Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste pris på kastrering av hannhund i Bergen/Hordaland?


simtys
 Share

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har adoptert en hannhund på 9mnd og har en tispe fra før. Og får å si det enkelt: love is in the air!

Jeg må konstant passe på de at de ikke finner på å lage valper (tispa har også løpetid...).

 

Så med tanke på at disse små tassene skal leve sammen i minimum 14 år, og jeg ikke vil ha valper, så må hannhunden kastreres.

 

Jeg har ringt til 4 forskjellige klinikker i Bergen (plukket tilfeldige jeg fant på google), og minstepris jeg fant var 5500kr på kirurgisk kastrering. Dette er sabla dyrt synes jeg, da min mor kastrerte sin hund i trøndelag for 2600kr.

 

Så er det noen som har tips på en dyrlege i Bergenområdet som ikke koster flesk? (kan gjerne kjøre litt langt utenfor også for en bra pris).

 

Takk for all hjelp, Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er bare noen få uker i løpet av et år at tisper løper, og i løpet av de ukene er det bare noen få dager at det er mulig å parre/lage valper. Vi er mange her på sonen som har både tispe og hannhund, det går som regel veldig greit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Før du kastrerer er det lurt å lese på animal.no og skal du følge regelverket er det ikke lov til å kastrere pga forhindre at dem parer seg. 

Det som okke som er viktig er oppdragelse og kontroll. 

Hilsen en av de andre som har hatt hanhund og tispe sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du likevel belger å kastrere hunden, så vent! Ni måneder er for ungt, uansett rase/blanding og jo større hunden er ( i størrelse) jo lengre bør du vente. Kastreringer koster ikke bare i kroner og øre, det er 'bivirkninger' av kastreringer man bør vurdere, før man kastrerer. En annen ting er at en hannhund som kastreres bør være absolutt mentalt sterk/stabil.  Kastrerer man en veik/usikker hund, så blir den ennå verre etter kastrering. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som lurer på hvilken rase TS har, hvor en kan forvente at de blir minst 15 år?

Vi har på det meste hatt tre intakte hannhunder og fire intakte tisper samtidig, og ikke en eneste tjuvparing. 

Løpetidsproblemstillingen var antageligvis noe TS var klar over før hannhunden kom i hus, det kan vel ikke komme som en overraskelse nå at tispa kan bli drektig? En må ta ansvar for de hundeanskaffelser en gjør seg, og om en ikke tror en klarer en konkret utfordring så sørger en for å ha to tisper. En skaffer ikke hund og har som utgangspunkt at denne skal legges i narkose og gjennomgå et potensielt farlig inngrep uten andre årsaker enn at det er makelig for eier.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken rase/ blanding det er men av en helt annen grunn. En liten hund blir tidligere utvokst enn en større og en bør vente til hunden er noenlunde ferdig utvokst, før man kastrerer. 

14 års levetid er i min bok helt normal forventet levetid på en hund. Alt under 12-13 år er etter min oppfatning unormalt lav levetid. 

Jeg er ingen tilhenger av kastrering, selv om mine hanner er det. Nå har jeg omtrent bare omplasseringshunder og noen var allerede kastrert da jeg fikk dem. Årsaken til at jeg har valgt kastrering for de som var intakte, var valget mellom to onder. Enten måtte de kastreres eller så ville det være snakk om lange perioder i bur. Bur er for meg no no! men i påvente av at en skulle bli gammel nok, så måtte han være i bur mens tispene løp. Den erfaringen styrket min overbevisning om at bur er noe svineri. 

Hunder som kjenner hverandre og i alle fall de som er rimelig lette og kjappe henger ihop, før du vet ordet av det, det er faktisk nok at du bare snur deg.. Men fritt frem for å mene at jeg er sløv og uoppmerksom, det kan jeg leve med.

Nei, kastrering er ikke ideelt men det er heller ikke abortsprøyter eller ennå verre uplanlagte hvalper. Det fødes allerede alltfor mange hunder, både renrasede og blandinger, så noen ganger kan den kjipe løsningen( kastrering) være bedre enn ennå flere fremtidige 'søker nytt hjem' på Finn.no.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, QUEST skrev:

Nei, kastrering er ikke ideelt men det er heller ikke abortsprøyter eller ennå verre uplanlagte hvalper. Det fødes allerede alltfor mange hunder, både renrasede og blandinger, så noen ganger kan den kjipe løsningen( kastrering) være bedre enn ennå flere fremtidige 'søker nytt hjem' på Finn.no.

 

Nå hopper du jo bukk over at det finnes enda et alternativ, man MÅ ikke velge mellom uhellskull eller kastrering liksom, om man ikke evner å unngå sånt kan man bare la være å ha både hannhund og tispe i samme hus, ikkesant, så unngår man hele problemstillingen enkelt og greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Luma skrev:

Nå hopper du jo bukk over at det finnes enda et alternativ, man MÅ ikke velge mellom uhellskull eller kastrering liksom, om man ikke evner å unngå sånt kan man bare la være å ha både hannhund og tispe i samme hus, ikkesant, så unngår man hele problemstillingen enkelt og greit.

