Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Pr i dag skal jeg passe to hunder som skal ha vektmansjetter, og de har nå kommet til det punktet hvor de skal ha vekt i.

Altså skal en 26kg hund ha 26 gram i hver mansjett som jeg forstår utfra bruksanvisningen. På den ene som veier godt over tredve kg, blir det jo en real sum i mynter.

Hvordan løser dere dette?

For en 20 kroning veier jo bare nesten 10 gram. Tips til andre ting jeg kan bruke?

Skrevet

Åh, dette har jeg lurt på også, jeg har brukt vektmansjetter litt på mine.

Jeg mener jeg leste at det er noe fiskeutstyr som kan fungere, noe lodd som senker snøret, men jeg har ikke fått sjekket om det finnes i egnet design og vekt. Jeg vil ikke risikere gnagsår heller.

Skrevet
Akkurat nå, SFX skrev:

Åh, dette har jeg lurt på også, jeg har brukt vektmansjetter litt på mine.

Jeg mener jeg leste at det er noe fiskeutstyr som kan fungere, noe lodd som senker snøret, men jeg har ikke fått sjekket om det finnes i egnet design og vekt. Jeg vil ikke risikere gnagsår heller.

Du får kjøpt søkker som ser ut som små kuler (splitthaggel), disse er gjerne maks 2-2,5g pr stk. Ellers kan man få litt større lodd i forskjellige varianter, men sjelden flate. Dog tenker jeg det er billigere å bruke mynter enn å kjøpe inn slike :) 

Skrevet
24 minutter siden, Debbie skrev:

Pr i dag skal jeg passe to hunder som skal ha vektmansjetter, og de har nå kommet til det punktet hvor de skal ha vekt i.

Burde ikke dette være noe eierne til hundene fikset? 

• Like 1
Skrevet
11 minutes ago, Belgerpia said:

Hvorfor bruker man vektmansjetter?

Rehabilitering, stramme opp, bedre bevegelser, ekstra trening, få hunden mer obs på beina sine mm. :)

Skrevet
12 timer siden, Siri skrev:

Burde ikke dette være noe eierne til hundene fikset? 

Jo, men Prima bruker det også, så jeg sjekker også for min egen del.

Vi lurte også på søkk, men virker som det blir veldig mange, og siden de er runde... osv..

• Like 1
Skrevet

Kan man ikke bare høre med noen som driver med jern av noe slag om å skjære til en firkant i riktig vekt? Evt finne magneter eller noe?

biltema, jula osv har jo også beslag, hengsler osv som er Flate i forskjellige størrelser.. 

Skrevet

Tror ikke det er plass til så mye sand, men skal sjekke det ut.

Jeg har vurdert å sjekke forskjellige butikker, å se om jeg finner noe.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
    • Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...