Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke vaksiner/sjekker trenger en hund årlig?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt mange katter opp gjennom, og de trenger ormekur og flottmiddel generelt sett, såklart i tillegg til riktig kosthold. Hva trenger så en hund? På kattene har jeg brukt flottmiddel i nakken en gang i uken som har fungert utmerket, men jeg har hørt litt om halsbånd til hund også, så lurer da såklart på hva som fungerer best og som er å anbefale. 

Rett og slett hva som er nødvendig for å ivareta hundens immunforsvar på daglig basis(fõret har jeg funnet allerede).

 

Dette gjelder en 3 år gammel Tamaskan hannhund som har god helse per idag.

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du nyter godt av at vi andre vaksinerer hundene våre... Hvis kattene dine bor ute bør du følge opp makkuranbefalingene! De får garantert mark om de fange smådyr og fugl  

Kanskje vi bare skal gå for survival of the fittest.. slutt med all vaksinering av folk og dyr... slutt med antibiotikabehandling.. slutt med andre medisiner... Legg ned sykehusene også kanskje, for d

Siterer fra dyrevelferdsloven jeg:    Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at: a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets be

Nobivac DHPPI (evt tilsvarende) som beskytter mot parvo, leverbetennelse, valpesyke og kennelhoste skal tas hvert 3. år. 

I de 2 årene mellom denne skal det bare tas vaksine mot kennelhoste. Den kalles BbPi (drypp i snuten) som er det mest vanlige i dag, altså ingen injeksjon, evt. i sprøyteform som da heter Nobivac Pi. Dette gjelder da om hunden kun skal oppholdes i Norge.

På årlige, generelle helsesjekker skal veterinær sjekke hundens munn og tenner, ører, ta tempen, generelt kjenne litt over hunden og evt veie og spørre deg om hvordan hundens helse er generelt. Når hunden blir eldre kan det være lurt å ta en blodprøve for å sjekke verdier på lever og nyrer bl.a.

Ormekur skal kun tas dersom det er blitt påvist orm.

Jeg velger å ikke bruke kjemikalier for å holde flått unna, men bruker heller hjemmelaget urtespray/Forever living, og har også prøvd brikke. Noen eks på kjemikaliefrie alternativer på markedet er Skudo Pet, NEO, Shoo!tag og ravhalsbånd. 

Og etpar generelle tips er å bruke sele, passe på at hunden ikke fryser, prøv å unngå at hunden ligger mye på hardt underlag og det er også best å variere underlaget man går på på tur (dvs prøve å unngå å gå for mye på bare asfalt), og å gi omega-3 (om hunden ikke spiser mye fet, fersk fisk eller veldig mye ferskt kjøtt og div fra gressbeitende dyr). Nå har du en rase som er kjent for å tåle kulde godt, men skal dere evt ikke være i aktivitet hele tiden ute når det blir kaldt er det allikevel lurt å da ha på dekken. Dette kan være med på å forebygge at hunden blir plaget med stive ledd, muskelplager el senere i livet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Du nyter godt av at vi andre vaksinerer hundene våre...

Hvis kattene dine bor ute bør du følge opp makkuranbefalingene! De får garantert mark om de fange smådyr og fugl

 

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Vi er mye rundt andre hunder på tur og trening - derfor vil jeg ha de beskyttet (vaksine). Vi er på stevner - der må hunden ha gyldig vaksine for og slippe inn. Vi er av og til i Sverige - da må det være dokumentert at de har gyldig vaksine. 

Om man ikke tar med hunden noen plass, fellestreninger, stevner ol. og kun møter få/ingen andre hunder. - Greit nok. Men en undersøkelse og vaksine koster 4-500,- i året. Det er ikke store utgiften altså.. Så hvorfor ikke vaksinere- og samtidig få sjekket helsa..

Til TS:

Jeg drar til dyrlegen en gang i året for helsesjekk/vaksine. Jeg gir de bare passet/vaksinasjonskortet - så fikser de vaksinen, de vet hvilken vaksine de skal ha. :) Flåttmiddel gir jeg ikke i noe form, fordi det ikke er noe mye flått her jeg bor. Så spørs vell litt hvor du bor mtp beskyttelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Kjenner jeg blir provosert bare av å lese dette! Den eneste grunnen til at du ikke har fått syke dyr er at vi andre er flinke til å vaksinere våre (flokkimmunitet)! Hadde du bodd i et land med dårlig vaksinasjonsfrekvens, er det stor sannsynlighet for at du ville hatt syke/døde dyr! Jeg håper at du tar til vettet og får vaksinert dyrene dine, slik at du ikke utsetter andres dyr for potensiell smitte!