Nei man MÅ ikke overta omplasseringshunder, det har du rett i. Men kanskje har hunden 'feil' kjønn og det står ikke egnede eiere i kø for å overta hunden.. Jeg har f.eks en som jeg ble eier nr.4 på, da hen var litt over 4 måneder gammel. Men jeg burde kanskje bare sendt den videre, så kunne jeg i alle fall fremstå som moralsk uklanderlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Nei man MÅ ikke overta omplasseringshunder, det har du rett i. Men kanskje har hunden 'feil' kjønn og det står ikke egnede eiere i kø for å overta hunden.. Jeg har f.eks en som jeg ble eier nr.4 på, da hen var litt over 4 måneder gammel. Men jeg burde kanskje bare sendt den videre, så kunne jeg i alle fall fremstå som moralsk uklanderlig..

Men hvordan kan du mene at det er helt greit å kastrere for mest mulig effektivt å unngå tjuvparing, samtidig som du advarer mot å kastrere for tidlig? Hannhunder nede i åttemånedersalderen har beviselig klart å pare tispe og få normalstore kull, hvorfor er det lettere å passe på for å unngå tjuvparing før hannhunden er eksempelvis to år enn etterpå?

Hvis det må en operasjon til for at en hund kan komme inn i huset, så mener jeg at da er det ikke den rette hunden for deg, da har du for mye hunder eller feil kombinasjon av hunder. Det går også an å holde hunder separert uten å benytte bur tre uker i strekk, med mindre du bor i en campingvogn eller studenthybel. Jeg stoler ikke på mine hunder når det er løpetid jeg heller, så det betyr at en av dem er med meg på badet når jeg skal tisse og dusje, for eksempel. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simtys; Du spør tydeligvis på helt feil forum.  

For her er det mye viktigere å gjøre et stort nummer av et lite inngrep (som vil gjøre hverdagene enklere for både hunder og eiere, og sikre at det aldri kommer enda et ikke-planlagt-kull), enn å svare deg på hva du faktisk spør om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 at 1:46 AM, SFX skrev:

Men hvordan kan du mene at det er helt greit å kastrere for mest mulig effektivt å unngå tjuvparing, samtidig som du advarer mot å kastrere for tidlig? Hannhunder nede i åttemånedersalderen har beviselig klart å pare tispe og få normalstore kull, hvorfor er det lettere å passe på for å unngå tjuvparing før hannhunden er eksempelvis to år enn etterpå?

Hvis det må en operasjon til for at en hund kan komme inn i huset, så mener jeg at da er det ikke den rette hunden for deg, da har du for mye hunder eller feil kombinasjon av hunder. Det går også an å holde hunder separert uten å benytte bur tre uker i strekk, med mindre du bor i en campingvogn eller studenthybel. Jeg stoler ikke på mine hunder når det er løpetid jeg heller, så det betyr at en av dem er med meg på badet når jeg skal tisse og dusje, for eksempel. 

Som jeg sa tidligere, jeg er faktisk ingen tilhenger av kastrering, selv om mine er det. Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig, som det så populært heter.  De færreste emner er sort/hvite..

Jeg anser ikke kastrering som noen quick fix for allverdeens problemer. Hunder blir kastrert på feil grunnlag  f.eks 'dominans' , hvilket ofte er usikkerhet, i slike tilfeller ender man gjerne opp med en hund som er enda verre. Som jeg sa tidligere, hanhunden bør være mentalt stabil før man vurderer kastrering. 

Det er tilfeller der kastrering KAN hjelpe, f.eks hanhunder som er ekstreme pissenisser inne. Det kan i enkelte tilfeller være så ille at det er enten kastrering som siste utvei, burhønstilværelse eller avliving. Så i et slikt tilfelle ; hvilket moralsk riktig råd vil du komme med til eier? Siden kastrering er helt forkastelig? 

Ja, det går an å skille hunder, uten å bruke bur. Man kan stenge de inn på et rom. Nå er vel mine bikkjer grusomt bortskjemte siden de tar det som en selvfølge at de skal være sammen med oss..I alle fall trives de ikke med å være innestengt på et rom, adskilt fra resten av familien. På toppen av det hele trives ikke jeg heller med det..og vi får jo stadig servert her på Sonen at man skal TRIVES med hundeholdet sitt..helt legitimt å kvitte seg med hunder man ikke TRIVES med.. Så jeg burde vel bare omplassert videre de med 'feil' kjønn? Sånn at jeg  i alle fall kunne ha min sti ren, for kastrere, nei DET gjør jeg ikke..

Jeg ser ingen motsetning mellom å ikke være tilhenger av kastrering og si at man bør vente til hunden er gammel nok. Det aner meg nemlig at TS og andre muligens kommer til å kastrere uansett om de  blir dømt 'nord og ned' her på Sonen.. Da syns jeg faktisk det er bedre at de får noen råd i den forbindelse, det kan både de  og hunden tjene på..

