Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai

Recommended Posts

Skrevet

Herlig [emoji4] er meldt strålende sol på lørdag der vi skal ha Open show, årsmøte og oppdrettermøte. Det blir en bra dag håper jeg. Liker jo å ha med Casper over alt, men denne gangen skal han nok få kose seg i hagen hos foreldrene mine. Rart å ikke ha med dalmatineren sin på en dalmatinerdag men når han ikke skal stilles blir det jo bare masse ligging i bilen.

Burde bygges en bro! [emoji1] (men, liker jo å kjøre og da så er ikke så farlig).
780a6b8601bf7412686a72068dec9cd8.jpg

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

• Like 5
  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud, jeg vant budrunden  jeg er huseier  oi, shiit, jeg kan ikke tro det! Det er perfekt!!!

Jeg har vært en "svipptur" i Oslo i dag og hentet vårt nye familiemedlem Hils på Miriel, (Hotfuzz Against All Odds) Har bare kjent henne i underkant av 12 timer, men guri for en kul frøken, som t

Thea har kommet hjem! 3 uker holder i massevis, og jeg håper hun aldri tar turen ut igjen

Posted Images

Skrevet
11 minutter siden, plutte skrev:

:D Sidan me sjeldan har nokon av delene i hus, så er det faktisk mulig at han ikkje kan vere i samme rom som bønner? Kanskje han kan ete katt? Han fekk utslag på torsk og, kanskje han ikkje bør bade i fjorden? Og har eg egentlig nokon gong spurt om han meiner kyllingkjøtt eller små gule pip-pipar?

You never know, kanskje han lever livet farlig - om han reagerer på kylling, kanskje det er en krysningsallergi med spurv også? Kan han spise alt det som folk sier smaker som kylling, men som ikke er kylling? 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, SFX skrev:

You never know, kanskje han lever livet farlig - om han reagerer på kylling, kanskje det er en krysningsallergi med spurv også? Kan han spise alt det som folk sier smaker som kylling, men som ikke er kylling? 

Alligator skal visst smake kylling...

• Like 2
Skrevet

noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan gi disse pillene? Til morgen og kvelds er det bare å gi i maten så blir de innhalert, men kan jo hende jeg ikke er hjemme når det skal gis, så hadde vært greit med noen type godbiter som jeg kan ha tilgjengelig og som pillene kan stappes inn i. Han dksl jo ha 3 ganger om dagen. Litt upraktisk å ha med en leverposteiboks rundt og han skal ikke ha mye av det uansett.

7f9d6aa92244538154d4f49718ab619f.jpg

Skrevet
Akkurat nå, Turb skrev:

Alligator skal visst smake kylling...

Jeg har aldri hørt om noen som er allergisk mot alligator.

• Like 1
Skrevet
Just now, Lola Pagola said:

noen som har noen lure tips til hvordan jeg kan gi disse pillene? Til morgen og kvelds er det bare å gi i maten så blir de innhalert, men kan jo hende jeg ikke er hjemme når det skal gis, så hadde vært greit med noen type godbiter som jeg kan ha tilgjengelig og som pillene kan stappes inn i. Han dksl jo ha 3 ganger om dagen. Litt upraktisk å ha med en leverposteiboks rundt og han skal ikke ha mye av det uansett.

Han spiser de ikke om han får de som de er? Chili tok tabletter som det var godbiter. Ellers ville eg bare ha åpnet munnen og lagt de helt bakpå tunga, da svelger hundene tablettene. 

• Like 3
Skrevet

Jeg sitter i bikini på verandaen og holder på å smelte bort :sweat: tror ikke jeg klarer å løsrive meg fra dette for å gjøre noe fornuftig... men er jo fornuftig å få litt farge på den vinterbleke kroppen også da :sleep: jentene koser seg ihvertfall i sola!

• Like 2
Skrevet
Han spiser de ikke om han får de som de er? Chili tok tabletter som det var godbiter. Ellers ville eg bare ha åpnet munnen og lagt de helt bakpå tunga, da svelger hundene tablettene. 

Tenkte ikke på "tvang" som en mulighet engang [emoji16] men den måten er jo ryddigst "på farta" definitivt. Har ikke prøvd å gi ham sånn de er, var redd han skulle tygge, er kapsler som det står skal tas hele fortrinnsvis.

Tok? Er hun ikke mer? [emoji54]
Skrevet
7 minutter siden, SFX skrev:

Jeg har aldri hørt om noen som er allergisk mot alligator.

Eventuelt så er halve Norge det, de bare vet ikke om det :P kan umulig være noe enormt problem i hverdagen iallefall...

• Like 2
Skrevet
9 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Får de plass inni en frolic, kanskje? I hullet i midten..

• Like 1
Skrevet
10 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Er det kapsler? Da kan de åpnes også kan pulveret gis i noe annet. Litt lettere å gjemme det, enn hele pillen :) Evt putte hele pilla inni en pølsebit eller noe. 

