Gå til innhold
Hundesonen.no

Konflikt mellom to hunder


lykkelig
 Share

Recommended Posts

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg regner vel med, som Simira sier, at eier og instruktør har tatt en vurdering av det. Folk som har den type hunder er som regel veldig gode på å vurdere sånne ting, fordi risikoen er stor for at noe kan skje dersom det kommer noen.

Men nå var det uansett ikke snakk om en tilfeldig forbipasserende hund, men en hund som deltok på kurset.

Har sjølv vert på kurs der ein eigar har uttrykt at h*n ikkje ønskte ha hunden sin laus under innkalling, men lot det gå, sidan instruktøren meinte det kom til og gå fint. Endte med at bikkja spurta bort til ein allerede nervøs hund i gruppe 2. Så eg tek ikkje for gitt at ein instruktør, eller eigar, tek høgde for at området skal vere trygt for at slike ting ikkje skal skje. 

Eg meinar uansett at har man ein hund som kan finne på og stikke på den måten, utan og høyre på innkalling, så burde den vere i langline for å kunne ha skikkeleg kontroll, også i uventa situasjonar. Langlina kan heller droppast på inngjerda områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skal man konkurrere med en hund, kan man da ikke gå rundt å fortelle andre hva de skal gjøre utenfor ringen 

Samme om bikkja som fløy på, er sprette gal vel? Poenget er at eier av denne hunden har sagt i fra at hun ikke ønsker andre hunder ute når de var på banen. Ett ønske som man bør og skal akseptere. Det

En hundeaggressiv hund har vel ofte ikke skrudd på nesa, og aner ikke om det er en tispe eller hannhund den flyr på, langt mindre om det var en hund han hadde møtt før. Det er vel kanskje litt ve

4 minutter siden, Bellare skrev:

Har sjølv vert på kurs der ein eigar har uttrykt at h*n ikkje ønskte ha hunden sin laus under innkalling, men lot det gå, sidan instruktøren meinte det kom til og gå fint. Endte med at bikkja spurta bort til ein allerede nervøs hund i gruppe 2. Så eg tek ikkje for gitt at ein instruktør, eller eigar, tek høgde for at området skal vere trygt for at slike ting ikkje skal skje. 

Eg meinar uansett at har man ein hund som kan finne på og stikke på den måten, utan og høyre på innkalling, så burde den vere i langline for å kunne ha skikkeleg kontroll, også i uventa situasjonar. Langlina kan heller droppast på inngjerda områder. 

Ikke for å fornærme den jevne hundeinstruktør, men jeg vil vel tro at dette var et spesialkurs der deltagerne trente en og en for en erfaren instruktør. Hvem som helst kan ta et kurs og kalle seg instruktør, det betyr ikke at man kan så veldig mye, men betaler man for en-til-en-undervisning, så er det som regel snakk om erfarne utøvere/instruktører.

Forøvrig så vil jeg vel tro at denne ekvipasjen trengte å trene med løs hund, for det er en helt annen sak å ha hunden i langline. De fleste hunder er klar over at de er i langline eller i bånd, og forholder seg deretter. Skal man komme noe sted, så må man trene, også på det som er vanskelig (løs hund - i dette tilfellet).

Som Malamuten sier er det nok en hel rekke hunder vi aldri ville hatt vår hund ved siden av, dersom vi visste hva de kunne finne på å gjøre. Jeg vil tro at endel hunder er under ganske sterk kontroll under konkurranser, fordi de potensielt kan finne på et eller annet faenskap. En eller annen dag kan det jo glippe... og det skjer jo innimellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tuvane skrev:

Ikke for å fornærme den jevne hundeinstruktør, men jeg vil vel tro at dette var et spesialkurs der deltagerne trente en og en for en erfaren instruktør. Hvem som helst kan ta et kurs og kalle seg instruktør, det betyr ikke at man kan så veldig mye, men betaler man for en-til-en-undervisning, så er det som regel snakk om erfarne utøvere/instruktører.

Forøvrig så vil jeg vel tro at denne ekvipasjen trengte å trene med løs hund, for det er en helt annen sak å ha hunden i langline. De fleste hunder er klar over at de er i langline eller i bånd, og forholder seg deretter. Skal man komme noe sted, så må man trene, også på det som er vanskelig (løs hund - i dette tilfellet).