Jeg anbefaler ingen som kjøper valp å ha begge deler i hus, for jeg og en del andre sløve og uoppmerksome mennesker har nemlig erfart at uhell kan skje, sånn i motsetning til de som er så suverene at uhell aldri skjer..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ****** enkelt egentlig, @QUEST, @Daldorf og @simtys. Det er ikke lov til å kastrere hunder av bekvemmelighetsgrunner. Hvis det er skrekkelig vanskelig å holde tispe og hann adskilt de dagene tispa står, så har man enten tisper, eller hannhunder. Å fjerne friske kroppsdeler fra hunder er ikke lov uten god grunn, og det at du ikke har kontroll på løptider er ikke en god grunn. 

Nei, jeg svarte ikke på det simtys lurte på. Skal h*n vite hvem som kastrerer billigst og ulovlig i Bergen, lønner det seg å ringe rundt til klinikkene og sjekke sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det er ****** enkelt egentlig, @QUEST, @Daldorf og @simtys. Det er ikke lov til å kastrere hunder av bekvemmelighetsgrunner. Hvis det er skrekkelig vanskelig å holde tispe og hann adskilt de dagene tispa står, så har man enten tisper, eller hannhunder. Å fjerne friske kroppsdeler fra hunder er ikke lov uten god grunn, og det at du ikke har kontroll på løptider er ikke en god grunn. 

Nei, jeg svarte ikke på det simtys lurte på. Skal h*n vite hvem som kastrerer billigst og ulovlig i Bergen, lønner det seg å ringe rundt til klinikkene og sjekke sjøl. 

Nei, du har rett det er pr.dgs.dato ikke lov. Husker jeg ikke helt feil så var det for ikke så veldig mange år tilbake heller ikke lov å kastrere katter. Likevel ble og blir det gjort i stort omfang. Heldigvis får man vel si når det gjelder katt, for som de med litt interesse for katt vet, så er overprodukson et STORT og dyrevernsmessig problem. Neida, katt og hund blir ikke holdt på samme måte, det ble bare tatt med som ett eksempel på hva som var lov og hva som ble gjort.

Syns jeg det er helt uproblematisk å kastrere friske dyr? Nei, jeg syns ikke det. Det og SVÆRT mye annet vi gjør med våre husdyr, er i mine øyne overgrep.

Det blir litt for enkelt å lene seg på hva loven sier, til enhver tid.. I flere kommuner er det f.eks båndtvang året rundt. Jeg anser det som dårlig dyrevelferd å ha en hund i bånd , året rundt. 

Men la meg ta ett par eksempler, hvor jeg gjerne vil ha svar på hva man skulle gjort istedenfor å kastrere.. 

A; familiens hanhund ( eneste hund i huset) pisser ned  hele huset.  ( ja slike hanner finnes ) Møbler, sofaputer, gardiner og alt som hunden når opp på. Ikke alle mennesker syns at dette er akseptabelt, så hva gjør  man da? Det er nemlig ikke så enkelt at all slik adferd kan trenes bort.

Skal man plassere hunden i bur  mesteparten av døgnet, avlive , omplassere( flytte problemet) eller kastrere? Ingen av løsningene er ideelle men hvilken er verst/ best for hunden? 

 

Man blir forespurt om å overta en hund som skal omplasseres ( i noen tilfeller ikke for første gang..) det står altså ikke flust med egned nye eiere i kø på denne hunden men så har den 'feil' kjønn. Skal man for å være så lovlydig og moralsk opphøyd sende bikkja videre til en uviss skjebne, eller kastrerer man?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nei, du har rett det er pr.dgs.dato ikke lov. Husker jeg ikke helt feil så var det for ikke så veldig mange år tilbake heller ikke lov å kastrere katter. Likevel ble og blir det gjort i stort omfang. Heldigvis får man vel si når det gjelder katt, for som de med litt interesse for katt vet, så er overprodukson et STORT og dyrevernsmessig problem. Neida, katt og hund blir ikke holdt på samme måte, det ble bare tatt med som ett eksempel på hva som var lov og hva som ble gjort.

Nylig? Det har vært lov å kastrere katter siden 1993, så så nylig er det ikke. Og nei, katt og hund er ikke det samme, de holdes ikke på samme måte, vi har ikke det samme problemet med overproduksjon av hunder som så blir ville som vi har med katter, så hva som er lov med katt er revnende likegyldig. Akkurat som det at vi kastrerer hingster og råner er revnende likegyldig, hest og gris er ikke det samme som hund, det holdes ikke på samme måte som hund, det krever litt mer å håndtere 500 kg hest enn 50 kg hund, og vi spiser ikke hunder så rånesmak i hundekjøtt er uproblematisk. Har jeg dekka kastrering av andre dyrearter kontra hund nå? 

