Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville hunden din beskyttet deg?


Lizzie

Recommended Posts

jeg vet at toya hadde beskytta meg.. hu er alltid på vakt når vi går tur i mørket, har ett eks på at hu passer på meg jeg, kom en mann bak meg, sånn snikenes bak meg, toya gjorde helomvending, knurra , skøyt rygg, og alt som hu skulle, passe på mammaen sin ja..

og er rimelig sikker på at hvis jeg hadde blitt overfallt på tur med henne, så hadde hu sitti i personen fortere enn svint ja...

så er ganske trygg når jeg går om kvelden ja...

selvom enkelte schæfere kan være kjempe pingler... ( noe dolly var)... men hadde likt å sett en sånn pingle når det var fare på fære egentlig... trur de hadde beskytta jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg har hatt hunder som har beskyttet meg før. Og jeg håper at i hvert fall Nirm vil bruke litt krefter på å hjelpe meg om jeg havner i en lei situasjon.

Men om hundene mine hadde "rottet seg sammen" med angriperen for å ta meg, så trur jeg hadde vurdert mitt hundehold på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego. Haha. Han forventer jo at det er jeg som skal beskytte han.

Er det noe som ikke stemmer så løper han bak bena mine og kikker forsiktig fram bak bena mine. Såå. Ikke den tøffeste hunden du kan komme over, selv om rasen sier noe annet.

Men hadde han havnet i en situasjon så hadde han nok beskyttet seg selv.

Cody. Det vet jeg ikke enda, kanskje når han blir voksen.

Han er jo veldig beskyttende over meg nå. Men håper jo han ville gjort det. :blink:

Jeg liker å leve i troen om at hunder beskytter eier og ikke bare seg selv.

Så ikke ta fra meg det.. :D

Hamlet (Søs sin hund) han VET jeg hadde beskyttet søsteren min.

Hun var på tur med Hamlet en kveld da en litt mørk person med en veldig stiv gange gikk etter henne, Hamlet snudde seg da mot personen, tok opp busten og knurra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hunden ville nok først og fremst sørget for sin egen sikkerhet og ve og vel. At den skal "beskytte" noen er nok en myte. Skulle du havne i slosskamp vil den ikke legge to tasser i kors for å yte deg hjelp. Heller motsatt kanskje? Den ville vel heller hjelpe angriperen å rydde å rydde sjefen av veien? Da er tronen ledig. De som kan bruke hunden som beskyttelse, er de som har skarptrent den og det er forbudt for menigmann.

Dette mener jeg bare er tull. Mange hunder vil beskytte sin eier i truende situasjoner.

Det som kan diskuteres, er om man vil kalle det vokting, beskyttelse eller egoisme.

Det har vi ingen mulighet til å vite, om hunden vokter deg som eiendom, om den vokter seg selv og dermed deg uten å mene det, eller om den vokter deg fordi den er glad i deg.

Tenk om den vokter deg fordi du gir den mat og kos, er ikke det egoisme?

Kjernen ligger vel i at hunder er flokkdyr, og når flokken trues skal den passes på (for mange hunder altså, finnes sikkert haugevis som ikke har disse instinktene intakte).

Har man en _vokterhund_ vil den vokte flokken, enten den består av sau, kyr eller mennesker. Vi kan fortsatt ikke vite noe om motivasjonen.

Jeg vet om hunder som gir ganske blaffen alene, og bare går en annen vei, mens de går i forsvar med eier (selv om de er uten bånd - noe som betyr at de ikke føler seg ekstra truet på grunn av manglende bevegelsesfrihet).

Så den må du lenger ut på landet med. :blink:

Eventuelt kraftig redigere innlegget ditt, hvis jeg har misforstått det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det så vil det uansett være egoistisk av hunden hvis den beskytter eier. Jeg tror ikke det finnes en handling, verken fra hund eller menneske, som ikke er egoistisk. ALT man gjør er for sin egen del, om en bare går dypt nok. Sånn er det for hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder kan fly på sin egen eier i en konflikt situasjon er et så velkjent fenomen at det har jeg visst om hele livet.Det var for meg barnelære på lik linje som at alle hunder kan bite.Jeg synes det er rart at det er så mange som protesterer på det,spesiellt de som ynder å dra frem at hunden er flokkdyr.Hunden gjør det som lønner seg for dem selv.Ulver følger da ikke flokkens leder inn i døden,de hjelper heller den nye lederen med å kjeppjage den gamle.

Så forøvrig på Lassie akkurat,Lassie risikerte sitt eget liv på motoreveien for å nå sin herre som lå kritisk skadd på sykehuset.