Som Malamuten sier er det nok en hel rekke hunder vi aldri ville hatt vår hund ved siden av, dersom vi visste hva de kunne finne på å gjøre. Jeg vil tro at endel hunder er under ganske sterk kontroll under konkurranser, fordi de potensielt kan finne på et eller annet faenskap. En eller annen dag kan det jo glippe... og det skjer jo innimellom.

Kun vert på kurs der man får en-til-en-undervisning, mykje rart som kan føregå der også ;) 

Er klar over at ein hund gjerne veit forskjellen på og vere i langline kontra og vere laus, men har man ein hund som ikkje kan vere laus når det kjem hundar i nærområdet, så meinar eg fortsatt bestemt at den på kurs, bør vere i langline. Ja, det trengst mykje trening, vesentleg mykje meir enn man kan få på eit lydighetskurs. 
Er greit og få beskjed om ikkje og gå inn på sjølve treningsområdet, men å ikkje kunne få lufte hunden sin på utsida av området, syns eg blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bellare skrev:

Er greit og få beskjed om ikkje og gå inn på sjølve treningsområdet, men å ikkje kunne få lufte hunden sin på utsida av området, syns eg blir litt feil.

Hvorfor er det feil? Hvis det er seks hunder på kurset, og de trener i la oss si 10 min hver, så har man 50 av 60 minutter per time på å lufte hunden sin, og det må jo være mer enn tilstrekkelig. Man må ikke lufte hunden akkurat i det den ekvipasjen er ute og løs.

Uansett, har noen gitt beskjed om at de ønsker å få være helt alene ute med hund under sin BETALTE tid, så må man enten si at man er uenig i det eller gå med på det, og evt si i fra når man skal ta ut hunden sin, sånn at personen kan ta hunden sin i bånd. Når noen har bedt om noe sånt, så er det fordi det er nødvendig, ikke for moro skyld, og da synes jeg at man bør respektere det, for det er ikke slik at det er til vesentlig ulempe for noen.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bellare skrev:


Er greit og få beskjed om ikkje og gå inn på sjølve treningsområdet, men å ikkje kunne få lufte hunden sin på utsida av området, syns eg blir litt feil.

Jeg vil tro at man helt sikkert får lov til det, det er vell derfor de sier ifra regner jeg med, for å unngå uhell. VIl man lufte hunden så er det vell enten å si ifra der og da, nå tar jeg ut hund, slik at de får mulighet til å sikre sin hund eller så får man si ifra når beskjeden gies om at man ikke synes det er greit at en slik hund slippes løs. Man kan jo ikke si at det er greit når beskjeden gies sånn at eier tror det er greit også bare ikke bry seg om det etterpå. Jeg er sikker på at vedkomende her, som mange andre med slike hunder ikke synes det er noen gøy situasjon og ikke en situasjon hn tar lett på, hverken for sin egen del eller for andre sin del om det skulle skje noe, og jeg er derfor rimelig sikker på at den hunden hadde vært sikret om hn bare viste at det var behov for det, altså handler det ikke om at andre ikke skal få bevege seg rundt på området, bare at man ville ha muligheten til å sikre hunden først, evt spurte om andre kunne ha hunden sin inne nettopp så man selv kunne ha sin egen hund uten sikring i de 10 min det gjaldt, og når man da får klarsignal så regner man vell med at det er greit da. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er fort gjort å ikke tenke på slikt hvis man har en grei hund selv, men har hun sagt ifra på forhånd, syntes jeg du får betale regningen uten mer styr.

Men som eier av møkkabikkje selv, setter jeg pris på om folk sier ifra hvis det blir sår, etter en slik hendelse, uavhengig av skyld. I mitt hode er det en forskjell på et sammenstøt hvor det blir sår, og et sammenstøt hvor det kun er lyd og brøling (sånn med tanke på videre trening og tilrettelegging for hunden. Misforstå meg rett, ingen av delene er "greit", men det kan håndteres litt forskjellig likevel).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2ne skrev:

De av dere som syns det er helt greit at sånne hunder slippes på kurs, ville dere være like komfortable med å starte på samme stevne som den om 14 dager også? 