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Strengt tatt går det oftest bra å ikke vaksinere så lenge de aller fleste andre gjør det. Hadde du ikke fått snylte på at de fleste andre vaksinerer, så hadde sannsynligheten for at dine dyr hadde blitt syke vært mye, mye større. Jo flere som tenker som deg, jo mindre sannsynlighet for at det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Og ei venninne av meg fikk lære den harde veien da hun mistet hunden sin bare 7 år gammel fordi hun ikke hadde vaksinert. Så lenge "alle" andre vaksinerer så er det relativt liten sannsynlighet for at dine dyr blir syke, men umulig er det absolutt ikke, og konsekvensene OM det skulle skje kan være store. Er det verdt det for å slippe unna én årlig sjekk som koster 5-700 kr? Kan sikkert få det enda billigere også om du finner deg en kudoktor som bare setter vaksina og ikke noe mer. Ormkur og slikt trenger du jo ikke, det skal kun gis ved misstanke om parasitter eller om man må krysse landegrensa og den helsesjekken er vell heller ikke spesielt nødvendig, men noe så lite kan være alt som skal til for å finne ut evt store problemer i et tidlig stadie og være til god hjelp sånn sett.

Forøvrig så bør du jo ha i bakhodet da i det minste at du også utgjør en ekstra stor fare rundt feks valper som ikke er fullvaksinert enda osv og det håper jeg virkelig du tar hensyn til så ikke du blir årsak til at noen i verste fall mister valpen sin. 

Selvsagt kan hunder bli syke selv om de er vaksinert, men noen sykdommer slipper de kanskje unna, mens andre blir mindre alvorlige, selv om de blir syke av de. Akkurat som med mennesker. 

Edit:og skal man snakke veterinærer og fortjeneste så hadde nok de tjent betydelig mer om folk ikke hadde vaksinert.. og ser man på enkeltindivider som feks venninna mi da så tror jeg hun betalte ganske mange ganger det det ville kostet henne i vaksinering under behandling av syk hund. 

 

@Freerider jeg er dårlig på innhold i vaksinene så der skal jeg ikke uttale meg, bare vet at det er en som gis hvert år og en som gis hvert 3. år, men det har dyrlegen koll på. Men jeg vil anbefale og vaksinere mot rabies med det samme man er inne å tar de andre vaksinene. Den må taes igjen etter 12 mnd første gang, men så trengs det bare påfyll hvert 3. år. Billig forsikring å ha nå med mye trafikk av hunder ut å inn av landet selv om man ikke reiser noe selv. OM det skulle komme rabiessmitte hit så kommer alle hunder som kan ha vært i kontakt med smittet hund til å bli avlivd, Ikke noe test for å sjekke om de er smittet eller ikke, bare avliving på mistanke om mulig smitte, pga alvorlighetsgrad. Med unntak av de som er vaksinert, og dermed immune. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg burde vel ikke blande meg opp i dette, får vel mye tyn nå. Men har hatt katter hele livet og hund i ca 10 år uten å ta en eneste årlig veterinærsjekk, vaksine, flått- eller ormebehandling, og dyrene mine har vært friske.
Tok ormebehandling på en kattunge èn gang, hun var proppfull i mark fra der hun kom fra, og den forrige hunden min fikk vaksiner èn eller to ganger pga utenlandsreise og kennelopphold. Eneste gangen hun hadde kennelhoste var da hun kom til meg fullvaksinert fra den forrige eieren.

Stiller spørsmål ved at man skal ha så mange dyrelegebesøk uten at dyret er sykt, og lurer også på hvor stor del av veterinærenes inntekt som kommer fra vaksiner..

Dette er ikke særlig hyggelig lesning. Man vaksinerer normalt hunder mot smittsom leverbetennelse, parvovirus, valpesyke og kennelhoste i Norge. Siden norske hundeeiere har vært flinke til å vaksinere de siste 30-40 år, har vi sett lite til disse sykdommene, særlig de tre første. 

