Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser til rypejakt


Poter
 Share

Recommended Posts

Den mest populære rypehunden er en stående fuglehund. Skal man gå inn på rase troner engelsk setter øverst, det er en jevnt over populær rase og avles stort sett kun mot rype. Det er også mange gode linjer til rypejakt blant de andre setterne og man finner også vorsteh som gjør det bra. Jaktprøver er i stor grad rettet mot denne typen jakt (utenom skog), så det er bare å gå etter premierte linjer uavhenging av rase det.

Mitt inntrykk er at rasene deles etter hvor man skal jakte, ikke nødvendigvis på hva. Så lenge hunden tar stand er den saken biff, stående brukes til trykkende fugl som rype er, men søkslengden kan gjøre rypejakta til et mareritt likevel.
I skogen og i uoversiktlig terreng vil man ikke ha hunder med alt for stort søk da noen hundre meter blir langt når man må brøyte seg gjennom buskass og kvist. Hunden forsvinner raskt ut av syne og det tar tid å komme til den. I dag gjør GPS denne jakta overkommelig med hunder som går større enn tradisjonelle skogsraser, men man er avhengig av at de har så sterkt standinstinkt (les: er så kørka) at de står til fører rekker fram.
I åpent terreng kan man fint ha hunder som går større. Fordelen med hunder som går stort er at man får dekket mer terreng, men det har en grense og stort søk må ikke gå på bekostning av evnen til å søke opp fugl nærme fører. Noen mener at dagens jaktprøver favoriserer et mye større søk enn hva som er praktisk på jakt.

Typiske raser som er rene fuglehunder og går stort er pointer og settere, bortsett fra noen gordon-linjer, tradisjonelt skulle de fungere også til skogsfugl. Hos engelsk setter er det en kjennsgjerning at en del individer går STORT, så stort at det er upraktisk.
Breton er avlet mer mot skog og har et mindre søk enn de overnevnte. I tillegg har man de tyske som er kjent for middels søk og for å ha mer interesse for hårvilt. Vorsteh er i stor grad en allroundhund, der finner man alt fra kombinasjonshunder som også fungerer til hårvilt, til nærmest rene fuglehunder som går større eller mindre. Viktig å vite hva man skal ha slags vorsteh for å si det sånn. I tillegg har man münsterländerne som også er kjent for å ikke gå så stort, men der får man en hund med interesse for litt av hvert, ikke bare fugl. Det samme gjelder weimaraner så vidt jeg vet.
Forøvrig finner man nok hunder innen alle raser som ikke er "typiske", det er forskjell på linjer og noe går også på dressur.

Spaniels fungerer også bra som støtende på rype. Bakdelen er at du ikke får forberedt deg på oppflukten på samme måte som du gjør med en stående, så der gjelder det å holde tunga rett i munnen. :P De avsøker også et mye mindre område enn en stående, da de hele tiden søker innenfor haglehold (innenfor 30m), mot en stående som kan søke godt over 500m.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har hørt om noen som har gått utenfor gruppe 7 til rypejakt, så jeg ville nok holdt meg der.

Til rypejakt ser det også ut til at settern troner, mye engelsk, men også irsk er populær til denne type jakt. Ser også endel gordon, men virker som den også avles endel mot skog. 
 

Jeg syntes breton virker som en topp hund å bruke på fjellet, man skal ikke la seg lure av størrelsen, de er noen skikkelig raketter, men jeg håper @MonicaT kan utdype mer her!

 

Jeg har valgt engelsk setter, dette tiltross for at jeg som oftest ender på skogsjakt, men vi har stor suksess med engelsk setteren til mine foreldre i skogen tiltross for at han har et ALTFOR stort søk, han går gjerne på 200m i skogen og når det er passe tett skog er det noget upraktisk, men vi får da fugl for gutten allikevel. Dette har nok mye med at han står til vi kommer frem, selvom det tar 10-15min. Her er det heller aldri gjort noen jobb med søket. Det sagt har han et enda større søk på fjellet så han tilpasser seg terrenget, han er bare en stortgående hund.
Min egen engelsk setter går mye tettere da, han er selvfølgelig fortsatt ung men det er ofte nå det er lettest å forme søket om de skulle begynne å skli litt ut. Nå har jeg dog ikke kjøpt av de mest stortgående linjene heller.

 

Vurderer du å få deg fuglis?? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, MaritaS skrev:

Noen som vet hvordan Magyar Vizsla er? 

