Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekket hver eneste natt.


Evelina
 Share

Recommended Posts

Jeg har ett stort problem. Det er at jeg blir vekket av hundene mine hver eneste natt. Jeg trenger å sove i ni timer sammenhengende men det får jeg ikke gjort pga. Hundene mine.

Har jeg de i samme rom som meg løse så sover jeg men mens jeg sover kommer de hoppende opp i ansiktet mitt eller beina mine og da blir jeg "vekket". Da ber jeg de gå ned og det gjør dem. Men jeg ble "vekket."

Har jeg de løse i ett annet rom mens jeg sover så sovner jeg og da bjeffer dem. Da blir jeg "vekket" . Ber de være stille og det er dem men jeg ble "vekket" Så sovner jeg igjen og ett nytt bjeff kommer og jeg blir igjen "vekket". 

Har jeg de i bur om natta så sovner jeg men da bjeffer de og jeg blir "vekket" . Ber de være stille og det gjør dem. Og så går det to timer og enda bjeff og bjeff og bjeff og jeg på nytt blir "vekket"

Jeg bor i ett boligfelt og av hensyn til alle naboene må jeg ha alle vinduer lukket siden hundene bjeffer og bråker og det blir varmt spesielt om sommeren og da er det også vanskelig å sove. I tillegg kan de ikke vekke hele nabolaget heller.

Jeg kan ikke overse bjeffinga heller pga. Naboene. De bjeffer jo for å få oppmerksomhet antar jeg eller hopper oppå meg om de er løse. Siste vi gjør før vi legger oss er å gå tur og på do og selvfølgelig vann som alltid står fremme. Hunder bør vell klare å holde seg en natt når de ikke er valper da selvfølgelig. Men jeg tror de bjeffer for å få oppmerksomhet ved at jeg sier "nei" eller "hysj".

Det er nok kun meg som er en dårlig hundeeier som ikke klarer å få bort denne "vekkinga" hver eneste natt. Om dagen går jeg masse turer så de har ikke lite stimuli heller. Men noe gjør jeg galt siden de ikke gir seg med dette tullet.

Eller er det "vanlig" at hunder "vekker" eierne sine om natten? Må man bare regne med det når man har hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig at de gjør det, og jeg for min del tror ikke det er feil å si ifra. Jeg gjør alltid det og det har aldri vært noe problem her ihvertfall. Tvert i mot har de som regel raskt forstått at det ikke er noe vits i å vekke meg eller å starte dagen før jeg sier at vi er våkne, så da sover de da. 

Jeg ville også prøvd å legge hovedturen til kvelden en periode for å se om det hjelper. Ofte så er det jo ikke sånn at man må fortsette med dette resten av livet, det holder at man finner noe som virker en stund for å få brutt vanen å lage ny vane (sove om natten og utover morgenen) så vil de fortsette med det også når man trapper ned aktivitet om kvelden og flytter hovedturen tilbake dit den var før. 
 

Deretter ville jeg tenkt igjennom litt hva dere gjør på morgenen? Går dere rett ut på tur? Er det mat med en gang? Noe annet gøy som skjer? Har de veldig store forventninger til å stå opp så kan jo det ha noe med saken å gjøre, isåfall kan du jo prøve å utsette mat/aktivitet litt så det liksom bare er kjedelig å stå opp også. 

Og til sist, hvordan er hundene ellers innendørs? Rolige? masete/stressa/aktive? herjer de mye? Om de generelt er urolige inne, så tren på det på dagtid også, inne er det bare rolig, ikke noe lek, ikke noe mas, ikke noe tull, bare kjedelig og soving. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å gått to timers tur om kvelden men hun vekker meg uansett hver eneste natt. Er ganske slitsomt i grunn å bli vekket sånn. Aner ikke hva jeg bør gjøre heller. Er rådvill. Hun er ganske stressa av seg døgnet rundt. Har prøvd mye ro trening på henne. Jeg har fire hunder og de andre tre som er av samme rase er rolige. Kun hun ene som er mye mere hyper. Har prøvd å trene hjernetrim og lydighet også. Har vært på kurs med henne også om kveldene men det ser ut som om ingenting roer ned henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi hovedtur og trening noen timer før dere skal legge dere, så hun rekker å lande og få ro på seg før dere legger dere? Har du prøvd det? 

