Gå til innhold
Hundesonen.no

Om urenslighet og markering innendørs

QUEST
 Share

Recommended Posts

Som allerede nevnt, det er interessant at varanter av samme rase, utviser så store forskjeller når det kommer til renslighet. Det understøtter jo i høy grad tanken om at renslighet er arvelig. 

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom å rulle/gni seg i diverse 'parfyme' og det å gjøre fra seg/markere innendørs. I alle fall ikke ut fra hva jeg har observert. Jeg tror disse to 'adferdene' har lite sammenheng. 

Noen med andre erfaringer angående dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fatter ikke at folk orker å ha sånne hunder. Og å avle videre på sånne grisebikkjer er helt ubegripelig. Men hver sin lyst 

Som overskriften sier, dette handler om hunder som er urenslige/markerer inne.  Hunder ( og her er det snakk om voksne hunder, ikke hvalper) som er urenslige og /eller markerer innendørs er et pr

Jeg er av den oppfatning at dette ( urenslighet) absolutt burde vært fokus  på hos rasen. Ønsker man å bevare en rase, så er det vel en fordel at folk orker å ha den i hus? Menne nå er jo lundehund i

21 minutes ago, QUEST said:

Som allerede nevnt, det er interessant at varanter av samme rase, utviser så store forskjeller når det kommer til renslighet. Det understøtter jo i høy grad tanken om at renslighet er arvelig. 

Jeg tror ikke det er noen sammenheng mellom å rulle/gni seg i diverse 'parfyme' og det å gjøre fra seg/markere innendørs. I alle fall ikke ut fra hva jeg har observert. Jeg tror disse to 'adferdene' har lite sammenheng. 

Av alle jeg har hatt har jeg bare hatt en som likte å rulle seg i diverse "parfymer" ute på tur (blæh - herslig!). Hun var fullstendig husren innendørs, helt fra starten - selv om vi overtok henne da hun var to år gammel og frem til da kun hadde bodd utendørs hos hundekjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Av alle jeg har hatt har jeg bare hatt en som likte å rulle seg i diverse "parfymer" ute på tur (blæh - herslig!). Hun var fullstendig husren innendørs, helt fra starten - selv om vi overtok henne da hun var to år gammel og frem til da kun hadde bodd utendørs hos hundekjører.

Ja, samme med min lille gris, som finner alt av råtne lik og andre utrivelige ting..Da rulles/gnis det godt og grundig inn i pelsen , så jeg må stå i dusjen med den søte bissevoffen, lettere lysegrønn i fjeset..:wacko: Hun er dog renslig av seg ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, QUEST skrev:

Min ble tidlig husrein og er også veldig renslig i forbindelse med løpetid f.eks, men når det gjelder å rulle seg i ting som stinker er hun en skikkelig gris... Så jeg tror heller ikke det er noen sammenheng der.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle mor her i huset kan finne på å markere inne hos folk som har hund eller har hatt hund i huset. Hun er veldig usikker, så jeg tror hun gjør det for å markere sitt territorium fordi hun er så redd. Jeg må passe godt på henne når vi er inne hos andre som har hund/har hatt hund. Hos veterinæren kan hun også markere. Gjerne oppetter ting, som en hannhund.. Hun gjorde ikke dette som yngre, det er noe som har kommet når hun var et par år gammel.

Ellers så har hun også blitt så gammel at jeg har tatt henne i å gå på do inne et par ganger, hvor hun sitter der som om det var den største selvfølgen at hun skulle gå på do der, midt på gulvet, uten å gi beskjed om at hun må ut. Men hun har også prolaps, som @enna nevnte kan det også henge sammen med det. Eller at hun er blitt gammel og litt senil så hun glemte seg at man går på do ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...