Gå til innhold
Hundesonen.no

Når noen du kjenner velger et hundenavn som likner på din hund sitt


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

42 minutter siden, Teserere skrev:

 

Jeg har fortsatt tilgode å møte en annen Aïda, men tviler ikke et sekund på at det finnes mange andre der ute. Om de skriver og uttaler det likt er vel heller litt mer usikkert. Twiggy har jeg i ettertid sett flere av i andre raser rundtomkring. 

Aida er iallefall et superkjent merkenavn for meg :P 

800px-AIDAluna_40_01-2-2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg ser nå at jeg gjentar meg selv. Men jeg tenker som så at når man får muligheten til å skrive fåreleppesyltetøy og sauetrutmarmelade i ett og samme innlegg, så kan man ikke la sjansen gå ifra s

Det er jo litt trist at du tenker sånn da, for foreksempel Nagini vurderte jeg på riesendyret mitt i 2008. Alle som har lest HP har jo lest navnet... Jeg skjønner ikke helt hvordan navn fra "pop-litte

Jeg oppdaget forresten for et par år siden at noen i hundeklubben har ei tispe som heter Yasmine. Det var jo egentlig bare litt morsomt, og jeg følte liksom et lite fellesskap med dem etter at jeg fan

Gamlemor heter Maya, det heter ca. annenhver tispe jeg møter om dagen. Vilje har jeg hittil tilgode å møte en annen hund som heter, men hadde jeg gjort det hadde det jo bare vært koselig. Jeg eier jo ikke navnet, og tenker at man er litt tullete om man synes det er krise at hunden har samme navn som en annen. Neste hunden skal hete Vilter, og det er det vel såvidt jeg vet en annen hund her inne som heter uten at jeg synes det gjør noe. Har det klart mest fordi jeg synes det er artig sammen med Vilje. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MerlePerle skrev:

Takk :heart: Da er det ikke bare meg som er rar som føler at dette er å tråkke over streken mtp å bestemme ting man ikke har noe med...

Men jeg orka ikke lage noe bråk eller få meg fiender pga navnet til hunden min.. Noe det ville blitt. Så jeg bestemte meg for å gå for et annet navn. :huh:

Så hyggelig hadde neppe jeg vært :) 

2 timer siden, Mari skrev:

Jeg skjønner ikke helt innvendingene mot at noen synes at navn er viktig for dem da. Er ikke det greit da. Alle vet jo at de ikke eier navn liksom, uansett hvor mye som ligger bak det og hvor sjeldent det er.

Det er egentlig ikke en innvending mot at noen syns at navn er viktig for dem, det er når man bærer nag, som flere har sagt de ville gjort, eller ber noen om å bytte et navn fordi det er for likt med ens eget, innvendingene kommer. Folk er sjeldent så orginale som de tror at de er, så hvorfor ta det som en personlig fornærmelse om noen andre har kommet på det samme som deg sjøl, eller tro at du har noen rett til å blande deg bort i hva andre kaller sine hunder, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, 2ne said:

 

Det er egentlig ikke en innvending mot at noen syns at navn er viktig for dem, det er når man bærer nag, som flere har sagt de ville gjort, eller ber noen om å bytte et navn fordi det er for likt med ens eget, innvendingene kommer. Folk er sjeldent så orginale som de tror at de er, så hvorfor ta det som en personlig fornærmelse om noen andre har kommet på det samme som deg sjøl, eller tro at du har noen rett til å blande deg bort i hva andre kaller sine hunder, liksom. 

Meh, jeg er litt shrug. Man tråkker på tær bare ved å leve, det har jeg akseptert for lenge siden. Hvis noen hadde bedt meg om å la vær å bruke et navn jeg tenkte på, så hadde jeg vurdert opp mot hvor viktig det faktisk var for dem og hvilket forhold jeg hadde til vedkommende. Siden det ikke er like viktig for meg så hadde det ikke vært så problematisk å velge et annet navn heller liksom. Heller det enn at de ikke sier noe og heller bærer nag som du sier, for da kan jeg iallfall ta hensyn til ønskene om jeg synes det er verdt det. Å bare bli snurt hjelper ingen. 

