Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite navlebrokk hos valp


Myrsnipp
 Share

Recommended Posts

Hei! 

På valpen vi skal hente om en mnd har oppdretter nå funnet et lite navlebrokk. Hun beskriver det som veldig lite, så lite at de ikke har sett det før nå (?). Ingen av søsknene har det og heller ingen valper i tidligere kull med samme komb og det er heller ikke særlig vanlig på rasen, så hun tror det kommer av navlestrengen. Jeg har veldig lite kunnskap om dette, men når jeg googler så ser det jo ikke så farlig ut. Det jeg lurer på er om dette er noe som kan plage valpen når den vokser til evt bli verre med alderen. Vi ønsker jo oss en frisk og rask valp som ikke må flere turer til veterinæren enn strengt nødvendig. Hun har tilbudt oss å trekke oss fra kjøpet evt ta den tispen hun selv egentlig skal ha, men jeg vil jo gjerne først vite om det er noen stor risiko å kjøpe en valp med dette. Så er det noen som har erfaring med/mening om det? Og kan det ha noe å si for forsikringen? Hun skal forøvrig få det sjekket av vet nå til uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Navlebrokk er IKKE farlig, det er ikke uvanlig med små brokk. Det er skjelden de trenger operasjon/korrigering. De fleste hunder lever helt greit med små navlebrokk hele livet. Ingenting du må ta hensyn til eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kjøpte valp med navlebrokk. Det var litt større,  omtrent som en gammel 5-krone, så det ble fjernet samtidig som vi hd-røntga. Helt uproblematisk. Hadde du vært mindre og lettere å dytte inn hadde vi antagelig ikke operert det bort heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! :) fint å høre at det ikke er noe å bekymre seg over. 

11 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg kjøpte valp med navlebrokk. Det var litt større,  omtrent som en gammel 5-krone, så det ble fjernet samtidig som vi hd-røntga. Helt uproblematisk. Hadde du vært mindre og lettere å dytte inn hadde vi antagelig ikke operert det bort heller :)

Fikk du dekt operasjonen av forsikringa da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Melgu skrev:

Takk for svar alle! :) fint å høre at det ikke er noe å bekymre seg over. 

Fikk du dekt operasjonen av forsikringa da? 

Det prøvde jeg ikke en gang. Jeg kan ikke se for meg at en synlig feil ved kjøp (og dermed før forsikringen tegnes) blir dekket av forsikringsselskapet. Men om valpen har så liten brokk at dere ikke har sett det i det hele tatt før den er 7-8 uker, så trenger det neppe å opereres uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Ayla hadde et lite navlebrokk, ca 1 cm. Det ble betegnet som et lite og ubetydelig brokk av både oppdretter og veterinærer. Jeg fikk råd om å gjøre det til en vane å sjekke brokket hver dag, og samtidig massere det lett. Heldigvis, sier jeg, for da hun var 6 mnd, ble det hardt og svart. To dager senere ble hun operert, og det gikk helt fint. Skriver ikke dette for å skremme deg, for det er visstnok veldig sjelden at så små brokk slår seg vrange, men når de først gjør det, kan det stå om livet hvis det ikke blir operert i tide. Derfor gir jeg deg det samme rådet jeg selv fikk, nemlig å gjøre det til en vane å "klå" litt på brokket hver dag. Gjør det f.eks. til en del av kosestunden i sofaen på kvelden, slik jeg gjorde. Da vil du merke problemer i god tid, og få fikset det. Mest sannsynlig vil det aldri oppstå ;)

Agria dekket ikke navlebrokk den gangen for snart 3 år siden, og tror ikke de gjør det nå heller. Vet ikke om andre gjør det, men vil tro de ikke gjør det, da ingen forsikring dekker ting som eksisterer på avtaletidspunktet, slik navlebrokk jo gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...