Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville hunden din beskyttet deg?


Lizzie

Recommended Posts

En av grunnene til at jeg fikk meg hund er at jeg er glad i å gå på tur og ønsket en turkamerat. Liker godt å gå tur i mørket om kvelden og føler meg alltid trygg. Men så er det nå sånn i denne verden at det faktisk finnes endel "galninger" *kremt* der ute og man vet aldri når man kan treffe på en!

Nå er jo Lotta bare 6,5 måned og hypersosial; elsker mennesker og vil hilse på alle. :rolleyes:

Dersom jeg engang skulle blitt truet av en skummel type, ville hun da prøvd å beskytte meg ( eller hadde hun overfalt ham med logring og sleiking....)

Vel, hva tror dere? Hvordan ville deres hunder reagert i en truende situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Ja, det ville han, kan nevne en episode der det var en bloter i skogen ved siden av oss(der vi går om høsten) og jeg visste ikke det, men Serchaj NEKTET å gå inn der, han ble helt gal så jeg ga opp og gikk en runde i feltet isteden får, 20 minutter senere blir blotteren pågrepet av politiet, han hadde oppholdt seg der i hele dag...

En annen gang var det ca klokken 23 og jeg var på vei til tanta mi(vi var i oslo) og ventet på tog, mannen begynte å følge etter oss i tog stasjonen og jeg var livredd, plutselig snudde serchaj seg og knurra til han mannen, han forsvant kanske fort gitt.. Og jeg er 100% sikker på at han fulgte etter oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp er ganske sikker på det ja. tror hundene merker frykt!

siden engang var jeg med avisen så kom det en fyllik mot oss. jeg var livredd. så begynte zita å vega å bjeffe. de bjeffa helt til mannen var av syne :(

å da var jeg trygg ihjen :blink: kjempefint med hunder som beskytter oss :D '

vet ikke hvordan mira er der siden hun er redd mennesker selv, men om jeg er i fare vil hun garantert beskytte meg..(håper jeg)... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville han, kan nevne en episode der det var en bloter i skogen ved siden av oss(der vi går om høsten) og jeg visste ikke det, men Serchaj NEKTET å gå inn der, han ble helt gal så jeg ga opp og gikk en runde i feltet isteden får, 20 minutter senere blir blotteren pågrepet av politiet, han hadde oppholdt seg der i hele dag...

En annen gang var det ca klokken 23 og jeg var på vei til tanta mi(vi var i oslo) og ventet på tog, mannen begynte å følge etter oss i tog stasjonen og jeg var livredd, plutselig snudde serchaj seg og knurra til han mannen, han forsvant kanske fort gitt.. Og jeg er 100% sikker på at han fulgte etter oss..

Kjekt med stor hund da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Ja..Håper det =P

Har hatt et par hendelser som tyder på det =S

Dessuten så følger jeg meg ikke trygg når jeg går tur med Milo om kvelden. Bor rett sidanv DET gale huset... =S Ofte hører vi hyl osv derfra...Folk som prøver og ta selvmord*huff* Dessuten så ligger det fylikker nede i buskene, i grøfta bare noen meter fra meg, og en mann dreiv på å døde en gang, men veninna mi redda livet hans :blink:

+++At mange menner har prøvd og voldta folk her =(

om jeg føler meg trygg? NO WAY

Om jeg føler meg trydd når Milo er der: ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oversosiale menneskeelskende valpen min?? :rolleyes:

Hvem vet, muligens. har ikke opplevd noe sånt enda så kan liksom ikke si så mye om det.

Men håper nå det.

Vi gikk nå forbi noen for en stund siden, to menn som sto å prata, på kvelden i mørket, ved et kryss. Og jeg overreagerer og blir ganske så redd selv, når jeg skal forbi dem. Men Lucas ville nå aller helst hilse da. som vanlig. Men vet neimen ikke. Hadde vært litt greit å vite egentlig og, mens egentlig ikke heller :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hunder vil gjøre det...

Har ikke opplevd noe som min nåværende hund kunne beskyttet meg mot, men min forrige hund gjorde det to ganger.