Helt enig med deg at folk neppe er så originale som de liker å tro. Den biten er litt rarsøt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari skrev:

 

Helt enig med deg at folk neppe er så originale som de liker å tro. Den biten er litt rarsøt. :) 

Inni meg roper den interne upolitisk korrekte delen: rarsøt = pompøst og pretensiøst :P  (Hvilket nok er hvorfor jeg også synes det er litt "spesielt" å behandle navn som statshemmeligheter).

Det neste blir vel at eier ikke skriver navn online, refererer til hund som "L har dårlig mage i dag", og kun roper hundens navn når de er alene i skogen :P 

 

----

Forøvrig fantes Lupin lenge før Harry Potter :Phttps://no.wikipedia.org/wiki/Hagelupin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari skrev:

Meh, jeg er litt shrug. Man tråkker på tær bare ved å leve, det har jeg akseptert for lenge siden. Hvis noen hadde bedt meg om å la vær å bruke et navn jeg tenkte på, så hadde jeg vurdert opp mot hvor viktig det faktisk var for dem og hvilket forhold jeg hadde til vedkommende. Siden det ikke er like viktig for meg så hadde det ikke vært så problematisk å velge et annet navn heller liksom. Heller det enn at de ikke sier noe og heller bærer nag som du sier, for da kan jeg iallfall ta hensyn til ønskene om jeg synes det er verdt det. Å bare bli snurt hjelper ingen. 

Helt enig med deg at folk neppe er så originale som de liker å tro. Den biten er litt rarsøt. :) 

Hvis en som ikke er i min omgangskrest engang, som ikke kommer til å ha noe med min hund å gjøre, ønsker at jeg skal bytte navn fra Hanna fordi de har en hund som heter Anna, så syns jeg at de blander seg i ting de absolutt ikke har noe med. Jeg kan ikke se at jeg skal ha noen som helst grunn til å ta hensyn til det, og hvis det er noen som bærer nag til meg i hemmelighet pga det så tror jeg at jeg skal sove godt om nettene allikvel. Hvis @Belgerpia derimot hadde hatt et problem med at jeg kalte Nora for Nora rett etter at hun fikk Noah, så hadde jeg vurdert et annet navn, fordi vi omgås faktisk, det hadde betydd noe.

Men premissene for diskusjonen er jo at fordi at noen kaller hunden sin det samme eller lignende, så hermer de. Nora betyr noe for meg, det var derfor jeg valgte det navnet. Det betyr ikke så mye at det ikke kunne vært bytta, men det er heller ikke et random navn jeg plustelig syns var fint fordi Belgerpia hadde fått seg en Noah og jeg ville herme, det hadde ingenting med Noah å gjøre i det hele tatt, det var bare tilfeldigvis likt, akkurat som at det er tilfeldigvis en Ali i Malin, eller at når jeg roper på Ali, så blir det Allie, selv om jeg kjenner en Talli.

Jeg er enig med Kangerlussuaq, det virker i overkant pompøst og stuck up å tro at man er så original og at det er bare en sjøl som tenker over hva navn betyr for en. Ali betyr "kurerer gruff" for meg, for etter mye gruff så syns jeg at jeg fortjente den kuren. Om en eller annen skulle føle det samme, eller kalle opp hunden sin etter Ali MacGraw eller Muhammed Ali, så er ikke det min sak, jeg eier ikke navnet Ali selv om jeg kalte min hund det. Men hva jeg kaller hunden min er min sak, ikke en random hundeeier jeg veit sånn vagt hvem er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Det neste blir vel at eier ikke skriver navn online, refererer til hund som "L har dårlig mage i dag", og kun roper hundens navn når de er alene i skogen :P 

Online personligheter som Jane Doe, Mystique, Enigma eller Gåte med hint droppet hist og her om hva hunden egentlig heter. :teehe:Evt bare kalle hunden Xerox, Copyright eller bare Kopi, så har man tatt the bull by the horns først som sist.

Folk burde jo egentlig bare se til seriemordere for inspirasjon. De har jo sånne skikkelig sære greier for seg, nummer skrevet i blod på en vegg som egentlig er en bokstav fra salmevers fra bibelen som til slutt staver navnet på den incestiøse moren til morderen. Eller symboler på vegger som er hentet fra hoinngammel østeuropeisk mytologi om demoner og rituelle offer, som tilfeldigvis morderens aller første kjæreste hadde tatovert på høyre overarm. Seriemordere ass, de klarer sære ting liksom.