Sitat fra serien"en hunds lojalitet og kjærlighet er umulig å forklare -men like virkelig som livet"

Så søtt...men så virkelighetsfjernt.

Jeg beskylder den serien og mange andre hollywood klijsefilmer for å gjøre livet til hunder over hele verden surt,eiere får et helt urealistisk bilde på hva hunder forstår og kommer med påfølgende krav som bisken ikke skjønner bæret av.

Om Loke ville forsvart meg hvis en skummel situasjon oppsto?

Nope.Han ville forsvart seg selv og sine intresser -men hvis han i den situasjonen tolket det slik at det sammenfalt med å forsvare meg så joda...med tenner og lyd.

Men ellers så håper jeg da at han heller søker beskyttelse hos meg enn å føle at han er den som må ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg regner med at Bajas ville ha beskyttet meg hvis noe skulle skje. Bajas er som Labradorer flest kjempe glad i mennesker, men han ønsker ikke innbruddstyven velkommen hvertfall.. Han har varslet ett par ganger når vi har overrasket narkomane i garasjen som gjør innbrudd i biler, ene gangen var tyven ganske truende i tonen når jeg ba vedkommende komme seg fort vekk derifra, da ble Bajas utrolig sinna og bjeffet inntens. Så Jeg håper hvetfall at han ville ha hjulpet meg i nød. I mørket er jeg 100%sikker på hjelp fra han :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man kan diskutere motivene til hunden. Og ja, hunder er egoistiske.

Men hva da med alle hunder som går i mellom hvis eier hilser på en annen hund, eller hvis eier sitter tett omslynget med en annen person og hunden da på død og liv skal mellom?

SOS hundehjelpen for noen uker siden, om denne lille hunden som glefset etter mannen i huset hvis han tok på kona eller prøvde å legge seg i sengen sin?

Hunder som er helt ok når de er løse unna eier, men som utagerer og buser så fort de står ved eiers føtter...

Som sagt, motivene kan jo diskuteres, men resultatet blir vel uansett at hunden vokter eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jo jeg trodde det... Hadde en Groendael hanhund og følte meg rimelig sikker og trygg. Kort fortalt så kom det en person brasende inn på soverommet mitt en natt, men min trygghet av en hund... ja hva gjorde han.. jo han vart så redd at han sprang ut på stua og gjorde fra seg.. :blink:

Så ikke den før nå jeg...jeg ser det nesten for meg..store svarte beistet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man kan diskutere motivene til hunden. Og ja, hunder er egoistiske.

Men hva da med alle hunder som går i mellom hvis eier hilser på en annen hund, eller hvis eier sitter tett omslynget med en annen person og hunden da på død og liv skal mellom?

SOS hundehjelpen for noen uker siden, om denne lille hunden som glefset etter mannen i huset hvis han tok på kona eller prøvde å legge seg i sengen sin?

Hunder som er helt ok når de er løse unna eier, men som utagerer og buser så fort de står ved eiers føtter...

Som sagt, motivene kan jo diskuteres, men resultatet blir vel uansett at hunden vokter eier?

Disse eksemplene der har med rang og ønske om oppmerksomhet å gjøre, i mine øyne da. Hva som faktisk skjer oppi hodet til hunden vet vi jo ikke dog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ville aldri beskyttet meg, og jeg har ennå ikke visst om en eneste hund som ville ha gjort det. Om hunden ikke vil gå inn i skogen, er det da for å hindre at eieren går inn der og blir skadet? Nei, den vil ikke gå inn fordi den selv er redd. Det er noe som heter overlevelsesinstinkt. Jeg spurte Runar Næss om dette en gang, og jeg kan jo legge frem svaret:

Ingen vet nemlig svaret på hva som foregår inne i hodet på en hund, og det måtte vi visst for å vite hva den vil komme til å gjøre i en tenkt situasjon. Jeg tenker meg da en situasjon der eieren blir truet eller angrepet og hunden må forholde seg til dette. Hva vil den gjøre?

De fleste tror gjerne at hunden vil forsvare dem, og jeg pleier aldri ta fra noen den troen. For mange er bare TROEN på at hunden vil forsvare dem en stor beroligende faktor og bidrar til større selvtillit hos eieren - som bedrer evnen til å forsvare seg. Alle vinner her. Ingen grunn til å forandre på det.

