Myrsnipp Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Den ene tispa mi på 3år ble kastrert i sommer pga plager med innbilt. I ettertid har hun røytet litt i perioder, men pelsen er fortsatt fin og slik som før. Jeg er jo litt redd dette skal forandre seg med tiden, da jeg har hørt at pelsen og spesielt underulla kan bli veldig fremtredende. Så det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer og/eller råd rundt dette? Er det noen tilskudd som er smart å gi i maten feks? Eller andre måter å unngå at pelsen skal bli påvirket av at hun er kastrert? Hun fores med v&h med litt tørrfor fra dr.clauder iblandet + omega3 olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 2-3 år tok det før mine tisper endret pelskvalitet. Siste nå røyter konstant samtidig som hun har mer pels enn noen gang. Begge har jeg måtte i perioder brukt tynnekniv på for å redusere pelsmengden. Tviler på at föring kan ha noen innvirkning på "kastrat pels". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Min på snart 8 ble kastrert når hun var 4, hun har ikke endret pels eller røyteperioder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Min shibakastrat på 8 år har endra pels. Før hun blei kastrert blei hun så naken under røyting at hun knapt hadde dekkhår igjen, og hun røyta i forbindelse med løpetid. Som kastrert slipper hun alltid litt pels, har enorme mengder underull, og røyter aldri helt ned. Hun ser ut som en piggfisk i full vinterpels. Det er hormoner (eller mangelen på) som gjør at det blir sånn, så oljer og fôring spiller nok liten rolle. Det vil jo også variere hvordan og om pelsstrukturen endrer seg basert på hva slags pels hunden i utgangspunktet har. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
QUEST Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Som SandyEyeCandy sier ovenfor her, det vil nok både variere fra individ til individ, hvor gamnel hunden var når den ble kastrert og ikke minst hvilken pelstype det er snakk om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WelshenNemi Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Min fikk stedvis dårlig pels(ekstremt tykk og ullen pels på beina hovedsaklig, og relativt normal ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrsnipp Skrevet 3. November 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Takk for svar! Håper hun er en av de "heldige" som beholder den fine pelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patricia Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Har operert flere tisper. Bare en av dem beholdt sin opprinnelige, fine pels. De andre fikk mye mer underull, og en pels ble tørr som en skurekost. Alle var mellom 5 og 7 år når de ble operert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 3. November 2017 Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 Helt uforandret her etter flere år, dog en rase uten underull 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrsnipp Skrevet 3. November 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3. November 2017 1 time siden, patricia skrev: Har operert flere tisper. Bare en av dem beholdt sin opprinnelige, fine pels. De andre fikk mye mer underull, og en pels ble tørr som en skurekost. Alle var mellom 5 og 7 år når de ble operert. Husker du hvor lang tid det gikk fra operasjonen til du så endringer i pelsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
QUEST Skrevet 4. November 2017 Rapporter Share Skrevet 4. November 2017 6 timer siden, Teserere skrev: Helt uforandret her etter flere år, dog en rase uten underull Jeg mistenker at det er hovedsaklig raser med underull, som blir påvirket i noe særlig grad. Jeg har en hund med underull som ble kastrert før jeg overtak han, så jeg kan jo ikke gi noe svar på hvordan han var før kastrering. Det jeg har lagt merke til er at han har relativt kraftig underull og jeg syns den slipper tildels dårlig ved røyting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 4. November 2017 Rapporter Share Skrevet 4. November 2017 3 timer siden, QUEST skrev: Jeg mistenker at det er hovedsaklig raser med underull, som blir påvirket i noe særlig grad. Jeg har en hund med underull som ble kastrert før jeg overtak han, så jeg kan jo ikke gi noe svar på hvordan han var før kastrering. Det jeg har lagt merke til er at han har relativt kraftig underull og jeg syns den slipper tildels dårlig ved røyting. Jeg tror også de blir mest påvirket, men har også hørt om glatthårede hunder som røyter mer og /eller får forandret struktur i pelsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meg Skrevet 4. November 2017 Rapporter Share Skrevet 4. November 2017 min fikk "feil" pels etter kastrering. Masse pels, kladdet i snø, Røyta litt hele tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiin Skrevet 4. November 2017 Rapporter Share Skrevet 4. November 2017 Min ble kastrert for 10 måneder siden. Ikke endret pels. Hun har dog røytefri pels. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts