Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå november

Tonje
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pappa sponser med det samme han sponsa eksen sin billett med, nå har vi kjøpt flunka ny flybillett til @Teserere og livet er straks litt lysere  . Da blir det Thailand i jula med bestevenn! Er så glad

Mobilen min ringte mens jeg satt med en pasient (hørte vibreringa så vidt) og da jeg kjente igjen nummeret hoppet hjertet over flere slag, det var fra drømmejobben! De vil ha meg på intervju! Jeg var

Hei sonen! Visste dere at...     ...at jeg har verdens søteste lille vofs?    

Posted Images

6 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg sitter og ser etter muligheter på AirBNB og billige hoteller på stedene NKK har utstillinger i 2018. Sjef er jo ferdig utvokst og er jo en ganske fin voksen. Så da er det kanskje på tide å få vist ham mer fram. 

Men så er jeg litt i tvil likevel, og drar på det og finner både for og motargumenter :P  

Jeg har booket overnatting flere steder neste år, selv om det ikke er realistisk at jeg kommer meg på alle de utstillingene. Men jeg vet jo ikke nå hva jeg kan og må prioritere, så da har jeg heller sikret billig og hundevennlig overnatting nå, i stedet for å lete når alle har meldt på og det bare er dyre rom igjen. Jeg bruker Booking.com og booker bare der det er gratis avbestilling. 

...sitter jeg og lager julepynt, det er så koselig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fy søren  - den valpen min er vakker, sanset, fornuftig og supercool. Akkurat passe belger for en femtiåring (vel nesten) - jeg tror ikke jeg kunne fått en bedre valp. I dag har han møtt halvannenkilo puddel for første gang, og den overlevde - puddelen altså, han var forbausende forsiktig med lille Monster(et)  Kjenner at jeg er superglad for Sammen min :)
aIMG_7761.thumb.jpg.5e5185a01ff0af34db0bdb9d92b883b4.jpg

aIMG_7855.thumb.jpg.092b4bc8b27a82b1c1327175b7fabd12.jpg

aIMG_7865.thumb.jpg.6ca261d1222935b52110b3015b116c70.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg har booket overnatting flere steder neste år, selv om det ikke er realistisk at jeg kommer meg på alle de utstillingene. Men jeg vet jo ikke nå hva jeg kan og må prioritere, så da har jeg heller sikret billig og hundevennlig overnatting nå, i stedet for å lete når alle har meldt på og det bare er dyre rom igjen. Jeg bruker Booking.com og booker bare der det er gratis avbestilling. 

Jeg har funnet et veldig billig hotell i Kristiansand, bare 20 minutter kjøringn borte fra utstillingsplassen. 
Nå må jeg bare tenke og fundere på om jeg skal reservere Air BNB til Bø, eller om jeg skal finne noe litt bedre. Om det blir Air BNB blir det bare en natt og så rett hjem etter utstilling er ferdig. 
Det må det jo strengt tatt bli uansett siden jeg skal på jobb på mandagen igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et veldig billig hotell i Kristiansand, bare 20 minutter kjøringn borte fra utstillingsplassen. 
Nå må jeg bare tenke og fundere på om jeg skal reservere Air BNB til Bø, eller om jeg skal finne noe litt bedre. Om det blir Air BNB blir det bare en natt og så rett hjem etter utstilling er ferdig. 
Det må det jo strengt tatt bli uansett siden jeg skal på jobb på mandagen igjen [emoji14] 

Er ikke Bø på et litt sånt kilent tidspunkt på om Haukeli er åpent?? Prøv Beverøya camping, tror hyttene der er greie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Er ikke Bø på et litt sånt kilent tidspunkt på om Haukeli er åpent?? Prøv Beverøya camping, tror hyttene der er greie.

Jo, det er et litt kjipt tidspunkt sånn sett. Så derfor er jeg litt i tvil om jeg skal dit. Men det er alltids mulighet for å kjøre gjennom Stavanger og ta resten av kysten og videre til Bø. Det tar lengre tid, men om Haukeli er stengt så går det fint. :) Jeg har bare rundt 35 minutter til båten herfra, så Stavanger er ganske lett tilgjengelig :) Og så er det motorvei hele veien mot Kristiansand, og sikkert enda et stykke til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er mest fornøyd med meg eller krapylet, men det gikk kjempe bra å barbere halve ansiktet :D

Andre halvdel begynte jeg på før middag, og rakk ikke å bli ferdig fordi jeg knotet sånn med å finne en måte å holde han på. På slutten før jeg gav meg fordi maten var klar, så fant jeg endelig en fin måte å holde Melvin på. Så nå når vi var ferdig å spise så tok jeg fatt på resten av ansiktet. Det gikk så bra, minimalt med protester! jeg klarte å være tydelig nok til at han ikke makket seg :D Nå føles det ikke så overveldende lengre :aww: Sonen er god å ha altså :ahappy:

