Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September!

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så lykkelig nå! Det første som møtte meg da jeg og søsteren min dro for å lete i dag var nøklene mine som hang på et gjerde rett ved bilen!!! [emoji3][emoji3][emoji3] Hadde egentlig mistet håpe

SÅH letta nå! Det var far og yngste sønn som var her, de likte Uno kjempegodt! Uno oppførte seg fint, selv om han stjal en sko... De var inne og kosa litt, så gikk vi ute en liten runde og kasta litt

Hjemme fra jobbintervju - kryss fingrene for at de andre 5 som var til intervju har driti seg ut...

Posted Images

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jeg bruker hverken micro eller oppvaskmaskin og jeg blir ærlig talt en smule forundret når enslige eller par MÅ ha oppvaskmaskin.. Hvor mye skittenkopper greier enslige /par å 'produsere' i løpet av en dag? 

Nei, det er liksom ikke store oppvasken man trenger å ta om man tar fem minutter hver dag liksom :). Men jeg har micro - den bruker jeg til å tine opp sånne porsjonspakninger som jeg har laget av f eks potetmos, sauser og andre ting - bare fordi det går fort :lol: Den er utgammal da - jeg tror jeg fikk den av min mor en gang i forrige årtusen, men den funker som bare det, den, til sitt bruk :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, QUEST said:

Jeg bruker hverken micro eller oppvaskmaskin og jeg blir ærlig talt en smule forundret når enslige eller par MÅ ha oppvaskmaskin.. Hvor mye skittenkopper greier enslige /par å 'produsere' i løpet av en dag? 

Jeg bor jo alene (selv om jeg bor sammen med han, menneh.. you know. rar jobb :P ) - men har en full oppvaskmaskin annakvær dag :lol: Lager veldig mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Nei, det er liksom ikke store oppvasken man trenger å ta om man tar fem minutter hver dag liksom :). Men jeg har micro - den bruker jeg til å tine opp sånne porsjonspakninger som jeg har laget av f eks potetmos, sauser og andre ting - bare fordi det går fort :lol: Den er utgammal da - jeg tror jeg fikk den av min mor en gang i forrige årtusen, men den funker som bare det, den, til sitt bruk :D

Hehe..jeg vet ikke hvordan man bruker en micro engang..:P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis noen hadde sett kjøkkenet og badet mitt, så hadde de lurt på hvordan jeg gidder å leve med så slitne og gammeldagse rom. Trivsel handler om helt andre ting, spør du meg. :aww:

Haha mitt kjøkken og bad og... badet er veldig koselig da, med skrått tak og en rar smal dør inn . Men kjøkkenet hater jeg. Det er så gammeldags, med en kran med en dings for varmt og en for kaldt vann. Og skuffer som ikke henger sammen lengre. Men har jo sin sjarm. Iallefall for mamma og hennes generasjon "ååå sånn kjøkken hadde vi da jeg var barn"...
Men men... det funker.

[emoji38][emoji38]
Det der prøver jeg også på. Spretter ut av senga og skrur på lyset. Så når jeg kommer litt mer til meg selv så tenker jeg: jammen, hvordan har jeg sett edderkoppen på puta mi, når det er helt svart her inne? Så endevender jeg hele senga på jakt etter jævelen, og når jeg ikke finner den så er det lettere å legge seg igjen. Samboer blir like irritert av disse seansene hver gang:whistle:

Godt å høre at andre er like psycho [emoji23]

[emoji38]
Jeg vet egentlig ikke om det er så annerledes med ny seng. Dvs. at jeg sover jo likevel bare på en liten del av den, og så tar Fetter resten. [emoji38] Sover rygg mot  rygg. [emoji38] 

Haha samme her! Som student har jeg bare hatt plass til 90-seng. Men jeg har ikke noe bedre plass nå som jeg har 180 [emoji23]

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, QUEST skrev:

Hehe..jeg vet ikke hvordan man bruker en micro engang..:P

:lol: Jeg bruker ALDRI andre microer da... for jeg aner heller ikke hvordan man bruker dem, stiller dem inn og alt sånt :aww: Men min har enkel betjening :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi er en familie på 3 + hund som ikke har mikro :P Men oppvaskmaskin er greit å ha! Mener å ha lest noe om at oppvaskmaskinen ikke nødvendigvis er mer miljøskadelig enn å vaske opp for hånd, det er vel ingen klar konklusjon fordi det avhenger av så mange variabler, men det er ihvertfall ikke nødvendigvis best for miljøet med håndvask :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Hva kan kokosmelk brukes til?