Just now, QUEST said:

Syns jeg det er helt uproblematisk å kastrere friske dyr? Nei, jeg syns ikke det. Det og SVÆRT mye annet vi gjør med våre husdyr, er i mine øyne overgrep.

Du syns jo tydeligvis det, siden du syns det er grunn nok å kastrere en hund fordi den bor sammen med en hund av et annet kjønn. 

Just now, QUEST said:

Det blir litt for enkelt å lene seg på hva loven sier, til enhver tid.. I flere kommuner er det f.eks båndtvang året rundt. Jeg anser det som dårlig dyrevelferd å ha en hund i bånd , året rundt. 

Og jeg syns det er fjernt at vi ikke kan kjøre fortere enn 90-110 på norske motorveier. Det har omtrent like mye med saken å gjøre. 

Just now, QUEST said:

Men la meg ta ett par eksempler, hvor jeg gjerne vil ha svar på hva man skulle gjort istedenfor å kastrere.. 

A; familiens hanhund ( eneste hund i huset) pisser ned  hele huset.  ( ja slike hanner finnes ) Møbler, sofaputer, gardiner og alt som hunden når opp på. Ikke alle mennesker syns at dette er akseptabelt, så hva gjør  man da? Det er nemlig ikke så enkelt at all slik adferd kan trenes bort.

Skal man plassere hunden i bur  mesteparten av døgnet, avlive , omplassere( flytte problemet) eller kastrere? Ingen av løsningene er ideelle men hvilken er verst/ best for hunden? 

Det er ett eksempel, og det har ingenting med hva TS vil kastrere hunden sin for - TS vil kastrere hannen sin fordi h*n har ei tispe fra før av, og tviler på sin egen evne til å skille de de dagene tispa står. 

Men for all del. Overhormonell atferd er en sykdom, så der er det faktisk lov til å kastrere. Å bli kåt når noen har løpetid i samme hus, er ikke en sykdom, så der er det ikke lov til å kastrere. Det er kanskje vanskelig å se forskjellen, men det ER en forskjell. 

Just now, QUEST said:

Man blir forespurt om å overta en hund som skal omplasseres ( i noen tilfeller ikke for første gang..) det står altså ikke flust med egned nye eiere i kø på denne hunden men så har den 'feil' kjønn. Skal man for å være så lovlydig og moralsk opphøyd sende bikkja videre til en uviss skjebne, eller kastrerer man?  

Beklager, QUEST, men hvis du ikke klarer å skille tispa og hannhunden de dagene tispa står under løpetiden, så er du neppe egna som eier av den hunden i utgangspunktet. Det er ikke en superkomplisert prosedyre, du trenger en dør, liksom. Og du må klare å lukke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kalle pissenisser for syke, så får vi henstille til oppdretterene som produserer disse om å slutte å avle på slike bikkjer.. Men vent nå litt..siden en hel del av disse står i bur store deler av døgnet, så er det jo ikke noe problem.. ;)  Skal man dømme etter 'iveren' etter å ta fatt på alvorlige lidelser og invalidiserende ytre, så holder i allefall ikke jeg pusten i påvente at de skal ta tak i problemet..Og ett problem er det jo absolutt, når det produseres hunder som pisser ned huset med påfølgende negative konsekvenser for hunden selv.

Ok, så svaret på siste eksempel er enkelt og greit, hvis jeg ikke ønsker å stenge hunder inne på ett rom , så er det bedre at jeg sender omplasseringshunden videre , til en uviss skjebne.. Ok, vi er uenige der. Jeg tror ( vite helt sikkert kan vi ikke, så lenge man ikke kan spørre hunden) at hvis valget står mellom kastrering og omplasseringskarusell/avliving, så aner det meg at kastrering muligens ville være å foretrekke.. 

Ja, det er jo også mulig at hvis hanhunden kunne velge, så ville han heller tilbringe lange perioder innestengt på ett rom, fremfor kastrering. Det vet vi ikke. Så lenge vi ikke kan spørre.  Jeg baserer det på hva hunden(e) later til å trives/ikke trives med. 

 

Men motstanden mot kastrering, er den basert bare på hva som pr.dags.dato er lov? Hvis det hadde vært tillatt å kastrere , hadde motstanden vært like stor? Noen ganger så virker det nemlig slik at 'det er ikke LOV å kastrere' som det viktigste argumentet mot.. 

Jeg er fremdeles ingen tilhenger av kastrering og jeg mener det er unødvendig å kjøpe tispehvalp, hvis man har hanhund fra før eller vice versa.  Å kjøpe valp og overta en omplasseringshund, er ikke helt samme greia, med mindre man tråler Finn på aktiv leting etter omplasseringshund . 