I kid, I kid. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Hvis en som ikke er i min omgangskrest engang, som ikke kommer til å ha noe med min hund å gjøre, ønsker at jeg skal bytte navn fra Hanna fordi de har en hund som heter Anna, så syns jeg at de blander seg i ting de absolutt ikke har noe med. Jeg kan ikke se at jeg skal ha noen som helst grunn til å ta hensyn til det, og hvis det er noen som bærer nag til meg i hemmelighet pga det så tror jeg at jeg skal sove godt om nettene allikvel. Hvis @Belgerpia derimot hadde hatt et problem med at jeg kalte Nora for Nora rett etter at hun fikk Noah, så hadde jeg vurdert et annet navn, fordi vi omgås faktisk, det hadde betydd noe.

Men premissene for diskusjonen er jo at fordi at noen kaller hunden sin det samme eller lignende, så hermer de. Nora betyr noe for meg, det var derfor jeg valgte det navnet. Det betyr ikke så mye at det ikke kunne vært bytta, men det er heller ikke et random navn jeg plustelig syns var fint fordi Belgerpia hadde fått seg en Noah og jeg ville herme, det hadde ingenting med Noah å gjøre i det hele tatt, det var bare tilfeldigvis likt, akkurat som at det er tilfeldigvis en Ali i Malin, eller at når jeg roper på Ali, så blir det Allie, selv om jeg kjenner en Talli.

Jeg er enig med Kangerlussuaq, det virker i overkant pompøst og stuck up å tro at man er så original og at det er bare en sjøl som tenker over hva navn betyr for en. Ali betyr "kurerer gruff" for meg, for etter mye gruff så syns jeg at jeg fortjente den kuren. Om en eller annen skulle føle det samme, eller kalle opp hunden sin etter Ali MacGraw eller Muhammed Ali, så er ikke det min sak, jeg eier ikke navnet Ali selv om jeg kalte min hund det. Men hva jeg kaller hunden min er min sak, ikke en random hundeeier jeg veit sånn vagt hvem er. 

Jeg er ikke uenig med deg, det ville vært et urimelig krav å komme med. Men jeg tror ikke jeg hadde blitt så provosert av det liksom. Det var egentlig hele greia mi. Jeg bryr meg ikke så mye. Folk er urimelige i hytt og gevær, jeg er urimelig og smålig innimellom selv. Det kan jeg fint leve med, for jeg er i det minste ærlig om det. Det beror også veldig på hvordan folk legger det fram og hvem de er for meg. En åpning med "jeg vet jeg er skikkelig teit nå..." er noe annet enn "hør nå her!..."

Jeg trengte forklaring på Ali på svart puddel husker jeg, for jeg tenkte ikke kurerer gruff, men et eller annet hint mot pakistanere. :lol: Spørs om det var fordi jeg en gang kjente en hvit bull terrier som het Hassan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Forøvrig fantes Lupin lenge før Harry Potter :Phttps://no.wikipedia.org/wiki/Hagelupin

Vet - den eldre garde spør om han heter Lupiiiiiin etter blomsten :lol:  For det uttales mer med trykk på i'en (hvertfall oppi her). Hagelupinen er fin den, pleier å si at Lupin er blanding av blomst og varulv. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mari skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, det ville vært et urimelig krav å komme med. Men jeg tror ikke jeg hadde blitt så provosert av det liksom. Det var egentlig hele greia mi. Jeg bryr meg ikke så mye. Folk er urimelige i hytt og gevær, jeg er urimelig og smålig innimellom selv. Det kan jeg fint leve med, for jeg er i det minste ærlig om det. Det beror også veldig på hvordan folk legger det fram og hvem de er for meg. En åpning med "jeg vet jeg er skikkelig teit nå..." er noe annet enn "hør nå her!..."

