Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnader, VW Touran vs Mitsubishi Grandis


Rocket
 Share

Recommended Posts

Fant endelig teoriboka mi så da blir det forhåpentligvis ikke så lenge til bilkjøp.
Så da vil jeg gjerne kikke litt på det økonomiske aspektet. Det er jo ikke bare drivstoffet som koster. 
Tar utgangpsunkt i disse to som jeg har mest lyst på, men andre typer vil jo bli vurdert. (Berlingo f.eks)

Jeg har f.eks fått med meg at visse dekk er mye dyrere enn andre, regner med det har med dimensjoner osv å gjør. Hvordan er dekkprisene på disse bilene? 

Forsikring? Blir min første bil, så har jo ingen bonus fra før, men håper at det blir bedre pris iom jeg ikke er 18. Regner kanskje med VW ligger hakket høyere enn grandisen? Er jo ikke "ungdomsbiler" noen av dem. 

Drivstoff: Bensin eller Diesel? Fordeler, ulemper, kostnader vs potensielle forbud med diesel. 
Diesel er jo pr idag billigere i innkjøp, men påvirker det kostnadsnivået på noe annet?
(Elbil er ikke aktuelt da mannen har en Tesla, men vi har ikke andre kurser å gå på mtp lading. :lol: Gammelt hus ) 

Verksted, hvordan er det med deler på disse bilene? Regner med begge er såpass vanlige at man kan være heldig og finne noen ting hos knoksen f.eks, men hva med deler man burde kjøpe nytt? Er noen av dem en sånn type man burde unngå fordi det plutselig kan bli svindyrt å fikse? 

Flere ting som jeg ikke har tenkt på som kan være forskjellig fra bil til bil?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 1/16/2017 at 10:04 PM, tonjek skrev:

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

Expand  

Blir manuell her uansett tror jeg. :) Men takk for info! Sånt som er greit å vite! 

  På 1/16/2017 at 10:24 PM, Caroline skrev:

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

Expand  

Jepp jepp, er det mitt inntrykk er også, så grandisen ligger hakket høyere på lista enn touranen. :)  

  På 1/16/2017 at 10:46 PM, Malamuten skrev:

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 

Expand  


Dekk koster ja, men var iforhold til slikt som med SUVene jeg tenkte på, har lite peiling på sånt og ante ikke om noen av disse bilene hadde dekk med slike dimensjoner. 
Hehe nei, skal ikke ha noe voldsomme greier, men vil ha noe som er stort nok til å kunne dra hestehenger ved behov uten å myrde motoren, men det skal begge disse være svjv. :) Vil jeg kjøre noe heftigere så får jeg sikkert låne teslaen til mannen med jevne mellomrom. :lol: 

Jepp jepp, Pappa har heldigvis en kompis som fikser sånt billigere enn de fleste verksted. Samt jeg kjenner flere selv som kan gjøre en god del reperasjoner rimeligere, da de har løftebukk og alt. Blir nytt verksted i stallen også snart, og de stoler jeg veldig på, flinke mekanikere begge mennene som bor på gården. Så er i hovedsak potensiell delepris som er min bekymring, svjv så trooor jeg disse ikke er de værste der. 

Ja, vil unngå fransk så langt det lar seg gjøre. Vil helst ha tysk eller japansk. Toyota f.eks er jo biler som stort sett går og går og går. Men har blitt anbefalt berlingo så mye at jeg har kikket litt på dem også. :P Kjekt å høre litt fra andre siden også, for jeg har samme intrykk som dere her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt grandis i 150 000 km nå og er veldig fornøyd. Driftsikker og ikke noe tull. God plass, selv om jeg aldri kan få stor nok bil (men vil ikke ha kassebil). 

Forsikring på en grandis er tullete dyrt. Takket være DNT-medlemskap fikk jeg veldig rabatt hos gjensidige og fikk forsikring til 14000 årlig (første bil jeg hadde registrert på meg, ingen bonus) - over alt ellers kostet det meg 18000 årlig! Nå har jeg full bonus er nede på 9000kr årlig (full dekning på alt, 40 000km årlig (altså dobbelt så langt som det folk flest trenger)). Ikke billig det heller med full bonus, men har sjekket med utallige forsikringer og denne hos Tygg var den billigste jeg fikk. Jeg bruker bilen i jobb - det er derfor den kjøres så langt årlig.
Bil koster mye penger og hvis man skal holde den i orden er det bare å bytte ut alt som kreves på årlig service. Jeg har ikke trengt å gjøre noe annet enn det, men det er klart at det blir fort 10-15 tusen når bilen begynner å bli noen år. Men sånn er det med alle biler. Dekk kan man alltid velge hvor dyre man vil ha. Jeg kjører masse og betaler villig dobbel pris av minstepris for å få gode dekk. Man får fint 4 dekk til 4-5000 kr - sist jeg byttet la jeg like gjerne inn 8000kr og er kanonfornøyd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 1/17/2017 at 4:27 PM, Meg skrev:

har bare et innspill. Når det gjelder Touran, må du jo forholde deg til Møller. Anbefales ikke. 