Men jeg ser også at noen ganger kan valget stå om det minste av to onder.. Må så være at man er uenig om hva som er verst ( for hunden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, QUEST said:

Hvis man skal kalle pissenisser for syke, så får vi henstille til oppdretterene som produserer disse om å slutte å avle på slike bikkjer.. Men vent nå litt..siden en hel del av disse står i bur store deler av døgnet, så er det jo ikke noe problem.. ;)  Skal man dømme etter 'iveren' etter å ta fatt på alvorlige lidelser og invalidiserende ytre, så holder i allefall ikke jeg pusten i påvente at de skal ta tak i problemet..Og ett problem er det jo absolutt, når det produseres hunder som pisser ned huset med påfølgende negative konsekvenser for hunden selv.

At jeg er oppdretter, gjør meg ikke ansvarlig for all oppdrett av alskens raser med all verdens av lyter, bare for å gjøre det krystallklart. Jeg har ansvar for det jeg oppdretter, hverken mer eller mindre. 

Hvorfor blir de pissenisser, mon tro? Hvorfor er det problemet større i noen raser, og nærmest ikke-ekisterende i andre? Hvis det ikke er atferd og ikke er sykdom i en eller annen grad, hva er 1) grunnen til at de blir pissenisser, og 2) hvordan er oppdrettere ansvarlige for at de lager pissenisser, i følge deg? 

9 minutes ago, QUEST said:

Ok, så svaret på siste eksempel er enkelt og greit, hvis jeg ikke ønsker å stenge hunder inne på ett rom , så er det bedre at jeg sender omplasseringshunden videre , til en uviss skjebne.. Ok, vi er uenige der. Jeg tror ( vite helt sikkert kan vi ikke, så lenge man ikke kan spørre hunden) at hvis valget står mellom kastrering og omplasseringskarusell/avliving, så aner det meg at kastrering muligens ville være å foretrekke.. 

Ja, det er jo også mulig at hvis hanhunden kunne velge, så ville han heller tilbringe lange perioder innestengt på ett rom, fremfor kastrering. Det vet vi ikke. Så lenge vi ikke kan spørre.  Jeg baserer det på hva hunden(e) later til å trives/ikke trives med. 

Ei tispe løper 3 uker 2 ganger i året. Normalt sett så står hun 1 av de 3 ukene. Dvs at du har 2 uker i året pr tispe du må lukke en av de unna - det er nemlig ikke gitt at det MÅ være hannen som lukkes bort. 

Jeg tipper, om du spør hunden, så vil den beholde alle sine kroppsdeler. Særlig når de er friske og fungerer som de skal. Jeg tipper også at en hund, om du spør den, heller parer tispa enn å bli kastrert. Ikke lek "om hunden fikk velge"-leken, det er umodent, det er irrelevant og du kommer ut med feil svar. 

9 minutes ago, QUEST said:

Men motstanden mot kastrering, er den basert bare på hva som pr.dags.dato er lov? Hvis det hadde vært tillatt å kastrere , hadde motstanden vært like stor? Noen ganger så virker det nemlig slik at 'det er ikke LOV å kastrere' som det viktigste argumentet mot.. 

Nei, motstanden mot kastrering er basert på at det 1) er lite hensiktsmessig både med tanke på helse og mentalitet, og 2) en generell motvilje mot å fjerne friske kroppsdeler fra friske dyr bare fordi at en ikke gidder å gjøre litt jobb.

Har du tenkt å sammenligne med katt igjen nå, så spar deg. Jeg er for kastrering av katter fordi at hvert eneste år er det sprengfullt i kattehus og hos dyrebeskyttelsen av katter folk ikke vil ha, og fordi at det hvert eneste år blir levert inn en hel haug med hele kattungekull til avlivning når de slutter å se søte ut, fordi folk ikke gidder å ta ansvar for det dyret de har tatt til seg. Det er IKKE et problem hos hund enda. Derfor er det IKKE nødvendig å kastrere hunder rutinemessig. 

9 minutes ago, QUEST said:

Jeg er fremdeles ingen tilhenger av kastrering og jeg mener det er unødvendig å kjøpe tispehvalp, hvis man har hanhund fra før eller vice versa.  Å kjøpe valp og overta en omplasseringshund, er ikke helt samme greia, med mindre man tråler Finn på aktiv leting etter omplasseringshund . 

Men jeg ser også at noen ganger kan valget stå om det minste av to onder.. Må så være at man er uenig om hva som er verst ( for hunden). 

Åh, så fordi at du har omplasseringhunder, så er du fritatt ansvaret for valg du tar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, QUEST skrev:

 

Jeg er fremdeles ingen tilhenger av kastrering og jeg mener det er unødvendig å kjøpe tispehvalp, hvis man har hanhund fra før eller vice versa. 

Vet du,  det går faktisk veldig fint å ha intakte hunder av begge kjønn i hus. Helt sant. Man kan feks bruker dørgrinder etc, så slipper man burbruken også. Siden 92 og sammenhengende til i fjor høst, har det i hvertfall vært null problem her. Eneste bikkja ila de årene, som var så hormonell at man fikk lyst til å kastrere med en sløv kjøkkenkniv, det var ei tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

At jeg er oppdretter, gjør meg ikke ansvarlig for all oppdrett av alskens raser med all verdens av lyter, bare for å gjøre det krystallklart. Jeg har ansvar for det jeg oppdretter, hverken mer eller mindre. 