Så nå er valpen ren, pen og ny barbert. Fikk klipt litt også, siden jeg hadde klippet litt hard kant fra bakpart til frempart *rødme* Så fikk gjevnet det ut litt :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som det blir dagstur til st.olavs i morgen for å besøke svigermor. Hun er der fremdeles og holder på å kjede seg fordervet stakkars. Bonden har fått avløser i fjøset, så da kan vi dra alle sammen. Gleder meg ikke til 20 mil *2 i bil med 4åring som ikke vil, men svigermor kommer til å lyse opp så enormt om vi kommer med  henne, så da så. Lufte hunder skikkelig før vi drar, sette på godt med varme på kjøkkenet så basenjien ikke fryser ihjel, så klarer de seg fint også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Den der planen om å ikke kjøpe mer unødvendige ting til bikkja har gått i dass...har bestilt batman halsbånd...:sleep:

Du slår ikke meg. Jeg kjøpte med både et med rev og et med pizza (!) på i går. :lol: Brukte opp alle pengene jeg hadde spart på å kjøpe julegaver under black friday. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sulten. Og oppgitt. Akkurat begynt å stelle i stand til mat, så måtte resten av husholdningen rushe hjem fordi det plutselig ikke skulle være lov å ha vaskemaskinen stående på når det ikke var noen hjemme, pga. fare for lekkasjer (spiller ny vaskemaskin med vannlås osv.). Som om den ikke har gjort det i alle de tre årene vi har bodd der? :icon_confused:

Ryggen er gåen, enda har vi et par dager til igjen før vi er ferdige med flytting. Blæh. På den positive siden: vi har uteområder! Flere mål! Og enebolig! På landet! Og 180-seng, varmekabler, to bad, badekar(!), og trenger ikke fyre til tusan fordi huset holder på varmen :D:wub: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

:innocent:

il_570xN.1331280400_9cc1.jpg

Haha:lol: det var kult da. Er jo litt gøy å ha noe litt utenom det vanlige. Jeg har i hvertfall aldri sett en hund med pizzahalsbånd:lol:

Det var vanskelig å velge hvilket halsbånd jeg ville ha.. hun har laget veldig mange kule. vurderte batgirl siden det er ei tispe liksom, men klarte aldri å legge fra meg batman...og når jeg så gjennom bildene så kjente jeg igjen navnene på to av halsbåndene. Aron og skills, er ikke det noen her inne?:rofl:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Raksha said:

Da ser det ut som det blir dagstur til st.olavs i morgen for å besøke svigermor. Hun er der fremdeles og holder på å kjede seg fordervet stakkars. Bonden har fått avløser i fjøset, så da kan vi dra alle sammen. Gleder meg ikke til 20 mil *2 i bil med 4åring som ikke vil, men svigermor kommer til å lyse opp så enormt om vi kommer med  henne, så da så. Lufte hunder skikkelig før vi drar, sette på godt med varme på kjøkkenet så basenjien ikke fryser ihjel, så klarer de seg fint også. 

Dere kan jo svinge innom Skjetlein VGS og se på alle de fine hundene! Der skulle @Bettyogså vært i dag, mener nå jeg! Et par soniser med hund der også (og en uten, som står i midten og fryser).

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Dere kan jo svinge innom Skjetlein VGS og se på alle de fine hundene! Der skulle @Bettyogså vært i dag, mener nå jeg! Et par soniser med hund der også (og en uten, som står i midten og fryser).

Ååh! aner ikke hvor det er da ? Er det rett rundt trondheim så er det ikke så mye poeng, skulle hatt noe som var halveis omtrent :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, simira skrev:

Venninna skulle ikke starte allikevel (eksamenstid), så da ble det ikke tur på meg. Bor 12 mil unna så orket ikke kjøre sjøl bare for å titte. :P Så kjentfolk gjorde det ganske bra da. Greit med resultatservice på FB. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
16 minutter siden, Raksha skrev:

Æsj, nei da er det ikke så mye hjelp i desverre. Tviler på Bonden og svigerfar gidder da. 

Setteren vet (heldigvis) ikke at han er veteran, spøler i sanden og har helt glemt hva å gå fot er - mao stiller jeg kun for underholdning i morgen :lol: Så kan du friste med at det er en stor landbruksskole med maskiner og kyr :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Christine said:

Setteren vet (heldigvis) ikke at han er veteran, spøler i sanden og har helt glemt hva å gå fot er - mao stiller jeg kun for underholdning i morgen :lol: Så kan du friste med at det er en stor landbruksskole med maskiner og kyr :aww: 

:lol: Skal nevne det for dem. Desverre er det jeg som er hundenerden... Men maskiner og kyr... Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lørdag! :ahappy: Kurs med Lykketrollet,  en rask tur innom dusjen også avgårde på Møbelringen cup. Ost og kjeks til kvelds,  K og Harly har delt litt kjeks og gammelost,  det er vel sånne ting gamlinger liker eller...?  :P :innocent:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mokken said:

Fin lørdag! :ahappy: Kurs med Lykketrollet,  en rask tur innom dusjen også avgårde på Møbelringen cup. Ost og kjeks til kvelds,  K og Harly har delt litt kjeks og gammelost,  det er vel sånne ting gamlinger liker eller...?  :P :innocent:

Er det noen som liker gammelost da? :blink: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...