samme,men da med låste bakbein fra stå-sitt, og fra sitt- stå. Jeg har låste bakbein, men der har Primus selv bestemt at hun plutslig har låste forben:icon_confused:

 

Skrevet

Jeg har brukt planke endel når jeg trener på dette (låste frambein) :) Føler bruk av planke har gjort han mer bevisst på beina hans. Har også brukt å ha vetbed under for at han ikke skal skli innendørs. 

  • Like 1
Skrevet
På 14.12.2017 at 10:53 AM, Debbie skrev:

Sliter med det samme,men da med låste bakbein fra stå-sitt, og fra sitt- stå. Jeg har låste bakbein, men der har Primus selv bestemt at hun plutslig har låste forben:icon_confused:

Det er naturlig for mange hunder å ha låste forbein i sitt + stå, begge mine har også det. Lyn holder jeg nå på med dette prosjektet, det ser ut til å løsne med å sitte foran henne og ha beina mine mot tåneglene hennes bak. Hva har du forsøkt? :) 

Som @Mikke nevner, stabilt underlag hvor beina ikke kan skli er absolutt å foretrekke! Lettere å skape forståelse og et rent bevegelsesmønster, vi bruker også Vetbed eller stuegulvsteppe for slik trening.

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...