Nei, for min egen del ville det ikke falt meg inn å starte med en slik hund heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den andre siden kunne det like godt ha vært en turgåer som kom forbi treningsområdet, så hunden burde vel ikke ha vært løs i utgangspunktet om den oppfører seg sånn og eier ikke har helt kontroll.
Men enig i at TS må ta dette på sin kappe når eier har bedt om å få være alene når de trener.

19 timer siden, Belgerpia skrev:

Hva **** feiler det en hannhund som ut av det blå angriper ei tispe tenker nå jeg. DET er seriøst unormalt og bikkja burde hatt bånd på og munnkurv.

Min kunne nok gjort akkurat det samme, der var det ganske heftig ressursforsvar og usikkerhet som lå bak. Han fikk aldri gå løs på kurs/treninger med mindre det var med hunder han kjente/stolte på. De andre deltakerne respekterte den ekstra plassen vi trengte, så vi slapp å ha noen uheldige situasjoner. Men helt god i toppen var han ikke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som syns det er helt greit at sånne hunder slippes på kurs, ville dere være like komfortable med å starte på samme stevne som den om 14 dager også? 

Nei. Jeg syntes det er en forskjell på at andre deltakere får beskjed om å holde hundene sine unna på kurs, og det å slippe en aggressiv hund på et stevne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Men denne hunden har jo planer om å starte på stevne om 14 dager i følge TS. Da skal jo hennes hund ligge i fellesdekk med den hunden. 

Det er angivelig planen ja. Irrelevant for situasjonen mener jeg, men fullstendig enig i at den hunden ikke har noe på en konkurranse å gjøre så lenge det er fare for at den kan gjøre noe sånt ved uforutsette situasjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er angivelig planen ja. Irrelevant for situasjonen mener jeg, men fullstendig enig i at den hunden ikke har noe på en konkurranse å gjøre så lenge det er fare for at den kan gjøre noe sånt ved uforutsette situasjoner.

Irrelevant for situasjonen? Denne hunden skal etter planen starte om 14 dager. Tror du den er ferdig trent til da, når den ikke kan se en annen hund 100 meter unna uten å fly på den og bite høl i den engang? Jeg håper virkelig, for aktive konkurransefolks del, at instruktøren på dette kurset er verdens beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvordan det er relevant for håndtering av situasjonen på kurset? I min verden er det ihvertfall vesentlig forskjell på et skjermet område hvor man kan kontrollere situasjonen, og en konkurranse der det garantert vil være mange hunder rundt og mye mer uforutsigbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden skal konkurrere eller ei om to uker er ganske irrelevant for om TS skal be eier om å splitte regninga eller ikke? Jeg tenker at om eier er oppegående nok til å skjønne at de må trene alene og be andre hunder holde seg unna er hun(?) nok oppegående nok til se at hunden ikke kan starte i konkurranse om to uker. Hunden har mest sannsynlig ikke trent noe på fellesdekk hvis den oppfører seg sånn mot andre hunder? Kanskje de dropper øvelsen? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Jeg ser ikke hvordan det er relevant for håndtering av situasjonen på kurset? I min verden er det ihvertfall vesentlig forskjell på et skjermet område hvor man kan kontrollere situasjonen, og en konkurranse der det garantert vil være mange hunder rundt og mye mer uforutsigbarhet.

Jeg har ikke sagt noe om håndtering av situasjonen på kurset, jeg. Det jeg har reagert på, er at så mange av dere syns det er greit at sånne møkkabikkjer starter på samme stevnene som dere gjør. Hvor jeg får det fra? Skal vi se: 

23 timer siden, simira skrev:

Når den andre hundeeieren faktisk hadde gitt beskjed om at de ikke ønsket andre på banen når de trente, og du glemte det, så synes jeg faktisk du bør ta dette på deg selv. Ellers ville jeg vært enig i at det kunne vært greit å snakke om utgifter. Reaksjonen din hjalp nok heller ikke, selv om hunden selvfølgelig uansett ikke skal bite.

Det er en ***** uting, btw, å skylde på eier av hunden som blir angrepet, for at den angripende hunden biter hull, særlig når vi snakker om hund som dette, der eier veit at den er ufin med andre hunder. For alt du veit, kunne hun drøssa englestøv og sunget gladsanger uten at det hadde hjulpet en liten millimeter. Men det er en digresjon. 