Ene gangen hadde jeg parkert utenfor blokka der jeg bodde, skulle bare inn å hente bikkja og ut igjen. Det var kun lovlig å parkere i borettslaget i 20 min, og jeg var inne i ca 5 min og når jeg kom ut sto det en parkeringsvakt og skrev bot. Det ble litt "munnhuggeri" og bikkja sto først bare å snuste i veikanten. Etterhvert som det ble heftigere diskusjon kom hun nærmere og nærmere meg, og til slutt, når både jeg og parkeringsvakten var skikkelig irriterte og han gikk ett skritt mot meg, stilte bikkja seg foran meg og viste frem alle de fine tenna sine og knurret HØYT. Jeg slapp boten.. :blink:

En annen gang, var når vi var ute å kjørte. Av en eller annen grunn jeg ikke husker nå ga jeg en annen billist finger'n noe han IKKE tålte. Han stoppet bilen i ett lyskryss kom ut av bilen og rev opp døra mi, men bikkja, som da satt i baksetet, kastet seg frem mellom nakkestøtten og døra og gav god lyd fra seg. Denne noe ustødig mannen slang igjen døra, og datt bakover i motsatt kjørebane... Han virket rimelig ruset og ikke helt stabil, men heldigvis gikk alt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg fikk meg hund er at jeg er glad i å gå på tur og ønsket en turkamerat. Liker godt å gå tur i mørket om kvelden og føler meg alltid trygg. Men så er det nå sånn i denne verden at det faktisk finnes endel "galninger" *kremt* der ute og man vet aldri når man kan treffe på en!

Nå er jo Lotta bare 6,5 måned og hypersosial; elsker mennesker og vil hilse på alle. :rolleyes:

Dersom jeg engang skulle blitt truet av en skummel type, ville hun da prøvd å beskytte meg ( eller hadde hun overfalt ham med logring og sleiking....)

Vel, hva tror dere? Hvordan ville deres hunder reagert i en truende situasjon??

Nei hunden ville nok først og fremst sørget for sin egen sikkerhet og ve og vel. At den skal "beskytte" noen er nok en myte. Skulle du havne i slosskamp vil den ikke legge to tasser i kors for å yte deg hjelp. Heller motsatt kanskje? Den ville vel heller hjelpe angriperen å rydde å rydde sjefen av veien? Da er tronen ledig. De som kan bruke hunden som beskyttelse, er de som har skarptrent den og det er forbudt for menigmann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa hadde nok gjort det. Hun pleier å være litt på vakt hvis det kommer fremmede litt skumle folk mot oss.

Med Vesla er det en annen sak, hun hadde nok blitt helt vill og lagt seg på ryggen og logra som en gal.

Men jeg tror hun hadde gitt fra seg et par lyder hvis det hadde vært en person litt fra oss i mørket, men hadde vedkommende kommet mot oss vet jeg ikke om jeg hadde følt meg helt trygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hunden ville nok først og fremst sørget for sin egen sikkerhet og ve og vel. At den skal "beskytte" noen er nok en myte. Skulle du havne i slosskamp vil den ikke legge to tasser i kors for å yte deg hjelp. Heller motsatt kanskje? Den ville vel heller hjelpe angriperen å rydde å rydde sjefen av veien? Da er tronen ledig. De som kan bruke hunden som beskyttelse, er de som har skarptrent den og det er forbudt for menigmann.

Nå vet ikke jeg hva slags hund du har eller henviser til her :unsure:

Men en ting er jeg hundre prosent sikker på, og det er at min hund vil beskytte meg mot enhver farlig person eller annen reel trussel. Og han er ikke skarptrent på noen måte. Det vil heller ikke være mulig å trene på dette, da et "jukseangrep" ville blitt avslørt øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva slags hund du har eller henviser til her :unsure:

Men en ting er jeg hundre prosent sikker på, og det er at min hund vil beskytte meg mot enhver farlig person eller annen reel trussel. Og han er ikke skarptrent på noen måte. Det vil heller ikke være mulig å trene på dette, da et "jukseangrep" ville blitt avslørt øyeblikkelig.

Ja det viktige er jo at du tror det. Hva den faktisk ville gjøre i en akutt situasjon er en annen sak. Om hunden oppfattet situasjonen som truende i seg selv, ville den nok utagere, men bare for sin egen del og sikkerhet. Kanskje også som revirforsvar. Det finns faktisk ikke mer superegoister en hunder. De sørger først for seg selv. Og som nr. to sørger de for seg selv..og er det noe igjen, så tar de det og!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jo jeg trodde det... Hadde en Groendael hanhund og følte meg rimelig sikker og trygg. Kort fortalt så kom det en person brasende inn på soverommet mitt en natt, men min trygghet av en hund... ja hva gjorde han.. jo han vart så redd at han sprang ut på stua og gjorde fra seg.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det viktige er jo at du tror det. Hva den faktisk ville gjøre i en akutt situasjon er en annen sak. Om hunden oppfattet situasjonen som truende i seg selv, ville den nok utagere, men bare for sin egen del og sikkerhet. Kanskje også som revirforsvar. Det finns faktisk ikke mer superegoister en hunder. De sørger først for seg selv. Og som nr. to sørger de for seg selv..og er det noe igjen, så tar de det og!