• Like 1
Skrevet
Just now, Lola Pagola said:

Tenkte ikke på "tvang" som en mulighet engang emoji16.png men den måten er jo ryddigst "på farta" definitivt. Har ikke prøvd å gi ham sånn de er, var redd han skulle tygge, er kapsler som det står skal tas hele fortrinnsvis.

Tok? Er hun ikke mer? emoji54.png

En dalmis som tygger? Finnes det? :P Du får prøve å se :)

Chili ble avlivet før jul i fjor.

Skrevet
En dalmis som tygger? Finnes det? [emoji14] Du får prøve å se [emoji4]
Chili ble avlivet før jul i fjor.

Åh så leit:(
Tygger litt, innhalerer mest [emoji28] men nå leste jeg hvordan det skulle tas igjen og sto bare at de skulle svelges med vann. Så da er der kanskje ikke så farlig om de får ett tygg over seg.
Skrevet
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Ikke dumt! emoji106.pngDe er ganske smale så vil tro det.

Du kan jo ta med en tube med ett eller annet ost, kaviar eller noe og ha i lomma? Trykk ut en liten dæsj og gjem tabletten i, skru på lokket og putt i lomma igjen :D 

• Like 1
Skrevet
Er det kapsler? Da kan de åpnes også kan pulveret gis i noe annet. Litt lettere å gjemme det, enn hele pillen [emoji4] Evt putte hele pilla inni en pølsebit eller noe. 

Er heldigvis ikke så store [emoji3] pølse blir litt grisete, tenkte mest på noe jeg kan ha i lomma omtrent eller liggende i bilen, til de gangene vi ikke er hjemme når de skal tas [emoji4]

Du kan jo ta med en tube med ett eller annet ost, kaviar eller noe og ha i lomma? Trykk ut en liten dæsj og gjem tabletten i, skru på lokket og putt i lomma igjen [emoji3] 

Smart! [emoji4]

Visste sonen kunne stille opp når jeg brainfarter og ikke klarer komme på noe selv [emoji28]

• Like 1
Skrevet
18 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Vi har gitt Serene-Um ved å ta en liten bit påleggsskinke, legge en klatt tubeost i midten, stappe pillen nedi osten og rulle skinka rundt pilla. Nå er jo det piller som kan tygges, men han stort sett slukt dem. Men selvsagt, det er litt vanskelig å ha påleggsskinke i lomma :P

• Like 1
Skrevet
23 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Stapp de i en bit Norvegia. 

• Like 1
Skrevet
Vi har gitt Serene-Um ved å ta en liten bit påleggsskinke, legge en klatt tubeost i midten, stappe pillen nedi osten og rulle skinka rundt pilla. Nå er jo det piller som kan tygges, men han stort sett slukt dem. Men selvsagt, det er litt vanskelig å ha påleggsskinke i lomma [emoji14]

Stapp de i en bit Norvegia.

Som sagt, ikke noe problem å gi når vi er hjemme [emoji3] var mer det å ha noe alltid tilgjengelig i bilen og på farta, som har holdbarhet og ikke er grisete. Dvs ikke ost og ferskvarer [emoji4]

Skrevet

Jeg har alltid stappet piller de ikke spiser frivillig langt ned i halsen på bikkjene...

• Like 7
Skrevet

Solo, min lille toalettbeboer: 

18268079_10158754662590171_4924781995989

Mammaen gadd ikke være mamma lenger, så fant den og resten av kullet kalde og stive på lørdag. Fikk kun berget lile Solo, hence the name. Men lille Solo er en fighter og er en hel uke gammel i dag. :D   Vi venter intenst på fostermor og fostersøsken, men de andre damene krysser beina og kniper igjen alt de kan. Så enn så lenge så blir den håndmata to ganger i døgnet, og virker som den trives godt med det. :D

• Like 8
Skrevet

Fikk kjeft fordi Casper gikk i hagen til en mann. Hadde jeg hatt bare en liten misstanke om at det var hagen til noen så hadde han ikke fått gått der. Heldigvis så gikk han ikke på do, han var bare nysgjerrig på noen lyder. 

Fikk unnskyldt meg og sa at det ikke skulle gjenta seg, men fyren var rimelig pissed of. Jaja.. får ikke gjort så mye med det, men av og til lurer jeg på hvorfor folk gidder å være så sur hele tiden. Og hvis det er hagen til noen så burde de muligens vurdere å sette hekken sin 3 meter lengre ut på tomten sånn at folk skal forstå hvor hagen går. Har forressten ikke sett den skråningen bli klippt i hele fjor så det er vel også en grunn til at jeg ikke var klar over tomte grensen.

Men skal passe på at ikke casper går der noe mer. 

Jeg pleier å være veldig påpasselig med å ikke gå på tomtene til folk, eller la Casper tisse på hekkene/gjerdene. Så var et rent uhell.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...