Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinkrystaller hos valp.


Sagaa
 Share

Recommended Posts

Saga fikk påvist kraftig urinveisinfeksjon i dag hos veterinæren og hun hadde visst en stor mengde urinkrystaller også. 

Jeg fikk ikke tak i veterinær hjemme da jeg skulle ha time til henne, og reiste derfor til en annen et par timer unna, vi var allerede reist hjem da beskjeden kom så fikk bare snakket kort med kontoret over telefon, så nå sitter jeg her litt som et spørsmålstegn.  

De anbefalte spesialfôr, og har fått skrevet ut smertestillende og antibiotika til henne. 

Er det noen som har erfaringer å komme med? :) 

Kan infeksjonen ha forårsaket dette, eller omvendt? Forstår det kan være andre grunner til dette også som arv og sykdom. Er det noen forhåndsregler jeg bør ta? Tips til å unngå dette fremover, hva vi bør holde oss unna. Alle tips og erfaringer mottas med takk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno hadde det, men i mindre grad enn Sagaa. Han fikk det påvist som et bifunn fordi vi tok prøve pga mistanke om uvi. Vår vet. mente det kunne kommet av høyt proteininnhold i foret (v&h), hun i dyrebutikken mente det kunne kommet av billige godbiter (type de man kjøper på Europris/dagligvare), men sannsynligvis er det mest arv. Uno har ei bestemor som hadde struvitt flere ganger. Han fikk også spesialfor (Spesific Struvite Management) som senker ph-en i urinen, ellers fikk vi råd om å kjøre på med c-vitamintabletter og tranebær. Tok kontrollprøve etter et par uker, da var han helt fin men han fortsatte å stå på struvittforet noen måneder. Skjønt han nektet jo å spise foret, så han fikk det med litt vom på toppen hele tiden. Håper det går like bra for Sagaa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pixie skrev:

Uno hadde det, men i mindre grad enn Sagaa. Han fikk det påvist som et bifunn fordi vi tok prøve pga mistanke om uvi. Vår vet. mente det kunne kommet av høyt proteininnhold i foret (v&h), hun i dyrebutikken mente det kunne kommet av billige godbiter (type de man kjøper på Europris/dagligvare), men sannsynligvis er det mest arv. Uno har ei bestemor som hadde struvitt flere ganger. Han fikk også spesialfor (Spesific Struvite Management) som senker ph-en i urinen, ellers fikk vi råd om å kjøre på med c-vitamintabletter og tranebær. Tok kontrollprøve etter et par uker, da var han helt fin men han fortsatte å stå på struvittforet noen måneder. Skjønt han nektet jo å spise foret, så han fikk det med litt vom på toppen hele tiden. Håper det går like bra for Sagaa!

Så bra han ble raskt bra igjen. :) Dere har ikke sett noen antydninger til det i ettertid? Jeg har snakket med oppdretter og er nok antageligvis ikke arv som er en faktor her. 

Hun får V&H puppy + Dr Clauder Junior. Vet mange veterinærer er snare med å skylde på vom, men jeg er er ikke så sikker. 

Kan jeg gi C-vit for mennesker, eller må jeg kjøpe spesifikt for hund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sagaa skrev:

Så bra han ble raskt bra igjen. :) Dere har ikke sett noen antydninger til det i ettertid? Jeg har snakket med oppdretter og er nok antageligvis ikke arv som er en faktor her. 

Hun får V&H puppy + Dr Clauder Junior. Vet mange veterinærer er snare med å skylde på vom, men jeg er er ikke så sikker. 

Kan jeg gi C-vit for mennesker, eller må jeg kjøpe spesifikt for hund? 

Han fikk tyggetabletter for mennesker :ahappy: V&H påpeker jo også på sine produktsider at deres produkter ikke gir forhøyet ph i urinen. Uno fikk jo vom i tillegg til struvittforet og han ble jo bra igjen... Vi har ikke merket noe i etterkant :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...