Vi er alle urimelige og smålig innimellom, men vi bør vel ikke forvente oss at hele verden skal føye oss i vår urimelighet for det, det var greia mi :)  

13 minutter siden, Mari skrev:

Jeg trengte forklaring på Ali på svart puddel husker jeg, for jeg tenkte ikke kurerer gruff, men et eller annet hint mot pakistanere. :lol: Spørs om det var fordi jeg en gang kjente en hvit bull terrier som het Hassan. :) 

Nei, har du ikke hørt Ali-sangen med Ole Paus? "Føler du deg uttafor og lei? Her er noe som kan hjelpe deg" :heart: Hadde ingen pakistanske baktanker i det hele tatt jeg :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, 2ne said:

Vi er alle urimelige og smålig innimellom, men vi bør vel ikke forvente oss at hele verden skal føye oss i vår urimelighet for det, det var greia mi :)  

Nei, men jeg tenker at folk kanskje ikke forventer det like mye som de ønsker det. Det er en forskjell for meg. Som jeg skrev, folk vet jo at de ikke eier navn liksom. Forutsatt at det ikke betyr så mye for meg, så har jeg ikke noe problem med å etterkomme folks urimelige ønsker så lenge de legger det fram på en ok måte. Og at det er folk jeg liker. :P 

15 minutes ago, 2ne said:

Nei, har du ikke hørt Ali-sangen med Ole Paus? "Føler du deg uttafor og lei? Her er noe som kan hjelpe deg" :heart: Hadde ingen pakistanske baktanker i det hele tatt jeg :teehe: 

Joda, jeg har hørt den, mange ganger faktisk! :lol: Men det var ikke den jeg kobla først. Trengte to ekstra ord for kontekst, så datt polletten inn. :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mari skrev:

Nei, men jeg tenker at folk kanskje ikke forventer det like mye som de ønsker det. Det er en forskjell for meg. Som jeg skrev, folk vet jo at de ikke eier navn liksom. Forutsatt at det ikke betyr så mye for meg, så har jeg ikke noe problem med å etterkomme folks urimelige ønsker så lenge de legger det fram på en ok måte. Og at det er folk jeg liker. :P 

Jeg ønsker at folk slutter å henge seg opp i bagateller, vi kan ikke alle få hva vi ønsker oss :P 

38 minutter siden, Mari skrev:

Joda, jeg har hørt den, mange ganger faktisk! :lol: Men det var ikke den jeg kobla først. Trengte to ekstra ord for kontekst, så datt polletten inn. :icon_redface: 

Du er ikke den eneste som ikke kobler Ali med kaffen ;) Men jeg ville ha en hund jeg kunne synge "Ali, Ali, Ali blir du glad i, hun er deilig, hun er herlig, og kurerer gruff" til :teehe: Om ingen andre har tenkt på det før meg, syns jeg det er rart, det er jo et morsomt navn, det er noe alle burde synes :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to quotene skulle vært i omvendt rekkefølge, men får det ikke til. :)

På 28.4.2017 at 8:51 PM, Siri skrev:

Nå kom jeg på at jeg har reagert på en ting ang hva jeg har kalt hundene mine... Da jeg fikk Willy i hus, så begynte jeg jo å omtale ham som blant annet "guttungen"... I ettertid har jeg sett minst to personer i rasemiljøet som også omtaler sine hunder som "guttungen" - og det synes jeg kanskje er litt sånn... hermete :lol: Det er bare EN guttunge, nemlig :aww: 

 

10 timer siden, Siri skrev:


Nå er jo jeg litt følelsesmessig avstumpet, så jeg greier jo ikke helt å skjønne at man kan legge så mye og sterke følelser i valg av navn til bikkja. Jeg skjønner at man gjør en jobb i å finne litt morsomme kennelnavn til valper i et kull, men et kallenavn? Jeg greier bare ikke å sette meg inn i at det ligger så mye følelser i det altså.

I forhold til den øverste quoten  (som jeg skjønner at var humoristisk ment og ikke til alvorlig plage for deg i det hele tatt) så har du tydeligvis kjent bittelitt på det da, så det burde ikke være heeelt umulig? :ahappy: 

2 timer siden, 2ne skrev:

Hvis en som ikke er i min omgangskrest engang, som ikke kommer til å ha noe med min hund å gjøre, ønsker at jeg skal bytte navn fra Hanna fordi de har en hund som heter Anna, så syns jeg at de blander seg i ting de absolutt ikke har noe med. Jeg kan ikke se at jeg skal ha noen som helst grunn til å ta hensyn til det, og hvis det er noen som bærer nag til meg i hemmelighet pga det så tror jeg at jeg skal sove godt om nettene allikvel. Hvis @Belgerpia derimot hadde hatt et problem med at jeg kalte Nora for Nora rett etter at hun fikk Noah, så hadde jeg vurdert et annet navn, fordi vi omgås faktisk, det hadde betydd noe.