Jeg innbilder meg at mine K.O.er ville beskyttet meg hvis det dukket opp en reell fare. De vokter jo sauene mot rovdyr. Og mine hunder er ikke skarptrent, men jeg tror det ligger i naturen deres å beskytte flokken sin, selv om jeg er deres ubestridte leder, så er jeg jo en del av flokken. Men jeg er altså ikke helt sikker på at de ser på meg slik som de ser på sauene. For da jeg hadde ulv på besøk, så bråket de veldig innenfor gjerdet, helt til jeg kom ut. Da virket det som at når jeg kom ut, altså lederen deres, så stolte de på at jeg ordnet opp.

Men jeg lever jo i håpet om at de vile beskytte meg da, hvis det, mot formodning, skulle bli nødvendig. :blink:

Kanskje jeg skulle begynne å breke slik som sauene og lillle geit, slik at hundene så på meg som en sau eller geit. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jo jeg trodde det... Hadde en Groendael hanhund og følte meg rimelig sikker og trygg. Kort fortalt så kom det en person brasende inn på soverommet mitt en natt, men min trygghet av en hund... ja hva gjorde han.. jo han vart så redd at han sprang ut på stua og gjorde fra seg.. :blink:

:D Ikke det stolteste øyeblikket til hverken deg eller hunden,nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det viktige er jo at du tror det. Hva den faktisk ville gjøre i en akutt situasjon er en annen sak. Om hunden oppfattet situasjonen som truende i seg selv, ville den nok utagere, men bare for sin egen del og sikkerhet. Kanskje også som revirforsvar. Det finns faktisk ikke mer superegoister en hunder. De sørger først for seg selv. Og som nr. to sørger de for seg selv..og er det noe igjen, så tar de det og!

Jeg sa ikke at jeg trodde, jeg sa at jeg vet :blink: . Om en hund er ute på egenhånd og møter en truende person, vil hunden rett og slett bare unngå denne personen. Om hunden er ute med eieren (løs eller i bånd) og eieren blir "antastet" av denne personen, vil hunden (min ihvertfall) først advare, om ikke det løser situasjonen vil den gå til "håndgripeligheter". Den vil forsvare med en styrke som tilsvarer "angrepet" til overgriper gir seg. Dog, dette er en typisk vakthund, og selvsagt så kan man ikke forvente at hunder avlet til andre formål fungerer på samme måte i tilsvarende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke dette siden jeg ikke har vært i en slik situasjon, men slik jeg kjenner min hund hadde nok hun forventet at jeg skulle beskytte henne. Hun hadde nok løpt unna og prøvd å stikke av. Så hvis jeg hadde blitt angrepet hadde jeg ihvertfall ikke sluppet hunden, men holdt ho fast, slik at ho selv måtte beskytte seg selv. Hadde det blitt innbrudd hadde hun sikkert løpt å gjemt seg bak bordet, mens hun har skutt rygg og kanskje boffet litt. Som sagt vet jeg ikke, men slik tror jeg. Vanskelig å vite, og hadde vært interessant å sett.. (selv om jeg ikke vil oppleve noe sånnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig usikker når det gjelder boxeren vår. Han er en liten pyse sånn helt egentlig, men stoler helt og fult på folk og andre hunder. Han er ikke så flink å ta signaler heller, så det er fult mulig at han ville se på det som en lek og hoppe opp og knurre for å være med på leken.

Når det gjelder valpen så får jeg vel se hvordan hun utvikler seg, men jeg tror hun ville beskyttet meg om ikke annet fordi jeg er "hennes", spesielt hvis faren vi traff på var en annen hund. Ikke det at det ville vært spesielt effektivt! Lille hunden min. Hun ser for øyeblikket ut som en blanding mellom en katt og en gris, så jeg vet ikke helt hvem som ville la seg bli skremt av henne! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert helt rett som Ingar sier..Men,hvis jeg skulle blitt angrepet og jeg har de i band..tror jeg ikke hundene hadde følt seg så veldig trygg og kunne ha angrepet "angriperen"..Ikke nødvendigvis for og beskytte meg..Men fordi de hadde følt seg truet av sitvasjonen og ikke hadde noen mulighet til og flykte..Og da selfølgelig MÅTTE beskytte seg selv.

Hvis hundene mine hadde hvert løs, hadde de sikker valgt og flykte.. :blink:

Håper jeg aldrig vil finner det ut da B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Har aldri vært i noen slik situasjon. Men jeg føler meg trygg når jeg er ute med han uansett, fordi han er en forholdsvis stor hund, å det er liten sannsynlighet for at noen ville angrepet meg når han er med. Men hvis han selv hadde følt seg trua av situasjonen så kanskje han hadde angrepet for å beskytte seg selv.

Men igjen, jeg er litt småparanoid når jeg er ute på mørke kvelder så for min egen mentale helse sin del så innbiller jeg meg at han ville beskyttet meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...