Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen tisser når hun er hjemme alene


Siiljee92
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er midt i alenetreningen med vår labradoodle Kaisa på 14 uker. Vi begynte med å ha henne i bur etter anbefaling av oppdretter, men opplevde Kaisa som redd og utrygg, vi har derfor gått over til bur kun på nattestid, og å la henne være løs når vi øver på å være alene. Treningen går bedre, og vi har nå vært borte fra henne opp til 3 timer, uten mer enn noen bjeff og litt piping. (sitter ute på verandaen og overhører, uten at hun vet at vi er der- går ut inngangsdøra) Vi smugkikker gjennom vinduet, og hun sover for det meste. Problemet er at hun tisser seg ut! Hun har blitt relativt husren hjemme hos oss, og hopper gjerne på døren eller piper litt når hun skal ut, men vi ser allikevel at hun selv på korte perioder på 1-2 timer tisser- gjerne forran døra.

Nå bryr jeg meg egentlig ikke noe om at hun tisser på gulvet, men det er litt tungvindt å måtte vaske hele gulvet i et 140 kvm rom hver dag vi øver, ettersom hun gjerne tramper i sitt eget tiss og drar det med seg. Jeg er litt rådvill, og lurer på om noen har smarte tips for at vi kan unngå at hun tisser overalt, eller hvordan vi skal få henne til å holde seg mens vi er ute.

Må poengtere at hun på ingen måte har virket redd, og tisset derav - vi smugkikker som sagt :)

 

Takk for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er rett og slett ikke gammel nok til å ha lært å kontrollere seg enda. Så litt gulvvask blir det de første ukene. Men jeg vil anbefale dere å prøve å begrense plassen hun har. Ikke med bur, men kanskje kompostgrinder eller barnegrinder i døråpninger o.l.

Bur er ikke nødvendig om natten heller.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftes hun skikkelig før dere går? Ellers er det helt normalt at en 14 uker gammel valp plutselig må tisse. Kanskje kan dere begrense plassen hennes litt med grinder, sånn at hun ikke går over hele huset. Legg også noen aviser der hun tisser, sånn at det absorberer noe.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo selv, hun tisser innom døren noen ganger etter 1-2 timer, det er fordi hun ikke greier å holde seg lengre. Sånt kommer med tid og hun er ikke gammel enda. 3 timer er lenge nok for en liten valp å være alene så tidlig. Selv om de noen ganger greier å holde seg lengre, så vil sånt variere, etter hva de har spist/drukket, hvor aktive de har vært osv. Jeg ville gått litt tilbake på tiden å heller prøvd å ikke vært borte lengre enn hun kan holde seg også utvide tiden mer gradvis etterhvert som blærekontrollen blir bedre, men om dere absolutt må dra bort så lenge så er vell det beste å sette opp grinder for å beskytte områder dere absolutt ikke vil ha tiss og for å begrense plassen litt og evt legge ut noen absorberende pads (fåes kjøpt på apotek bla) som hun kanskje tisser på så dere slipper ødelagte gulv, og forhåpentlig også en uvane om å tisse der det passer seg.  Og selvsagt luft skikkelig godt før dere drar ut.

Synes dere hun tisser unormalt ofte kan dere selvsagt ta turen til veterinær for å sjekke at det ikke er urinveisinnfeksjon eller noe, men det høres ikke unormalt ut. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida hun tisser ikke unormalt mye, synes bare det er litt spesielt at hun tisser selv om vi kun går fra henne en liten time, til tross for at hun både er luftet først, og kan holde seg mye lengre når vi er sammen med henne. 

Vi har også kjøpt overvåkningskamera og har full oversikt på at hun ikke har panikk og lignende. Vi har stor åpen løsning, så begrensing med grinder osv er desverre ikke mulig :-) 

skal nevnes at dette absolutt ikke er min første valp, og at det ikke har vært noe problem med noen av tispene vi har hatt før! På grunn av jobbsituasjon kan vi heller ikke korte ned på alene-tiden, da vi om 3-4 uker begynner i full jobb osv :-) jeg vet mange ikke liker dette, men sannheten er vell at de fleste hundeeiere må være borte fra den i 6-7 timer i hverdagen! Derfor er det også fint st hun kan få gå fritt hjemme ☺️ avispapir hjalp desverre ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar og forslag! Men tar gjerne i mot fler, som sagt varsler hun og er helt husren når vi er hjemme, og hun tisser altså ikke så ofte til vanlig! Om jeg går fra henne i 20 minutter tisser hun allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siiljee92 skrev:

Takker for gode svar og forslag! Men tar gjerne i mot fler, som sagt varsler hun og er helt husren når vi er hjemme, og hun tisser altså ikke så ofte til vanlig! Om jeg går fra henne i 20 minutter tisser hun allikevel. 

Jeg tenker at den tissinga er et symptom på at hun er utilpass og stresset selv om hun kanskje ikke viser det i atferden sin. 
Kanskje dere skal gå litt tilbake i hjemme-alene-treningen og ta litt kortere - og færre - økter igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er lett å tro det, det var det første jeg tenkte også! men hun legger seg jo til og sover i lange perioder, hadde vært noe annet om hun var konstant våken og vandret rundt! men vi får bare vente og se :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tenker at grunnen til at hun holder seg lenger når dere er hjemme er at da skjer det noe, det er lettere for henne å bli distrahert fra behovene når det er folk og aktivitet rundt henne enn når hun er helt alene, for da har hun ikke annet å tenke på enn at hun må tisse, og da må man jo som regel veldig mye mer ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er enda ganske ung, og om hun da sover når hun er alene, er det jo naturlig at hun må på do når hun våkner. Hun vet jo at dere ikke er hjemme, så kanskje hun tisser og ikke holder seg lenger fordi hun vet hun ikke får kommet seg ut.

Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at det bare må gå seg til. Om dere ikke kan være mindre borte fra henne til hun har skikkelig blærekontroll.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje valpen treng meir stimuli før dåkker går ut, eller noko å aktivisere seg med, som for eksempel ein dypfryst kong med leverpostei i? Ein radio på lavt volum i bakgrunnen (P2?) kan også avlede og vere godt selskap.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...