Gå til innhold
Hundesonen.no

Når noen du kjenner velger et hundenavn som likner på din hund sitt


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner ingen andre Denali f.eks. og her i Norge er det vel ikke det vanligste navnet. Men det er MAAAANGE Siberians som heter Denali. (De fleste ikke i stamtavlen, selv om det en gang i forhistorien var et aktivt kennelnavn)

Norske "naturnavn" og "historienavn" og "eventyrnavn" forventer jeg at andre har brukt før. 

 

Edit: jeg vet jo forresten om en Denali, en hannhund i Østerrike som nå flytter til nord Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg ser nå at jeg gjentar meg selv. Men jeg tenker som så at når man får muligheten til å skrive fåreleppesyltetøy og sauetrutmarmelade i ett og samme innlegg, så kan man ikke la sjansen gå ifra s

Det er jo litt trist at du tenker sånn da, for foreksempel Nagini vurderte jeg på riesendyret mitt i 2008. Alle som har lest HP har jo lest navnet... Jeg skjønner ikke helt hvordan navn fra "pop-litte

Jeg oppdaget forresten for et par år siden at noen i hundeklubben har ei tispe som heter Yasmine. Det var jo egentlig bare litt morsomt, og jeg følte liksom et lite fellesskap med dem etter at jeg fan

Just now, Anooni said:

Føler jeg må se gjennom alle tråder på sonen før jeg navngir en hund for å ikke "stjele" noe :teehe:

Bare å stjele mine altså, lover at jeg overhodet ikke blir snurt om det dukker opp en Freke eller Huldra hos deg (bare for å ta to eksempler herfra)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Sorry, men etter Harry Potter-serien kan du ikke forvente at det ikke finnes andre Tonks enn din? Men nei, kanskje ikke River Song. Det er noen River, da. Tibra er det en som heter, Saeta er jeg litt usikker på :) 

Er det virkelig viktig, dette? Å ha orginale navn? 

For meg? Ja. Fordi navn er personlig, og når mange nok heter det samme synes jeg det mister noe av det personlige preget. Mulig jeg er merkelig, men det virker jo som om mange tenker likt og vil ha litt originale navn. Altså noe ikke annenhver hund heter. Akkurat som jeg aldri kunne kalt barnet mitt Emilie eller Markus eller hva nå enn som er in nå for tiden (det var in den gangen jeg fikk unger). Poenget er at jeg synes det er irriterende når man faktisk bruker x antall timer på et navn det ligger en historie og betydning bak det går litt dypere enn at jeg synes det er fint, liksom, og så skal noen andre bare kalle opp sin hund etter min i samme klubb eller rasemiljø bare fordi. Litt som da ei venninne hadde fortalt hele familien hva hun skulle kalle sønnen sin dersom hun noen gang fikk en, og søskenbarnet tok navnet og brukte det på sin sønn kort tid før hennes faktisk ble født. Altså, det gjør man liksom bare ikke :P Jeg kunne aldri kalt mine hunder for f.eks. Talli eller Blaze heller, fordi jeg synes jeg kjente dem for godt, de navnene er tatt. Det kunne aldri falle meg inn å bruke navnene oppdretterne mine har hatt på sine hunder, eller navn på legender innenfor samme rase. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Bare å stjele mine altså, lover at jeg overhodet ikke blir snurt om det dukker opp en Freke eller Huldra hos deg (bare for å ta to eksempler herfra)

Kjekt at noen ikke blir snurt :D Jeg liker litt navn som ikke 'mange' andre har, Noor hadde jeg ikke hørt om på noen før. Nå er hun 2 år og 3 i treningsmiljøet vårt har døpt sine yngre det samme. Og jeg kunne ærlig talt ikke brydd meg mindre :)

Edit; og for meg var det en tanke bak navnet, hun kommer fra oppi nord, derav Noor. Mangler bare en Sør, Øst og Vest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caroline skrev:

For meg? Ja. Fordi navn er personlig, og når mange nok heter det samme synes jeg det mister noe av det personlige preget. Mulig jeg er merkelig, men det virker jo som om mange tenker likt og vil ha litt originale navn. Altså noe ikke annenhver hund heter. Akkurat som jeg aldri kunne kalt barnet mitt Emilie eller Markus eller hva nå enn som er in nå for tiden (det var in den gangen jeg fikk unger). Poenget er at jeg synes det er irriterende når man faktisk bruker x antall timer på et navn det ligger en historie og betydning bak det går litt dypere enn at jeg synes det er fint, liksom, og så skal noen andre bare kalle opp sin hund etter min i samme klubb eller rasemiljø bare fordi. Litt som da ei venninne hadde fortalt hele familien hva hun skulle kalle sønnen sin dersom hun noen gang fikk en, og søskenbarnet tok navnet og brukte det på sin sønn kort tid før hennes faktisk ble født. Altså, det gjør man liksom bare ikke :P Jeg kunne aldri kalt mine hunder for f.eks. Talli eller Blaze heller, fordi jeg synes jeg kjente dem for godt, de navnene er tatt. Det kunne aldri falle meg inn å bruke navnene oppdretterne mine har hatt på sine hunder, eller navn på legender innenfor samme rase. 