Faktum er nok noe annerledes, siden de fleste hunder instinktivt vil tenke på seg selv først - og la eieren klare seg selv. Dette er bare ikke en særlig tiltalende tanke for hundeeiere, så de fleste avviser i dette øyeblikk denne setningen som reneste vrøvl :)

Men jeg har flere konkrete eksempler der store, "tøffe" hunder faller sammen som potetsekker under de rette (les:gale) omstedigheter. Men det er igjen helt situasjonsbetinget. En type overgriper kan få hunden til å angripe, mens en annen overgriper/situasjon får samme hund til å legge seg på ryggen. En type hund kan forsvare eieren med livet som innsats, mens en annen hund stikker ved synet av en trikkekonduktør. Det finnes mao. ALLE varianter.

Men en (1) ting er likt og like viktig for flokkdyr som hunder og mennesker: Primærinstinktene.

Ja, egentlig 4 ting, for å være mer nøyaktig:

1) Overlevelse

2) Skaffe mat

3) Territorier

4) Reproduksjon/ Sosialt system

(I den rekkefølgen)

Da ser vi at om overlevelsesinstinktet slår inn, så taper de tre andre prioritet. Mao., hvis et individ i sannhet er redd for å tape sitt eget liv eller helse, så er det som regel ikke i stand til å redde andres. Jaja - vi har Lassie & Hollywood og alle historiene der folk redder hverandre og dør selv, men hvis dette var normen, så hadde vi ikke laget film om det. Da hadde vi visst at det var sånn, men son ER det bare ikke. Verken med folk eller hunder - generelt sett.

Og ganske riktig er ikke vi mennesker hunder, men vi ER en del av hundens utvidede flokk. Vi ER en sosial partner. Vi kan kalle det flokk, familie, familiegruppe, utvidet flokk eller hva som helst, men i et godt hundehold er selvfølgelig hund og eier(e) knyttet til hverandre på en måte som vi bare ikke har noe godt ord for. Jeg kaller det ofte relasjon.

Det første JEG tenker på når jeg ser for meg en dramatisk situasjon, er hvordan jeg kan beskytte hundene mine. DET er nok mest realistisk ;)

Beklager til alle desillusjonerte - men dette var fritenking i praksis. Ingen dyr kom til skade under skrivingen av dette dokumentet ;))

Mvh,

Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at Kaukasisk Ovcharka, om nødvendig, setter sitt eget liv på spill for å vokte sine eiere eller andre i flokken sin. Så jeg satser på at det stemmer, jeg. :)

Men nå er dette en helt spesiell rase, helt annerledes på de fleste områder enn andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen tro på at Tequila kom til å beskytte meg før jeg opplevde det!

Det er en stund siden og det er sikkert mange av dere som har lest dette før, men her er ihvertfall tråden som jeg fortalte om det: http://forum.hundesonen.com/index.php?showtopic=808&hl=

Det er digg å vite at hun ihvertfall forsøker, selvom hun ikke har så mye å stille opp med sånn str messig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tviler på at hun hadde forsvart meg særlig mye, ihverfall ikke fløyet på personen som kom mot meg ellers skulle til å gjøre noe slemt, men jeg vet ikke, kanskje, kanskje hadde hun kjent at jeg var redd og dermed reagert på en annen måte enn å overfalle personen i glede...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler igrunn sterkt på at den vanlige hund i gata beskytter sin eier i det hele tatt. Som eksempelet nevnt over; om en mørk person med stiv gange går bak, og hunden snur seg og knurrer, så tviler jeg på at den har en eneste tanke i hodet for eieren sin, det er nok den selv som er usikker. Men det har jo en effekt og ha hund, spesielt fordi myten om at hunder beskytter eierene sine er så sterk!

Hunder kan bli like usikre på fremmede som mennesker, og dessuten, om eieren er redd og overfører den frykten til hunden, mener jeg hunden lettere reagerer og selv blir usikker i en sånn situasjon. Det som hjelper meg litt er tanken på at hunden varsler om det kommer noen fremmede, selv om det ikke nødvendigvis er for å jage han/hun bort. Da blir man iallefall alarmert..

NB: Raser som KO o.l, som har et sterkt vokter- og flokkinnstinkt kan vel på en annen måte beskytte eiendom/eier fra truende personer.. Men da jeg kun har erfaring med oversosiale små kryp, kan jeg ikke si dette for sikkert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun hadde prøvd, tror jeg uansett ikke det hadde hjulpet stort. :rolleyes: Men hun er tøff, så kan godet være hun hadde prøvd, om det er for hennes egen del eller min, det kan ingen vite. Tror neppe hun hadde angrepet, men knurra og slikt, kunne hun nok gjort. Mest sannsynlig hadde hun vel bare løpt og gjemt seg bak meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilder meg at mine K.O.er ville beskyttet meg hvis det dukket opp en reell fare. De vokter jo sauene mot rovdyr. Og mine hunder er ikke skarptrent, men jeg tror det ligger i naturen deres å beskytte flokken sin, selv om jeg er deres ubestridte leder, så er jeg jo en del av flokken. Men jeg er altså ikke helt sikker på at de ser på meg slik som de ser på sauene. For da jeg hadde ulv på besøk, så bråket de veldig innenfor gjerdet, helt til jeg kom ut. Da virket det som at når jeg kom ut, altså lederen deres, så stolte de på at jeg ordnet opp.