Vizsla er blitt litt mer populær og blir brukt mer til jakt i Norge enn før er mitt inntrykk, så en som gikk på lavland i høst og den gikk bra. Det har også dukket opp noen individer med jaktpremie, men vet ikke om det er på høyfjell.

Det er ikke rasen jeg ville gått for om jeg skulle jaktet rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Poter skrev:

Hvilke raser brukes mest på rypejakt og hva skiller dem fra hverandre i måten å jobbe på? Interessant å høre om de forskjellige :) 

Ville gått for en rase i gruppe 7 og gjerne av de kjente rasene.
Viszla, Weimaraner etc er litt mer wild card og du vet ikke helt hva du får. 

Alle jobber likt, de søker og bruker vinden til å finne fugl. Tradisjonelt sett er setterne kjent for å være mer storgående enn eks breton, vorsther, munsterlender etc Men det kommer litt an på linjer også. 

De engelske rasene er som regel ikke opptatt av hårvilt (hare, rådyr, lemmen etc) som de kontinentale kan være. 

Har selv mest kjennskap til breton, men jakter sammen med settere og pointer så kjenner litt til de også. Pointer er ofte en rase som man ikke nevner men dette er gode jakthunder som ofte er ganske lettdresserte. Men har kort pels, så noe å tenke på om vinter. 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til rypejakt er det hundene i gruppe 7 som gjelder. De beste på høyfjell er de ulike senteren, vorsteh, pointer og breton.

Vi har nå fire korthåret vorsteh, og alle går kjempe bra på høyfjellet. De går noe mindre enn den typiske setter, men det er litt etter hva man liker. Ikke negativt i min mening :)

I år vant Gordon setterene lag NM.
2015: 1-Pointer, 2-Breton, 3-strihår vorsteh.

Hvem som vinner går ganske opp og ned. Det er ikke noen som er surveren i forhold til de andre. I fjor var feks ingen av setterrasene på pallen.

Hvis jeg skulle hatt hund til rype, ville jeg gått for en av disse jeg nevner øverst. Alle de går generelt godt. For å be det emne meg for hvilken ville jeg sett på hva mer du ville brukt hunden til. Vil du jakte i skog og eller på hjort, i vann, er det vorsteh og breton som gjelder.

Vil du bruke den til trekk går de fleste setter, pointer og breton, i allfall tispene ut.

Sent fra min E6553 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det er viktig å tenke på gemytt, altså hva slags type hund man liker, de har sine forskjellige sider.

Noen er veldig lettdresserte, andre mer stri, dette er jo på godt og vondt. Feks er engelsk settern ofte enkel og dressere, men også en ganske enkel hund, münsteren føler jeg har litt høyere IQ men dermed kreves det også litt mer kreativitet fra eier. Dette er min erfaring med disse to rasene da som jeg føler jeg har hatt mest med å gjøre, eid to münster og en egen setter (tre i nærmeste familie i tillegg).

Personlig har jeg et lite ønske om vorsteh neste gang, men litt usikker på om jeg føler jeg kan gi den nok, føler de krever litt mer i det daglige en ES.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også det er lurt å se litt på hva du ønsker mentalt av en hund. De britiske er generelt mykere/veikere enn de kontenintale. Av den enkle grunn at de kontenintale opprinnelig er allroundere, som skal fungere til "alt", mens britiske har vært rene fuglehunder hele veien. Med det sagt, har det lenge vært avlet på rene fuglelinjer hos kontinentale raser i Norge, og de står jaktmessig ikke tilbake for noe annet.

En gammel pointermann fortalte meg følgende, da jeg kjøpte kv: "skal du overleve en månede på skogen, ha en bikkje som fanger grevling og samler ved, da er vorsteh rett valg. Men skal du jakte fugl på fjellet, så er en pointer, evt engelsk setter, det rette valg."  Jeg er definitivt ikke enig, men så tåler jeg heller ikke pinglete og veike bikkjer :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Det blir nok ikke den typen jakthund i denne omgang, men jeg synes det er interessant å høre og å utvide horisonten litt. Kanskje en gang i fremtiden :)

Vi går på rypejakt på fjellet, så måtte vært en som kunne jakte der. Samt brukes til trekk og kløv ellers i året. Gubben har også lyst å jakte hare og rev, men han vil helst "jakte selv", så får nok ikke overbevist ham om hund der -enda ;)

Pointer er det år og dag siden jeg har møtt, så de husker jeg ikke hvordan er. Ellers synes jeg jo at vorsteh er trivelige hunder, men det samme med setterne, så lenge de ikke er for stressa og vimsete. Jeg synes det er greit de er litt myke, men de må ikke være redd av seg. Myk og solid, synes jeg er en fin egenskap. Som labradoren :ahappy:

Hvordan er de generelt å ha løs ellers i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

 

Hvordan er de generelt å ha løs ellers i året?

