Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen skal møte dominant tispe


Lycke
 Share

Recommended Posts

Trenger litt hjelp nå.. I neste uke skal samboer og jeg hente oss en valp. Vi gleder oss masse! Planen er at etter noen uker reiser vi til familien min hvor han får møte mange hunder og mennesker. Dette er jeg ikke spesielt bekymret for, fordi de hundene er rolige, trygge og går fint sammen med både små og store hunder. Derimot har min samboers familie en tispe, som han MÅ gå overens med mtp at vi besøker de flere ganger i året, som er ganske dominant eller hva jeg skal kalle det.. Hun er verdens snilleste hund, men har alltid vært "alene hund" og har derfor ikke blitt veldig mye sosialisert. Min svigermor fortalte bla om en gang når de hadde hatt besøk av en nabo som hadde en liten pomeranian... De hilste fint og fikk derfor gå fritt i stua. Plutselig hadde hun gått bort til den lille og glefset over nakken, usikker på om hun bet eller "tok tak". Alltid når familien reiser til andre med hund må hun være igjen hjemme, fordi de er usikker på henne rundt andre hunder.

Vi har avtalt at de kommer til oss senere høst slik at vår hund får møte deres. Jeg har en tanke om at det er en god start at de møtes første gang i vår hunds hjem, og håper det vil føre til at svigers hund føler hun er på besøk og oppfører seg bedre. Hjemme er hun sjefen, det er tydelig at hun eier det hjemmet og at det er hennes territorium. Er dette en god ide? Og er det noen som har gode tips til hvordan vi kan gjøre det første møtet så bra som mulig? Må innrømme at jeg er kjempe nervøs for at dette ikke skal gå bra og at hun skal gjøre valpen noe.. Får han et dårlig møte med tispa er jeg redd det kan føre til at han blir redd andre hunder.. Håper noen har noen gode råd..

Beklager lang tråd, men håper virkelig at noen der ute vil ta seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at denne hunden viø godta deres i starten siden den er valp. Men ettersom valpen deres vokser til og ikke lever med denne hunden konstant, kan det nok være vanskelig kan jeg se for meg. 

Ville godt turer sammen med de i starten istede for å la de hilse med en gang. Altså bare gå turer hvor dere går ved siden uten at de får hilse på hverandre. Ellers kan dere jo prøve men tror jeg ville gjort det ute, og uten bånd da.

Vi har en ung hanne og svigers har en hannhund som er usikker på andre hanner og ryker på de om han får sjangs. I valpetiden til vår hund gikk det sånn noenlunde greit men vi måtte likevel stoppe noen ganger de kom litt nær hverandre. Nå er det slik at de kan ikke være løse rundt hverandre. Slik er det bare og det må vi leve med. 

Vi har vært på hyttetur i en uke sammen og vi har jobbet mye med løsninger men de forblir fraskilt

 Dvs. Aldri løs i samme rom/området. Er vi i stua er det kun en av de som er der. Vi bytter på det slik at ingen blir helt isolert. Så lenge deres er valp må dere jo ta mer hensyn til at den gjerne trenger litt ekstra oppmerksomhet.

Så mitt tips er egentlig bare å være obs. Første møte med å gå på tur i bånd uten å hilse for om plutselig denne dominerende tispa "angriper" den lille valpen deres kan den bli skadet psykisk og dermed bli usikker på andre hunder i fremtiden. 

Vet ikke om dette var til særlig hjelp men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem omgås i samme rom uten å hilse. Pass på at valpen ikke får komme bort til den voksne, og at den voksne ikke får oppsøke valpen (i og med at hun kan gjøre utfall mot valpen). Skulle tispa ta valpen, fjern tispa og lat som ingenting ved å leke med valpen (med andre ord, ikke "bekreft" at det som skjedde var farlig). Valpen vil med stor sannsynlighet forbinde angrepet med den tispa i og med at det ikke er en random hund på gata, men en hund den skal omgås i noen timer/dager. Dette går bra, de vil lære å omgås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...