*klipp*

Når jeg leser dette må jeg bare si at jeg er helt enig! 
Det er akkurat sånne ting jeg snakker om... 

Dette var forøvrig mitt første svar i tråden. :)

 

Sitat

.Men sånn som Balrog og Skessa, så hadde jeg ikke likt det så godt om noen i nær relasjon kalte hunden sin nøyaktig det samme. Hadde likevel aldri sagt noe, og om noen i hundeklubben kalte hunden sin Tessa hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo nå fått meg en Vips, uten at jeg "hermer" etter noen, har kalt Vapsen Vipsevapsen ganske lenge :P så ble jo en Vips og en Vaps :) Valpis finnes det jo et par bcer av også, men vaps/valpis fikk aldri noe navn - så hun ble kalt valpen ,valpis, valpeeen, valpiiis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på TS spørsmål; nei det er ikke egoistisk av deg å bruke et navn som noen andre bruker på sin hund. Jeg syns derimot at det er direkte tåpelig og tro at man har noen bestemmelsesrett over hva andre kaller sine hunder, eller barn for den del.  

Hadde jeg ønsket å bruke et navn, så hadde jeg brukt det, ( barn eller hund) enten det var naboen eller andre man treffer på, som allerede har brukt det. Hvis man innbiller seg at man har noen bestemmelsesrett over andres navnevalg, så er man ikke helt på nett og behøver ikke taes hensyn til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST Jeg tror ikke noen mener at de har bestemmelsesrett? 

La oss si at jeg skal få en hund som jeg har tenkt å kalle Fåreleppesyltetøy. Så kommer en av mine venner og sier; "Du Mari, jeg vet jeg er teit nå, men jeg vil spørre allikevel. Du skjønner det at min once in a lifer het Fåreleppesyltetøy, og denne hunden hjalp meg gjennom en skikkelig tøff periode i livet, så han betyr noe ekstra spesielt for meg. Det er rett og slett litt sårt å tenke på at noen andre skal hete det samme selv om jeg innerst inne vet at det ikke burde bety noe. Er det noen andre navn som stod på lista? Hva med Sauetrutmarmelade f.eks?" 

Det ville jeg vurdert. 

Men om samme venninne kom og sa "Mari! Du vet jo at min hund het Fåreleppesyltetøy, du er helt latterlig om du kaller hunden det samme. Hvem tror du at du er??" 

Da hadde jeg sagt nah og himla meg støl i øyenbrynene. 

Kontekst er alt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser nå at jeg gjentar meg selv. Men jeg tenker som så at når man får muligheten til å skrive fåreleppesyltetøy og sauetrutmarmelade i ett og samme innlegg, så kan man ikke la sjansen gå ifra seg. #yolo

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Nja, de som ikke vil skrive navn offentlig fordi de er redde for at navnene skal bli *stjålet* ..

Det er vel nettopp fordi de vet at de ikke har en dr*tt de skulle sagt om noen velger samme navn. De vil ikke dele navnet fordi de ikke har bestemmelsesrett over hva andre gjør.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari skrev:

Det er vel nettopp fordi de vet at de ikke har en dr*tt de skulle sagt om noen velger samme navn. De vil ikke dele navnet fordi de ikke har bestemmelsesrett over hva andre gjør.

Men de bryr seg såpass at de prøver å holde fast ved den eneste måten de kan bestemme/kontrollere det: holde det hemmelig. Og da bryr man seg i den grad at det er *rart* - slik det diskuteres her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Men de bryr seg såpass at de prøver å holde fast ved den eneste måten de kan bestemme/kontrollere det: holde det hemmelig. Og da bryr man seg i den grad at det er *rart* - slik det diskuteres her :P 

Jeg misforstod og leste det som et motspill til at folk vet at de ikke har bestemmelsesrett. :) 
Ja, absolutt tar noen det langt. Men folk flest bryr seg i rar grad om et eller annet. Whatever floats their boat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Jeg misforstod og leste det som et motspill til at folk vet at de ikke har bestemmelsesrett. :) 
Ja, absolutt tar noen det langt. Men folk flest bryr seg i rar grad om et eller annet. Whatever floats their boat.

