Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

16. desember

Øvelse: Rulle seg inn i pledd

Det er jo kaldt nå og hunden har jobbet som en helt, så nå fortjener den å pakke seg inn i et godt og varmt pledd og slappe av!

Hunden må kunne rull rundt og apport/holde fast gjenstand.

Som med rull rundt, må hunden være godt varmet opp og underlaget må være sklisikkert og gjerne mykt.

Repeter apport. La hunden gripe og holde enden av pleddet, klikk og belønn for det.

Legg pleddet på gulvet. Legg hunden på pleddet (enten frivillig ligg eller at du lokker den ned). Repeter rull rundt noen ganger. Gi hunden enden/hjørnet av pleddet. Kommander rull rundt eller om den er klikkerklok: vent til den ruller rundt selv. Kan den kjeder går dette veldig fint!

Når hunden har lagt seg på pleddet, vent og la den apportere hjørnet selv og deretter på eget initiativ rulle seg inn i pleddet. Du må antakelig hjelpe den litt i starten ved å gi den hjørnet lengre og lengre ned mot gulvet og til slutt fjerne hjelpen helt.

Vanskelighetsgrad:

• Frishape alt
  • Ingen kommandoer

God natt og sov godt! 

• Like 1
Skrevet

Dabber dere litt av? Fra og med lørdag av blir det litt annerledes triks, tenker jeg :)

Eine kan ikke gjøre denne heller pga skaden, men jeg tror han hadde likt å lære seg å rulle seg selv inn i pledd, kosegrisen :ahappy: En av våre forrige hunder kunne det og han var så nusselig når han gjorde det, var ofte bare en logrende hale som stakk ut bak og en liten, sort snute som stakk ut foran :wub:

Skrevet

Det ble litt avansert her nå altså *ler*. Vi rekker ikke så mye på kveldene, og når grunnøvelsene ikke er helt på plass, blir det litt vanskelig å komme videre også :D

Skrevet

Akkurat denne ble litt avansert for oss også :lol: Men vi skal trene masse så kan vi ta det igjen til neste år :D 

Det kommer derimot litt påfyll herfra fra de tidligere dagene når jeg bare får litt tid i løpet av helga :) 

• Like 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker også det er litt for avansert for schæferen tross god bakbeinskontroll så er hun litt "guttete" og sliter med å gjøre to ting samtidig :drool: og spesielt når det handler om å holde noe samtidig som man gjør noe annet :P

Men jeg har ikke gitt opp helt, så vi har tatt en par rulle rundt i kveld. Føler den må bli bedre først :)

Endret av Avani
Rettet skrivefeil
Skrevet
1 time siden, Artemis skrev:

Vi jobber med saken. ☺️ Måtte jo lære å rulle rundt først!

Her er en start i alle fall. :)

Så flink :D  

Video var helt umulig for vår del. Han ble bare liggende å sprelle med labbene i været, og det var vanskelig å holde mobilen i ro :lol: 

Men her kommer i hvert fall litt bilder av forsøkene våre. 
Han holder fortsatt ikke i ting selv, for bitelyst har han ikke over hodet. *Klapp på skulder til meg for meget god trening på det* 

Jeg la teppet litt over ham for å tilvenne det. Men det var grusomt i følge ham :lol: 

20161216_232548.jpg20161216_232559.jpg

Og videre prøver han å reise seg opp, riste det av, og rive det av. Da var det littegrann bitevilje der :aww: 

20161216_232605.jpg20161216_232615.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...