Høres slitsomt ut med en hund som vekker deg hver natt. Det kan jo virke som at det har blitt en vane for henne å være aktiv om natta? Har du vært hos veterinær med henne og sjekket at det ikke er noen fysisk grunn til at hun holder på sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Har du hatt alle hundene like lenge? Har de blitt verre etter at en kom inn i flokken? Har du mulighet for å trene hundene hver for seg en periode? Er alle hundene like ille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å gått tur på forskjellige tider men har ikke merka noe forskjell på vekkinga. Det er veldig slitsomt at hun holder på med dette hver eneste natt. Har vært hos vet men de finner ikke noe galt annet enn at hun er vilter.

jeg fikk alle hundene som valper 8 uker men med noen år mellom. Det er kun nest eldste hunden som vekker meg og hun er den som er mest hyper og stressa av alle. Jeg føler hun er som tre hunder og de andre er som en hund. 

Jeg tror også det er blitt en vane å vekke meg om natta. Hun kjeder seg og vil ha oppmerksomhet så bjeffer hun og vekker meg. Og da sier jeg nei og hysj ol. Og må ta henne ut i tilfelle hun må på do. Noen ganger går hun på do men som oftest ikke. Når hun har vann tilgjengelig og har spist mat og vann og gått masse tur om dagen og kvelden så burde hun ha fått nok. Men hun må bare bjeffe... Slitsomt.

Ellers er hun og de tre andre hundene veldig greie hunder å omgås med i hverdagene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha oversett hunden totalt når den vekket meg. Lat som du sover. Hopper hun opp i senga for å plage deg, så dytt henne bestemt ned, men ikke gi noe respons ellers. Tisser den inne, så tisser den inne! Når hun lærer seg å være rolig på natta vil hun fint klare å holde seg. 

Det blir sikkert et svare leven den første uka, men hold ut! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Evelina skrev:

Jeg har prøvd å gått to timers tur om kvelden men hun vekker meg uansett hver eneste natt. Er ganske slitsomt i grunn å bli vekket sånn. Aner ikke hva jeg bør gjøre heller. Er rådvill. Hun er ganske stressa av seg døgnet rundt. Har prøvd mye ro trening på henne. Jeg har fire hunder og de andre tre som er av samme rase er rolige. Kun hun ene som er mye mere hyper. Har prøvd å trene hjernetrim og lydighet også. Har vært på kurs med henne også om kveldene men det ser ut som om ingenting roer ned henne.

Vell, om hun generelt er urolig så tipper jeg det er hovedsaklig her du må legge treningen for å få best effekt og en varig løsning. Akkurat hva som skal til vet jeg ikke, men om du føler du har prøvd mye og ikke vet helt hva som kan gjøres nå så kanskje en adferdsterapeut er veien å gå? En som kan komme hjem til dere å observere hunden og deg og komme med gode forslag tilpasset nettopp deres situasjon og samspill? 

8 minutter siden, Evelina skrev:

Og må ta henne ut i tilfelle hun må på do. Noen ganger går hun på do men som oftest ikke.

Nei, du må ikke ta henne med ut på do. Selv om hun går på do noen ganger så er ikke det nødvendigvis det samme som at hun MÅ på do, og når hun oftest ikke går på do hele tatt så er jeg rimelig sikker på at hun neppe må på do noen av gangene. Som de fleste hunder så greier hun nok å holde seg igjennom natten. Og når hunder MÅ på do type magetrøbbel og diare, da ser du det på dem. Da vet du at det er krise og at hunden må ut NÅ. Slutt å gå ut med henne med mindre du er helt helt sikker på at det er krise og at hunden må ut, det verste som kan skje om ikke er jo at hun tisser inne, men da får du heller tørke opp da. Bedre å evt måtte vaske gulv en sjelden gang enn å måtte ut hver eneste natt. Og så lenge du går ut med henne så kommer hun jo heller ikke til å slutte å mase om det, fordi du hører jo etter og hun får det som hun vil. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

Jeg tror jeg ville ha oversett hunden totalt når den vekket meg. Lat som du sover. Hopper hun opp i senga for å plage deg, så dytt henne bestemt ned, men ikke gi noe respons ellers. Tisser den inne, så tisser den inne! Når hun lærer seg å være rolig på natta vil hun fint klare å holde seg. 