De vil som regel jakte/løpe. Unntak finnes, men som regel tar de seg noen runder. Det betyr ikke at de er borte, men ute av synet. Er de eks 50-100 inne i skogen er de ikke lette å se, men de skal komme ofte innom/vise seg. Men de vil ikke tasse foran deg på stien i synet ditt hele tiden.
Om sommeren bør de gå i bånd av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Poter said:

Hvordan er de generelt å ha løs ellers i året?

Mye og god kontakt-trening og innkallingstrening er et must. Det blir en vane - dette "runderingsmønsteret" som fuglehundene har løse ute. De kan gå noen hundre meter ut fra deg, men kommer inn og "melder" regelmessig. Og har du lagt godt grunnlag i innkallingstreningen så er min erfaring at de kommer på innkalling. (unngå mas - begrens deg til når du faktisk vil ha hunden inn).
(Overgangen til mer førerorientert hund ble av den grunn rett og slett litt "stressende" for min del. Jeg snubla hele tiden i hunden, og mangla helt "angst" for at den skulle forsvinne ut av synsfeltet mitt..ble rett og slett litt irritert i starten for at hunden ikke kunne "løpe rundt meg som en hund" (dvs som en fuglehund ;) ) )
Vært veldig nøye på å overholde båndtvangen av hensyn til vilt. Og sau!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med breton, engelsk setter, irsk setter og pointer. Veldig fine alle sammen, og syns de duger fint til trekk, kløv, og annet man måtte finne på. Og supre uansett skog, lavland eller på fjellet, de blir jo litt hva man trener på liksom :) Pointern min trekker mye nærmere meg når vi går i tett skog, og mere ut i åpent terreng, men jeg har som regel at ho ikke skal ut lenger enn 100m uansett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Vi jakter ikke, men det går fint å ha de løs på tur, gitt at de har et stort område å løpe på. Det går ikke an å ha de løs feks på en parkeringsplass eller liknende med mindre de er på "jobb" og under en streng kommando fra de går ut av bilen. Med en gang de går freestyle så løper og løper og løper de og har stor radius. Noen klarer fint å bare "være her" av seg selv, men hvis det er et viktig kriterie for en ny hund hadde jeg valgt en annen rase :P Det er den største forskjellen på belgeren min og de, han kan gå løs overalt. Jeg kan stoppe på en bensinstasjon, ta han ut av bilen og må i teorien ikke ha bånd på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frida og fuglehundene skrev:

Vi jakter ikke, men det går fint å ha de løs på tur, gitt at de har et stort område å løpe på. Det går ikke an å ha de løs feks på en parkeringsplass eller liknende med mindre de er på "jobb" og under en streng kommando fra de går ut av bilen. Med en gang de går freestyle så løper og løper og løper de og har stor radius. Noen klarer fint å bare "være her" av seg selv, men hvis det er et viktig kriterie for en ny hund hadde jeg valgt en annen rase :P Det er den største forskjellen på belgeren min og de, han kan gå løs overalt. Jeg kan stoppe på en bensinstasjon, ta han ut av bilen og må i teorien ikke ha bånd på han.

Takk for svar! Tenker vel kanskje mest på om de som trener til prøver og jakt kan ha de løse, eller om hundene er på jakt hele tiden(tar stand, reiser etc)? Hva bruker du dine fuglehunder til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, yoloomg skrev:

Takk for svar! Tenker vel kanskje mest på om de som trener til prøver og jakt kan ha de løse, eller om hundene er på jakt hele tiden(tar stand, reiser etc)? Hva bruker du dine fuglehunder til? :)

De forstår nok forskjellen, men de vil nok lukte seg fram til fugl om de kommer over det.