Men; i 2013 ble det påvist valpesyke hos en hund i Hedmark. Dette var det første tilfelle i Norge på nærmere 40 år. Smittsom leverbetennelse påvist i Norge i fjor hos en uvaksinert valp på fem måneder. I år ble en norsk hund diagnostisert med parvo. 

Disse sykdommene har svært høy dødelighet, særlig smittsom leverbetennelse og valpesyke. De smitter lett via kontakt, spytt, avføring osv, og er IKKE noe å spøke med. At en engasjert hundeeier med viten og vilje lar være å vaksinere fordi man "ikke har opplevd syke dyr selv" er meget urovekkende. En utrolig arrogant holdning til dem som vaksinerer hundene sine, for å slippe disse sykdommene. 

Jeg skal ikke begynne med sykdommene man vaksinerer katt mot en gang... 

Og når det gjelder en del rundormer: mange arter smitter mellom hund, katt og menneske. Det er ikke for ingenting man gir ormekurer selv om reglene rundt behandling er relativt strenge. Å dra en ti centimeter lang orm ut av en hund eller se på at en katt brekker seg til det kommer opp en like lang orm fra svelget dens er noe man helst vil unngå. Det gjør man ved å behandle unge dyr og ellers ved mistanke og/eller om katten fanger mye vilt. 

Jeg må også legge til, det er begrenset hvor mye penger det ligger for veterinæren i vaksinering. Nok en gang beskyldes veterinærer for å suge ut penger av folk ved å pushe "unødvendige" legemidler. Tror du at folk som velger veterinæryrket gjorde det for pengene? I så fall så har disse pengegriske veterinærene valgt ganske feil yrke. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes feil mennesker i feil jobb flere steder, men generalisering fungerer svært dårlig. Ja jeg har blitt feilbehandlet da jeg hadde en syk katt, men det var én gang. La oss forholde oss til den virkelige verden, der veterinærer faktisk er der for å hjelpe dyret óg eier.

Jeg ønsker hvert fall å gi dyret alt det fortjener, da særlig hunder og katter er menneskets ansvar. Jo mer man gir av seg selv jo mer får man jo tilbake, og jeg ønsker å gi først. Hunder dømmer aldri og vil bare ha deg som eier, så det er viktig å være en empatisk leder for dyret. Jeg kommer til å bruke mye tid sammen dyret da jeg elsker adferd, og vet at hunder trenger kjappe tilbakemeldinger på adferden deres, da de glemmer raskt. Skaffer jeg meg en hund så er det for livet, fordi en hund velger ikke eier, men jeg som menneske velger dyret. Derfor trenger vi å ta ansvaret slik at dyret føler seg verdifult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere refererer til "flokkimmuniteten". Nå finnes det ikke noen egentilge bevis på at den finnes, da man ikke vet hvor stor del av en populasjon som må være vaksinert for at den skal virke. Det er også dårlig med undersøkelser av sykdommer og dødelighet hos en vaksinert populasjon mot en uvaksinert. Det er mye "tenk hvis" ute og går her og lite vitenskap.

Nå vokste jeg opp på 70-tallet da ingen vaksinerte kattene sine, og jeg hverken hørte om eller så noen sykdommer. Her jeg bor tror jeg heller ikke de vaksinerer noe særlig nå heller.

Og vaksiner til hund varer altså mye kortere enn menneskevaksiner? 3 år? Neei dette tullballet må de lengre ut på landet med. Om vaksiner var så fantastiske så skulle man vel vaksinere sjeldnere og ikke oftere og oftere, og vaksinene burde virke uavhengig av at andre vaksinerer. Om legevitenskapen er så fantastisk syns jeg kanskje de burde se på disse to tingene.

Og ja, uvaksinerte hunder har dødd, og det har vaksinerte også. De har også dødd av det de var vaksinert mot, og også rett etter vaksinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

Ser at dere refererer til "flokkimmuniteten". Nå finnes det ikke noen egentilge bevis på at den finnes, da man ikke vet hvor stor del av en populasjon som må være vaksinert for at den skal virke. Det er også dårlig med undersøkelser av sykdommer og dødelighet hos en vaksinert populasjon mot en uvaksinert. Det er mye "tenk hvis" ute og går her og lite vitenskap.