23 timer siden, simira skrev:

Så lenge hundene var relativt uinteresserte i hverandre i bånd etterpå så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Om instruktør er noenlunde kompetent så bør hunden ha en langline og/eller større avstand i fellesdekken om hun mener de ikke kan stole på den ift andre hunder.

Tror du ikke at en hund som stikker fra en treningssituasjon for å ta en hund som befinner seg utenfor banen, er grunn nok til å bekymre seg? 

Men stevne, det burde ikke være et problem? 

20 timer siden, simira skrev:

Og hvorfor skal man ikke benytte nettopp en slik anledning til å trene med akkurat en slik hund løs, gitt at man er på et skjermet sted det ikke skal være andre hunder, og de andre på stedet har fått beskjed om det? Nå forutsetter jeg at kurset fant sted på et område der det ikke kunne forventes å komme utenforstående med hund, og ikke midt i Frognerparken.

I motsetning til stevneplasser, der det aldri går andre hunder forbi ringen? 

20 timer siden, simira skrev:

Man kan jo tillegge eier og instruktør nok integritet til å anta at dette er et sted det ikke skal komme tilfeldig forbipasserende med hund, for eksempel. Ingen instruktører jeg kjenner ville tillatt en slik hund løs på et slikt sted ihvertfall, og jeg har som sagt ganske mye erfaring med situasjonen.

Det er ikke samme erfaring jeg har, den gangen jeg hadde møkkahund. 

2 timer siden, simira skrev:

Nei, for min egen del ville det ikke falt meg inn å starte med en slik hund heller.

Nei, det ville ingen av oss her. Men det er det ingen som sier noe om.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som reagerer på at man lufter egne hunder ved banen hvor en annen deltaker holder på med sin hund? Nei, jeg hadde ikke vært komfortabel med at en hund som biter slik får starte i konkurranse kort tid etter en biteepisode, men jeg hadde heller ikke vært komfortabel verken som instruktør eller deltaker, dersom andre deltakere luftet sin egen hund i nærheten av banen, midt i en økt. Jeg mener det er ganske uhøflig uavhengig om det er en "møkkabikkje" eller en annen hund som trenes på banen. 

Nå synes jeg ikke at man fortjener å ende opp med bittskadet hund, selv om man forstyrrer en annens økt. Når det er sagt så mener jeg det er fair at man tar regningen selv og eventuelt nevner for den andre hundens eier, at skaden var såpass alvorlig at den trengte medisinsk behandling. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Emilie skrev:

Er det bare jeg som reagerer på at man lufter egne hunder ved banen hvor en annen deltaker holder på med sin hund?

Nei? Alle mins under en håndfull har reagert på at denne hunden ble lufta mens den deltakeren holdt på med sin hund.

Eller mener du generelt? Det har stort sett ikke vært et problem på de kursene jeg har gått på, at hunder som skal ut blir lufta mens hunden før er på banen. Det går bort mye tid hvis alle hunder skal være ute alene og ingen kan luftes mens andre er ute. 

7 timer siden, Emilie skrev:

Nei, jeg hadde ikke vært komfortabel med at en hund som biter slik får starte i konkurranse kort tid etter en biteepisode, men jeg hadde heller ikke vært komfortabel verken som instruktør eller deltaker, dersom andre deltakere luftet sin egen hund i nærheten av banen, midt i en økt. Jeg mener det er ganske uhøflig uavhengig om det er en "møkkabikkje" eller en annen hund som trenes på banen. 

hehe.. En hund som forstyrres sånn av at andre hunder går forbi banen at den ikke kan trenes, er ikke startklar på 14 dager. 

Det pleier da heller ikke å være sånn at kurs blir lagt til innestengte områder der man er helt skjermet for utenforstående, da er det vel stort sett snakk om kurs som foregår i haller, og da bør det virkelig ikke være et problem at hunder luftes på utsiden når man er på innsiden og trener. 

Men nordmenn går turer, og de går turer på de merkeligste steder, og de ramler gjerne innom om de finner en gruppe folk, vi har f.eks hatt turgåere både i runderingsløyper (konkurranse) og i MH-bane, så så lenge du er utendørs så har du ingen garanti for at man får være helt uforstyrra - og har man en hund da som blir helt rabiat av å se andre hunder gå forbi, så er det sikkert lurt å ha på langline til du har såpass kontroll over den at den ikke kan stikke av for å filleriste forbipasserende. 