Det blir sikkert et svare leven den første uka, men hold ut! 

Kan ikke overse henne når hun bjeffer pga. Alle naboene her om natta. Det er det som er så dumt. Ellers hadde det vært lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Vell, om hun generelt er urolig så tipper jeg det er hovedsaklig her du må legge treningen for å få best effekt og en varig løsning. Akkurat hva som skal til vet jeg ikke, men om du føler du har prøvd mye og ikke vet helt hva som kan gjøres nå så kanskje en adferdsterapeut er veien å gå? En som kan komme hjem til dere å observere hunden og deg og komme med gode forslag tilpasset nettopp deres situasjon og samspill? 

Nei, du må ikke ta henne med ut på do. Selv om hun går på do noen ganger så er ikke det nødvendigvis det samme som at hun MÅ på do, og når hun oftest ikke går på do hele tatt så er jeg rimelig sikker på at hun neppe må på do noen av gangene. Som de fleste hunder så greier hun nok å holde seg igjennom natten. Og når hunder MÅ på do type magetrøbbel og diare, da ser du det på dem. Da vet du at det er krise og at hunden må ut NÅ. Slutt å gå ut med henne med mindre du er helt helt sikker på at det er krise og at hunden må ut, det verste som kan skje om ikke er jo at hun tisser inne, men da får du heller tørke opp da. Bedre å evt måtte vaske gulv en sjelden gang enn å måtte ut hver eneste natt. Og så lenge du går ut med henne så kommer hun jo heller ikke til å slutte å mase om det, fordi du hører jo etter og hun får det som hun vil. 

Hun slutter ikke å bjeffe før jeg har stått opp og tatt henne ut av buret. Eller om hun er løs så slutter hun heller ikke å bjeffe før jeg har stått opp på beina. Hvis de er løse så bråker hun enda mer enn når hun er i bur. Så alle hundene må sove i bur pga. Henne. Er alle ute løse om natta så bråker alle fire og hun bjeffer mer for å vekke meg. Så uansett hva jeg gjør er det bjeff bjeff bjeff. Sover de i ett annet rom enn meg så bjeffer alle fire. Så det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Evelina skrev:

Hun slutter ikke å bjeffe før jeg har stått opp og tatt henne ut av buret. Eller om hun er løs så slutter hun heller ikke å bjeffe før jeg har stått opp på beina. Hvis de er løse så bråker hun enda mer enn når hun er i bur. Så alle hundene må sove i bur pga. Henne. Er alle ute løse om natta så bråker alle fire og hun bjeffer mer for å vekke meg. Så uansett hva jeg gjør er det bjeff bjeff bjeff. Sover de i ett annet rom enn meg så bjeffer alle fire. Så det går ikke.

Nei, det er godt mulig at du må gjøre noe for å få henne til å bli stille, men du bor jo ikke ta henne med ut. Og du bor ikke gi noen positiv respons på at hun bråker, sånn at hun får belønning for det. Bare stå opp, få henne til å bli stille og gå å legg deg igjen. Etterhvert så vil det jo mest sannsynlig gi uttelling. Men som sagt så tror jeg dette problemet må jobbes med gjennom hele dagen ettersom du sier at hun generelt er en urolig hund. Da er det det du må ta tak i først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. august 2016 at 11:08 PM, JeanetteH skrev:

Hva med å prøve ha henne i sengen uten de andre?

Det har jeg også prøvd mange ganger men da hopper hun oppå meg og vekker meg helt til jeg står opp. 