Nå vokste jeg opp på 70-tallet da ingen vaksinerte kattene sine, og jeg hverken hørte om eller så noen sykdommer. Her jeg bor tror jeg heller ikke de vaksinerer noe særlig nå heller.

Og vaksiner til hund varer altså mye kortere enn menneskevaksiner? 3 år? Neei dette tullballet må de lengre ut på landet med. Om vaksiner var så fantastiske så skulle man vel vaksinere sjeldnere og ikke oftere og oftere, og vaksinene burde virke uavhengig av at andre vaksinerer. Om legevitenskapen er så fantastisk syns jeg kanskje de burde se på disse to tingene.

Og ja, uvaksinerte hunder har dødd, og det har vaksinerte også. De har også dødd av det de var vaksinert mot, og også rett etter vaksinasjon.

Det her er jo bare rølp; du som er opptatt av moderne atferdslære og oppdaterte treningsmetoder er den første til å skrive "på 70-tallet da jeg vokste opp, vaksinerte man ikke og ingen ble syke". Men dersom andre skriver,  "på 70-tallet da jeg vokste opp, banket vi bikkjene våre og alle hunder var lykkelige og lydige", så er det rett opp med pekefingeren. 

Du vet det at i gamledager så ga man knust glass som ormebehandling til kattunger og valper. Heldigvis er veterinærmedisinsk forskning kommet lenger. Selv om du later til å stå fast ved at den stagnerte for 40 år siden. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid fulgt opp med det vanlige vaksinasjonsprogrammet med årlig helsesjekk, både på hundene og kattene (siste døde i 2011) som er, og har vært i mitt eie. Det er endel av ansvaret når man skaffer seg dyr, og vil man ikke følge opp, så kan man strengt talt bruke tid og penger på noe annet enn levende vesener. 

På fått som har jeg brukt Bravecto til mine og det har fungert veldig bra, vi bor i flåttland, og de har ikke fått en eneste flått så lenge de har fått bravecto. Har iallefall ikke funnet noen som har festet seg på. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Schæferblanding skrev:

Ser at dere refererer til "flokkimmuniteten". Nå finnes det ikke noen egentilge bevis på at den finnes, da man ikke vet hvor stor del av en populasjon som må være vaksinert for at den skal virke. Det er også dårlig med undersøkelser av sykdommer og dødelighet hos en vaksinert populasjon mot en uvaksinert. Det er mye "tenk hvis" ute og går her og lite vitenskap.

Nå vokste jeg opp på 70-tallet da ingen vaksinerte kattene sine, og jeg hverken hørte om eller så noen sykdommer. Her jeg bor tror jeg heller ikke de vaksinerer noe særlig nå heller.

Og vaksiner til hund varer altså mye kortere enn menneskevaksiner? 3 år? Neei dette tullballet må de lengre ut på landet med. Om vaksiner var så fantastiske så skulle man vel vaksinere sjeldnere og ikke oftere og oftere, og vaksinene burde virke uavhengig av at andre vaksinerer. Om legevitenskapen er så fantastisk syns jeg kanskje de burde se på disse to tingene.

Og ja, uvaksinerte hunder har dødd, og det har vaksinerte også. De har også dødd av det de var vaksinert mot, og også rett etter vaksinasjon.

Bare oppgir noen sider som skriver litt om flokkimmunitet, siden du ikke tror på det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet

https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner-og-andre-vaksiner/hvorfor-vaksinere-/

http://tidsskriftet.no/article/1442155

Dette gjelder riktignok mennesker, men det er overførbart til dyr. Siden vi har flere og flere folk som deg, som mener at vaksiner og flokkimmunitet er tull, så har man sett oppblomstring av sykdommer som f.eks meslinger igjen. 

http://www.aftenposten.no/verden/Dette-er-prisen-for-manglende-flokkimmunitet-Seks-av-de-smittede-i-Disneyland-var-spedbarn_-for-sma-for-a-fa-vaksine-66236b.html

Jeg regner med at du klarer å hoste opp troverdige kilder på at flokkimmunitet ikke finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerer og får helsesjekk en gang i året. Veterinæren har kontroll på hva hun skal ha av vaksiner. Det er helt uaktuelt for meg og ikke vaksinere hunden min. Hun får flåttmiddel fra ca april/mai - september. I år har hun fått Bravecto og det har fungert veldig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
6 timer siden, Schæferblanding skrev:

Ser at dere refererer til "flokkimmuniteten". Nå finnes det ikke noen egentilge bevis på at den finnes, da man ikke vet hvor stor del av en populasjon som må være vaksinert for at den skal virke. Det er også dårlig med undersøkelser av sykdommer og dødelighet hos en vaksinert populasjon mot en uvaksinert. Det er mye "tenk hvis" ute og går her og lite vitenskap.