Hvorfor blir de pissenisser, mon tro? Hvorfor er det problemet større i noen raser, og nærmest ikke-ekisterende i andre? Hvis det ikke er atferd og ikke er sykdom i en eller annen grad, hva er 1) grunnen til at de blir pissenisser, og 2) hvordan er oppdrettere ansvarlige for at de lager pissenisser, i følge deg? 

Ei tispe løper 3 uker 2 ganger i året. Normalt sett så står hun 1 av de 3 ukene. Dvs at du har 2 uker i året pr tispe du må lukke en av de unna - det er nemlig ikke gitt at det MÅ være hannen som lukkes bort. 

Jeg tipper, om du spør hunden, så vil den beholde alle sine kroppsdeler. Særlig når de er friske og fungerer som de skal. Jeg tipper også at en hund, om du spør den, heller parer tispa enn å bli kastrert. Ikke lek "om hunden fikk velge"-leken, det er umodent, det er irrelevant og du kommer ut med feil svar. 

Nei, motstanden mot kastrering er basert på at det 1) er lite hensiktsmessig både med tanke på helse og mentalitet, og 2) en generell motvilje mot å fjerne friske kroppsdeler fra friske dyr bare fordi at en ikke gidder å gjøre litt jobb.

Har du tenkt å sammenligne med katt igjen nå, så spar deg. Jeg er for kastrering av katter fordi at hvert eneste år er det sprengfullt i kattehus og hos dyrebeskyttelsen av katter folk ikke vil ha, og fordi at det hvert eneste år blir levert inn en hel haug med hele kattungekull til avlivning når de slutter å se søte ut, fordi folk ikke gidder å ta ansvar for det dyret de har tatt til seg. Det er IKKE et problem hos hund enda. Derfor er det IKKE nødvendig å kastrere hunder rutinemessig. 

Åh, så fordi at du har omplasseringhunder, så er du fritatt ansvaret for valg du tar? 

Har jeg påstatt at du er ansvarlig for andres oppdrett?? Jeg er fullstendig enig, hver oppdretter er ansvarlig for sitt oppdrett. 

 

Jeg vet ikke men jeg tror at pissenisser er overhormonelle. Basert på egne observasjoner, så er gjerne disse også helt hysteriske når det kommer til løpetid. En normal hanhund er interessert i en løpetidstispe men går ikke av skaftet, om tispa ikke er i høyløp. Pissenissene er gjerne helt idiot rundt tisper, endel også utenfor løp. At det er arvbarhet inne i bildet, ja det tror jeg. Enkelt sagt, det hjelper ikke om Felix er Int.ch, hvis han pisser ned alt og voldtar ( eller prøver) alt av tisper.. Hvor mange tror du avstår fra å sette Felix'er i avl, på grunn av noe slikt? Forsvinnende få om noen tipper jeg..

 

Ja sant det, de må passes ( tispene ) i alt fra noen få til 10-14 dager i hvert løp. Men så har du oss uansvarlige hoardere da..Vi som har mer enn en tispe.. Beklageligvis så er de så kjipe,( tispene altså) at de ikke har vett til å løpe helt samtidig. 

Ja, jeg tipper at alle helst vil unngå å få fjernet friske kroppsdeler, uansett art. Forøvrig er det ikke slik at hanhunden ikke kan gjennomføre en 'normal' parring etter kastrering. Alle mine og en del andre jeg kjenner til, parrer ( medgjennomført henging) etter kastrering. Du må gjerne kalle det en lek, men faktum er at vi  kan ikke vite sikkert hva en art eller et annet menneske for den del, som vi ikke fullt ut kan kommunisere med å forstå, ville ha valgt. Det er en smule arrogant å tro det. 

 

Hvor sa jeg at jeg er fritatt ansvar, fordi jeg har omplasseringshunder? Jeg tar et valg på det jeg TROR er best for hundene men jeg påstår ikke at jeg VET at det er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Just now, QUEST said:

Jeg vet ikke men jeg tror at pissenisser er overhormonelle. Basert på egne observasjoner, så er gjerne disse også helt hysteriske når det kommer til løpetid. En normal hanhund er interessert i en løpetidstispe men går ikke av skaftet, om tispa ikke er i høyløp. Pissenissene er gjerne helt idiot rundt tisper, endel også utenfor løp. At det er arvbarhet inne i bildet, ja det tror jeg. Enkelt sagt, det hjelper ikke om Felix er Int.ch, hvis han pisser ned alt og voldtar ( eller prøver) alt av tisper.. Hvor mange tror du avstår fra å sette Felix'er i avl, på grunn av noe slikt? Forsvinnende få om noen tipper jeg..