Gir ingen positiv respons. Jeg ber henne være stille. Overser alt positive hun gjør som at hun vil ha kos og klapp. Gir henne heller ikke ros som "bra" "flink" ol. Bare er nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva med beroligende da? Medisiner? Naturmedisiner? Homepati? Jeg er egentlig veldig skeptisk til beroligende ol. Er usikker på om det er greit å gjøre eller om det er dyreplageri? Hvis det roer ned hunden i en periode så kanskje det går bedre etter hvert uten noe medisiner. Aner ikke. Jeg har null kjennskap til dette og jeg vet ikke om jeg er positiv eller negativ til dette på dyr. Mennesker tar det jo men det er annerledes siden dette er hunder og dyr. Kanskje eller?

ang. Adferdterapaut så er dette værst om natta og de jobber vell ikke om nettene? Hvordan går de frem egentlig? Noen her som har erfaring med profesjonelle? Fordeler og ulemper? 

Den hunderasen hun er er også kjent for å være litt stressa. Vil ikke si rasen her da den er sjelden og vil ikke at folk skal vite hvem jeg er. Står mye om hunderasen på nett og det står de er høy energiske hunder. High spirit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert om hunden ikke trives i flokk? Det fins hunder som faktisk blir veldig stresset av å leve med mer enn en hund og dermed aldri finner roen. Er de veldig tett i alder hundene dine? Om jeg har forstått det rett så har du 4 stk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evelina skrev:

Hva med beroligende da? Medisiner? Naturmedisiner? Homepati? Jeg er egentlig veldig skeptisk til beroligende ol. Er usikker på om det er greit å gjøre eller om det er dyreplageri? Hvis det roer ned hunden i en periode så kanskje det går bedre etter hvert uten noe medisiner. Aner ikke. Jeg har null kjennskap til dette og jeg vet ikke om jeg er positiv eller negativ til dette på dyr. Mennesker tar det jo men det er annerledes siden dette er hunder og dyr. Kanskje eller?

ang. Adferdterapaut så er dette værst om natta og de jobber vell ikke om nettene? Hvordan går de frem egentlig? Noen her som har erfaring med profesjonelle? Fordeler og ulemper? 

Den hunderasen hun er er også kjent for å være litt stressa. Vil ikke si rasen her da den er sjelden og vil ikke at folk skal vite hvem jeg er. Står mye om hunderasen på nett og det står de er høy energiske hunder. High spirit.

 

Tja, ikke akkurat noe jeg ville prøvd så lenge det ikke er snakk om en hund som lider pga stress/usikkerhet. Du kan jo selvsagt prøve iharmoni, adaptil e.l. men du kan nok ikke vente deg underverker. 

Problemet er størst på natt ja, siden det er da du sover og blir vekket, men at hunden er urolig/stresset sier du jo er noe som skjer hele dagen, så da jobber dere med det da med en adferdsterapeut, altså generelt det å være rolig og når det hjelper så vil hun jo også bli roligere på natten, sant, og da kanskje problemet ditt blir borte også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd.

Jeg har prøvd å jobbe mye med ro om dagen og natta selv. 

Hun trives av være i flokk da hun leker masse med de andre og de deler leker og er knyttetbtil hverandre. Har fire hunder. Har også lest at hunderasen trives i flokk.

lest masse på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JeanetteH skrev:

Har du vurdert om hunden ikke trives i flokk? Det fins hunder som faktisk blir veldig stresset av å leve med mer enn en hund og dermed aldri finner roen. Er de veldig tett i alder hundene dine? Om jeg har forstått det rett så har du 4 stk?

Har 4 hunder ja. Det er hund nummer to som er problemet og problemet var også da jeg kun hadde to hunder. Da levde hun kun sammen med en hund. Det er to år og ett år mellom i alder i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om hun blir stressa av å bo i flokk, og dette kan jo gjøre at hun ikke får til å roe seg ned om natta. 

Kanskje du skal forsøke å redusere på all leking og stressende aktivitet for alle hundene, og bare gå rolige turer i band med dem? All slik herjing og lek er jo veldig stressende for hunder, og om du har en som kanskje har problem med å slappe av til vanlig, så blir det ikke bedre om hunden også stadig utsettes for stress.

To tisper etter min hannhund fungerte dårlig i flokk. De stresset opp de andre, bjeffet mye og skapte mye uro. Da de fikk flytte til familier og ble enehunder, ble de mye roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...