Jeg hadde ikke kalt hundene mine Talli eller Blaze jeg heller, det er hunder jeg kjenner og har et forhold til. Men Tonks f.eks, jeg er også HP-fan, som en milliard andre, og du og jeg har ikke et så nært forhold at jeg hadde brydd meg noe særlig om du ble furt om jeg ville kalle ei tispe for Tonks. 

Om noen har lyst til å kalle hunden sin Ali, så får de lov til det. Jeg er neppe den eneste hundeeieren som syns at hunden kurerer gruff, liksom :P Et navn med historie og mening for meg, men jeg eier det ikke allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Caroline said:

For meg? Ja. Fordi navn er personlig, og når mange nok heter det samme synes jeg det mister noe av det personlige preget. Mulig jeg er merkelig, men det virker jo som om mange tenker likt og vil ha litt originale navn. Altså noe ikke annenhver hund heter. Akkurat som jeg aldri kunne kalt barnet mitt Emilie eller Markus eller hva nå enn som er in nå for tiden (det var in den gangen jeg fikk unger). Poenget er at jeg synes det er irriterende når man faktisk bruker x antall timer på et navn det ligger en historie og betydning bak det går litt dypere enn at jeg synes det er fint, liksom, og så skal noen andre bare kalle opp sin hund etter min i samme klubb eller rasemiljø bare fordi. Litt som da ei venninne hadde fortalt hele familien hva hun skulle kalle sønnen sin dersom hun noen gang fikk en, og søskenbarnet tok navnet og brukte det på sin sønn kort tid før hennes faktisk ble født. Altså, det gjør man liksom bare ikke :P Jeg kunne aldri kalt mine hunder for f.eks. Talli eller Blaze heller, fordi jeg synes jeg kjente dem for godt, de navnene er tatt. Det kunne aldri falle meg inn å bruke navnene oppdretterne mine har hatt på sine hunder, eller navn på legender innenfor samme rase. 

Jeg liker også navn som betyr noe for meg, men fordi om Fjellbris gir meg visse assosiasjoner og er et navn jeg liker veldig godt, et navn som sitter på en hund som betyr mye for meg. Så betyr det jo ikke at jeg eier Fjellbris. Fjellbris er det norske navnet på en vind som faller ned en fjellside, neppe noe man kan "copyrighte". Selv om nestemann kanskje bare tok inspirasjon fra min Fjellbris. 

Tonks og Balrog (f.eks.) er navn jeg fint kunne brukt selv da jeg liker både HP og Tolkien. (Har oppdrettet flere katter med Tolkien navn). Men det skjer ikke fordi det ikke passer inn i "temalinjen" jeg bruker i mitt oppdrett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Jeg hadde ikke kalt hundene mine Talli eller Blaze jeg heller, det er hunder jeg kjenner og har et forhold til. Men Tonks f.eks, jeg er også HP-fan, som en milliard andre, og du og jeg har ikke et så nært forhold at jeg hadde brydd meg noe særlig om du ble furt om jeg ville kalle ei tispe for Tonks. 

Om noen har lyst til å kalle hunden sin Ali, så får de lov til det. Jeg er neppe den eneste hundeeieren som syns at hunden kurerer gruff, liksom :P Et navn med historie og mening for meg, men jeg eier det ikke allikevel :) 

Jeg hadde ikke kalt sheltier for Mac, Flame, Whiskey, Rebus, Nora eller Ida, f.eks., selv om det er et mye større rasemiljø enn aussiemiljøet, og det er aldri så vanlige navn. Fordi dette er for kjente hunder til at man (i mine øyne) bruker dem innefor samme tiår som hunden levde/gikk bort. Navn som Rosco også, det er liksom for evig brukt opp for meg. Dette er ikke bare hunder jeg har kjent personlig heller, liksom, det er bare veldig kjente individer. Om noen kaller en puddel for Tonks, jaja, da får de vel gjøre det da, men jeg tror innerst inne du skjønner hva jeg vil fram til. og hvis ikke gir jeg opp, og står fast ved min personlige mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snøfrost said:

Jeg liker også navn som betyr noe for meg, men fordi om Fjellbris gir meg visse assosiasjoner og er et navn jeg liker veldig godt, et navn som sitter på en hund som betyr mye for meg. Så betyr det jo ikke at jeg eier Fjellbris. Fjellbris er det norske navnet på en vind som faller ned en fjellside, neppe noe man kan "copyrighte". Selv om nestemann kanskje bare tok inspirasjon fra min Fjellbris. 

