Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Okei, jeg har fått valp ? Han er kleinspitz og er så skjønn! Men han biter. Det er forsåvidt greit i og med det er normalt. Vi avleder, signaliserer at det gjør vondt og ikke greit. Å si strengt nei funket ikke, men å pipe funket fint. Pipe som valper gjør når de får vondt ? Det er mer redusert. Men han får slike "anfall" der han måååå bite på arm, fot, erme eller buksebein. Virker som han måååå!!! Har avledet med leke og dentastix men disse lukter han på også fortsetter. Han piper og små knurrer samtidig som han måååå bite på oss. Da hjelper det ikke å pipe! Hva er grunnen til dette? 

Vi flytter oss jo sånn at han ikke får tak i oss, men da hender det at han bjeffer eller piper for å få tak i oss. Så vi fortsetter å avlede og pipe til han føler seg ferdig. Noen som vet hvorfor det er slik? Andre tips til hva som kan fungere? 

Skrevet

Den er valp, de lærer ikke tvert selv om dere gjør ett eller annet for få ham til å slutte med biting. De slutter vel egentlig når de er klare for det, ofte helt uavhengig av hva vi mennesker gjør for å få dem til å slutte med sånt. Noen valper er ekstreme, andre ikke. Vær tålmodig. Det går over om noen måneder. 

Skrevet
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Her i huset var det ingenting som hjalp, så jeg hadde en piraya hengende i leggen til hun var ferdig med tannfellinga :lol: Da slutta hun tvert med bitingen, helt av seg selv.

7 minutter siden, Siri skrev:

Den er valp, de lærer ikke tvert selv om dere gjør ett eller annet for få ham til å slutte med biting. De slutter vel egentlig når de er klare for det, ofte helt uavhengig av hva vi mennesker gjør for å få dem til å slutte med sånt. Noen valper er ekstreme, andre ikke. Vær tålmodig. Det går over om noen måneder. 

Haha okei ? Asså forstår jo det og "lar" det skje, siden det er normalt, det er bare han får dette anfallet som han blir gal ?? men får bare fortsette slik vi gjør ?

Skrevet

Har en sånn en selv, på 20 kg :lol:  Jeg pleier å stappe noe i kjeften hennes, eller gå. Alt ettersom hva situasjonen er.  Hun biter som regel når hun er overtrøtt. 

Skrevet
2 minutter siden, Ozzy skrev:

Har en sånn en selv, på 20 kg :lol:  Jeg pleier å stappe noe i kjeften hennes, eller gå. Alt ettersom hva situasjonen er.  Hun biter som regel når hun er overtrøtt. 

Haha! Ja gjør det samme eller piper med en leke ? Jaja! Godt å vite flere i samme båt! ??

• 1 month later...
Guest Lizamor
Skrevet

Jeg bare lurer... når de ikke reagerer på at vi "piper/klynker" men fortsetter å bite.. kan man knipse på nesa..? 

Skrevet
12 minutes ago, Lizamor said:

Jeg bare lurer... når de ikke reagerer på at vi "piper/klynker" men fortsetter å bite.. kan man knipse på nesa..? 

Det er ikke alle valper som bryr seg om klynk, noen synes bare det er kjempegøy og later til å tenke at de har fått seg tidenes tyggeleke. :lol: Reint fysisk kan du selvsagt velge å knipse valpen din, men det er ikke noe særlig å straffe en baby fysisk bare fordi den ikke har lært seg å hva du egentlig er ute etter enda. Jeg hadde en rabiat valp som elska å bite, så med henne avleda jeg, holdt unna, roa ned fysisk. Tipper at knipsing bare hadde jazza henne opp ytterligere. 

Skrevet
43 minutter siden, Lizamor skrev:

Har lite for seg. Fjern den heller fra situasjonen og gi timeout.

Guest Lizamor
Skrevet
1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Det er ikke alle valper som bryr seg om klynk, noen synes bare det er kjempegøy og later til å tenke at de har fått seg tidenes tyggeleke. :lol: Reint fysisk kan du selvsagt velge å knipse valpen din, men det er ikke noe særlig å straffe en baby fysisk bare fordi den ikke har lært seg å hva du egentlig er ute etter enda. Jeg hadde en rabiat valp som elska å bite, så med henne avleda jeg, holdt unna, roa ned fysisk. Tipper at knipsing bare hadde jazza henne opp ytterligere. 

Grunnen til at jeg spør er at dersom den hadde lekt og bitt i andre valper /hunder istedetfor oss så ville den fått seg noen fysiske lærepenger fra dem. Jeg tenker derfor at et knips kan ligne mer på en konsekvens den får fra andre hunder når leken går litt for langt? 

Skrevet

Jeg har en valp på 10 uker og når hun begynner å bli overtrøtt så er hun skikkelig hardhendt. Da kan man igrunnen avlede med hva man vil, men mor sin genser, fingre, tær eller hår skal DØ! Det er bare et tegn på at hun er trøtt og trenger å sove, og at hun trenger hjelp til å roe ned. Når hun er rolig, så kan hun bite på oss, men da er hun mye mer forsiktig. Når hun er overtrøtt så biter hun HARDT, hun knurrer og skal "ta" oss. 

Da pleier jeg å sette meg ned og ha henne mellom beina mens jeg holder henne fast med to hender på hver side av nakken. Langt nok bak til at hun ikke når oss med tennene. Greier hun å åle seg ut og bite, så flytter jeg henne bare rolig tilbake i holdegrepet. Jeg sier ikke noe, er ikke sint, men bare holder henne(ikke sånn at hun får vondt) til hun roer seg. Prøver å stryke litt med fingrene mens jeg holder slik. Da kommer det gjerne noen protester. Hun prøver hardt å nå hendene og bite, piper og åler seg. Når jeg kjenner hun begynner å roe seg ned, blir trøtt i øynene, så slipper jeg henne og da pleier hun i de aller fleste tilfeller å gå å legge seg for å sove selv. Noen ganger henger det litt bite/tyggebehov igjen, men da tygger hun kanskje litt på teppet sitt eller noe sånt til hun sovner. 

Når hun er i det humøret fjerner jeg tyggeleker og bein etc. og holder til tyggebøya er over. Får hun lov å holde på med leker, så bare girer hun seg mer opp og holder på lenger. 

• Like 5
Skrevet

Takk for gode tips :) det hjalp betraktelig da vi lærte oss mer om dempede signaler så vi kan kommunisere med valpen på hans språk. Hjalp og å være med flere hunder en gang i blandt. Han har ikke slike "anfall" lengere på oss, heldigvis ? Får han raptus er det med lekene hans og sånn skal det få være. 

Tror det vil hjelpe alle som har en piraja å lese boken om dempede signaler :) 

Og biting på møbler o.l sluttet han med når vi sprayet med en spray fra dyrebutikken, genialt! Har smørt hendene mine og inn i de så det hjelper og ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...