 

Mine brukes til lydighet, trekk, nosework ja. De er litt "pensjonerte" nå,  men de får mye aktivitet, og vi er mye i skogen så de får løpe løs i flere timer og kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går løs og skiller på jakt og "bare tur". Er det bsre tur løper han som en idiot, og er det fugl støkkes de i alle retninger. Er vi på jakt så jobber han ordentlig, tar stand og reiser pent. Hvordan han skiller på dette aner jeg ikke. Han er bare sånn ?

Han kan gå løs på flere måter. På plass, her er han hjernevaska. "være her" hvor han må holde seg så jeg ser han og ikke herje. Men får gå å snuse. Her må han holdes i nøye oppsyn og minnes på JEVNT at han skal være her. 

Og fri, hvor han får gjøre som han vil. Da ser jeg han ca. Hvert 5 minutt og hører han stort sett hele tiden. Nå er ikke min interessert i andre folk og bikkjer, så han surrer på for seg selv og plager ingen. Han kommer på innkalling, men noen ganger skal han bare tisse og snuse på veien inn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎9‎/‎14‎/‎2019 at 12:00 AM, Kaja skrev:

Min går løs og skiller på jakt og "bare tur". Er det bsre tur løper han som en idiot, og er det fugl støkkes de i alle retninger. Er vi på jakt så jobber han ordentlig, tar stand og reiser pent. Hvordan han skiller på dette aner jeg ikke. Han er bare sånn ?

Han kan gå løs på flere måter. På plass, her er han hjernevaska. "være her" hvor han må holde seg så jeg ser han og ikke herje. Men får gå å snuse. Her må han holdes i nøye oppsyn og minnes på JEVNT at han skal være her. 

Og fri, hvor han får gjøre som han vil. Da ser jeg han ca. Hvert 5 minutt og hører han stort sett hele tiden. Nå er ikke min interessert i andre folk og bikkjer, så han surrer på for seg selv og plager ingen. Han kommer på innkalling, men noen ganger skal han bare tisse og snuse på veien inn?

 

Høres perfekt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎9‎/‎6‎/‎2019 at 1:21 PM, yoloomg skrev:

Takk for svar! Tenker vel kanskje mest på om de som trener til prøver og jakt kan ha de løse, eller om hundene er på jakt hele tiden(tar stand, reiser etc)? Hva bruker du dine fuglehunder til? :)

Våre jakter hele tiden, men går vi tur hjemme er de litt mer i turmodus, men om de finner fugl så tar de stand. De skiller på et vis, men de løper mye uansett. På jakt så er de i jaktsøk og ikke bare løpe rundt på tur. Men finner de fugl så tar de stand uansett. Men ikke så ofte vi finner så mye fugl på turer i skogen hjemme. 

Vi har tre jakthunder vi bruker aktivt til jakt og konkurranser. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, MonicaT skrev:

Våre jakter hele tiden, men går vi tur hjemme er de litt mer i turmodus, men om de finner fugl så tar de stand. De skiller på et vis, men de løper mye uansett. På jakt så er de i jaktsøk og ikke bare løpe rundt på tur. Men finner de fugl så tar de stand uansett. Men ikke så ofte vi finner så mye fugl på turer i skogen hjemme. 

Vi har tre jakthunder vi bruker aktivt til jakt og konkurranser. 
 

Takk for svar!

Den der løpe rundt på tur er helt greit, men hvordan fungerer dette med løse hunder på tur og trening til jakt og prøver? Altså, kan man ødelegge mye for treningen å ved å "tillate" de å jakte uten at man styrer de?

Er egentlig Breton og pointer jeg har kikket mest på av rasene, så kjekt med gode innspill her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På ‎9‎/‎18‎/‎2019 at 9:26 AM, yoloomg skrev:

Takk for svar!

Den der løpe rundt på tur er helt greit, men hvordan fungerer dette med løse hunder på tur og trening til jakt og prøver? Altså, kan man ødelegge mye for treningen å ved å "tillate" de å jakte uten at man styrer de?

Er egentlig Breton og pointer jeg har kikket mest på av rasene, så kjekt med gode innspill her :) 

Det kommer nok litt an på hvem du spør. Noen vil si at det kan ødelegge mens andre sier at det ikke ødelegger. 

Vi har våre hunder løse på tur. Men de går med GPS og tar de stand så følger vi de opp. Vi bruker konsekvent jaktdekken når vi er på jakt. Jeg opplever at våre hunder takler dette greit. På tur går vi mye på grusvei/sti, noe vi ikke gjør når vi jakter. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...