Tonks og Balrog (f.eks.) er navn jeg fint kunne brukt selv da jeg liker både HP og Tolkien. (Har oppdrettet flere katter med Tolkien navn). Men det skjer ikke fordi det ikke passer inn i "temalinjen" jeg bruker i mitt oppdrett. 

Det er forskjell på å bli litt snurt fordi noen innen samme rase bruker samme navn, og det å saksøke noen som brukte navnet på en cocker i Portugal, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Snøfrost skrev:

Jeg kjenner ingen andre Denali f.eks. og her i Norge er det vel ikke det vanligste navnet.

 

Edit: jeg vet jo forresten om en Denali, en hannhund i Østerrike som nå flytter til nord Sverige

Kjenner ei AH-tispe som heter Denali :P Det er et veldig pent navn! 

_______________________________

Jeg gir ikke hundene mine navn som jeg vet om at andre heter. Utenom kanskje Blitz, jeg visste at en av hundene i Hundepatruljen het Blitz. Ut over det kjenner jeg ingen. Kjente ingen Nemi når hun fikk sitt navn og kjenner heller ingen Happy. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anooni skrev:

Kjekt at noen ikke blir snurt :D Jeg liker litt navn som ikke 'mange' andre har, Noor hadde jeg ikke hørt om på noen før. Nå er hun 2 år og 3 i treningsmiljøet vårt har døpt sine yngre det samme. Og jeg kunne ærlig talt ikke brydd meg mindre :)

Edit; og for meg var det en tanke bak navnet, hun kommer fra oppi nord, derav Noor. Mangler bare en Sør, Øst og Vest :D

Tanten min har ei salukitispe som heter Noor (betyr lys), faktisk :D  Og kennelnavnet til ene min er jo Noor Inca. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Tanten min har ei salukitispe som heter Noor (betyr lys), faktisk :D  Og kennelnavnet til ene min er jo Noor Inca. 

 

Ja det betyr lys også, og mtp nordlyset så passet det også godt med Noor siden hun kommer fra Harstad :D Det er et pent navn, skjønner at det blir brukt :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Caroline skrev:

Jeg hadde ikke kalt sheltier for Mac, Flame, Whiskey, Rebus, Nora eller Ida, f.eks., selv om det er et mye større rasemiljø enn aussiemiljøet, og det er aldri så vanlige navn. Fordi dette er for kjente hunder til at man (i mine øyne) bruker dem innefor samme tiår som hunden levde/gikk bort. Navn som Rosco også, det er liksom for evig brukt opp for meg. Dette er ikke bare hunder jeg har kjent personlig heller, liksom, det er bare veldig kjente individer. Om noen kaller en puddel for Tonks, jaja, da får de vel gjøre det da, men jeg tror innerst inne du skjønner hva jeg vil fram til. og hvis ikke gir jeg opp, og står fast ved min personlige mening ;)

Både Nora og Ida er mye brukte navn, så om du vil være original er det neppe navnene å velge uansett rase :)

Jeg kom til å tenke på det etter at jeg postet forrige gang at når jeg roper på Ali, så blir det Alli, fordi det høres gladere og hyggeligere ut. Sleng på en T, så har jeg kalt hunden min Talli, helt uten å mene å herme. Jeg håper da virkelig ikke @JeanetteH blir fornærma over det, det er så enkelt som at jeg ikke tenkte over det da jeg kalte hunden min Ali, liksom. Så nei, jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du vil frem til, men det er greit for meg at vi ikke er helt enige her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Sprettballen said:

Kjenner ei AH-tispe som heter Denali :P Det er et veldig pent navn! 

_______________________________

Jeg gir ikke hundene mine navn som jeg vet om at andre heter. Utenom kanskje Blitz, jeg visste at en av hundene i Hundepatruljen het Blitz. Ut over det kjenner jeg ingen. Kjente ingen Nemi når hun fikk sitt navn og kjenner heller ingen Happy. 