7 timer siden, Emilie skrev:

Nå synes jeg ikke at man fortjener å ende opp med bittskadet hund, selv om man forstyrrer en annens økt. Når det er sagt så mener jeg det er fair at man tar regningen selv og eventuelt nevner for den andre hundens eier, at skaden var såpass alvorlig at den trengte medisinsk behandling. 

Man fortjener ikke å ende opp med en bittskadet hund, men man kan skylde seg sjøl når man forstyrrer andres økter, tror jeg konklusjonen av denne tråden er. Håper folket husker det når det er deres bikkje som blir fillerista neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, 2ne skrev:

De av dere som syns det er helt greit at sånne hunder slippes på kurs, ville dere være like komfortable med å starte på samme stevne som den om 14 dager også? 

Min erfaring fra vår sport er at det spiller liten rolle hva man syns :/  Evt får man la være å starte selv .  Dommere burde vært strengere ,  det er ikke kjekt slik som vi slipper våre en km avgårde sammen i full tenning . Folk flest er idioter og starter om de kan virker det som så dommere og instruktører burde kanskje være litt flinkere med å si ifra? 

Jeg syns allikevel at dritthundene skal få være med å trene om forutsetningene ligger til rette slik at de ikke kan komme bortpå andre , Om det ikke går å legge til rette  burde ikke denne hunden få komme på kurs. Så her ligger det vel på instruktøren .. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iværtfall ikke det er uhøflig og lufte hunden mens andre har sin økt - generelt. Jeg har vært på en del kurs der jeg både har luftet innen synsvinkel og sittet inne på banen med de andre, og hunden min og ventet på tur. Men om man ytrer ønske om å være alene holder jeg meg unna.

Angående stevne er det bare et ringbånd som skiller den hunden og publikum med hunder. Jeg har vært med på et agilitystevne engang der det sprang ei dame rundt hele ringen og ba oss fjerne alle hunder, fordi venninnen sin hund var neste, og han kunne løpe av om den så andre hunder. En slik hund bør trene mer før start..

Jeg var også på en intern lydighetskonkurranse for et par måneder siden der 3 stk lå i fellesdekk - min og 2 andre. De to andre lå ganske lett i rumpa, etter et minutt braka de skikkelig sammen så de måte skilles. Min ble trykt, og synes dette var skikkelig ubehagelig - unna henne absolutt ikke det. 

Er mye hummer og kanari fra før i fellesdekk kl.1, så hadde jeg hatt en slik hund/visst at en av de i dekken var slik hadde jeg ikke startet for min hund sin del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yurij skrev:

Min erfaring fra vår sport er at det spiller liten rolle hva man syns :/  Evt får man la være å starte selv .  Dommere burde vært strengere ,  det er ikke kjekt slik som vi slipper våre en km avgårde sammen i full tenning . Folk flest er idioter og starter om de kan virker det som så dommere og instruktører burde kanskje være litt flinkere med å si ifra? 

Jeg syns allikevel at dritthundene skal få være med å trene om forutsetningene ligger til rette slik at de ikke kan komme bortpå andre , Om det ikke går å legge til rette  burde ikke denne hunden få komme på kurs. Så her ligger det vel på instruktøren .. 

Dommere får ikke gjort noe med hundene før de er i ringen, og jeg håper da virkelig at denne hunden ikke har vært i ringen enda, og ikke kommer i en ring på en god stund til, hvis den er så idiot at den ikke kan se hunder på avstand uten å fly på dem. 

Jeg syns også at drittbikkjene skal få være med å trene, men det er en forutsetning at de kan kontrolleres - kan man ikke det med bare kommando, så får man ha på langline til kommandoene begynner å sitte da. Og jeg syns at når kjente drittbikkjer flyr på mer normale hunder, så er det ikke eieren av den normale hunden som er gæern som finner på å lufte sin hund, liksom. Det er drittbikkja som er problemet, ikke hele verden rundt den. 

4 timer siden, Kristiin skrev:

Jeg synes iværtfall ikke det er uhøflig og lufte hunden mens andre har sin økt - generelt.

Mens jeg derimot syns det er bortkasta tid og penger å bruke min tilmålte treningstid til å lufte en hund som sitter for mye i bilen som den gjør i løpet av en sånn kursdag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2ne skrev:

Nei? Alle mins under en håndfull har reagert på at denne hunden ble lufta mens den deltakeren holdt på med sin hund.

