Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har hørt at man ikke burde lære hunden gi labb, noen som vet hvorfor?

Har hørt noe med at store hunder kan slå ned små unger med labben, men er det den eneste grunnen, og gjelder det bare store hunder?

Skrevet

Min erfaring er at hunden ofte begynner å gi labb (og da gjerne skrape på bein eller arm) uten å få kommandoen. Og det er rimelig irriterende :P

• Like 2
Skrevet
7 minutter siden, Ozzy skrev:

Min erfaring er at hunden ofte begynner å gi labb (og da gjerne skrape på bein eller arm) uten å få kommandoen. Og det er rimelig irriterende :P

Jepp, det er akkurat derfor. Min forrige ga aldri labb uten at vi spurte henne om det, og da strakk vi jo også ut hånda vår samtidig.

Han vi har nå vil gjerne gi labb i mange forskjellige situasjoner (nåe han vil ha oppmerksomhet f.eks) og man kan få kloremerker og ødelagte strømpebukser av det.

Skrevet

Det handler vel mest om at man ikke skal bruke kun gi labb når man gir hunden godbiter. Ayla kan gi labb med både høyre og venstre, men hun bruker det likevel ikke til å tigge med. Det er fordi jeg hele tiden har vært bevisst på å varierer hva hun må gjøre for å få noe. F.eks. til måltidene har jeg mange ting jeg kan be henne om før hun få mat. Det er gi labb, high five med enten høyre eller venstre, sitte bamse, ligg og bli, snurre (rundt mot klokka), rundt (med klokka), ten (opp på to og en labb på hver and mine hender) virre virre vapp, som er high five med først høyre (virre), så venstre (virre), så høyre (vapp), så venstre (du), så ten (slapp!). Resultatet av dette er at hun aldri tigger aktivt, kun passivt, ved å sitte og se på en av oss. 

Guest Mira2.0
Skrevet

Mange blir "masete", bruker det for alt det er verdt. Jeg lærer ikke mine det av den grunn. Gidder ikke ha en som slenger labben på låra mine i hytt og pine, det gjør nemlig vondt :P

Skrevet

Begge mine lærte en slags gi labb som et ledd i et triks, hvor jeg var avhengig av at de måtte kunne den bevegelsen for å få til hele trikset. Ingen av de bruker det for å mase. Eller, han ene kan sitte i gangen og vifte med ene labben/frambeinet når han vil noe, men det har han gjort siden han var liten og lenge før han lærte det på kommando.

Skrevet

Handler vel bare om at mange ikke vil oppmuntre hundene til å slå mer rundt seg med labbene. Koda var voksen da han lærte "gi labb", og det ble MYE labber en periode etter han lærte seg det. Avtok selvfølgelig etterhvert, når jeg sluttet å belønne det regelmessig.

Huffy bruker MYE labber naturlig, men hun har ikke lært det på kommando. Tenker vel egentlig ikke å lære henne det heller, med mindre jeg skulle få bruk for det til noe.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...