Nå vokste jeg opp på 70-tallet da ingen vaksinerte kattene sine, og jeg hverken hørte om eller så noen sykdommer. Her jeg bor tror jeg heller ikke de vaksinerer noe særlig nå heller.

Og vaksiner til hund varer altså mye kortere enn menneskevaksiner? 3 år? Neei dette tullballet må de lengre ut på landet med. Om vaksiner var så fantastiske så skulle man vel vaksinere sjeldnere og ikke oftere og oftere, og vaksinene burde virke uavhengig av at andre vaksinerer. Om legevitenskapen er så fantastisk syns jeg kanskje de burde se på disse to tingene.

Og ja, uvaksinerte hunder har dødd, og det har vaksinerte også. De har også dødd av det de var vaksinert mot, og også rett etter vaksinasjon.

Oh dear, hvor skal man begynne. Tror det blir bakfra, de to tingene om noe i det hele tatt når inn.

Det er da heller ikke alle vaksiner til mennesker eller som varer evig. Stivkrampe f.eks for å ta noe som er relatert til det å ha hund.  Dødfødt argument. Det har da ikke noe med hvor fantastiske de er.

Vaksiner virker uavhengig av at andre vaksinerer men her er det ett par ting som er verdt å få med seg. Ingen vaksiner så vidt meg bekjent har 100% virkningsgrad og gir dermed noen garanti, det er da heller ikke intensjonen selvom det hadde vært ideelt og det vil altid være noen som kan blir syke. Det er også noen som bare ikke kan ta vaksiner f.eks pga sykdom eller allergi. Det er her flokkimmuniteten virker når en viss andel (ganske høy) av en populasjon er vaksinert så får ikke sykdommen spredd og utviklet seg og er det nok så dør den ut. Dette er ganske basic lærdom selvom mattematikken bak det kan være litt over grunnskolenivå. Det er i dag like kjent og akseptert som at jorda er rund og er en del av universet. 

Argumentene dine er bare gjennomsyra antivax-pseudosvada fra google university, det er bare egoistisk og ikke noe annet. Hvordan flokkimmunitet og vaksiner faktisk virker kan du lett lese deg opp på hvis du virkelig vil, men du vil jo tydeligvis ikke og har bestemt deg for det. Egoistisk. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og influensavaksinen hos mennesker er vel en årlig greie for de som blir anbefalt å ta den? 

Jeg studerte veterinærmedisin i Ungarn, der så vi rimelig ofte parvo hos uvaksinerte valper. At det nå er påvist parvo på en NORSK hund i Norge er bare trasig. Eller det trasige er at folk er så uopplyste/vrang-googlede i 2016 at de dropper å vaksinere! 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra dyrevelferdsloven jeg: 

 

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a) fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c) spredning av smitte begrenses, og
d) dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

 

 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Schæferblanding skrev:

Ser at dere refererer til "flokkimmuniteten". Nå finnes det ikke noen egentilge bevis på at den finnes, da man ikke vet hvor stor del av en populasjon som må være vaksinert for at den skal virke. Det er også dårlig med undersøkelser av sykdommer og dødelighet hos en vaksinert populasjon mot en uvaksinert. Det er mye "tenk hvis" ute og går her og lite vitenskap.

Nå vokste jeg opp på 70-tallet da ingen vaksinerte kattene sine, og jeg hverken hørte om eller så noen sykdommer. Her jeg bor tror jeg heller ikke de vaksinerer noe særlig nå heller.

Og vaksiner til hund varer altså mye kortere enn menneskevaksiner? 3 år? Neei dette tullballet må de lengre ut på landet med. Om vaksiner var så fantastiske så skulle man vel vaksinere sjeldnere og ikke oftere og oftere, og vaksinene burde virke uavhengig av at andre vaksinerer. Om legevitenskapen er så fantastisk syns jeg kanskje de burde se på disse to tingene.