Ja, bygger jo plastikkmodeller av fly og båter, så jeg er rar nok sjæl :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2017 at 6:36 PM, Mari skrev:

Online personligheter som Jane Doe, Mystique, Enigma eller Gåte med hint droppet hist og her om hva hunden egentlig heter. :teehe:Evt bare kalle hunden Xerox, Copyright eller bare Kopi, så har man tatt the bull by the horns først som sist.

Neineineineineineineineinei, det er en berner som het Copyright - på stamtavla, i det minste :D Og jeg vet om en berner som het Kopi :D 

Fra spøk til alvor - jeg legger mye sjel i mine stamtavlenavn, og har klare navnefavoritter for de neste to rundene i alfabetet. Smaken endrer seg med årene, ser jeg når jeg leser mine lister fra da jeg var 10 år, og noen navn forsvinner fordi de "brukes opp" av andre i mellomtiden. Men noen står jeg også fast ved, regardless.

I mitt forrige kull, for eksempel, så skulle jeg kjøre et litt overtroisk tema fordi kullets mor hadde et litt overtroisk navn (hvilket hennes søsken også fikk). Det var helt klart at førstepri på lista mi var Good Luck Charm - jeg tviler sterkt på at ingen har hett det før, men jeg kjente ingen bernere, og ville ha det. Hva annet kan du hete, når onklene heter Four Leaf Clover og Fingers Crossed, og mora heter Foenix From the Ashes? Så skulle en annen valp hete Get Lucky, i håp om at det ville gå troll i ord - og fordi Daft Punkt i Get Lucky synger "like the legend of the Phoenix" - og denne valpen var også ganske lik sin mor. Så det navnet ble bestemt, mens jeg pønsket ut et navn til den tredje valpen - så navnene var klare på blokka lenge før valpene ble født. Men innen jeg får registrert valpene og offentliggjort hva de heter, så klarer forsyne meg en finsk oppdretter med et valpekull født omtrent samtidig å kalle en av sine for Get Lucky. Goddamnit! (Det kunne også vært et navn, men nå var det bare et følelsesutbrudd) Jeg valgte å drite i det, for sangtitler er i grunnen ikke unikt. Men jeg førte aldri Godspeed opp på lista da jeg saumfôr internettet for inspirasjon etter navn med hell og lykke og overtro som tema. Det fordi det var en berner født i 1996 eller noe sånt som het Godspeed, og jeg husker ham godt, han var en stor utstillingshund eid av folk som fremdeles er i miljøet. Navnet var for unikt for *meg* til at *jeg* var fortrolig med å bruke det. Selv om det sikkert er 1001 hunder som har hett det. Jeg kjente den norske Godspeed godt, men jeg hadde ikke noe forhold til den unge finske Get Lucky. For meg var det forskjellen.

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk for andre at jeg ikke vil si hva valpene i det potensielle H-kullet skal hete før de er registrert i NKK. Om andre bruker navnene, så er det i så fall fordi de har lignende hjerne, hjerte og browser-vaner som meg, ikke fordi jeg har "sløst" bort navnet. Senest i går fikk jeg ideen om et J-navn, og fordi det er en strofe fra en sang kan jeg ikke forvente annet enn at også andre hører den låta - men jeg behøver ikke å inspirere andre med min quirky sans for humor ved å skrive overalt hva min "keeper" i et J-kull kanskje vil hete når den valpen blir født i 2019 eller 2025 eller når jeg nå kommer dit.

For øvrig var det nettopp noen belgiske berneroppdrettere som kalte sin valp for Phoenix - det kunne ikke falle meg inn i grøftefylla å si til dem at det navnet er "brukt opp". Men jeg ville undret meg hvis folk jeg omgås kalte sin hund Phoenix/Foenix/Føniks sånn helt ut av det blå - så vanlig er ikke det navnet. Og da fôrverten ville kalle fôrhunden fra meg Mira, så sa jeg ingenting på det, for det er de som skal bo og leve med hunden - for meg var det da et kjedelig og oppbrukt navn, uinteressant og "dime a dozen". Men jaggu, nå er det bare én Mira for meg, og det er det hun heter og er, ikke noe problem. En tilpasser seg fort.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...