Og som jeg skreiv litt lenger opp her, overproduksjon av hormoner er en sykdom. 

Jeg er litt usikker på hva slags oppdrettere du har erfaring med, men den er ikke den samme som min. Jeg veit om flere oppdrettere som hverken ville satt en overhormonell pissenisse voldteksforbryter av en hannhund i avl, og jeg veit om flere som ikke ville brukt en sånn hann i avl - samme hvor mange titler han har. Kanskje du burde se litt på de oppdretterene, fremfor å kjøpe fra disse som åpenbart avler hunder med både helse- og mentalitets-issues? 

Just now, QUEST said:

Ja sant det, de må passes ( tispene ) i alt fra noen få til 10-14 dager i hvert løp. Men så har du oss uansvarlige hoardere da..Vi som har mer enn en tispe.. Beklageligvis så er de så kjipe,( tispene altså) at de ikke har vett til å løpe helt samtidig. 

Det er ikke bare hoardere som deg som har tisper og hanner i samme hus, og det er veldig merkelig at oppdrettere ikke har de samme problemene med å kontrollere sine hanner, som hoardere som deg har? Du ville ikke sperre de fra deg, sa du lenger opp her, så da er du vel der sammen med de? Hvor mange kalorier koster det deg å holde et øye på ei høyløpsk tispe, liksom? Om du er redd for at de bare skal hurtigkoble seg sammen, så bruk bleie på tispa da vel? Da rekker du å komme deg opp av godstolen om de skulle bli i overkant amorøse, skulle en tro. 

Just now, QUEST said:

Ja, jeg tipper at alle helst vil unngå å få fjernet friske kroppsdeler, uansett art. Forøvrig er det ikke slik at hanhunden ikke kan gjennomføre en 'normal' parring etter kastrering. Alle mine og en del andre jeg kjenner til, parrer ( medgjennomført henging) etter kastrering. Du må gjerne kalle det en lek, men faktum er at vi  kan ikke vite sikkert hva en art eller et annet menneske for den del, som vi ikke fullt ut kan kommunisere med å forstå, ville ha valgt. Det er en smule arrogant å tro det. 

Jeg kan ikke huske at jeg har kallt paringer lek, men jeg går ut fra at kastreringa er for å unngå valpekull, ikke for å unngå paringer. Selv om jeg syns at det høres ****** tåpelig ut å klage over overhormonelle pissenisser i det ene øyeblikket, og la kastrater pare tisper etter eget forgodbefinnende det andre øyeblikket. 

Just now, QUEST said:

Hvor sa jeg at jeg er fritatt ansvar, fordi jeg har omplasseringshunder? Jeg tar et valg på det jeg TROR er best for hundene men jeg påstår ikke at jeg VET at det er riktig. 

Og jeg TROR ikke at kastrering av friske hunder er best for hundene. Jeg VET at det er fullt mulig å ha både tisper og hanner i samme hus, også under løpetid. Jeg VET at kastrering kan ha en negativ effekt på både helse og mentalitet.

Jeg syns det er moralsk forkastelig å kirurgisk fjerne friske kroppsdeler pga ustabile motediller fra folk - før kappet vi av haler og ører, og nå skal de ikke ha forplantningsorganer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man begge kjønn i samme husholdning så vet man også at det vil by på sine utfordringer i forhold til løpetid.  Som andre sier; det går fint an å skille bikkjene fra hverandre eller sette bort tispa eller hannen til andre i den verste tiden.  
Jeg har hatt hann og to tisper samtidig gjennom flere år og selv om det var grusselig irriterende å høre på Amigo sitt gnål under stådagene så gikk det helt fint.  Han ble litt tynnere, jeg mistet nattesøvnen men det ble aldri valper av det fordi jeg hadde stålkontroll på hvor de var til enhver tid.   Kunne aldri tenke meg å kastrere; han skulle jo bli avlshann seinere.


En kastrert hann klarer dessuten fint å henge sammen med ei tispe - selv om det bare er løskrutt som kommer.  Men hvor gøy er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Du verden, det ble jo en hel drøss svar på dette innlegget. Beklager for at jeg ikke har svart før nå.

For å prøve å svare på deres spørsmål:
Tispa jeg har er 2 år gammel og er en renraset Chihuahua på 2kg. Hannhunden er en blandingshund jeg har adoptert. Moren er en Chihuahua og faren er uvisst, men hunden er 8kg stor og har pels som en "brun arktisk hund" (samme farger/mønster som ulv. Vet at en chihuahua ikke kan ha parret seg med en ulv, bare vil si hvordan den ser ut. Hele hunder minner egentlig om en Norske Lundehund). 