Og ja, uvaksinerte hunder har dødd, og det har vaksinerte også. De har også dødd av det de var vaksinert mot, og også rett etter vaksinasjon.

Et dyr aner ingenting om han/hun trenger vaksine eller ikke, og plutselig en dag kan hunden løpe av gårde og bli avlivet av x antall årsaker. De lever på sine instinkter og det er vi mennesker som skal være de som er mest intellektuelle og ansvarsfulle. Det er bedre og være føre var, rett og slett gjøre vårt beste med hva som finnes, enn å sitte der med et: OI, hunden min har rabies og må avlives. Hvilke vaksiner du som menneske tar eller ikke tar er noe du har et valg om. Dyret har INGET valg. 

Vi har ingen 100% kur mot kreft hos mennesker heller, men hadde du sagt: Skit samma, vi skal alle dø en gang?

Det var sterk motstand mot bilbelte før det kom også, da mennesker tenkte at det trenger vi jo ikke. Om vi mennesker skal være så vrange på endring så stagnerer hele vår utvikling og samfunnet i helhet. Det å tenke kun for seg selv, og at på 70-tallet gikk jo alt bra sier jo sitt. Jeg lever i år 2016, og det gjelder å være ærlig med seg selv å ta egne valg, og være fornuftig og empatisk særlig hva angår levende individer. 

På bakgrunn av at du absolutt må ha vitenskapen på din side og ikke ønsker å tenke selv, så er det ganske ironisk at du selv bare svartmaler hele vitenskapen bak vaksinene med at noen uvaksinerte og noen vaksinerte har dødd. Om du har fått hull en gang i dine tenner selv om du har tatt vare på dine tenner etter beste hensikt, vil du da stoppe all tannbehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, 2ne said:

Bare oppgir noen sider som skriver litt om flokkimmunitet, siden du ikke tror på det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Flokkimmunitet

https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner-og-andre-vaksiner/hvorfor-vaksinere-/

http://tidsskriftet.no/article/1442155

Dette gjelder riktignok mennesker, men det er overførbart til dyr. Siden vi har flere og flere folk som deg, som mener at vaksiner og flokkimmunitet er tull, så har man sett oppblomstring av sykdommer som f.eks meslinger igjen. 

http://www.aftenposten.no/verden/Dette-er-prisen-for-manglende-flokkimmunitet-Seks-av-de-smittede-i-Disneyland-var-spedbarn_-for-sma-for-a-fa-vaksine-66236b.html

Jeg regner med at du klarer å hoste opp troverdige kilder på at flokkimmunitet ikke finnes. 

Kom gjerne med definisjonen på flokkimmunitet. De slenger rundt seg med ordet, men det finnes ingen definisjon på det. Det jeg leser her er at selv i en 100% vaksinert befolkning kan man få sykdom.

8 hours ago, Joachim said:

Oh dear, hvor skal man begynne. Tror det blir bakfra, de to tingene om noe i det hele tatt når inn.

Det er da heller ikke alle vaksiner til mennesker eller som varer evig. Stivkrampe f.eks for å ta noe som er relatert til det å ha hund.  Dødfødt argument. Det har da ikke noe med hvor fantastiske de er.

Vaksiner virker uavhengig av at andre vaksinerer men her er det ett par ting som er verdt å få med seg. Ingen vaksiner så vidt meg bekjent har 100% virkningsgrad og gir dermed noen garanti, det er da heller ikke intensjonen selvom det hadde vært ideelt og det vil altid være noen som kan blir syke. Det er også noen som bare ikke kan ta vaksiner f.eks pga sykdom eller allergi. Det er her flokkimmuniteten virker når en viss andel (ganske høy) av en populasjon er vaksinert så får ikke sykdommen spredd og utviklet seg og er det nok så dør den ut. Dette er ganske basic lærdom selvom mattematikken bak det kan være litt over grunnskolenivå. Det er i dag like kjent og akseptert som at jorda er rund og er en del av universet. 

Argumentene dine er bare gjennomsyra antivax-pseudosvada fra google university, det er bare egoistisk og ikke noe annet. Hvordan flokkimmunitet og vaksiner faktisk virker kan du lett lese deg opp på hvis du virkelig vil, men du vil jo tydeligvis ikke og har bestemt deg for det. Egoistisk. 

Så igjen, man kan bli syk enten man er vaksinert eller ikke.