Ja, det er kjempefint! :)

men Happy er jo hunden i 7th heaven ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Stine skrev:

Jeg har aldri hørt om hunder som heter Trym eller Tuva :sleep:

Trym bor ikke så langt herfra og er en langhåra briard :D 

Jeg tror aldri jeg har tenkt over hvilket navn jeg vil ha på noen av mine hunder før jeg har fått dem i hus, jeg, selv om jeg har forsøkt å gi dem ett navn, så har de gjerne endt opp med et annet - eller jeg har vinglet mellom et par navn før jeg har landa på ett eller annet som bare passer best til DEN hunden... som med Willy... det var jo ett av de styggeste navna jeg visste om... men han var jo bare en Willy, så da måtte han jo bare hete det liksom :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Caroline og syntes det er bra å si sin ærlige mening om dette, selv om noen syntes man da er helt skrullete. Navn er viktig for noen, og det ligger mye tanke bak. Det burde være helt greit. Det eneste som skjer er jo som Sunlily forklarer  her. :P

På Sat Apr 15 2017 at 10:32 PM, Sunlily skrev:

Men, jeg får jo ikke gjort så mye, og jeg er jo ikke akkurat veldig voksen om jeg sier "Du får ikke kalle dyret ditt det, for det het(er) mitt dyr." Så jeg svelger stoltheten og bærer hemmelig nag i stedet. 

Jeg vedder på at de som ikke bryr seg om andre har like navn på hundene sine, har noen andre meninger om noe helt annet, som vi som bryr oss ville syntes var sært. Sånn for å forklare det enkelt liksom... :D

Vi er forskjellige og sånn er det bare. Man trenger ikke kalle andres følelser om en ting for "feil" av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med navn er ganske morsomt, egentlig. Hvordan det kan bety så mye for enkelte mens andre bare kaller hunden Bamse 1, 2 og 3 liksom..

Jeg holder meg også unna kallenavnene til veldig kjente hunder i min egen rase, men er ikke spesielt oppfinnsom mht til navn annet enn at jeg for noen ti-år siden kom på den glupe idèen at alle mine hunder skal ha navn som begynner med M. Så de jeg kan komme på sånn i farten er: Muffin, Muppet, Max (2 stk), Millie, Maggie, Marco, Mitten, Moby, Moses, Merlin, Müsli og M. De 5 som er her hjemme nå er: Milla, Mac, Moxy, Messi og Harley. Harley er unntaket siden mid. 90-tallet, men det er bare omstendigheter som gjorde at han "måtte" hete det. Han hadde et forferdelig lydnivå når han kom ut av sin mor (keisersnitt) og jeg satt på venterommet og tenkte på navn som skulle være amerikansk - og med dèt lydnivået på den lille så måtte det jo bare bli Harley Davidson.

Men nei, jeg hadde ikke brydd meg det minste om noen bruker de samme navnene som jeg har/har brukt. Men en venninne av meg synes navnet Milla er så supefint at hun vil gjerne bruke det, sier hun. Siden vi ofte er sammen, reiser på turer sammen, har hundene løse sammen, etc så venter hun nok til "min" Milla er borte. Men om hun skulle finne på  kalle sin nye (7 uker gammel) dèt, så hadde jeg selvsagt ikke blitt verken sur eller vonbråten av den grunn, selv om min Milla er veldig godt kjent i rasemiljøet og er ikke et vanlig beardis-navn.

Ang. sånne "bolla"kose/-kallenavn - mest morsomme jeg har kommet på av slike er vel en hann jeg stilte for en venninne som heter Mio. Er ikke helt sikker på hvordan det kom seg dit, men etter alle kjæle/tullenavnene jeg fant på til han for å få oppmerksomhet så kaller jeg han stort sett bare kalt "Mjævv" nå.. DET er det ikke mange som heter!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marie skrev:

Enig med Caroline og syntes det er bra å si sin ærlige mening om dette, selv om noen syntes man da er helt skrullete. Navn er viktig for noen, og det ligger mye tanke bak. Det burde være helt greit. Det eneste som skjer er jo som Sunlily forklarer  her. :P

Du syns det bør være helt greit at man må scrolle alt som er av raseforum for å finne et navn til valpen din ingen andre har kalt hunden sin før, for å slippe at noen bærer hemmelig nag til deg? Det er ikke vanskelig nok å være ny i et rasemiljø fra før av, liksom? 

17 minutter siden, Marie skrev:

Jeg vedder på at de som ikke bryr seg om andre har like navn på hundene sine, har noen andre meninger om noe helt annet, som vi som bryr oss ville syntes var sært. Sånn for å forklare det enkelt liksom... :D

Vi er forskjellige og sånn er det bare. Man trenger ikke kalle andres følelser om en ting for "feil" av den grunn. :)

Ja, vi er forskjellige, og skal jeg godta at du bærer hemmelig nag til meg om jeg kaller den neste hunden min Skessa, så bør du også kunne godta at akkurat det der med navn har jeg ingen eierforhold til, og da blir det vanskelig å forstå at noen kan bære nag til meg for å ha kalt hunden min noe som ligner eller er likt noe noen andre random folk har kalt hunden sin før. Det er sånt jeg hverken vil eller kan ta hensyn til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...