Brukte det til et dårlig forsøk pp satay-woksaus her om dagen, men ble jo veldig mye kokosmelk til overs. Så hva annet kan det brukes til egentlih?

Bruker å steke opp vegetarkjøttdeig, kryddermix til kjøttretter, frosne grønnsaker (blomkål, gulrot og brokkoli) og kokosmelk så det blir en form for gryterett. Serveres med potet, ris evt hjemmelaget potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboern har oppvaskmaskin, men det var først når vi flyttet sammen vi skaffet oss det, som student og aleneboer så jeg ikke behovet og ville spare penger. Vi har heller ikke micro eller tørketrommel, savner det til tider, men det er så sjelden at jeg ikke har tenkt å  kjøpe det med det aller første. 

Hjemme fra legen, sykmeldt til og med onsdag og fikk en tablettkur, så nå håper jeg kroppen snart er tilbake der den bruker å være. Neste på planen er veterinær med Felix om en times tid. Pengene får bein å gå på i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Vi må ikke ha oppvaskmaskin nei, men det er jo praktisk siden den stod i huset når vi flyttet inn. Noe "luksus" vil jeg faktisk ha i hverdagen og oppvaskmaskin er en av dem. Men det kan jo også ha sammenheng med at siden jeg flyttet hjemmefra så har jeg alltid vasket opp for hånd. Og for MEG er det et HAT!! Jeg hater å vaske opp for hånd, så da er jeg glad for at jeg har oppvaskmaskin... 

..og @Pixie man trenger ikke kjøpe alt nytt... Skal vi se her i huset, så er sofa'n noe jeg fikk gratis av en tidligere nabo, stuebordet fikk jeg vel også gratis for en del år siden. Hylleseksjonen i stua fikk vi tilkjørt og gratis av svigers, samme med spisestuebord, en lenestol og et lite rundt bord. Sengen kjøpte jeg brukt for 500,- for et par år siden. Jeg har null problemer med å kjøpe brukt seng, jeg bruker t.o.m overmadrassen som fulgte med og verken jeg eller samboer har noe problemer med det. Verdens beste seng! :wub: Induksjonskomfyren betalte jeg vel rundt 300,- for og den er jeg VELDIG fornøyd med. 

Så det eneste vi har brukt litt penger på, er kombikjøleskapet og vaskemaskinen :) Ellers hadde jo jeg litt og han litt når vi flyttet sammen, så vi mangler egentlig ingenting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å vaske kopper, så jeg har oppvaskmaskin selv om jeg bor alene. Men hadde jeg ikke hatt plass eller råd (som har vært tilfellet) så hadde den jo utgått, på lik linje som micro og brødrister. Jeg har forøvrig aldri noen gang kjøpt en brødrister selv, det er en kjekk sak å ønske seg til jul eller bursdag, på samme måte som andre kjøkkendupeditter :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte leiligheter har jo hvitevarer inkludert også, så det er ikke gitt at man blir stående uten f.eks oppvaskmaskin bare fordi man må leie. :) 

Skikkelig slapp dag. Ikke helt i form, så da er sofaen fin. Burde vært en tur på butikken da, men det haster ikke direkte. Twist er visst også sliten etter helga, han har sovet som en stein i hele dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Line skrev:

Jeg hater å vaske kopper, så jeg har oppvaskmaskin selv om jeg bor alene. Men hadde jeg ikke hatt plass eller råd (som har vært tilfellet) så hadde den jo utgått, på lik linje som micro og brødrister. Jeg har forøvrig aldri noen gang kjøpt en brødrister selv, det er en kjekk sak å ønske seg til jul eller bursdag, på samme måte som andre kjøkkendupeditter :) 

Ikke jeg heller... jeg tror ikke jeg engang hadde kommet på å kjøpe brødrister selv (men jeg er jo litt "kort" i haue' også... det er ikke alltid jeg kommer på som kan være kjekt å ha). 

Akkurat nå, Wachita skrev:

Dere som har brukt dogweb arra, funker ikke den med Mac? Hver gang jeg prøver å få en liste over hundene så får jeg tomme pdf'er?