Flokkimmunitert er opprinnelig et begrep som ble brukt om populasjoner som hadde gått gjennom en sykdom naturlig. Der ble hele flokken immun etter at - var det 70% - var smittet og hadde gått gjennom sykdommen naturlig. Dette skjer IKKE med vaksiner. I vaksinerte befolkninger kan man ha utbrudd selv om vaksineraten er 100%. Et godt eksempel er de nylige utbruddene av kusma i Norge og USA med ekstremt høy vaksinedekning. Dermed er begrepet flokkIMMUNITET helt meningsløst.

Uansett har ingen av dere noe med hva jeg gjør og ikke. Det som virkelig er betenkelig er at man blir utskjelt og rakket ned på om man er uenig. Medisinsk behandling er frivillig og dyrene mine er friske og har ikke disse sykdommene. Om de ikke er syke kan de ikke smitte noen heller. Eller jo, faktisk har ett av dyrene mine hatt en sykdom som "kunne vært unngått om jeg hadde vaksinert"....? Den forrige hunden min hadde jo kennelhoste da hun var fullvaksinert etter å ha vært på kennel med bare vaksinerte individer...hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Kom gjerne med definisjonen på flokkimmunitet. De slenger rundt seg med ordet, men det finnes ingen definisjon på det. Det jeg leser her er at selv i en 100% vaksinert befolkning kan man få sykdom.

Så igjen, man kan bli syk enten man er vaksinert eller ikke.

Flokkimmunitert er opprinnelig et begrep som ble brukt om populasjoner som hadde gått gjennom en sykdom naturlig. Der ble hele flokken immun etter at - var det 70% - var smittet og hadde gått gjennom sykdommen naturlig. Dette skjer IKKE med vaksiner. I vaksinerte befolkninger kan man ha utbrudd selv om vaksineraten er 100%. Et godt eksempel er de nylige utbruddene av kusma i Norge og USA med ekstremt høy vaksinedekning. Dermed er begrepet flokkIMMUNITET helt meningsløst.

Uansett har ingen av dere noe med hva jeg gjør og ikke. Det som virkelig er betenkelig er at man blir utskjelt og rakket ned på om man er uenig. Medisinsk behandling er frivillig og dyrene mine er friske og har ikke disse sykdommene. Om de ikke er syke kan de ikke smitte noen heller. Eller jo, faktisk har ett av dyrene mine hatt en sykdom som "kunne vært unngått om jeg hadde vaksinert"....? Den forrige hunden min hadde jo kennelhoste da hun var fullvaksinert etter å ha vært på kennel med bare vaksinerte individer...hmm...

Det der stemmer jo ikke. Selv om dine dyr ikke viser sykdom så kan de faktisk gå rundt å være bærere av sykdommer og smitte andre. Uvaksinerte i en vaksinert populasjon kan gå rundt som smittereservoirer. 

Vaksiner er ikke 100% effektive (hvilke medisiner er det?), men de fungerer på den måten at de gjør sånn at kroppens immunforsvar lager hukommelsesceller som lagrer informasjonen om smittekilden, slik at når man kommer i kontakt med smitten senere så kommer det spesifikke immunforsvaret raskere igang med arbeidet og du bekjemper sykdommen raskere. Du kan fremdeles bli syk, men oftest får du ikke sykdommen like alvorlig. 

Og visst finnes det en definisjon på flokkimmunitet 
http://internasjonal-ordboken.com/definitions/?norwegian_word=herd_immunity

Selv i USA har de en definisjon på det (en med bilder til og med :P )
https://www.niaid.nih.gov/topics/pages/communityimmunity.aspx

At du ikke vil vaksinere dine dyr er opp til deg, at vi andre mener det er et dumt valg for alle våre dyr og at vi føler at vi er nødt til å informere nye hundeeiere om at det er et dårlig valg, det må du bare leve med... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Yellow said:

Dessverre har virkelig ikke alle veterinærer kontroll på dette, mange overvaksinerer hundene sine fordi de ikke selv følger med, så anbefaler å holde en viss kontroll på dette selv :) 

Stemmer. Men hva er overvaksinering? Er det to ganger i året, hvert år, hvert andre år....?