Expand  

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 1/17/2017 at 4:53 PM, JeanetteH skrev:

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

Expand  

vi hadde caddy, men den har jo begrensa plass. Så da hundeantallet steg,  bygde vi hundehenger. Vi var forsåvidt fornøyd med Caddyen, men ikke verkstedet. Og når caddyen ikke funka så godt til å trekke henger med hunder i, kjøpte vi subaru. Forskjellen i service var himmelhøy. Hadde subaruen en feil (veldig sjelden), ble det fiksa. Fort. Og billig. Hadde caddyen en feil (ikke så veldig sjelden ), så måtte de (stort verksted!)  først se feilen, så bestille delen (det lille subaru verkstedet hadde alltid deler de), og det tok alltid minst 2 uker å få fiksa en liten ting.  For ikke snakke om da man ble innkalt til time for å få fiksa den ene feilen, som de måtte bestille del til men så hadde de ikke bestilt likevel. Det skjedde flere ganger.  Så vi sa vel egentlig: VW, aldri mer.  Men så. hengeren ble for liten, vi måtte ha enda større henger. Og egentlig trenger vi ikke baksete, så vi ville ha kassebil. Siden hiace ikke produseres lenger ble det dessverre VW. Og de fornekter seg ikke, ting tar like lang tid og er like dyrt som før. Litt hyggeligere folk på dette verkstedet da. Men med en gang bilen er over garantialder, blir det bytte av verksted til alt mulig som ikke MÅ gjøres på merkeverksted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 1/17/2017 at 5:13 PM, Mardina skrev:

Men man må jo ikke bruke merkeverksted på enkle jobber da. Man trenger ikke bytte bremseslager på Møller liksom...  No way at jeg hadde levert bilen til et merkeverksted, hvis jeg hadde andre  "billigere" alternativer :)

 

Expand  

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 1/17/2017 at 6:13 PM, Meg skrev:

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Expand  

Ok, da skjønner jeg at folk skyr dem litt ja... Har aldri hatt dyre biler, så det har ikke vært en aktuell problemstilling for meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha ny bil så regner ikke med det blir et problem for meg mtp møller. Eneste er jo om jeg kjøper fra forhandler og har 3mnd garanti eller hva det nå er de pleier å gi med eldre biler. :) 

Jeg vet banken min har samarbeid med tryg hvor jeg har innbo forsikring osv, når man er den type kunde som jeg er, så håper kanskje å kunne få et godt tilbud der. Men blir å ringe rundt for å høre ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg klarer faktisk ikke for mitt bare liv å snakke dritt om Berlingoen. Sorry altså - jeg har Berlingo multispace (vare dvs. uten bakseter), den kjøpte jeg i 2009 - da hadde den vært på veien et snaut år, og hadde gått rett under 10000 km. Leasingbil og dermed pent behandlet og med 4 års nybilgaranti. Prislapp - under 100 000 inkludert omregistrering - kjøpt hos forhandler. (billig fordi leaser måtte innløse avtalen og det hastet).
Nå har bilen rundet 160 000 - det skal sies at hun i perioden ikke har fått all verdens med service, men et oljeskift i året, og reperasjon av ting som har gått i stykker og ett bremseskift.  Totalt har jeg - i løpet av de årene jeg har eid henne brukt 28 300,- kroner på vedlikehold, det inkluderer ikke EU-kontroller, men fiksing av slitasjedeler osv. Hun har vært i mitt eie i 8 år 1. april. 3800,- pr. år - om jeg skal dele det slik, og den prisen inkluderer jo da oljeskiftet jeg har gjort hvert år.
Hun må snart ha ny registerreim, planen er å ta det til sommeren - det er dyrt - men på den modellen jeg har så skal ikke den skiftes før 175000. Så da får hun ny registerreim og litt småfiksing til sommeren.

Det har aldri vært noe sånn kjempealvorlig galt med henne, den går som ei klokke, jeg synes den er god å kjøre - og den bruker forbausende lite diesel, selv nå når hun trekker litt på årene. Hun er forsikret i Tryg - delkasko bare - (pga. alder), jeg har full bonus og betaler litt under 6000 for inntil 30 000 km pr. år.
Hun fikk nye vinterdekk før sesongen i fjor forøvrig - (ikke inkludert i kostnadsprisen, dekk er som diesel liksom - du må ha det, det er forbruksvare). For vinterdekk, ferdig lagt på felg, på bil - betalte jeg kr 4200,- - med mindre du punkterer så er jo det en kostnad som kan spres på i alle fall 3 sesonger om du ikke kjøre supermye.
For sommerdekkene jeg kjøpte for fire år siden betalte jeg 6400 ferdig på felg (litt kulere dimensjon enn vinterdekkene).
Vi trenger nye sommerdekk også i år :)

Alt i alt så har frøken Sitron vært en trofast sliter i alle disse årene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VW Touran og jeg går ikke til møller igjen pga mye rot. Gikk trofast i mange år men ble endel saker hos møller sentralt fordi de lurte meg ol. Nå står bilen fast hos mekonomen. 

Nå kjører jeg jo ganske mye så jeg ryker ofte utfor 2 servicer i året, forsikring er latterlig billig pga privat forsikringselskap. Drivstoff så kan jeg ofte klare meg på en tank i uka. jeg kjører da i tillegg den grufulle automaten alle gruer seg over, den er driftsikker og fin den. Men jeg vet at den dagen kassa ryker dør nok bilen fordi det er såpass dyrt å reparere. 

Dekk holder i 2 sesonger pga kjøring og jeg betalte rundt 5k for nye piggdekk nå i høst.

Jeg digger bilen min iallefall, og kan kjøre kjempelangt. Har prøvd berlingo og partner  og flere kassebiler og får så vondt at det ikke er morsomt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...