Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

16. desember

Øvelse: Rulle seg inn i pledd

Det er jo kaldt nå og hunden har jobbet som en helt, så nå fortjener den å pakke seg inn i et godt og varmt pledd og slappe av!

Hunden må kunne rull rundt og apport/holde fast gjenstand.

Som med rull rundt, må hunden være godt varmet opp og underlaget må være sklisikkert og gjerne mykt.

Repeter apport. La hunden gripe og holde enden av pleddet, klikk og belønn for det.

Legg pleddet på gulvet. Legg hunden på pleddet (enten frivillig ligg eller at du lokker den ned). Repeter rull rundt noen ganger. Gi hunden enden/hjørnet av pleddet. Kommander rull rundt eller om den er klikkerklok: vent til den ruller rundt selv. Kan den kjeder går dette veldig fint!

Når hunden har lagt seg på pleddet, vent og la den apportere hjørnet selv og deretter på eget initiativ rulle seg inn i pleddet. Du må antakelig hjelpe den litt i starten ved å gi den hjørnet lengre og lengre ned mot gulvet og til slutt fjerne hjelpen helt.

Vanskelighetsgrad:

• Frishape alt
  • Ingen kommandoer

God natt og sov godt! 

• Like 1
Skrevet

Dabber dere litt av? Fra og med lørdag av blir det litt annerledes triks, tenker jeg :)

Eine kan ikke gjøre denne heller pga skaden, men jeg tror han hadde likt å lære seg å rulle seg selv inn i pledd, kosegrisen :ahappy: En av våre forrige hunder kunne det og han var så nusselig når han gjorde det, var ofte bare en logrende hale som stakk ut bak og en liten, sort snute som stakk ut foran :wub:

Skrevet

Det ble litt avansert her nå altså *ler*. Vi rekker ikke så mye på kveldene, og når grunnøvelsene ikke er helt på plass, blir det litt vanskelig å komme videre også :D

Skrevet

Akkurat denne ble litt avansert for oss også :lol: Men vi skal trene masse så kan vi ta det igjen til neste år :D 

Det kommer derimot litt påfyll herfra fra de tidligere dagene når jeg bare får litt tid i løpet av helga :) 

• Like 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker også det er litt for avansert for schæferen tross god bakbeinskontroll så er hun litt "guttete" og sliter med å gjøre to ting samtidig :drool: og spesielt når det handler om å holde noe samtidig som man gjør noe annet :P

Men jeg har ikke gitt opp helt, så vi har tatt en par rulle rundt i kveld. Føler den må bli bedre først :)

Endret av Avani
Rettet skrivefeil
Skrevet
1 time siden, Artemis skrev:

Vi jobber med saken. ☺️ Måtte jo lære å rulle rundt først!

Her er en start i alle fall. :)

Så flink :D  

Video var helt umulig for vår del. Han ble bare liggende å sprelle med labbene i været, og det var vanskelig å holde mobilen i ro :lol: 

Men her kommer i hvert fall litt bilder av forsøkene våre. 
Han holder fortsatt ikke i ting selv, for bitelyst har han ikke over hodet. *Klapp på skulder til meg for meget god trening på det* 

Jeg la teppet litt over ham for å tilvenne det. Men det var grusomt i følge ham :lol: 

20161216_232548.jpg20161216_232559.jpg

Og videre prøver han å reise seg opp, riste det av, og rive det av. Da var det littegrann bitevilje der :aww: 

20161216_232605.jpg20161216_232615.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...