Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetstrening, helt nødvendig?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Det er en sak jeg har gått rundt og tenkt på når det gjelder lydighetstrening. Og det er, for å si det rett fram: Er det egentlig helt nødvendig? Nå må jeg forte meg å forklare hva jeg mener før alle begynner å himle med øynene.

Det er altså sånn at tid er en begrenset ressurs. Mange prioriterer nok å bruke tid på lydighetstrening fordi de synes det er gøy selv, en fin måte å være sammen med hunden sin på. Andre føler kanskje at det er noe man MÅ gjøre når man har tatt på seg det ansvaret det er å ha en hund. Jeg liker ærlig talt mye bedre å gå turer eller leke med Pippin. Eller ganske enkelt være sammen med han. Pippin er med på alt som skjer i huset, og når vi drar bort er han så og si alltid med. Men han trenger da oppdragelse, ikke bare lek og kos, sier sikkert noen nå. Jeg har lest flere bøker om lydighetstrening og gått et klikkervalpekurs med Pippin, og jeg tror sikkert at oppdragelsen kommer raskere og sikkert bedre også med å jobbe målrettet. Men poenget mitt er at når Pippin er sammen minst en av oss hele dagen, så vil han veldig raskt oppdage hva slags oppførsel som gir positiv respons. Han får ikke annen negativ respons på dårlig oppførsel enn en korreks med streng stemme, positiv adferd derimot møtes med kos og godord, og kanskje en aldri så liten bit med tørket lever. Og dette oppfatter han veldig raskt! Han oppfører seg stort sett veldig bra etterhvert, han blir stimulert gjennom lek og alt som skjer i huset, han vet at han er elsket og at vi vil alt det beste for han. Han trives rett og slett, og den som trives blir snill og grei, tror jeg faktisk :blink:

Jeg synes ikke det er gøy å terpe og terpe på øvelser! Det ligger ganske enkelt mye mer for meg å ta det hele med knusende ro og masse lek og kjærlighet!

Så hva sier dere, skal jeg ta meg sammen og begynne på kapittel en i "Klikkertrening for din hund?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke lydighet med noen av mine. For fire år siden sa det bare stopp. Jeg ble sååå lei, og blir nesten kvalm om noen sier "stå under marsj". Så det der holder jeg meg unna.

Men vanlig "folkeskikk" prøver jeg jo lære dem. Og vi trener jo agiliy flere ganger i uka. Så tror det skal gå bra likevel jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet i konkurranseform trenger ingen hunder å kunne. Men folkeskikk og hverdagslydighet(sitt, innkalling osv) bør alle hunder kunne. Men man ser jo hva hunden har bruk for å kunne og dermed trene på det. Hvorfor i all verden skal hunden min kunne stå under marsj når vi ikke skal konkurrere i lp? Det ser jeg ikke vitsen i å lære han siden vi aldri får bruk for det, så derfor kan han heller ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er kjempemoro å trene, og det syns hunden min også. Vi trener ganske så målrettet, med mål om å få lydighetschampionatet - og det er utrolig moro når treningen går så bra (dvs, treningen går nesten alltid bra, siden jeg legger opp treningen slik at hun lykkes hele tiden (så mye som jeg klarer). det er effektiv trening!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da overhodet ikke nødvendig.Så lenge pelsen er et veltilpasset individ og ikke er en plage for omgiveslene så har du kommet så langt som du trenger på lydighetsfronten.Jeg kan ikke tenke meg så veldig mange ganger i dagliglivet hvor jeg har behov for at Loke skal utføre en perfekt innsitt feks..De fleste lydighetsøvelsene er jo tross alt litt sirkusøvelser.

Ikke har jeg særlig tro på at en hund trenger lydighetstrening for ikke bli understimulert heller.Det er da bedre for hunden å få utføre søk og spor oppgaver med tanke på stress etc..:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke trent så mye lydighet! Mest det nødvendige som sitt, kom hit osv! Og så har jeg lært Amy at når jeg sier "nok" så skal hun roe seg! Hun har vel lært seg folkesikk ved å være med meg overalt, tror faktisk det er viktigere enn terping og terping! Har kommet naturlig da! Men mitt "problem" er vel at hun er veldig glad i folk og hunder! Litt oversosial til tider! Men jeg vil heller ha henne slik, enn å ha en hund som ikke takler folk eller dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, trening kan selvfølgelig være lek. Men da vi var på klikkertreningskurs, skulle vi gjøre det samme om og om igjen.."Prøv en gang til nå, sånn ja, nå gikk det mye bedre", sa instruktøren. Og jeg tenkte: Enn om vi istedet kunne springe bort i det skogholtet der og bale i snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighetsøvelsene som de ser ut i en konkurranse, er vel egentlig ingen nødvendighet å ha inne. Men mye av momentene er viktige, eller kjekke, å lære hunden sin.

Innkalling er en selvfølge. Men det er veldig greit å kunne avbryte en innkalling med en annen kommando. Stå eller dekk eks.

Stå/dekk/sitt på avstand er kjekt. At hunden din legger seg på kommando selv om du står 30 meter unna. Ofte enklere å avbryte annen atferd med en dekk/sitt kommando. Kan være med på å redde hundens liv.

Fremadsending med dirigering. Jo da. Veldig kjekt å ha inne på hunden i det daglige. Bruker selv høyre/venstredirigering om vi går på vei der det kan komme en bil i ny og ne, og Nirm er løs. I stede for å kalle ham inn, så styrer jeg ham ut i grøfta og ber han sitte der. Veldig kjekt å ha en kommando der han øker avstanden mellom oss også.

Apportering. Veldig kjekt å sende hunden etter en mistet hanske, eller en mistet potesokk. I tilegg så synes begge hundene mine at dette er virkelig moro, og man kan også bruke det til å få litt ekstra ut av en tur. De får jo skikkelig strekt ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...