Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

16. desember

Øvelse: Rulle seg inn i pledd

Det er jo kaldt nå og hunden har jobbet som en helt, så nå fortjener den å pakke seg inn i et godt og varmt pledd og slappe av!

Hunden må kunne rull rundt og apport/holde fast gjenstand.

Som med rull rundt, må hunden være godt varmet opp og underlaget må være sklisikkert og gjerne mykt.

Repeter apport. La hunden gripe og holde enden av pleddet, klikk og belønn for det.

Legg pleddet på gulvet. Legg hunden på pleddet (enten frivillig ligg eller at du lokker den ned). Repeter rull rundt noen ganger. Gi hunden enden/hjørnet av pleddet. Kommander rull rundt eller om den er klikkerklok: vent til den ruller rundt selv. Kan den kjeder går dette veldig fint!

Når hunden har lagt seg på pleddet, vent og la den apportere hjørnet selv og deretter på eget initiativ rulle seg inn i pleddet. Du må antakelig hjelpe den litt i starten ved å gi den hjørnet lengre og lengre ned mot gulvet og til slutt fjerne hjelpen helt.

Vanskelighetsgrad:

• Frishape alt
  • Ingen kommandoer

God natt og sov godt! 

• Like 1
Skrevet

Dabber dere litt av? Fra og med lørdag av blir det litt annerledes triks, tenker jeg :)

Eine kan ikke gjøre denne heller pga skaden, men jeg tror han hadde likt å lære seg å rulle seg selv inn i pledd, kosegrisen :ahappy: En av våre forrige hunder kunne det og han var så nusselig når han gjorde det, var ofte bare en logrende hale som stakk ut bak og en liten, sort snute som stakk ut foran :wub:

Skrevet

Det ble litt avansert her nå altså *ler*. Vi rekker ikke så mye på kveldene, og når grunnøvelsene ikke er helt på plass, blir det litt vanskelig å komme videre også :D

Skrevet

Akkurat denne ble litt avansert for oss også :lol: Men vi skal trene masse så kan vi ta det igjen til neste år :D 

Det kommer derimot litt påfyll herfra fra de tidligere dagene når jeg bare får litt tid i løpet av helga :) 

• Like 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker også det er litt for avansert for schæferen tross god bakbeinskontroll så er hun litt "guttete" og sliter med å gjøre to ting samtidig :drool: og spesielt når det handler om å holde noe samtidig som man gjør noe annet :P

Men jeg har ikke gitt opp helt, så vi har tatt en par rulle rundt i kveld. Føler den må bli bedre først :)

Endret av Avani
Rettet skrivefeil
Skrevet
1 time siden, Artemis skrev:

Vi jobber med saken. ☺️ Måtte jo lære å rulle rundt først!

Her er en start i alle fall. :)

Så flink :D  

Video var helt umulig for vår del. Han ble bare liggende å sprelle med labbene i været, og det var vanskelig å holde mobilen i ro :lol: 

Men her kommer i hvert fall litt bilder av forsøkene våre. 
Han holder fortsatt ikke i ting selv, for bitelyst har han ikke over hodet. *Klapp på skulder til meg for meget god trening på det* 

Jeg la teppet litt over ham for å tilvenne det. Men det var grusomt i følge ham :lol: 

20161216_232548.jpg20161216_232559.jpg

Og videre prøver han å reise seg opp, riste det av, og rive det av. Da var det littegrann bitevilje der :aww: 

20161216_232605.jpg20161216_232615.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...