Men jeg lever jo i håpet om at de vile beskytte meg da, hvis det, mot formodning, skulle bli nødvendig. :)

Kanskje jeg skulle begynne å breke slik som sauene og lillle geit, slik at hundene så på meg som en sau eller geit. ;)

Ja det er jeg enig i. Det ligger i hundens natur og beskytte sin flokk men da må hunden se på flokken som sin. Dvs. den må være ranghøy. Mange hundeeiere påberoper seg at de er flokkleder og som leder(ranghøy)har man bare seg selv å stole på. Ev. beskyttelse som hunden gir, er til de som ligger under den i rang. Vi finner samme struktur i familen. Foreldre beskytter sine barn med livet som innsats.

Setter du hunden ut i gården sammen med familiens minstemann i babyvogna, vil den beskytte barnet fordi den er ranghøy ovenfor barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er noen her som sier både ja og nei :)

Det jeg synes var tøfft var at de med små hunderaser sa ja:) hehe (ingen ting negativt om de småe allså)

Jeg vet at min ville beskytta meg. for dette har skjedd før.

Har mange eksempler og komme med, men da må jeg skrive så mye og det gidder jeg ikke...

Uansett, en natt jeg var ute og gikk (bella hadde diarè *kremt*)

fulgte to "gutter" etter meg som var rusa på både det ene og det andre.. Når jeg spragn, sprang de, gikk jeg fortere så gikk de fortere.. Bella gikk alltid og hadde et øye bak på en måte, hele tiden..

Tilslutt måtte hun pisse, og jeg hadde jo ikke noe lyst og stoppe.. Til min store lettelse gikk de forbi meg.. Men de stoppa 10-20 meter unna, visket og tisket og gikk tilbake.

Han ene skulle akkurat til og legge hånda på skuldra mi, og med en gang han prøvde (jeg var vel så redd at jeg besvimte nesten:p) hoppa dyret opp, og Glefsa etter hånda hans... Trodde nesten tennerne hennes sku dette av når man hørte lyden da kjeven klappa igjen:p

Hun knurra og flekket tenner mot de, helt til de ikke turte stå der mer, og gikk videre... Hun såg leeeenge etter dem, før hu begynte og tussle hjemover:p hun viste iallefall tydelig dominans på en måte, for halen henes sto rett opp i været..

Hver eneste gang vi er ute nå om dagene så når vi møter folk uansett om det er kvinner eller menn, går hun slik at hun er mellom meg og de vi møter. Gjør de noen bråe bevegelser kvikner hun til, og følger de med blikket... Så hvis det stemmer slik som dere sier, at det er vel heller henne selv hun beskytter, hvorfor går hun bestandig mellom meg og "faren" da?

bare lurer, for det kan godt hende at det henne selv hun beskytter, men jeg tror det er meg..

kommer det vilt fremmede folk inn i huset, som mamma har invitert men bella ikke har møtt før, så holder hun seg alltid i nærheten av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassie ville beskyttet seg selv, men jeg tror det i mange situasjoner ville vært det samme som å "beskytte" meg..Spesielt hvis jeg har han i bånd, siden han da ikke kan komme seg unna..Jeg føler meg likevel tryggere når jeg går med han, fordi han merker ting jeg ikke gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg fikk meg hund er at jeg er glad i å gå på tur og ønsket en turkamerat. Liker godt å gå tur i mørket om kvelden og føler meg alltid trygg. Men så er det nå sånn i denne verden at det faktisk finnes endel "galninger" *kremt* der ute og man vet aldri når man kan treffe på en!

Nå er jo Lotta bare 6,5 måned og hypersosial; elsker mennesker og vil hilse på alle. :rolleyes:

Dersom jeg engang skulle blitt truet av en skummel type, ville hun da prøvd å beskytte meg ( eller hadde hun overfalt ham med logring og sleiking....)

Vel, hva tror dere? Hvordan ville deres hunder reagert i en truende situasjon??

Jeg aner ikke hva Odin hadde gjort i en situasjon som du beskriver,og jeg tviler på jeg kommer til å havne i en slik situasjon...hunden min avskrekker vel de fleste,og der vi tusler rundt har jeg ennå tilgode å treffe andre sent på kvelden! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...