Mitt hovedformål med kastrering:
Disse to småttisene er veldig på hverandre, vi følger jo med konstant selvfølgelig, men de er så kjappe og plutselig er hannhunden på ryggen til hun lille. Er en liten forskjell på størrelsen til hundene, som kanskje gjør det vanskelig at de får noe suksess av parringsleken deres. Men jeg tror nok de får til det meste hvis de får holde på. Den andre hunden er ca. 3-4 ganger større en tispen.
Grunnen til ønsket kastrering: Jeg er veldig redd for at hvis tispa blir gravid, så kan valpene bli for store for hun. Og da kan det bli store konsekvenser vil jeg tro? Det er bare snakk om at jeg snur meg, så kan det være gjort. Uansett hvor mye vi passer på og adskiller dem, så kan uhellet skje i løpet av alle disse årene de skal være sammen.

Jeg trodde siden kastrering av hannhund var et slikt enkelt inngrep, så var det ikke et stort problem. Og jeg trodde helt ærlig at eneste største bivirkning var å være obs på fedme. Da jeg var yngre og bodde hos min mor så har vi kastrert 2x hunder før. Følte ikke det var noen store bivirkninger da. Og det var derfor jeg hadde et litt naivt syn på kastrering. Men dere har jo selvfølgelig åpnet øynene mine. 

Så egentlig det store spørsmålet her er jo, er det mulig at den lille chihuahua'en blir gravid med en stor 8kg hund? Og hva hvis hun blir gravid, blir valpene for store for hun å bære? 
Jeg gjør ikke kastreringen for å gjøre hunden roligere eller andre slike ting. Kastrering hørtes bare ut som det mest sikre alternativet for at den lille tispen ikke skulle bli gravid og satt i risiko. 

Forresten, selvfølgelig kommer det ikke som en overraskelse at en tispe og en hannhund vil prøve å parre. Dette var jo planlagt, og vi har passet på veldig de siste dagene. 

Hvis det blir kastrering skal jeg selvfølgelig vente, pga: Første periode med løpetid er snart over, hunden er ganske ung enda og vi har adoptert han for 3 uker siden. Vi skal gjøre han veldig sikker på oss og sitt nye hjem før vi legger han i narkose og han kanskje får en traumatisk opplevelse. (obs: hunden er allerede veldig rolig her hos oss, men venter minimum et halvår før jeg utsetter han for noe slikt).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig for dem å pare seg, og siden hanhunden er større er det en fare for at det kan bli problematisk for tispa. Det er fortsatt ingen lovlig grunn til å kastrere. Da må dere sørge for å holde dem fysisk adskilt med dør, grind, bur osv til enhvertid dere ikke har øynene direkte på hundene i løpetida, eller få noen til å passe en av hundene.

Kastrering er et relativt rutinemessig inngrep som sjelden har noen store konsekvenser i seg selv, men vanlige ettervirkninger for hunden er blant annet økt usikkerhet, adferdsendringer og inkontinens. Skal dere potensielt risikere dette, og la en frisk og tilsynelatende fornøyd hund gå gjennom en operasjon fordi dere ikke tror dere ikke greier å passe på dem? Isåfall ville jeg heller vurdert å levere tilbake omplasseringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, jaktlykke skrev:

Har man begge kjønn i samme husholdning så vet man også at det vil by på sine utfordringer i forhold til løpetid.  Som andre sier; det går fint an å skille bikkjene fra hverandre eller sette bort tispa eller hannen til andre i den verste tiden.  
Jeg har hatt hann og to tisper samtidig gjennom flere år og selv om det var grusselig irriterende å høre på Amigo sitt gnål under stådagene så gikk det helt fint.  Han ble litt tynnere, jeg mistet nattesøvnen men det ble aldri valper av det fordi jeg hadde stålkontroll på hvor de var til enhver tid.   Kunne aldri tenke meg å kastrere; han skulle jo bli avlshann seinere.


En kastrert hann klarer dessuten fint å henge sammen med ei tispe - selv om det bare er løskrutt som kommer.  Men hvor gøy er det da?

Ja har jeg benektet at det ikke går an å skille de to kjønn? Nei, det har jeg ikke. Derimot TROR jeg at kastrering i noen tilfeller kan være det beste av to onder.. Merk TROR,  jeg innbiller meg ikke at jeg VET hva som er best for andre..Det anser jeg som arroganse.. Jeg er fullstendig åpen for at det jeg TROR kan være feil.. 

Nå har det seg slik, at ikke alle har mulighet eller ønsker å sette bort en hund i flere uker pr.år.

Ja,det er jo bare å innse det , at alle vi sløvinger som kan gjøre feil innimellom, ikke burde ha hund, eller barn eller ansvar for noe som helst levende. Nei, denslags bør man overlate til de feilfrie, som har stålkontroll, always! 

Ingen av hannene her i gården skulle/skal gå i avl, det fødes som jeg har nevnt tidligere ALT for mange hvalper allerede, så jeg ser ingen grunn til å bidra til overskuddet..

 

Hvor gøy det er? Tja, det ser jammen ut til at de liker det de holder på med, løskrutt eller ei.. Så vidt jeg har fått med meg, så slutter ikke menn som er steriliserte ( og dermed skyter løskrutt de også)å ha sex..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...