Googler litt og ser at flere veterninærklinikker fortsatt anbefaler årlig vaksinering mot mange sykdommer:

  • Den årlige vaksinen hunder får ved vår klinikk beskytter mot sykdommene valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirusinfeksjon og kennelhoste. Ingen av de nevnte sykdommene smitter til mennesker.
  • Den årlige vaksinen katter får ved vår klinikk beskytter mot felint herpesvirus, felint calicivirus og felint panleukopenivirus, populært kalt «kattepest» og «katteinfluensa». Ingen av de nevnte sykdommene smitter til mennesker.

http://www.smadyrklinikken.net/tjenester/vaksinering/

Så når veterinærene anbefaler å vaksinere årlig, vaksinerer man årlig, og når de anbefaler hver tredje år, vaksinerer man hvert tredje år. Lurer på hvaslags retningslinjer de egentlig har og hvor lenge disse vaksinene egentlig varer. 

Her er en interessant artikkel. Inger Lise Walle anbefaler årlig vaksinasjon mot alle sykdommer, og at man vaksinerer en hund man nylig har overtatt to ganger med 4 ukers mellomrom i tilfelle den ikke er vaksinert, og tisper som skal parres bør vaksineres før parringen. Det er ganske mye vaksinering av voksen hund. http://hunden.no/artikkel.html?news.nid=6629&temasider.tid=34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Turb said:

Det der stemmer jo ikke. Selv om dine dyr ikke viser sykdom så kan de faktisk gå rundt å være bærere av sykdommer og smitte andre. Uvaksinerte i en vaksinert populasjon kan gå rundt som smittereservoirer. 

Vaksiner er ikke 100% effektive (hvilke medisiner er det?), men de fungerer på den måten at de gjør sånn at kroppens immunforsvar lager hukommelsesceller som lagrer informasjonen om smittekilden, slik at når man kommer i kontakt med smitten senere så kommer det spesifikke immunforsvaret raskere igang med arbeidet og du bekjemper sykdommen raskere. Du kan fremdeles bli syk, men oftest får du ikke sykdommen like alvorlig. 

Og visst finnes det en definisjon på flokkimmunitet 
http://internasjonal-ordboken.com/definitions/?norwegian_word=herd_immunity

Selv i USA har de en definisjon på det (en med bilder til og med :P )
https://www.niaid.nih.gov/topics/pages/communityimmunity.aspx

At du ikke vil vaksinere dine dyr er opp til deg, at vi andre mener det er et dumt valg for alle våre dyr og at vi føler at vi er nødt til å informere nye hundeeiere om at det er et dårlig valg, det må du bare leve med... 

"flokkimmunitet (utellelig) (epidemiologi) Beskyttelsen gitt til et fellesskap mot en epidemi av en smittsom sykdom når et tilstrekkelig antall av befolkningen er vaksinert eller på annen måte utvikle immunitet mot det. "

"When a critical portion of a community is immunized against a contagious disease, most members of the community are protected against that disease because there is little opportunity for an outbreak."

Så dette er altså definisjonen. I den første definisjonen blir en befolkning immun når et "tilstrekkelig antall av befolkningen" er vaksinert. Spørsmålet er: Hvor mange? Og blir virkelig befolkningen immun når vi stadig ser utbrudd i nærmest fullvaksinerte befolkninger og ingen vaksiner gir garantert immunitet?

I den andre har de moderert seg litt, og sier at det er "liten sjanse for utbrudd" når "de fleste" er vaksinerte. Ok. Hvor mange skal være vaksinerte? Og hvor stor er sjansen for et utbrudd når disse fleste er vaksinerte?

Er det bare meg som syns dette er litt ullent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Schæferblanding Den generelle vaksinen har bevist virkning i minst 3 år (bortsett fra mot kennelhoste), så den skal da bare gis hvert 3. år. Skriv rundt dette lå på NKK da jeg en gang leste meg opp på dette, men nøyaktig hvem som har regulert dette vet jeg ikke, men dette er jo noe veterinærer skal følge, det er ikke slik at de selv kan velge selv hvor ofte de mener det er nødvendig. :) Men det er ikke veldig mange år siden vaksinasjonsprogrammet ble endret (men var vel fortsatt før '11?)

Mener på at det i USA er mulig hvertfall visse plasser å få sjekket om vaksiner på hunder fortsatt har virkning eller ikke, det kan være individuelt hvor lang virkningstid de har, men dette har jeg aldri hørt om i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...