Jeg mener jeg har fått noen tomme pdf'er på vanlig PC også, men da er det jeg som har glemt å lagre noe, eller trykket noe i feil rekkefølge... om jeg ikke husker feil. Men @Krutsi er jo ekspert på dette, så hun har sikkert noen tanker :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Jeg mener jeg har fått noen tomme pdf'er på vanlig PC også, men da er det jeg som har glemt å lagre noe, eller trykket noe i feil rekkefølge... om jeg ikke husker feil. Men @Krutsi er jo ekspert på dette, så hun har sikkert noen tanker :D 

Jeg har aldri vært borti dette her før, og jeg får jo grå hår allerede :P Får lese litt mer tror jeg, men den how to'en NKK la ut var jo bare bilder.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og ett barn(under året). Og vi setter på ei oppvaskmaskin hver dag :icon_redface: 

Jeg skal ærlig innrømme at oppvaskmaskin er en av de tingene jeg ikke ønsker å gi slipp på, selv om jeg vet jeg klarer meg fint uten. Den gjør hverdagen min mye lettere, fordi jeg HATER å vaske opp for hånd :P

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å steke opp vegetarkjøttdeig, kryddermix til kjøttretter, frosne grønnsaker (blomkål, gulrot og brokkoli) og kokosmelk så det blir en form for gryterett. Serveres med potet, ris evt hjemmelaget potetmos.
Ah smart! *notere* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wachita skrev:

Jeg har aldri vært borti dette her før, og jeg får jo grå hår allerede :P Får lese litt mer tror jeg, men den how to'en NKK la ut var jo bare bilder.. 

Den bruksanvisningen er jo helt ubrukelig! Jeg måtte bare prøve meg fram - godt hjulpet av @Krutsi på messenger :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har sett lett hvitost av butikkenes egne billigere merker? Spiser Remas egen nå, men magen min er ikke særlig glad i helfet ost. Brukte å spise lettere Norvegia. Lages det bare helfet av billigmerkene?

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor de absolutt må bruke sukker i kjøttpålegg... prøver å bruke billigmerkene der også, men de inneholder så mye rart! Sukker, druesukker, potetstivelse, maisstivelse osv i tillegg til flere forskjellige konserveringsmidler. Håper magen min blir vant til det etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Pfft...har du ikke hørt om oppvaskbørste? Mye billigere i drift og mye mer miljøvennlig! :P

Det stemmer jo enkelt og greit ikke, med mindre du vasker opp annerledes enn folk flest. Det er mer miljøvennlig å bruke oppvaskmaskin fordi man bruker mindre vann på det enn ved håndoppvask, og betaler man for vann/varmtvann er det også rimeligere med oppvaskmaskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og samboeren starter på sin bobilferie i dag, og ringte nå da de fikk en impulsiv idé om å stoppe i Hamar for å spise middag, og invitere meg med. Det er jo veldig koselig, bortsett fra at jeg har en blæmandag, med oversized hoodie og utvaska joggebukse som outfit. Kan jeg be om at vi går på McD? :P De er her om en time, så det er ikke aktuelt å kjøre hjem fire mil for å skifte heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Mamma og samboeren starter på sin bobilferie i dag, og ringte nå da de fikk en impulsiv idé om å stoppe i Hamar for å spise middag, og invitere meg med. Det er jo veldig koselig, bortsett fra at jeg har en blæmandag, med oversized hoodie og utvaska joggebukse som outfit. Kan jeg be om at vi går på McD? :P De er her om en time, så det er ikke aktuelt å kjøre hjem fire mil for å skifte heller. 

Det funker jo som antrekk på Peppes eller lignende også det - er det blæmandag, så er det blæmandag :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har sett lett hvitost av butikkenes egne billigere merker? Spiser Remas egen nå, men magen min er ikke særlig glad i helfet ost. Brukte å spise lettere Norvegia. Lages det bare helfet av billigmerkene?

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor de absolutt må bruke sukker i kjøttpålegg... prøver å bruke billigmerkene der også, men de inneholder så mye rart! Sukker, druesukker, potetstivelse, maisstivelse osv i tillegg til flere forskjellige konserveringsmidler. Håper magen min blir vant til det etterhvert!

Kjøp og stek kyllingfilet eller lignende som du deler opp selv. :) Hva med å prøve Philadelphia i stedet for vanlig ost? Eller smøreost?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...