Eller mener du generelt? Det har stort sett ikke vært et problem på de kursene jeg har gått på, at hunder som skal ut blir lufta mens hunden før er på banen. Det går bort mye tid hvis alle hunder skal være ute alene og ingen kan luftes mens andre er ute. 

hehe.. En hund som forstyrres sånn av at andre hunder går forbi banen at den ikke kan trenes, er ikke startklar på 14 dager. 

Det pleier da heller ikke å være sånn at kurs blir lagt til innestengte områder der man er helt skjermet for utenforstående, da er det vel stort sett snakk om kurs som foregår i haller, og da bør det virkelig ikke være et problem at hunder luftes på utsiden når man er på innsiden og trener. 

Men nordmenn går turer, og de går turer på de merkeligste steder, og de ramler gjerne innom om de finner en gruppe folk, vi har f.eks hatt turgåere både i runderingsløyper (konkurranse) og i MH-bane, så så lenge du er utendørs så har du ingen garanti for at man får være helt uforstyrra - og har man en hund da som blir helt rabiat av å se andre hunder gå forbi, så er det sikkert lurt å ha på langline til du har såpass kontroll over den at den ikke kan stikke av for å filleriste forbipasserende. 

Man fortjener ikke å ende opp med en bittskadet hund, men man kan skylde seg sjøl når man forstyrrer andres økter, tror jeg konklusjonen av denne tråden er. Håper folket husker det når det er deres bikkje som blir fillerista neste gang :) 

Takk for at du dissekerte innlegget mitt og snudde fullstendig på hodet. Når jeg skriver hunder - som i flertall - så er sjansen relativt stor for at jeg mener generelt. Å forstyrre noens betalte treningsøkt er i min lille verden, generelt sett uhøflig, ja. Skjønner at jeg er en dritt som synes at man skal ta hensyn til andre kursdeltakeres tildelte tid. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en betalende deltaker på et kurs ønsker at ingen skal lufte bikkja si rett i nærheten av drittbikkja til deltakeren, så respekterer man dette - personen som deltar på kurset har nok betalt like mye som det du har. Dog så kan det tilrettelegges litt bedre, slik at f.eks. denne hunden har sin omgang sist slik at man minimerer risikoen for at det skal skje noe.

At noen dog ønsker å stille med drittbikkja i konkurranse som sikkert innebærer fellesdekk der den får gode muligheter til å gnage på andre veloppdragne hunder er dog skremmende - og dessverre litt representativt for at vi ofte er ganske så blinde for at vi noen ganger selv faktisk har hunder med "spesielle behov".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Emilie skrev:

Takk for at du dissekerte innlegget mitt og snudde fullstendig på hodet. Når jeg skriver hunder - som i flertall - så er sjansen relativt stor for at jeg mener generelt. Å forstyrre noens betalte treningsøkt er i min lille verden, generelt sett uhøflig, ja. Skjønner at jeg er en dritt som synes at man skal ta hensyn til andre kursdeltakeres tildelte tid. 

Generelt så har ikke hunder problemer med at andre hunder luftes når de trener - jeg forutsetter da at man ikke lufter på banen. 

Ellers, bare hyggelig. Jeg gjør det jeg er god på, så gjør du som her, det du er god på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg har blitt gammel,og at det er evigheter siden jeg var på eller så et lydighetskurs.... I gamle dager :Dhadde hundeklubben min kurs vår og høst med mellom 20 og 30 deltagere.Alle trente på den gammeldagse linja,to eller tre ganger i uka (drittbikkjer også).De med mest trøbbel fikk litt ekstra hjelp på sidelinja av en av oss,som regel var vi tre eller fire instruktører pr kurs. Så godt som alle tok Apellmerket ved kursslutt,vi hadde nok over nitti  prosent som besto. Alt var nok slett ikke bedre før,meeeeen...

Er det helt slutt på sånt? Publikum hadde vi også,og andre hunder... Alle inntekter gikk til klubben,vi fikk kaffe det var alt. Bare å le av det,men fungerte gjorde det faktisk.

Nå virker det for meg at det har blitt en inntektskilde for den enkelte instruktør og ikke en klubbgreie,er det sånn det er?

 

Endret av Toril
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...